Sapņi piepildās. I daļa. No Valkas līdz okeānam

  • 5 min lasīšanai
  • 46 foto
9.jūlijs- svētdiena. Beidzot ilgi gaidītā diena ir klāt. Ceļojums uz Norvēģiju plānots jau vairāku gadu garumā un nu tas brīdis ir pienācis. Jau vakar ieradusies Ramonas māsīca, kas pieskatīs mūsu saimniecību, kamēr būsim prom. Vēl iekraujam pedējās līdzi ņemamās lietas un atvadāmies no palicējiem.
Mūsu prāmis attiet no Ventspils pusnaktī, un ņemot vērā ceļu remontus izbraucam jau laicīgi. Šis būs mūsu pirmais brauciens ar prāmi un tāpēc valda neliels satraukums. Uztankojamies Valmieras "Statoil", pa ceļam vēl satiekam meitu ar mazbērniem un jau 21-nos esam Ventspilī. Atliek vēl laiks papildināt degvielas krājumu un nopirkt dažus nepieciešamus sīkumus(reģistrācija beidzas 2h pirms atiešanas). Veiksmīg reģistrējamies un atliek tikai gaidīt kad tiksim uzlaisti uz prāmja. "Stena line" prāmji pamatā apkalpo lielās fūres, bet ir pietiekoši daudz arī vieglo.
Vispirms tiek uzņemtas kravas mašīnas un tad jau laiks arī mums. Atrodam savas vietas klusajā zonā un tad ir laiks iepazīties ar prāmi. Mēs, kā parasti centāmies ekonomēt un tāpēc neizvēlējamies kajītes. Klusajā zonā cilvēku maz un naktī varēja iekārtoties pa divām sēdvietām. Ir pieejamas pat segas, pēc kurām gan nebija vajadzības. Ir jau krēsla, kad atstājam ostu. Kādu laiku vērojam kā pamazām attālināmies no dzimtā krasta. Šīs dienas veikums Valka- Ventspils 341km.
10.jūlijs pirmdiena. Esam daudz maz pagulējuši, cik nu tas iespējams, ērtajos krēslos un ar nepacietību gaidām, kad parādīsies krasts. Jūra ir mierīga kā pīļu dīķis un Ramonas bailes no jūras slimības izrādījās nepamatotas. Ap plkst. 8-ņiem parādās pirmās saliņas un varam vērot tuvošanos ostai.
9:30 pietauvojamies Nynashamas ostā un pēc brīža varam sākt iepazīt Skandināviju. Pirmais uzdevums mums ir atrast stāvietu un ieturēt brokastis. Tas ari veiksmīgi izdodas pēc dažiem kilometriem.
Šodienas mērķis sasniegt Norvēģiju. Brauksim pa mazajiem ceļiem caur Katrinenholm uz Orebro, tālāk no Kalstadt pa 61. ceļu Arvika un Kongsvinger Norvēģijā. Uz reiz gan jāsaka, ka maršrutu izdevās īstenot tikai daļēji. Neesmu vēl īsti labi apguvis jauno navigāciju un tā mani cenšas vest caur Nykopingu pa autobāni. Kad atjēdzu, kas par lietu, esam pamatīgā sastrēgumā un uzreiz neizdodas pārprogramēt uz vēlamo maršrutu. Labi , ka esmu nodrošinājies ar labām kartēm un varu salikt vēlamo maršrutu. Un tā uz priekšu un baudām Zviedrijas lauku ainavas. Laiks arī jauks - 21-23 grādi.
Pusdienu pauze pie skaista ezera un atkal uz priekšu. Šarlotenburgā uztankojamies un ieskrienam vietējā lielveikalā. Iepērku arī alu par aptuveni eiro skārdene. Un tad jau klāt robeža un esam Norvēģijā. Vakars arī klāt un pirmajā stāvlaukumā stājamies nost. Stāvlaukums norobežots ar zemes valni, kas aiztur šosejas trokšņus. Par tualeti gan esmu šokēts. Tik cūciska sen nebija redzēta. Jāiztiek ar "zaļo" tualeti. Šodien 479km.
