Hakuna Matata!

Uz Keniju aizbraukt gribēju jau sen, tas bija tāds bērnības sapnītis. Ieraudzījām un padomājām - kad vēl, ja ne tagad! Lidojām caur Londonu, lidojums no Londonas uz Mombasu garš un nogurdinošs. Lidošana ar Monarch Airlines nav diez ko patikams, jamaksa pat par austiņu īri, lai varētu skatīties filmu. Līdzi pašiem savs datoriņš, līdz ar to tās 10h paiet noskatoties 5 filmas. Woohoo, beidzot nolaižamies Mombasas lidostā, izejot ārā sejā iesitas ļoti karsts un mitrs gaiss. Bikses nekavējoties pielīp pie kājām un ir nepārvarama vēlme ātrāk pārvikt ko plānāku un īsāku. Gara rinda uz pasu kontroli un vīzu iegādi- stāvam pus h. Nepieciešamie dokumenti jau aizpildīti lidostā, nu tikai jāiedod viņiem tie un 25$ un atpakaļ jāsaņem pasē ielīmetā vīza „BIG 5” – pieciem Kenijas ievērojamākajiem dzīvniekiem – leopardu, lauvu, bifeli, ziloni un degunradzi. Pie bagāžas kontroles viņi tikai pajautā, vai mums līdzi ir cigaretes, ja nav – varam doties ārā. Atrodam sava tūroperatora logo un tiekam aizvesti uz busiņu, somas tiek piesietas busiņam uz jumta. Aptuveni pus h brauciena attālumā ir arī mūsu viesnīca. Tiekam sagaidīti ar bungu rīboņu, dziesmām un atspirdzinošu Welcome Drink - sulas glāzi. Esam apreibuši no Āfrikas gaisa, fantastiskā skata uz okeānu un baltām smiltīm klāto pludmali! Uz balkona un pa viesnīcas teritoriju skraida mērkaķīši – ja atstāj vaļā balkona durvis – viņi dosies arī iekšā istabā meklēt kādus gardumus, ko nozagt. Tie mazie resgaļi ēd visu – sākot no čipšiem līdz pat plikam cukuram un ‘ledenēm’, kuras viņi iztin no papīrīša un sūkā gluži kā cilvēki. Bet pēc banāniem viņi ir gluži kā traki! Lai arī viesnīcā zīme „Please Do Not Feed Monkeys”, mums viņi pārāk patīk un ātri kļūst par labiem draudziņiem – mēs no brokastīm ik pa laikam kādu banānu paņēmām līdzi uz istabiņu ar ko pievilināt mazos. Vienu reizi, kad istabiņā biju iegājusi nosnausties un atstājusi vaļā balkona durvis, pamodos ar mērkaķīti pāris centimetru attālumā no manis ēdot cepumus un banānus! Salasījusies padomus un pamācības pirmajā dienā saulē nelienu un guļu palmu ēnā taču tāpat – pāris stundu laikā diezgan jauks iedegums parādījies. Peldos baseinā, kas ir milzīgs – ar saliņu vidū, diviem tiltiņiem pāri un ūdenskritumu. Esmu ļoti salīga, tāpēc baseina siltas ūdens man šķiet ideāls, bet arī pārējiem izskatās tīri labi patīk un daudzi tur pavada lielāko dienas daļu, jo saulē tāpat pārāk karsti. Viesnīcā iepazīstamies ar diviem angļiem, arābu un poli, kas gan arī dzīvo Anglijā – viņi savus ceļojumus pirkuši tikai pāris dienas pirms izlidošanas, lai dabūtu vislētākās cenas. Kopā ar jaunajiem draugiem dodamies pastaigā pa pludmali, protams, sperot pirmos soļus pludmalē mums uzbrūk vietējo bari, piedāvājot dažādus suvenīrus, lakatus, ekskursijas utt. Sakot viņiem, ka būsim te vēl 2 nedēļas un ka atnāksim vēlāk, viņi neliekas mierā un seko mums mūsu pastaigā. Ir bēgums un mēs ejam pa koraļļu krastu un vietējie mums rāda dažādus dzīvnieciņus, kas tur dzīvo – zivis, jūras gurķi, krabjus, Āfrikas/Blue medūzu, maziņas haizivis, dažādus koraļļu veidus, māca atšķirt bīstamos jūras ežus no tiem, kurus var ņemt rokās – un iedod arī mums viņus paturēt rokās. Vietējie ir ļoti jauki, bet jā – uzbāzīgi nu ļooti! Pēc