Pusceļā starp Eiropu un Brazīliju... Kaboverde jeb Zaļā raga salas

Bultas kontūrai līdzīgā salu valsts Kaboverdes Republika atrodas Atlantijas okeāna dienvidaustrumos, tikai 500 km attālumā no Āfrikas rietumu valsts Senegālas krastiem. Masu tūrisma nesabojāts, subtropiskā klimata, saules un siltā okeāna ūdens lutināts, arhipelāgs kļūst arvien iekārojamāks galamērķis arī tiem, kas „ visu jau ir redzējuši un visur bijuši”. Kaboverde ir viens no četriem tā sauktajiem Makaronēzijas arhipelāgiem, kas atrodas uz Rietumiem no Gibraltāra un kuriem senie grieķi devuši nosaukumu „ laimīgās jeb svētlaimes salas”. Desmit pakava formā izkārtotas vulkāniskas salas sadalījušās divās grupās - Aizvēja salās un Pretvēja salās. Mikroskopiskā salu valsts sniedz ceļotājiem apskaužamu ainavu daudzveidību: no vīnogulājiem Fogo salas vulkāna piekājē līdz sāls lagūnām Sal salā, tuksnešiem Boa Vistā un miglas mežiem Sao Antao salā. Kaboverdes klimats ir gandrīz nemainīgs visu cauru gadu ar sauli, vēju un + 25C vidējo gaisa temperatūru, kas nepakāpjas pat viskarstākajā laikā vairāk par 10 grādiem. Arī okeāna ūdens te pastāvīgi ir apmēram +25C grādus silts. Tā saucamā lietus sezona ilgst no jūlija līdz oktobrim, bet lietus sezona Kaboverdē nozīmē četru lietainu dienu iespējamību mēnesī un arī tad šī iespējamība ir vidēji 4%. Lielo atklājumu laikā neapdzīvotas Zaļā raga salas atklāja portugāļu jūrasbraucēji. Salu atrašanās vieta bija ideāla vergu tirdzniecībai, kā arī kuģu pieturas vietai, ja tos vajadzēja remontēt vai arī papildināt pārtikas krājumus. Kaboverdes ekonomika galvenokārt balstās uz pakalpojumu sfēru un tūrismu, kas straujāk attīstas tikai pēdējos gados. Valstij diemžēl nav nekādu derīgo izrakteņu izņemot sāls, kaļķakmens un vulkāniskie pelni, kurus izmanto cementa ražošanā. FlyMeAway iesaka - Sau Visente Sau Visente ir viena no tā saucamajām pretvēja salām, kas sakārtojušās rindā arhipelāga ziemeļos. Tā klāta nelielām kalnu grēdām un sarkanbrūnām smiltīm. Tikai retums acis var atpūsties pie pazemu akāciju vai alveju zaļuma, kas ilgstošā sausuma periodā arī pieņem tuksneša augiem raksturīgo aizsargkrāsu un piemērojas apkārtējai videi. Klimats salā ir ekstremāli sauss – nereti te ir tikai pāris lietainu dienu gadā. Salas augstākā virsotne Monte Verde (750m) parasti ir ietinusies nelielā migliņā un kondensāts nedaudz samitrina izkaltušo kalnu, ļaujot vārgai zālītei izspraukties no sausās zemes. No kalna virsotnes paveras plašs skats uz salu un lielisko Portu Grandes līci ( patiesībā, vulkāna krāteri), kura krastā izvietojusies salas galvaspilsēta Mindelu. Sau Visentē, tāpat kā citas Kaboverdes arhipelāga salās, var doties uz kādu nomaļu pludmali, kur peldēties vai pavadīt līdz jūrai kādu nomaldījušos bruņurupucēnu vai arī nodarboties ar vindsērfingu. Taču galvenais salas pievilcības objekts ir galvaspilsēta Mindelu, kurā dzīvo ap 90% salinieku. Tā atzīta par Kaboverdes kultūras centru un kā nu ne – te dzimusi, nabadzībā dzīvojusi, līdz neparasto talantu nejauši atklāja portugāļu talantu mednieks, un mirusi „baskājainā dīva” un mournu karaliene Sezārija Evora. Šeit viņas māja, ko dīva varēja atļauties uzbūvēt tikai vecumdienās gaida, kad Kaboverdes valdība tajā atklās sen apsolīto