11.jūlijs, otrdiena. Nakts pagājusi mierīgi un esam labi izgulējušies. Rīta tualete, brokastis un varam doties ceļā. Šodien sākas mūsu ekskursiju programma. Pirmā pietura Kongsvingeras cietoksnis. Ir vēl agrs, cilvēku nav un varam paklejot pa cietokšņā teritoriju.
Kongsvinger cietoksnis
Kongsvinger cietoksnis
No rīta neliela apstāšanās un pirmais apskates objekts- Kongsvinger cietoksnis
Skats no cietokšņa uz Zviedrijas pusi.
Nākošā pietura Everum. Šeit ir izvēles iespējas- brīvdabas muzejs, vai meža muzejs. Ir sācis diezgan stipri līt un izvēlamie meža muzeju. Ir pieejama arī ekspozīcija dabā. Ieeja 110kr +80kr pensionāriem. Muzejs ļoti labs. Sākot no meža izstrādes un pārstrādes, dzīvnieku pasaule, medības un zveja. Viss no senatnes līdz mūsu dienām. Man patika. Neskatoties uz lietu izstaigājām arī brīvdabas ekspozīciju- mednieku un zvejnieku mājas un būdas. Ar fotogrāfēšanu gan neaizrāvos. Brīvdabas ekspozīcija galvenokārt izvietota uz salas. Jau atgriezies mājās un sīkāk izpētījis iegūtās kartes, secināju, ka pa otru tiltu varēja šķērsot upi un tur jau sākās brīvdabas muzeja teritorija. Mums pietika ar redzēto. Tāpat kājas bija izmirkušas.
Muzejs apskatīts un dodamies tālāk. Sākotnēji bija plānots aiz Hamaras pa 4. ceļu, tad pa33-šo un 51. ceļu braukt līdz Gjendehaim, lai nākošā dienā dotos pārgājienā Jotuhaimenas nac. parkā. Iecienītais Besengen pārgājiens. Diemžēl Ramonai ir problēmas ar kāju un nebūtu prātīgi doties 11km garā pārgājienā kalnos. Lietus beidzot piestājis un varam ieturēt pusdienu pauzi pirms Hamaras. Nolemjam izmantot rezerves variantu un dodamies uz Pēra Ginta ceļu. 65km garais Pēra Ginta ceļš ir maksas kalnu ceļš(80kr) Gudbrannsdālenes rietumos, no Tretenes līdz Vinstrai. Lugas "Pērs Gints" autors H. Ibsens 1862.gadā piedalījies pārgājienā, ziemeļos no Vinstras, un ferma Hogo, kuru viņš izvēlējies par paraugu mājām, kur 17. gadsimtā dzīvojis Pēra Ginta prototips- mednieks un melis Pēders Lauritsens, atrodas pie Pēra Ginta ceļa. Pie ceļa izbūvētas vairākas viesnīcas un kalnu mājiņas. Ceļa augstākais punkts 1053m. Pie Gala uzbūvēts brīvdabas teātris, kur katru gadu augusta sākumā notiek izrādes.(info no ceļveža pa Norvēģiju). Pa ceļam vēl atrodam banku un tiekam pie Norvēģijas kronām. Vēlāk izrādījās, ka skaidra nauda vajadzīga ļoti reti- tirgus, dažas suvenīru bodītes un citi sīkumi. Praktiski visur var norēķināties ar karti. Tretenā nogriežamies pa kreisi un pa 254.ceļu sasniedzam Svigvoll- norāde uz uz "Pēra Ginta" ceļu un pēc pārsimts metriem ceļu aizšķēro barjera. Sardzes būdiņā neviena nav- kamēr muļķa ārzemnieks saprot, kas un kā, un apmaksā automātā ceļu, mūs apbrauc kāds vietējais. Labi, ka saprata, kas par lietu un palaiž mūs. Un tā sākas mūsu pirmais nopietnākais piedzīvojums Norvēģijas kalnos. Savdabīgā augu valsts, neskaitāmi ezeriņi un mājiņas ar velēnu jumtiem. Protams aitas, kas šeit ir īstās saimnieces, un panorāmas skati uzJotuhaimenas virsotnēm tālumā.
