5 dienu ceļojums pa Armēniju.

Kā tad mēs īsti nolēmām doties uz Armēniju? Doma bija sen, bet nokļūšana bija samērā dārga, it īpaši tiešie avio reisi. Tāpat uz Tbilisi arī bija diezgan padārgi, bet šī gada sākumā Turkish Airlines piedāvāja pa nepilniem 200 EUR nokļūt līdz Tbilisi ar vienu pārsēšanos Stambulā. Avio biļetes cenā arī bija iekļauta bagāža. Secinājām, ka labs piedāvājums, ātri izštukojām kuros datumos mūsu grupiņa, kas sastāvēja no 9 cilvēkiem, var doties ceļojumā, un nopirkām biļetes. Ceļojums bija ieplānots uz augusta sākumu.
Pienācis laiks, ja jau biļetes ir izpirktas, izplānot ko un kā mēs gribam redzēt Armēnijā. Papētot internetu un saliekot mūsu datumus, sanāca, ka varam veltīt pilnas piecas dienas ceļojumam pa Armēniju un apskatīt gandrīz visus galvenos apskates objektus. Ja pa pilsētām, tad mūsu maršruts bija Diližans, Erevāna, Tateva.
Kas attiecas uz naktsmītnēm, tad secinājām, ka labākais variants ir visas naktis paņemt Erevanā un no turienes doties uz visiem apskates objektiem. Erevānā naktsmītņu piedāvājums bija diezgan plašs un cenu ziņā arī diezgan labs, ko nevarētu teikt par citām Armēnijas vietām. Gala rezultātā izvēlējāmies apartamentus pašā Erevānas centrā - Homey Guesthouse, 12 Aygedzor Street. Apartamentā bija četras guļamistabas no kurām trīs istabas aizņēmām mēs, tāpat bija viesistaba, pilnīgi aprīkota virtuve un divas tualetes ar dušu. Visai mūsu grupai (9 cilvēki) tas izmaksāja ap 370 EUR par piecām naktīm. Jāpiebilst, ka visas istabas apartamentos bija aprīkotas ar kondicionētāju, kas pie tām temperatūrām, kādas ir augustā (pārsvarā virs 30 grādiem) ir ļoti vēlama lieta.
Nu bet par pašu ceļošanu. Naktsmītne ir rezervēta, bet kā nokļūt līdz apskates objektiem. Sabiedriskais transports Armēnijā starp pilsētām nav visai labi attīstīts. Tāpēc labākais variants ir nolīgt taksi vai privāto auto. Mūsu gadījumā tas būtu divas mašīnas. Pazondējot soctīklus, atradām mūsu skatījumā, tiešām labu variantu – https://www.facebook.com/MadeinArmeniaOfficial/, un konkrētāk puisi vārdā Jor Martirosyan, kurš tieši nodarbojas ar ceļojuma maršrutu pa Armēniju izstrādi un organizēšanu. Aizsūtījām viņam savas vēlmes, ko gribam redzēt un datumus, kuros esam ieplānojuši savu ceļojumu pa Armēniju. Viņš tajā pašā dienā atsūtīja savu cenas piedāvājumu ar maršrutiem uz katru dienu. Pie mūsu izvēlētajiem apskates objektiem bija pielikti vēl daži apskates objekti, kurus paši nebijām atraduši. Tātad cena ko viņš piedāvāja bija 800 USD. Cenā ietilpa 5 ekskursiju dienas, gids, kurš visas dienas bija kopā ar mums, 15-vietīgs busiņš ar šoferi un kondicionieri, un ēšanu rezervēšana vietējos, pārbaudītos krogos ekskursijas laikā. Mums šis piedāvājums likās diezgan labs, jo par nepilniem 18 USD dienā no cilvēka, mēs dabūjām personīgo vietējo gidu, ekskursiju programmu un transportu. Tātad šim piedāvājumam mēs piekritām un vēlāk nemaz arī nenožēlojām, jo realizācija tiešām bija augstā līmenī.
Palika vēl viena problēma – kā no Tbilisi nokļūt līdz Erevānai. It kā jau uz vietas, turpat lidostā, var sarunāt mašīnu, kā arī no Tbilisi centra (Artačalas autoosta) brauc busiņš uz Erevānu, sākot no 08:00 rītā un katru stundu vai nedaudz lielāks intervāls. Biļetes cena ir 30 lari (ap 10 EUR) un ceļā jāpavada ap 5-7 stundām. Mēs pajautājām Joram, vai viņš nevarētu mums noorganizēt transfēru no Tbilisi lidostas uz Erevānu. Jors atrakstīja, ka nav problēmu. Mums pakaļ var atbraukt divi miniveni un aizvest līdz Erevānai. Tas maksātu 100 USD no mašīnas. Grupas vairākums izlēma izvēlēties šo variantu. Principā nebija slikti. 8 no rīta izbraucām no Tbilisi un 13 bijām Erevānā. Pa ceļam vēl ieturējām agrās pusdienas pie pašas Azerbaidžānas robežas. Līdz ar to tīri braukšanā pavadījām nedaudz virs 4 stundām.
