VJETNAMAS TĀLO ZIEMEĻU KOMANDĒJUMS 2. CITĀDĀ SAPA.

Esmu ieradies Vjetnamas galvenajā kalnu rajonā - Tonkinas Alpos, kas atrodas valsts ZR pie robežas ar Ķīnu. Tonkinas Alpi ir augstākie kalni ne tikai Vjetnamā, bet visā Indoķīnas reģionā, kur grēdas augstākā virsotne Fansipan sasniedz pat 3143 metru augstumu.
Kalna pakājē iekārtojusies reģiona galvenā tūristu pilsētiņa un franču koloniālo laiku kalnu kūrorts Sapa, kuras apkārtni apdzīvo daudzas nacionālās minoritātes. Sapas pievārtē dzīvo Melno Hmon cilts, kas tērpjas melnās drānās, un Sarkano Dzao tauta, kuras sievietes nēsā uz galvas lielas sarkanas galvassegas. Tiesa, pateicoties tūrisma un civilizācijas ienākšanai, vietējās ciltis, kas mīt Sapas apkārtnē, ikdienā reti valkā savus nacionālos tērpus - galvenokārt, Sapas jaunā tirgus rajonā var manīt kalniešus tradicionālajās drānās.
Pirms 10 gadiem Sapa vēl bija maza provinciāla pilsētiņa, bet pēdējos gados tā piedzīvo lielu ārzemju un īpaši vietējo tūristu bumu pateicoties jaunajam lielceļam no Hanojas un jaunatklātajam Fansipan Legend gaisa vagoniņam, kas 20 min laikā nogādā ceļotājus no vecā franču kalnu kūrorta Indoķīnas augstākajā virsotnē. Tas stiepjas 6,3 km garumā un ir iekļauts Ginesa rekordu grāmatā kā garākais trīs trošu gaisa vagoniņš pasaulē.
Arī mākoņainā dienā šeit paveras lieliski skati, jo virsotne parasti atrodas virs mākoņu jūras.
Sava augstākā kalna virsotnē vjetnamieši sacēluši pārīti tempļus un pagodas, kā arī milzīgu Budas statuju, kas iesēdusies lotosa ziedā noraugās pār Sapu no augšas. Fansipan Legend gaisa vagoniņš pa ceļam šķērso vairākas ielejas, tai skaitā gleznaino Muong Hoa Valley, kuras apakšu noklājuši rīsu lauki.
Gandrīz tik pat labus skatus var vērot no 1900 m augstās Tram Ton Pass, kas ir augstākā kalnu pāreja Vjetnamā, kuras ceļš izlīkumo cauri Tonkinas Alpiem atklājot lieliskus skatus gan no augšas, gan ielejas zemienes.
Tāpat pie pārejas var vērot vienu no augstākajiem ūdenskritumiem Vjetnamā, tā saukto Silver Falls jeb Sudraba ūdenskritumu.
Dodoties dziļāk Tonkinas Alpos var nonākt arī tūrisma neskartos ciematiņos. Viena no vizuāli interesantākajām minoritātēm attālākos Sapas nostūros ir Melno zobu Lu cilts. To dāmām raksturīgi ir pilnīgi melni zobi. Jaunā paaudze melno zobu tradīciju gan vairs nepraktizē, bet vidējā un vecākā gadu gājuma dāmām gandrīz visām ir piķa melni zobi. Katram sava izpratne par skaistumu.
Vua Meo pils, kas atrodas Bac Ha pilsētiņas pievārtē noteikti ir visdīvainākā un ekstavagantākā celtne Vjetnamas Ziemeļos. Šo Austrumu baroka stila pili 20. gs. sākumā uzcēla franči vietējam karalim un opija baronam Hoang A Tuong. Frančiem bija būtiski izpelnīties karaļa labvēlību, lai varētu kontrolēt kalnaino teritoriju un vērtīgo opija tirdzniecību ar kuras palīdzību kolonizatoriem bija vieglāk pakļaut šejienes ciltis. Pils tika celta pēc fen šui principiem, bet tās arhitektūrā savijušies kopā ķīniešu un franču stilu elementi. Vua Meo būvniecība ilga veselus 7 gadus, bet daudzi materiāli tika atvesti no Francijas ar kuģiem, tad vilcienu un pāri ielejām ar zirgu karavānām.