muzeju. Mournas ir liriskas, pārsvarā lēna tempa melodijas ar kaisles pilniem tekstiem - radušās jau 19 gadsimta beigās, kad tās dziedāja portugāļu ģitāras pavadībā. Tās fokusējas uz mīlestību, sievietes idealizēšanu un ilgām pēc pagājušā un dzimtenes Santu Antau Kaimiņu sala Santu Antau, kas kardināli atšķiras no Sau Visentes, atrodas stundas brauciena ar kuģi attālumā pāri Portu Grandes līcim. Pietauvojoties vietējā ostā un vērojot nedaudz nomācošos izkaltušos paugurus, nevienam pat prātā nevar ienākt, ka šī ainava turpinās tikai līdz pirmajai kalnu pārejai. Tālāk skatienam paveraras ainava, kura varētu būt iedvesmojusi Žilu Vernu, kad viņš rakstīja savu romānu „Noslēpumu sala”. Asas klintis mijas ar dziļām ielejām pa kurām vijas strauti. Visapkārt tropiska audzelība – banānkoki, mango, papaijas, maizes koki, kafijas krūmi, cukurniedres, no kurām tiek gatavota salas galvenā eksportprece – rums. Klinšu piekājēs kāpelē kazas un pa kādai kārnai govij. Īpaši jāizceļ brauciens no ostas Portu Novu līdz apdzīvotajai vietai Ribeirai Grande – dramatiskās ainavas liks aizrauties elpai. Šeit sala noslēdzas ar mežonīgām, stāvām klintīm pa kurām ved kārtējais bruģētais ceļš, uz kura vieta ir tikai vienai automašīnai... Ceļojot uz Kaboverdi Kaboverde salīdzinājumā ar citām Āfrikas kontinenta tropiskā klimata valstīm ir drošs galamērķis – bez bīstamiem dzīvniekiem un kukaiņiem, bez lipīgām slimībām un bez augsta noziedzības līmeņa. Ceļojums uz Kaboverdi piemērots visiem, kurus interesē atklāt un izpētīt jaunas valstis citā kontinentā ārpus Eiropas, tiem, kuri spēj samierināties ar citas mentalitātes cilvēku izpratni par komfortu, kārtību un precizitāti, tiem, kuri atvērti visam neierastajam un neparastajam, kā arī tiem, kas vēlas baudīt tropu sauli un okeāna silto ūdeni decembrī. Der zināt : Zvanīt no Kaboverdes uz Latviju ir ļoti dārgi (apm. 5€/min) – bez ārkārtīgas nepieciešamības neiesakām! Lētāk ir iegādāties vietējo priekšapmaksas SIM karti un zvanīt no Kaboverdes numura. Valūta: Kaboverdes escudo (CVE), oficiālais kurss 1€= 110 CVE, var norēķināties arī ar euro. Visērtāk ņemt līdz euro nelielas nominācijas naudas zīmēs. Vietējo valūtu var izņemt arī bankomātā (viens no tiem atrodas Mindelo centrālajā laukumā) Dāvanā uz Latviju var atvest: Fogu salā audzēto kafiju vai vīnu, Santu Antau salas cukurniedru rumu, vietējo daiļamatnieku darinājumus (kas gan, lielākoties, ir diezgan pašdarbnieciski). Nolīgstot taksometru, labāk jau pirms iekāpšanas vienoties par brauciena cenu. Lidostā, saņemot vīzas, jārēķinās ar amatpersonu ārkārtīgo gausumu. Vietējā leģenda vēstī, ka tad, kad Dievs, pabeidzis pasaules radīšanu, apmierināti sasitis kopā plaukstas, no tām jūrā nemanīti iekritušas dažas drupačas, kas tad arī ir Kaboverdes salas. Jāsaka, ka, lai arī drupačas no Dieva rokām nokritušas vienlaicīgi, katrai sala ir atšķirīga un katrai ir savs stāsts un brīnumi, ko redzēt, ja ceļotājs grib sākt iepazīt Āfriku. Google rāda, ka ātrākais veids kā nokļūt Kaboverdē no Rīgas ir ar lidmašīnu, pārsēžoties vismaz vienu reizi un ceļojot vairāk kā 21h. Ar FlyMeAway tiešo reisu tas ir iespējams mazāk kā 10h. Divi tiešie reisi uz Kaboverdi tiek organizēti jau pavisam drīz - Valsts svētkos novembrī un Gadu mijā!