Baudot dabu un ik pa brīdim piestājot, lai iemūžinātu ainavas, laiks aizskrējis nemanot. Aiz Dalsetras nonākam uz 255.ceļa un dodamies Vinstras virzienā. Arī šeit ainavisks ceļš ar serpentīniem, bet laiks, kas mūs visu laiku lutināja, atkal sāk bojāties. Tā nu bez pieturām steidzam atrast vietu nakšņošanai. Piemērotu stāvvietu atrodam netālu no Ottas. Šodien 376km. 12.jūlijs, trešdiena. Visu nakti līst. Plānos bija Rondānes dabas parks, bet esam par slinku šādā laikā doties pārgājienā. Es gan nenociešos un ieraudzījis norādi uz parku nogriežos pa labi. Pa iespaidīgu serpentīna ceļu sasniedzam Havringen. Tālāk tikai privātais maksas ceļš. Ciematiņā daudzas viesnīcas un viesu mājas un šeit sākas daudzas takas dabas parkā. Ar vienu aci esam ielūkojušies un tā kā laiks nelabojas, dodamies tālāk.
Pirms Dovre "K" benzīna tanks ar labu stāvvietu. Ir pieejamas dušas. Par 10Kr var ļoti labi nomazgāties. Izdevība protams tiek izmantota. Turpinām ceļu līdz Dombas un tālāk pa E136 virzienā uz Andalsnes. Nelieliela fotosesija jaukā stāvvietā pie ūdenskrituma.
Turpinām ceļu un drīz sasniedzam Romsdālenu. Jā- nu ūdenskritumu te tiešām simtiem, gan lielāki, gan pavisam sīki. Diemžēl laiks aizvien vairāk nomācas un tuvojoties Andalsnes visu apņem migla.
Andalsnes nogriežamies uz 64.ceļu un apbraucam Isfjordu. Diemžēl lietus un migla aizsedz skaistos skatus. Priekšā pirmais prāmis lai šķērsotu Langfjordu. Izrādās arī uz prāmja var apmaksāt braucienu ar karti. Auto+ 2pers.-122Kr. Drīz sasniegts kārtējais Romsdalsfjorda atzars, ko šķērsosim pa tiltu līdz Farōya salai un tālāk caur tuneli uz kontinentu. Pirms tilta jauka stāvvieta, ko izmantojām pusdienu pauzei un nelielai pastaigai. Beidzot nelīst.
Un tā pēc sātīgām pusdienām šķērsojam tiltu un pēc brīža esam zem fjorda. Tālākais ceļš ved uz Bud. Šeit sākas Atlantijas ceļš. Ceļš gar okeāna krastu ar vairākām skatu vietām, pēc tam no saliņas uz saliņu un protams iespaidīgais tilts uz "nekurieni".
Jāsaka, ka laiks mūs ir lutinājis. Ja, gandrīz, visu dienu lija, tad Atlantijas ceļu izbaudījām bez lietus. Kaut kur tālumā staigāja draudīgi makoņi, bet mūs neskāra. Draudīgos skatus vētras laikā nenācās izbaudīt. Un labi, ka tā. Tālāk turpinām ceļu uz Kristiansundu, lai nenāktos atgriezties Moldē pa jau izbrauktu ceļu. Pirms pilsētas iespaidīgais Atlantijas tunelis(pēc kartes spriežot ~9km 138Kr). Tālāk skaists ceļš pār tiltu uz Frei salu un atkal 5086m garais Freifjorda tunelis uz Bergsōya salu un beidzot pa iespaidīgu tiltu atgriežamies uz sauszemes. Vēlāk vēl daudzreiz šķērsosim fjordus gan ar prāmjiem, gan pa tiltiem, gan tuneļiem. Bet šai dienai iespaidi pārpārēm. Galvenais iegūta pieredze un Moldē jau droši uzbraucam uz prāmja lai šķērsojuši Moldes fjordu sasniegtu Vestnes(196Kr). Vēl daži kilometri Alesundas virzienā un jauka stāvvieta ir atrasta(P-Fjelstova).WC ar siltu ūdeni un apsildītām telpām. Paspējam vēl pagatavot vakariņas pirms lietus ir klāt.
Šodien 416km. Līdz ar to mūsu ceļojuma apraksta pirmā daļa ir beigusies. Rīt Alesunda, bet lielākajām pilsētām acīmredzot veltīšu atsevišķu sadaļu. Turpinājumā Norvēģijas vidienes fjordi, kalni un ledāji.


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais