Andalūzija Spānijas dienvidu pērle. 4.daļa Granāda, Alhambra.

Dienu pirms izlidošanas uz Rīgu mēs braucam ekskursijā uz Granādu un šīs pilsētas un visas Spānijas iecienītāko tūristu apskates vietu - Alhambru. Tas ir plašs greznu piļu un cietokšņu kompleks, ko ieskauj ziedoši dārzi un jauki, klusi pagalmi. Jau pietiekties šai ekskursijai nebija viegli, sākumā mums pateica ka vietu nav, tās ir tikai uz to laiku, kad būsim jau aizbraukuši.Tomēr redzot mūsu bēdīgās sejas, tūrfirmas pārstāvis sāka zvanīt pa tālruni un divas pēdējās vietas mums sameklēja pie saviem kolēģiem. Individuāli arī varētu aizbraukt uz Granādu, bet tikt Alhambras pilī nesanāktu, jo individuāliem tūristiem jāiegādājas ieejas biļetes 3-4 mēnešus iepriekš, biļetes ir personalizētas ar vārdu uzvārdu, konkrētu datumu un konkrētu ieejas laiku Alhambrā.Tādēļ bijām ļoti priecīgi un pateicīgi, ka tikām šai braucienā.
Andalusa(Andalūzija)bija viduslaiku musulmaņu valsts, kalifāts pēc pārvaldes iekārtas, kas aptvēra daļu mūsdienu Spānijas un Portugāles teritoriju. Mauri pārvaldīja šo teritoriju no 711 līdz 1492 gadam ar nepārtraukti mainīgām robežām.
Granāda atrodas Sjerranevadas kalnu pakājē 738 metrus virs jūras līmeņa, pašlaik pilsētā dzīvo aptuveni 238 tūkstoši iedzīvotāju. Iebraucot Granādā, autobusu atstājam pilsētas nomales stāvvietā, un gida pavadījumā uz vecpilsētu devāmies kājām. Daudz laika, ko pavadīt Granādas senākajā daļā mums nav, tiek dota stunda brīvā laika un pēc tam jāatgriežas autobusā, jo konkrēti 13:00 mūsu grupai jāiet iekšā Alhambras pils kompleksā, ja nokavējam vairs netiekam ielaisti.
1984.gadā Alhambra tika iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā un Spānijas valdība pieņēma lēmumu, ka Alhamras kompleksā katru dienu ielaidīs ne vairāk kā 7 tūkstošus apmeklētāju, lai teritorijā neradītu drūzmu un netiktu nodarīts kaitējums ēkām, tādēļ arī katrai grupai un individuālajiem tūristiem ir savs apmeklējuma laiks.
Granādas vecpilsēta.
Pirms ieejas pils kompleksā mūsu somiņas pārbauda ar suni, vai mēs nenesam ko aizliegtu, pēc pārbaudes tiekam ielaisti Alhambras teritorijā.
Alhambra arābu valodā nozīmē sarkanais cietoksnis. Cietoksnis un pils tika celti no 1238 līdz 1358. gadam. Alhambru uzcēla Granādas mauru valdnieki. Alhambras pils vairākus gadsimtus kalpoja par Nasrīdu musulmaņu karaliskās ģimenes rezidenci, kas pārsteidz ar greznību un lielu daudzumu dekoratīvu rotājumu. Alhambra ir paradīze uz zemes ar zaļiem dārziem un daudzām ūdenskrātuvēm, tā izteicies pēdējais Granādas emīrs Boabdils, jo tieši tā paradīze aprakstīta arī korānā. Alhambras pils ēkās var redzēt unikālu arābu rakstu ligatūru, arkas, kas atgādina lielus stalaktītus, Alkazaba torņus(cietokšņus),Nasrīdu monumentālo pili, Zelta istabu un apskates beigās izstaigāt krāšņos Generalifes dārzus. Pēc mauru padzīšanas 1492.gadā Alhambra bija izlaupīta un daļēji nopostīta.Katoļu armiju vadīja Kastīlijas karaliene Isabella - sieviete, kas iekļauta slavenāko spāņu sarakstā. Vēlāk 16.gs. Spānijas karalis Karloss I daļu no pils pārbūvēja renesanses stilā. 1821.gadā Alhambra cieta zemestrīcē. Pils atjaunošanās darbi sākās 1828.gadā un turpinājās līdz pat 20.gadsimtam.
Vienā no pils pagalmiem atrodas lauvu strūklaka, islāms aizliedz attēlot dzīvniekus, bet sultāns Muhameds al Ghani pārkāpa šo aizliegumu. Pēc stāstnieka Ibn Nagrellu vizītes, noklausoties leģendu par 12 lauvām, kas balstīja valdnieka Salomona troni, sultāns nolēma izdekorēt pagalma strūklaku, tā sastāv no lielas bļodas, ko tur 12 pelēkā marmora lauvas. Ejot uz rietumiem no lauvu strūklakas var nokļūt stalaktītu zālē, ko rotā unikāla konstrukcija ar griestu mežģīņu apdari.

