Sapņi piepildās. Nobeiguma piezīmes.

  • 2 min lasīšanai
  • 5 foto
Piektdiena, 21.jūlijs.
Tātad šodien veicām īsu, bet dārgu Oslo apskati un jau īsi pēc pusdienas dodamies ārā no Oslo Zviedrijas virzienā. Navigācija mūs labu brīdi grozīja pa Oslo centru, līdz beidzot nonākam tunelī un pilsēta tiek šķērsota zem zemes. Jā, tuneļu būvniecībā Norvēģi ir nepārspējami. Mēs jau spriedām, ka vajadzēja skaitīt. Kāds simts noteikti būtu.
Laika mums ir daudz. Prāmis tikai svētdienas rītā. Iebraucam Askim tirdzniecības centrā iztērēt pēdējās Norvēģijas kronas. Pēc tam arī Zviedrijā Toksforā. Te viss ievērojami lētāks un redz daudz mašīnas ar Norvēģijas nummuriem. Pierobežas tirdzniecība plaukst visur.
Nakšņošanai vietu atrodam kādā stāvvietā pie ceļu krustojuma un autobusa pieturas.

Sākumā nesaprotu, priekš kam šeit tik liela stāvvieta. Tuvumā redz tikai pāris lauku saimniecības.

Viss kļūst saprotams, kad vēlāk aizstaigāju līdz autobusa pieturai. Kursē kādi desmit autobusi, arī Oslo- Stoholma. Acīmredzot izdevīgāk atstāt personīgo braucamo stāvvietā un uz darbu, vai lielpilsētu doties ar sabiedrisko transportu. Patika risinājums labierīcībās. Ūdensvada, protams, nav, bet ir 40l plastmasas kanna un ar kāju darbināms sūknītis. No rīta tualete bija sakopta un ūdenskanna uzpildīta.
Par mūsu ekskursiju ko stāstīt atlicis maz. Mēģināšu izdarīt nelielu kopsavilkumu.
Sākotnēji biju ieplānojis vairākus dažādas grūtības pārgājienus. Daudzas skaistākās vietas sasniedzamas tikai kājām. Diemžēl Ramonai bija problēmas ar kāju un tā no iespējamiem maršrutiem nācās atteikties. Tā nu mums saspringtā grafika vietā iznāca diezgan brīvs brauciens. Biju iecerējis iziet Besengen pārgājienu, Vettifosen, kaut ko Hardangerfjorda apkārtnē, varbūt pat Troļļu mēli bet...
Toties izbraucām Pēra Ginta ceļu, Atlantijas ceļu un baudījām nesteidzīgu atpūtu ceļojuma beigu daļā. Ļoti plašs informācijas klāsts visdažādākajās valodās. Praktiski katrai filkei ir savs buklets ar sīku informāciju, kur nakšņot, ko apskatīt, iepirkties. Arī visdažādāko grūtības pakāpju pārgājienu maršruti. Bieži stāvvietās izvietoti informācijas stendi ar kartēm un bukletiem. Ja kādam ir interese, varu padalīties- esmu savācis labu kaudzīti.
Man personīgi sajūsmināja Norvēģijas ceļi un braukšanas kultūra. Atļautais ātrums 80km/h, apdzīvotās vietās 50km/h. Uz lielākajiem ceļiem un autobāņiem ātruma limits paaugstināts ar attiecīgām ceļa zīmēm. Ļoti daudz ātruma ierobežojumu, pie kam vietās, kur tam grūti atrast izskaidrojumu. Daudz arī foto radaru. Bet noteikumi tiek stingri ievēroti- divās nedēļas mani apdzina, varbūt, kādi pieci. Atgriezies Latvijā vairs nepratu braukt- pirmajos km no Ventspils mani apdzina praktiski visi. Līkumotajos ceļos ļoti palīdz navigācija, pagriezieni nepārredzami un ekrānā var novērtēt cik droši var braukt.
Ar policiju saskarties nenācās, centāmies būt likumpaklausīgi. Pietika jau ar sodu par stāvēšanu.
Jā- Oslo noteikti ieteicams iepriekš ievākt informāciju par parkošanās iespējām, iegādāties Oslopass un izmantot sabiedrisko transportu. OsloPass 24 stundām maksā ap 200NOK vienai personai, pensionāriem lētāk, un dod iespēju pārvietoties ar visu veidu sabiedrisko transportu un ieeja daudzos muzejos par brīvu, vai ar ievērojamām atlaidēm. Sabiedriskam transportam izdalītas savas joslas un tas pārvietojas ievērojami ātrāk, nekā iespējams ar auto. Tādu mācību mēs guvām, izbaudot uz savas ādas parkinga cenas.
Nakšņojām savā mašīnā, ēdām pārsvarā līdzpaņemto. Pirkām tikai maizi un vienreiz vistu spārniņus. Sanāca pāris maltītēm. Kempingu piedāvājums ļoti plašs, kā ar brīvām vietām nezinu. Mēs nakšņojām pārsvarā stāvvietās, kurās parasti ir labierīcības ar ūdeni, dažreiz pat silto. Teltij gan atrast vietu ārpus kempinga būs grūtāk. Faktiski jau arī mašīnā stāvvietā nakšņot nav atļauts. Tā sauktās "Visu tiesības" atiecas uz individuāliem ceļotājiem pārgājiena laikā, tad atļauts celt telti zināmā attālumā no mājām un protams ne jau uz apstrādātām platībām. Norādes par nakšņošanas aizliegumu parādījās Telemarkā. Tad arī pievērsu šai niansei uzmanību. Šo noteikumu gan neievēro ne paši Norvēģi, ne Vācieši. Vienmēr mums kompānijā bija vairākas mašīnas un kemperi.
Kopumā nobraucām ap 3700km, vidējais patēriņš ap 4,5l. Degvielas cena 1.3- 1.4eur/l. Lielāko izdevumu daļu sastādīja prāmji- gan no Ventspils uz Nynesham un atpakaļ, gan iekšzemes. Par maksas ceļiem pēc dažiem mēnešiem pienāca rēķins ap 60eur. Kopumā iekļāvāmies paredzētajā budžetā ~800eur.
Salīdzinot ar iepriekšējiem ceļojumiem dārgi, bet viennozīmīgi bija to vērts. Nav iespējams aprakstīt un fotogrāfijās parādīt visu to skaistumu un dabas daudzveidību. Kārojas vēl redzēt arī Skandināvijas ziemeļus. Varbūt...
Tas arī viss. Sestdiena paiet nesteidzoties mērojot ceļu uz Nynashamn un svētdien agri no rīta sākam peldējumu mājup.

Paldies par pacietību visiem , kas lasīja. Droši komentējiet, ja kādām, kādi jautājumi droši rakstiet. Pacentīšos atbildēt. Atgādinu, ka varu padalīties ar bukletiņiem angļu un vācu valodās. Protams ir arī skandināvu.


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais