ROMA- O Mamma Mia!!!

Vasaru izdomājām mazliet pagarināt un sākt ar ceļojumu uz Romu. Ar lidmašīnu no Rīgas pēc nepilnām trīs stundām bijām galapunktā. Ar taksi (45 EUR) vēl pusstunda līdz viesnīcai, iekārtošanās un .... Roma mūs sagaidīja ar kārtīgu pērkona lietu. Bet tā kā melnādaini tirgotāji ik uz stūra piedāvā attiecīgam brīdim visu nepieciešamo, tad, nopirkuši lietussargus, varam sākt apskatīt pilsētu. Otrdiena. Republikas laukums ar strūklaku ir mūsu miteklim vistuvāk. Tur ir Romas nacionālais muzejs (neiegājām) un nelielas termu drupas. Uzreiz saprotam, ka satiksme Romā notiek pēc viņiem vien saprotamiem principiem, skaļi un haotiski, ļoti daudz motorolleru, bet gājējus tur respektē. Venēcijas laukums ar Emanuēla II (Romas pirmais karalis) pieminekli ir tiešām iespaidīgs. Tālāk dodamies uz Pantionu – romiešu templi (bezmaksas). Grūti aptvert, kas satur kopā tik milzīgus griestus. Marmors iekšpuses apdarei vests no vairākām pasaules vietām. Kad esam tikuši līdz Navona laukumam, lietus jau ir pierimis. Laukums ir bijušais romiešu stadions. Apkārtējās mājas būvētas uz stadiona pamatiem, vidū iebūvētas trīs skaistas strūklakas. Te arī nobaudām slaveno itāļu saldējumu- tiešām labs (3.5 EUR). Ejam uz Marka Aurēlija kolonnu, tad uz Trevi strūklaku- pašu lielāko un skaistāko Romā. Pamazām nāk vakars un vēl palicis viens apskates objekts- Spāņu kāpnes. No turienes ir brīnišķīgs skats uz Romu saulrietā. Izbaudām to un ejam uz viesnīcu. Romas centrā praktiski nav pārtikas veikalu, tādēļ esam ļoti priecīgi, ka pie pašas viesnīcas ir lēts ķīniešu pirmās nepieciešamības preču veikaliņš, kur var nopirkt arī maizi un vīnu. Brokastīm un vakariņām produktus paņēmām līdz no Latvijas, kas izrādījās ļoti prātīgi darīts, jo nākošajā rītā brokastīs deva tikai baltmaizi ar zapti. Trešdiena. Šī ir paredzēta kā antīkās Romas diena. Sākam gan ar 5.gadsimtā celtu baznīcu Santa Marija Maggiore (visās baznīcās ieeja ir bezmaksas), kas ir izcili liela un skaista. Daļa no šī skaistuma ir iegūta izlaupot Palatīna kalna pilis. Tālāk dodamies apskatīt to, kas palicis pāri no dižās varenības un greznības pirms pāris tūkstošiem gadu. Kolizejs, anfiteātris, kur notika gladiātoru cīņas ir patiešām iespaidīgs un redzams jau pa gabalu. Esam atnākuši pietiekami agri un rindā nav jāstāv (12 EUR),vēlāk rinda ir ļoti gara. Kolizejs, tāpat kā visi romiešu laika nami, celts no plāniem iegareniem sarkanajiem ķieģeļiem un tad „apšūts” ar kādu greznāku materiālu- flīzēm, freskām, marmoru u.c. Ir dīvaina sajūta, kad liec kāju uz flīzes, kur pirms 2 tūkstošiem gadu staigājuši Romas augstmaņi. Izbaudām patiesi grandiozo un salīdzinoši labi saglabāto celtni un dodamies uz Konstantīna vārtiem, tad caur tiem uz Palatīna kalnu (iekļauts cenā Kolizeja biļetē). Šeit jārēķinās ar garāku pastaigu, jo turpat ir arī Romas un Imperatora forumi. No visas lielās greznības pāri palikušas tikai dažas kolonnas un sarkano ķieģeļu drupas, saglabājies Romas foruma ēkas fragments. Šur tur var nojaust kādas telpas aprises, vēl šur tur palicis pa kādas freskas vai marmora plāksnes gabaliņam. Pāris stundas pabijuši pirms mūsu ēras laikmetā, iestiprinamies tuvējā picērijā. Picas Itālijā nav tik bagātīgi pildītas kā pie mums, bet ēdamas ir (10 EUR). Kampidoglio kalns ar Kapitolija muzeju (neiegājām) jau vairs tik iespaidīgs nešķiet. Tad staigājam uz Trastaveres pusi un nonākam pie Marčello teātra drupām. Drupas var apskatīt tikai no ārpuses, bet netālu ir labi saglabājies Vestas templis un pāri ielai baznīciņa ar Patiesības mutes strūklaku. Tūristi tur stāv garā rindā, lai fotografētos. Mēs šo pasākumu izlaižam un ejam pāri upei uz Trastaveri. Tas ir sens Romas rajons ar mazām, šaurām ieliņām. Tur ir maz tūristu dienā, bet esot interesanta nakts dzīve. Apskates vērta noteikti ir baznīca Santa Marija in Trastavere, kas celta 337. gadā. No tās lēnām staigājam uz Garibaldi kalna parku, no kura ir labs skats uz Romu. Uz viesnīcu braucam ar taksi, kas Romā maksā 30 EUR par stundu. Tā kā esam trīs cilvēki un pat visgarākais brauciens izmaksā ne vairāk par 10 EUR, tad ar taksi braukt noteikti ir lētāk un ērtāk nekā ar tūristu autobusu ( 24 stundas- 19 EUR katram). Pēc tumsas iestāšanās vēl aizejam apskatīt Trevi strūklaku izgaismotu. Ceturtdiena. No rīta mums visiem no lielās staigāšanas ir piemeties „pingvīna sindroms”- sāp kājas. Paredzēts Vatikāns un Pētera katedrāle. Braucam uz turieni ar taksi. Esam agri un rindā nestāvam. Gan Vatikāna muzejiem, gan Pētera katedrālei ir atsevišķas biļešu rindas, tādēļ vienā dienā bez rindas var apskatīt tikai vienu no objektiem. Mēs sākām ar Pētera katedrāli. Jau ieejot laukumā , izjūtas ir spēcīgas, ieraugot šo grandiozo celtni. Iekšpusē rodas tāda kā nerealitātes sajūta- viss ir pārāk liels un grezns, bet skaists. Uzkāpjam katedrāles tornī (7 EUR), kāpiens ir smags, bet skati atsver visu. Nokāpjam arī pāvestu kapu vietā un apskatām dārglietu zāli (6 EUR). Īpaša vieta ir svētā Pētera kapam, ap kuru un uz kura tad arī visa katedrāle būvēta. Izgājuši ārā ,saprotam, ka izstāvēt rindu uz muzejiem ir nereāli, atliekam to uz nākošo dienu un ejam uz Castel Sant Angelo cietoksni ( 8 EUR). Cietoksnis būtiski atšķiras no citur eiropā redzētiem. Tā kā uz Popolo laukumu labāk iet vakarā, nolemjam pēc nelielas atpūtas aiziet uz Kapucīniešu mūku baznīcu, kur pagrabā ir ar mūku kauliem izgreznotas kapenes. Ar vājiem nerviem tur labāk neiet, pasākums rosina pretrunīgas pārdomas, bet redzēt ir vērts. Gar Pincio dārziem tad kāpjam augšup uz Popolo laukumu. Te nu jāsaka, ka Romā parki un dārzi ir aiz lieliem mūra žogiem un no ielas tos grūti pamanīt. Bez tam ne visur ir atvērti vārti un publiskas ieejas. Tā nu arī mēs, pagājuši garām pašiem dārziem, atpūtāmies pie kādas nelielas strūklakas jau laukuma tuvumā. Kā gandrīz visur Romā, arī te ir stipri piemētāts, aprakstīts, netīrs un bomzīgs. Baznīcā pie laukuma ir divas Mikelandželo gleznas. No laukuma sākas gājēju iela ar veikaliem galvenokārt bieziem makiem. Izgājām pa to līdz Venēcijas laukumam, šo to nopirkām uz atlaidēm un krietni noguruši kātojām uz savu ķīnieša veikaliņu pēc maizes un vīna vakariņām. Piektdiena. Šodien braucam uz Vatikāna muzejiem ( 14 EUR). No rīta rindas nav, bet ļaužu vienalga pārāk daudz. Pa ceļam līdz Siksta kapellai ir vairāki interesanti muzeji. Bez tam ir vairākas zāles ar Mikelandželo, Rafaēla un citu slavenu mākslinieku darbiem. Lai gan daudzus no šiem darbiem bijām redzējuši attēlos, dzīvē tie ir daudz iespaidīgāki. Tāpat nevarējām iedomāties cik daudz tur telpu, kas katra par sevi ir liels mākslas darbs. Šos iespaidus nevar pateikt vārdos, tas vienkārši ir jāredz. Greznība un grandiozums pārsteidz ik uz soļa. Labi, ka tas viss ir pieejams sabiedrībai, bet šobrīd katru dienu Vatikāns no tūristiem ieņem aptuveni ceturtdaļu miljona EUR- kur paliek tā nauda? Izgājām uz ielas ar cilvēku masu pie kasēm, ar ubagotājiem uz ielām un kādu brīdi maldījos kontrastu radītajos iespaidos. Tā kā katakombas atvērs tikai pēc diviem, tad nolēmām atpūsties, izstaigājot Cirkus Maximus-zirgu skriešanās sacīkšu vietu un Karakalla termas (6 EUR) , kas ir lielākās saglabājušās termas Romā. Un brīnums- tūristu tikpat kā neviena, vieta sakopta kā dārzs, tīra, informatīvi bagāta un vizuāli iespaidīga. Noteikti iesaku aiziet, saglabājušies daudz ēku fragmentu, pat baseina grīdas flīzes un sienu freskas. Tālāk ņemam taksi un pa veco saglabāto no melniem ķieģelīšiem bruģēto Romas ceļu Via Antika braucam uz katakombām (6 EUR). Tie ir gan romiešu , gan kristiešu apbedījumi vulkāniskajos pelnos pazemē. Tur nedrīkst fotografēt, tādēļ bilžu nav, tāpat nav bilžu no pēdējā apskates objekta- San Clemente baznīcas (5 EUR). Baznīciņa ir īpaša ar to, ka tai ir trīs līmeņi: pašā apakšā ir saglabājušās romiešu dzīvojamās telpas ar avotu un Mirtas templis, kas ir vairāk kā 2 tūkstošus gadus veci, otrajā līmenī virs tiem ir mūsu ēras pirmā gadsimta baznīcas telpas un virs tās ir viduslaiku baznīca. Kultūrslānis vairāk kā 10 metru augstumā. Šī bija iespaidiem visbagātākā diena un vēl arī fiziski noguruši pēdējo reizi izejam cauri Romai uz savu viesnīcu. Sestdiena. Brīvdienas beigušās , braucam uz mājām. Taksometrs uz lidostu ved pa 40 EUR. Ceļā gan vēl notiek ČP- mūsu mašīnai priekšā saskrienas auto ar motorolleru, bet tā kā šoferīši kustēties ir spējīgi un momentā uzrodas policija, nedaudz satraukti braucam tālāk, kur redzam vēl avārijas situācijas. Bet tā nu viņi tur brauc, tai jaukajā Itālijā, labāk ar savu auto tur nebraukt. Rezumē. Vēsturiskie objekti ir brīnišķīgi, bet Romu par ļoti skaistu tā īsti nosaukt nevaru: ļoti blīva apbūve, diezgan netīra un ļoti uzkrītoši skaļa, bet tā noteikti ir gan plaukstošas gan grūstošas varenības simbols. Roma ir vidēji dārga pilsēta, viesmīlīga tikai kamēr esi pircējs, jūtama pompoza izrādīšanās. Bet redzēt to pinīgi noteikti ir vērts, ir neatkārtojamas vietas un skati, iespaidi ir spēcīgi, jo gandrīz visur bija jāsaka- O Mamma Mia !!!! Objektu TOPS: Vatikāna muzeji, Pētera katedrāle, Kolizejs, Karakalla termas, Pantions, Palatīna kalns, Emanuela II piemineklis, San Clemente baznīca, Maria Maggiore baznīca , katakombas, Trastavere, Spāņu kāpnes, Trevi strūklaka.