Kopumā mēs Alhambras pils kompleksā un skaistajos, koptajos pils dārzos, pavadījām vairāk kā 4 stundas un nogājām vairāk kā 4 kilometrus. Mazliet iespaidu par pili un dārziem sabojāja lietus, kas sāka līt diezgan spēcīgi(pēc gida teiktā nebija lijis no aprīļa mēneša), mēs bijām Alhambrā 14.09.18. Lietus dēļ neredzējām saules rotāšanos telpās caur skaistajiem akmens griezumiem ēku logos un kad bijām dārzos lija jau ļoti stipri un es šausmīgi izmirku un pēc atgriešanās no ceļojuma slimoju, bet tas jau ir cits stāsts.
Alhambra ir ļoti iespaidīgs kompleks, kurā ietilpst cietoksnis, pils ar vairākām ēkām un dārzi. Liela daļa pils ēku ir saglabājušās no mauru laikiem un tagad ir restaurētas un pienācīgi uzturētas. Dārzi ir kopti un tos grezno prasmīgi viedotas košumkrūmu ejas un celiņi, daudzas ūdenskrātuves un strūklakas. Andalūzija un visa Spānija var lepoties, ka Alhambra atrodas tās teritorijā. Protams, mēs neredzējām visas pilsētas un ciematus, ko vēlējāmies apskatīt Andalūzijā un ceram, ka vēl atgriezīsimies. Uz redzēšanos Andalūzija!

Granāda.
Granādas iepirkšanās ieliņas vecpilsētā.
Granādā pirms kāpšanas autobusā. Dosimies uz Alhambras cietoksni un krāšņajiem dārziem.
Alhambras mauru arhitektūras kompleks. Vienīgā bilde, kas paņemta no interneta, ne pašu fotografētā. Bildē ļoti jauks kopskats un tajā var gūt kaut nelielu priekštatu par Alhambras kompleksa izmēriem. Gids teica ka būs jānoiet ap 4 km un tā arī bija.
Pirms ieejas Alhambras pils kompleksā somas tiek pārbaudītas ar suni vai nenesam neko aizliegtu. Biļetes ir personalizētas ar vārdu uzvārdu un konkrētu datumu un ieejas laiku. Mūsu grupai 13:00 dienā.
Ēka pa kreisi ir četrstūraina ieejot iekšā tajā izrādās izvietota apaļa arēna. Tā būs redzama nākamajās bildēs.
Četrkantīgās ēkas iekšpusē apaļa arēna.
Alhambras pils kompleksā daudz dažādu ēku.
Starp būvēm ļoti rūpīgi kopti dzīvžogi.
Pils ēkās daudz ažūru akmens griezumu sevišķi logu ailēm un griestos saulainās dienās telpas izgaismo saules stari. Mūsu ekskursijas laikā diena bija apmākusies...
Alhambra ir paradīze uz zemes ar daudziem dārziem un ūdenskrātuvēm tā šo vietu aprakstīja pēdējais Granādas musulmaņu emīrs Boabdils.
Troņa istaba. Mazliet gaismas spēles caur logu ailēm.Mums nepaveicās bija apmākusies diena....bet vispār paveicās, ka tikām Alhambrā bija palikušas pēdējās divas vietas grupā.
Stalaktīti no pils griestiem.
Akmens mežģīnes.
Skats uz Grānādas pilsētu no Alhambras mūriem.
Alhambras dārzi.
Alhambras dārzu apskates laikā sāk līt lietus. Lietus šajā apvidū nav bijis no apriļa sākuma. Mēs tur bijām 14.septembrī...atvedām lietu...
Skats uz Granādu un daļu no cietokšņa...cerams visu neaizsedz mana figūra.
Tādas interesantas ejas no augiem Alhambras dārzos.
Šī koku aleja ir jau aiz Alhambras kompleksa vārtiem. Dodamies uz autobusu, nostaigājuši vairāk kā 4 km, salijuši un guvuši daudz jaunas informācijas.