Līdzināties, mierā ... Cinevilla

Starp zobiem šņirkst vēja nesti smilšu graudi, bet spējās brāzmas cenšas izlauzties caur pelēkā šineļa pogu caurumiem ... Līdzināties, mierā, uz pirmo otro skaitīties! Divās rindās stāties! Pa kreisi, soļos marš! Ierinda tāda nestabila un drīz pajūk nekoordinētā pūlī, kas spiežas ap ekskursijas vadītāju, lai kāri tvertu stāstu par [i]Rīgas sargu tapšanas gaitu. Kādus 10 km no Tukuma pagrieziena (Ventspils šoseja) Slampes virziena šosejas malā ir norāde uz Cinevillu - kino tapšanai speciāli izveidotu ciematu. Vēl 3-4 km pa putekļainu ceļu un esat jau klāt. Pirmais pārsteigums ir neparasti lielā satiksme uz šī it kā necilā ceļa, bet viss top skaidrs, kad ieraugat Cinevillas auto stāvvietu, atrast brīvu vietu tikpat grūti, kā pie lielveikala. Uzreiz aiz kases - tērpu noliktava un automašīnu paviljons, kas vēlāk izrādas (no ārpuses) arī viesnīca un restorāns. Bruģētas ielas, tramvaja sliedes un ierakumi, kas mijas ar dzelostiepļu žogiem, maisi aiz kuriem slēpušies cīnītāji. Dekorāciju meistari strādājuši godam, mūri tik patiesi, ka nojaust to izgatavošanas materiālu var tikai pieskaroties. Grēcinieku ielas uzraksts liek pāršķirstīt atmiņas apcirkņus, lai nojaustu, kura tad īsti ir šī māja realitātē. Vecrīgas fragments kā bērnībā, skrienot sandalēs ģērbtām kājām pa sakarsušo bruģi. Tomēr pārsteidzošākais ir tā sireālā sajūta, kas it kā ievelk citā laikmetā, sajūtās, kas tehnoloģiju laika cilvēkam nav ikdienišķas. Tā vien gribas apstāties, lai pāršķirstītu vectēva albumus ar dzeltenīgi nobrušātām fotogrāfijām "...jā bija laiki". Tiksimies kinoteātros. Cinevilla un ne tas, ka mūsu vēsture, ne tas ka retā latviešu filma, noteikti ir labākais arguments, lai redzētu Rīgas sargus.