Ja runājam par cenām, tad cenas veikalos ir tikai nedaudz lētākas nekā pie mums. Protams, ka ir lētas preces, kā, piemēram, vietējais lavašs, limonāde vai alkohols, kā arī augļi, bet olas, piens, un īpaši gaļa būs līdzīgās cenās ar Latvijas cenām. Salīdzinot ar Latviju, jebkura veida pakalpojumi būs lētāki, līdz ar to būs samērā lēti izīrēt mašīnu ar šoferi vai paņemt taksi, restorāni un krogi būs priekš mums lēti, tas pats sabiedriskais transports, kur tāds vēl ir, būs lēti. Piemēram, brauciens Erevānas metro maksāja ap 18 centiem.
Ja runājam par ēšanu, tad visur, kur mēs ēdām, bet tie bija vieni no labākajiem un glaunākajiem restorāniem, mums sanāca ap 10 EUR no cilvēka. Ēdamais, parasti, palika pāri, ko laipni iepakoja līdz nešanai. Tāpat šajā cenā arī bija iekļauts alkohols – vīns un alus. No vietējiem vīniem jāpiemin granātābolu vīns. Tas tur tiešām bija labs, bet labākais bija Red Semi-Sweet Pomegranate Wine no ražotāja “B.H. Brandy Company”
Ja runājam par apskates objektiem, tad nedaudz šoks bija, ka Erevāna, principā nav vecpilsētas. Šī ir samērā jauna pilsēta ar vienu no vecākām vēsturēm pasaulē. Vecākās ēkas, kas sastopamas Erevānā, ja es nemaldos, ir no XIX gadsimta beigām. Pārsvarā tūristiem tiek piedāvāts apskatīt visdažādākos klosterus, kuri tur tiešām ir reāli veci un pārdzīvojuši ne vienu vien zemestrīci. Klosteri atrodas gandrīz visās apdzīvotās vietās. To ir daudz un liela daļa ir senu vēsturi. Tā kā Armēnija atrodas uz nodzisušajiem vulkāniem, kā izrādījās, tie šajā valstī atrodami it visur, tad lielā vairumā Armēnijas augsne nav piemērota lauksaimniecībai – tās ir tuksneša un stepes augsnes. Tas arī labi ir redzams bildēs, kur dominē brūnganās krāsas.
Ja par Armēnijas vulkāniem, tad Armēnijas lielākais kalns – Aragats arī ir vulkāns no kura vēl joprojām šad un tad iznāk sēra dioksīda gāzes. Pēc nostāstiem, pēdējais izvirdums Armēnijā bija vulkānam Nemrut 1881.gadā. Tagadējās robežās šis vulkāns atrodas Turcijas teritorijā netālu no Armēnijas.
Pēc ceļojuma pa Armēniju, mums bija ieplānota atpūta pie Melnās jūras Batumi pilsētā. Sākotnējā plānā bija paredzēts, ka, ierodoties Erevānā, uzreiz nopirksim biļetes uz nakts vilcienu Erevāna – Batumi. Bet izrādījās, ka ar to nav tik vienkārši un visas kupejas biļetes ir izpārdotas. Te atkal nācās sarunāt busiņu, kurš mūs pa 300 USD (29 EUR no cilvēka) aizveda no Erevānas un Batumi.
Kopsavilkums.
Nobraukti pa Armēniju ap 1300km. Apmeklēts: Diližans, Sevans (klosteris un ezers), Tsaghkadzor, Garni, Kechari, Areni (vīna darītava ar degustāciju), Noravank, Areni-1 Cave (alu komplekss, kurā pētnieki atklājuši vairākus kultūrvēsturiskos slāņus, vecākais no kuriem tiek datēts ar 4200-3500 gadiem pirms mūsu ēras), Tateva, Khor Virap.
Iztērēts apmēram nepilni 450 EUR no cilvēka
Lidojot ar Turkish Airlines jāņem vērā, ka turkiem tāda valsts kā Armēnija nepastāv. Mums sanāca problēmas ar vienu bagāžu, kas nenokļuva kopā ar mums uz Tbilisi. Tika solīts, ka tā tiks nākamajā dienā piegādāta uz Erevānas norādīto adresi, kur mēs dzīvojām, bet Erevānā to mēs dabūjām tikai dienu pirms izbraukšanas un tikai tāpēc, ka paši zvanījām uz Erevānas lidostu vairākas dienas pēc kārtas. Tas tā teikt mīnus lidojumam ar Turkish Airlines. Kā plusu var minēt to, ka ir iespēja izvēlēties lielāku intervālu starp pārsēšanās reisiem Stambulā un līdz ar to apmeklēt pašu Stambulu, kas ir samērā vienkārši. Stambulā metro brauc līdz pašai lidostai, no kurienes, pusstundas laikā var nokļūt līdz vēsturiskajam centram.
Ja kādam interesē Jor kontakti: https://www.facebook.com/MadeinArmeniaOfficial/ vai https://www.facebook.com/JorArmBoy vai t. +37199855414 (var sazināties arī pa WhatsApp, runā angliski)
Gids mums bija Nelly Ghazaryan (https://www.facebook.com/nelly.ghazaryan.1) +37491371786 (var sazināties arī pa WhatsApp, runā angliski un krieviski)
Ceļojuma bildes apskatāmas galerijā: https://www.draugiem.lv/gallery/?aid=68850082