pastaigas viņi, protams, saka, ka tā viņi pelna iztiku un cik grūti viņiem iet, un lai mēs „promote” viņus – iedodam nelielu ‘tip’. Izejot no viesnīcas uzreiz dzirdam 10 cilvēkus saucot „Jambo”, „Take a Lookie-Lookie”, „Good prices”, katrs no viņiem aicinot savā veikalā, kur preču izvēle, protams, identiska. Vakaros ejam uz tuvējiem bāriem un restorāniem, kur tomēr lielākā daļa ir vietējo, ne tūristu. Tur sapazīstamies ar Masaju jauniešiem, viņi mēģina mums notirgot dažādus piekariņus, šķēpus, lakatus. Apģērbušies viņi tradicionālajos Masaju apģērbos, kājās viņiem apavi, kuri darināti no mašīnu riepām – izskatās nu ļoti interesanti. Viens no šiem jauniešiem citu dienu mēģinā mums nopārdot lauvas zobu – iespaidīgi, taču šāda veida ekstrēmās izklaides muitā vai pat cietumā mūs neinteresē. Uz Keniju atbraucot mums galvenais bija Safari. Izpētot piedāvājumu internetā mums šķita vislabākais 5 dienu safari, taču tur mūs pārliecināja, ka visoptimālākais esot 3 dienu brauciens – nepaspēj apnikt vai nogurdināt, taču var lielāko daļu dzīvnieku ieraudzīt. Kenijā ir vairāki nacionālie parki, labākais esot Masa Mara, taču tas ir pārāk tālu un jālido turp ar lidmašīnu, tāpēc to atliekam citai reizei un dodamies un tuvāko parku Tsavo East, kas ir lielākais Kenijā un Tsavo West, kurā ir savādāka vide – krūmains un mitrāks, citi dzīvnieki, kā arī var apskatīt vulkānus un Kilimandžaro. Kaulēšanās, protams neatņemama sastāvdaļa, taču kad centāmies nokaulēt cenu vēl mazāku, viņi mums piedāvāja izvēlēties lētākas ‘lodge’(viesnīcas). Apjautājot cilvēkus, kas bijuši safari, secinājām, ka lētākas lodžas nav jēgas izvēlēties, jo dzirdējām šausmu stāstus – negulētas naktis dēļ milzīgajiem tarakāniem un ķirzakām istabās. Izbraucam 6:00 no viesnīcas. Mūsu izvēlētais Tour Office saka, ka parasti viņi ņem 6 cilvēkus vienā safari busiņā, taču neiesaku braukt tik daudziem cilvēkiem! Mēs braucām 4 cilvēki un bija tīri OK, taču vairāk cilvēkiem noteikti neieteiktu braukt - tur būtu pārak saspiesti un grūti kaut ko redzēt un fotografēt. Pēc aptuveni 2h nonākam Tsavo East. Uzreiz aiz vārtiem redzam jau pirmās zebras, antilopes, tālāk žirafes. Sajūsma milzīga, tik skaisti šie dzīvnieki! Sajūtas pilnīgi citādākas, nekā redzot dzīvniekus zoo. Savannas daba ļoti interesanta, baobabi, mazi, reti krūmi un zeme spilgti sarkanā krāsā. Ik pa gabalu redzamas termītu mājas – interesanti veidojumi, smilšu ‘pilis’. Redzam sarkanos ziloņus, kuri laikam tādi nokrāsojušies no zemes un veldzēšanās sarkanajās ūdens ‘peļķēs’. Ik pa laikam dzīvniekus redzam turpat pie mašīnas pāris metru attālumā – šķērso ceļu vai ēd turpat ceļa malā. Pie kādas ūdens krātuves redzam milzīgus barus dažādu dzīvnieku – gazeļu, antilopju, bufeļu, zebru, dažādu putnu. Ap pusdienslaiku nonākam VOI Lodge, kura atrodas vairāk kā 2000 pēdu augstumā v.j.l. Gandrīz nereāls šķiet fakts, ka atrodamies savannas vidū, varētu teikt – nekurienē, bet peldamies baseinā, sauļojamies un, malkojot eksotisku kokteilīti pie bāra, skatāmies no liela augstuma, kā lejā pie ūdens krātuvītēm – dzirdītavām veldzējas bifeļi, antilopes, zebras, ziloņi. Apkārt vēl vairāki kalni – skats fantastisks! Ir izveidots arī speciāls tunelis, lai tūristi var droši nokāpt lejā un tuvumā skatīties uz dzīvniekiem pie ūdens. Šeit apkārt viesnīcai dzīvojas Baboons jeb paviāni. No tiem labāk uzmanīties un nebarot viņus, jo tie it kā uzbrūkot cilvēkiem un ir ļoti neparedzami. Pēcpusdienā dodamies vēl vienā Game Drive un gandrīz vai uzreiz pēc izbraukšanas no viesnīcas ceļmalā ieraugam lauveņu baru – sešas brīnišķīgas, cēlas lauvenes gatavojās vakariņu medībām – novēroja bifeļu baru un sēdēja tikai kādu 5m attālumā no mums. Taču laikam daudzie tūristu autobusi iztraucēja viņu plānus un iespējams aizbaidīja bifeļus, tāpēc nekādu darbību neredzējām. Braucot tālāk redzam hiēnu, kura gan ļoti ātri pazūd krūmos un iemūžināt to fotokadrā mums viņu neizdodas. Atgriežoties viesnīcā paēdam jaukas vakariņas dzīvās mūzikas pavadījumā – spēlē tradicionālās bungas un dzied trīs iezemiešu puiši. Ejam ātri gulēt jo no rīta atkal plkst. 6 jāceļas. Nākamajā diena sākas ļoti veiksmīgi, redzam gepardu baru – fantastiski skaisti dzīvnieki. Tālāk dodamies ceļā uz otru nacionālo parku „Tsavo West”. Līdz pusdienlaikam braukājam apkārt, bet dzīvniekus neredzam gandrīz vispār, ja redzam, tad kādu žirafi, zebru vai antilopi, bet tās jau apnikušas, gribas redzēt ko vēl neredzētu – leopardu, degunradzi, bet krūmāji šajā parkā ir pārāk biezi un dzīvnieki šeit var ļoti labi paslēpties. Pie tam diena ļoti karsta un visi laikam slēpjas kaut kur koku ēnās un ārā nenāk. Aizbraucam uz mūsu nākamo apmešanās vietu – Nahila Lodge – šī vieta vēl skaistāka par iepriekšējo un atrodamies vēl augstāk – gandrīz 3000 pēdu augstumā. Daudz paviānu ap viesnīcu staigā, kā arī Rock Hyrax jeb latviski - Klinšu damans – smieklīgi dzīvnieciņi, kuri izskatās par resnu, lai ātri kustētos, bet viņi augstu lec un rāpjas kokos, ātri skrien. Pēc pusdienām vēl viens Game Drive un vienīgais jaunums ir tuvumā redzēts Strauss. Dzenamies pakaļ, meklējam degunradzi, bet tas esot ļoti kautrīgs dzīvnieks un, tikko ierauga mašīnu, pāris sekunžu laikā pazūd krūmājos. Atgriežoties viesnīcā esam diezgan bēdīgi, ka vispār izlēmām šo parku apskatīt, šķita, ka labāk būtu bijis palikt viesnīcā sauļoties un ietaupīt vairāk kā 100Eiro uz cilvēku, taču vakarā mūsu viedoklis mainās. Pie viesnīcas tikai 15m attālumā tiek izlikts prāvs gaļas gabals leopardiem, nepaiet ne pus stunda, kā leopards jau klāt. Norauj gabalu un aizskrien. Atnāk cits leopards – vēl lielāks un skaistāks, tas īstais, kam bija jānāk, tas pirmais bija tikai zaglis, tāpēc arī ātri aizmuka. Šis lēnām sēž uz koka uz kožļā gaļu. Kad lēnām apēdis visu, pastaigā vēl apkārt un dodas prom. Pēc laika, ēdot zupu atnāk vēl trešais leopards. Ēdot pirmo ēdienu atnāk hiēna. Ēdot saldo, atnāk antilope, redzam, ka leopards vēl netālu, bet izskatās, ka uzbrukumam negatavojas – antilope par lielu viņam, vai arī jau paēdis. Vēlāk redzam mežacūkas, bush babies, rock hyrax , mangustus. Nu laimīgi varam doties gulēt. Trešajā dienā dodamies pa kalniem uz augšu, redzam vulkānus, izvirdumu lavu, daža pat pavisam svaiga – 300gadus atpakaļ. Dodamies uz Misumi Springs., kur apskatam avotus, turpat pavisam tuvu krokodili, begemoti. Kas to būtu iedomājies, ka begemots, kurš ir veģetārietis un ēd tikai augus, ir pasaules lielākais ‘man killer’ – cilvēku nogalinātājs! Daudz bīstamāks par haizivīm, lauvām, krokodiliem. Braucot pa upi, begemots vienkārši pārkož laivu ar cilvēkiem uz pusēm – viņa žoklim ir milzu spēks. Redzam vareno, skaisto Kilimandžāro – dabas skati šeit fantastiski. Ja sākumā domājām, ka vajadzēja tomēr 2 dienu safari ņemt, tad tagad esam nu ļoti laimīgi, ka paņēmām 3 dienu safari – Kilimandžaro, vulkāni, iepriekšējā vakara leopardu barošana bija vienkārši neaizmirstami piedzīvojumi. Pāris dienas padzīvojuši pludmalē dodamies uz Holler Park, kas ir tepat netālu no mūsu viesnīcas. Turp dodamies ar Tuk-Tuk – mazu mašīnīti uz trim riteņiem, kura patiesībā ietilpst motociklu kategorijā. Sasēžamies tur 4 cilvēki + šoferis, kaut arī patiesībā tur tik 3 vietas. Iesaku visiem noteikti ar šo mašīnīti izbraukt – piedzīvojums interesants, kā arī pārvietošanās veids lēts. Holler parkā ierodamies tieši laikā – plkst. 15 sākas žirafu barošana. Tas ir vienkārši neaizmirstams pasākums! Žirafēm tik garas mēles un lipīgas siekalas! Bet dzīvnieki skaisti un redzēt viņas tik tuvu un vēl barot – fantastika! Dodamies tālāk – 16 baro begemotus. Laba iespēja redzēt cik smieklīgi viņi ēd, kā arī redzēt viņus 2-3m attālumā. 16:30 baro krokodilus. Viņiem uzkar gaļu un tad viņi cīnās – kurš nu dabūs, kurš uzleks tik augstu – nu ļoti interesanti. Vēl sajūsmā esmu par lētajām masāžām – stundu gara visa ķermeņa masāža ar eļļām un krēmiem sejai – 500 šiliņi, jeb Ls 3,50. Tāpat lēti hennas tetovējumi, afrikāņu bizīšu pīšana (3000šiliņi = 20Eiro) utt. Gribējām doties arī nirt, taču it kā nekas daudz ko redzēt tur neesot, salīdzināt ar Sarkano Jūru vai Lielo Barjerrifu nevar. Vienīgais interesantais esot jūraszvaigznes, bruņrupuči. Vēl gribējām braukt peldēties ar delfīniem, taču dzirdējām tādu informāciju, ka pēdējos desmit gados neviens delfīns tur nav redzēts. Nabadzība tur milzīga, vietējiem tur nepieder gandrīz nekas, viss pieder eiropiešiem vai indiešiem. Iesaku katram paņemt no Latvijas līdzi daudz vislētākos zīmulīšus, pildspalvas, burtnīciņas un aizvest uz kādu skolu vai bērnu namu, jo tur skolas esot bezmaksas, taču lielai daļai nav uz kā un ar ko pierakstīt, līdz ar to nekāda mācīšanās tāpat nesanāk! Var ņemt līdzi arī kādas nevajadzīgās drēbes ko iemainīt pret suvenīriem vai tāpat kādam atdāvināt, vietējie būs neizsakāmi pateicīgi. Angļi mums pastāstīja, ka darot tā - pirms braukšanas iepērk lētas drēbes kaut kādā tur veikalā pa pāris Ls, ceļojuma laikā pavalkā un pēc tam atstāj tur! Fantastiski tur ir jūras produkti un ļoti lēti! Omāri, kalmāri, tīģergarneles, tikko zvejotas zivis! Fantastika! Ieteikumi, ko ņemt līdzi: * Kabatas lukturīti, jo reizi pāris dienās pazūd elektrība – tā visur Kenijā esot. * Malārijas tabletes un vēlams sapotēties pret Dzelteno Drudzi, kā arī Hepatītu A. * Vēderam tabletes – reti kurš izbēg no mazākām vai lielākām vēdera sāpēm. * Sauļošanās krēmu.ar augstu SPF un pēc sauļošanās/ apdegumu ārstēšanas krēmu * Binokli priekš safari -ļoti labi noderēs, lai apskatītu dzīvniekus tuvāk * Saules brilles (pret putekļiem safari) un Safari cepuri – tādu kas turās uz galvas un vējš neaizpūš – var nopirkt arī iebraucot parkos Vārdnīca: Jambo! – Sveiki! Asante Sana! – Paldies! Pole-Pole – Lēni, Lēni (viss Kenijā notiek Pole-Pole, tāpēc to izmanto bieži) Hakuna Matata – Neuztraucies, viss OK!