Lācis atjauno baznīcu, dzenis to vēro

Vakar, 2.maijā, burvīgā pavasara dienā 12 Jēkabpils gidu kursu dalībnieki kā katru sestdienu, devāmies piedzīvojumu meklējumos. 10.00 Krustpils dzelzceļa stacija Mēs nekur tālu nebrauksim, mūs tikai interesē dzelzceļš un stacija. 1859.gadā sāka būvēt Rīgas – Dinaburgas (tagad Daugavpils) dzelzceļu. Viss aprīkojums nācis no ārzemēm. Sliedes no Anglijas. Tās izgatavoja firma „WCARDALE IRAN Company”, kā arī 600 tūkstoši gulšņu un ritošais sastāvs. Tās pasūtīja Melngalvja uzņēmumos. Rīgas- Dinaburgas līniju atklāja 1861.gada 12. (25.) oktobrī. Šoreiz izmantojām interesantu metodi: visi devāmies 10 minūtes pētīt, satikt cilvēkus, novērot un atrast informāciju par staciju. Pēc 10 minūtēm satikāmies, ieņēmām vietas stacijas uzgaidāmajā telpā uz senajiem soliem un sākām stāstīt savus vērojumus. Izrādījās trim no mums dzimtu vēsture saistīta ar dzelzceļu: Dzintras tēvs un Ivara sievas radinieks bijuši stacijas priekšnieki, mana māte strādājusi dzelzceļa komutatorā, bet tēvs strādājis netālajā Sēlpils stacijā. Stacija te stalta, uzbūvēta tikai ~50 gadus atpakaļ, bet iepriekšējā bijusi dzeltenajā ēkā pāri stacijas laukumam. To pastāstīja Dzintra, kuras bērnība pagājusi tieši vecajā stacijas ēkā. Viņai vienmēr esot bijis bail nokavēt vilcienu, jo stacija atradās tālāk. Interesanti ir soliņi uz perona, ar ornamentētām kājiņām, varbūt pat no cara laikiem. Stacijā ir arī kafejnīca un WC. Dzelzceļa stacijas fasādē uzstādīta plāksne verdzībā aizvestajiem. Sliežu ceļu ir ļoti daudz gan pasažieru, gan kravas sastāviem. Apkārtni uzkopj 2 darbinieces un sargā 11 stacijas policisti. Tā, ka te ir tīrība un kārtība. Latvijas Lielajā talkā visi darbinieki piedalījušies stacijas apkārtnes sakopšanā. Lūk, tik daudz mēs noskaidrojām 10 minūšu laikā, jo katrs noskaidroja kādu nelielu faktu. 11.00 Korfu kapenes Kapeles kapos Tālāk dodamies uz Krustpils izcilākajiem kapiem. Kapeles kapu vārti neparasti asimetriski, iespējams tādēļ, ka skats tad vērsts tieši uz baronu kapenēm. Vēl līdz Staļina aiziešanai mūžībā, kapenēs atradušies lieli metāla zārki, bet vēlāk kapenes izlaupītas. Blakus baroneses kapa plāksne. Kāpēc viņa nav glabāta kapenēs? Tālāk unikāli metāla krusti. Tur dus Tīlingu dzimta. Tīlinga draugs bija Talsu mācītājs Amenda. Tīlings bija precējies ar Amendas māsu Šarloti. Tīlingu dzimta bija draugos ar komponistu Bēthovenu. Tīlings uzsāka Krustpils luterāņu baznīcas dārza veidošanu. Katrs vies mācītājs stādīja koku un tā tagad apkārt baznīcai dižs parks. Kapeles kapos atdusas arī zinātnieka, polārpētnieka Oto Jurjeviča Šmita vecvecāki. Pa kreisi no kapu vārtiem mākslinieces Emmas Baltmanes (1882.gada 16.martā Krustpilī -1969.gada 16.decembrī Krustpilī) atdusas vieta. Jau Jēkabpils Marijas skolā viņai bijušas teicamas sekmes zīmēšanā, skola sagādāja atbalstu izglītības turpināšanai Pēterburgas Mākslas akadēmijā, tomēr vecāki tam nepiekrituši Viņas kapa pieminekļi vairākas reizes esot nozagti. Varbūt dīvaini kolekcionāri uzdarbojas? Kapa piemineklis ar fotogrāfiju no kuras lūkojas inteliģenta kundzīte. Ivars pastāsta, ka dzimis 2 gadus pēc mākslinieces nāves un dzīvojis viņas mājās. Bēniņos puikas atraduši Baltmanes gleznas ar kailgleznām. Tās bijušas vācu karavīru pasūtījums. Nekur citur tāda informācija nebija dzirdēta. Aina pastāstīja, ka atceras mākslinieci kā ļoti ieinteresētu jaunatnes nākotnē, viņa aicinājusi mācīties un piepildīt savus sapņus. Vienmēr ciemos ejot viņa nesusi dāvanā gleznu. Kundzīte palikusi atmiņā ar savu kārtīgo ārieni, matus vienmēr apņēmis matu tīkliņš raksturīgs tam laikam un jauku, mīļu smaidu. Turpat blakus kapa piemineklis Valmieras kājnieku pulka karavīriem. Piemineklim zudusi senā rota: ierocis un ķivere, kas mirdzējusi saulē. Tagad tie no cementa un tos neiekāro zagļi. 12.00 Unguru luterāņu baznīca 2002.gadā pie baznīcas esot bijis uzlikts uzraksts par baznīcas apkopšanas talku. Garām braucis foto mākslinieks Jānis Lācis, izlasījis un noteiktajā laikā ieradies strādāt. Tā talka ievilkusies 7 gadu garumā un pa šo laiku no krūmiem baznīcas jomā vairs ne miņas, atjaunota sakristeja, no Vācijas atvests zvans, zvanu tornī un baznīcai ieliktas durvis, izgatavots baznīcas jumta mets ar logiem galos, kas veidos interesantu gaismas spēli. Kokos apkārt baznīcai izvietoti putnu būri pūcēm un dzeņiem. Dzenis ir ļoti pateicīgs un sanesis pie baznīcas durvīm čiekuru kalnu. Braucot uz Madonu es vienmēr brīnījos, kur tik čaklas vāveres, tik daudz čiekuru apstrādājušas, bet nē, tas dzenis. Viņsš liecinieks visiem atjaunošanas darbiem Dievnamā. Interesanti fakti. Jēkabpils Sv.Miķeļa un Krustpils luterāņu baznīcā ir altārgleznas Eginka Kristus Ģetsemenes dārzā reprodukcija. Izrādās, ka barons Korfs savām baznīcām (Krustpils, Gostiņu, Unguru) pasūtījis gleznas. Tagad viena no tām nonākusi Jēkabpils Sv.Miķeļa baznīcā. Varbūt tā ir no Unguru baznīcas? Varbūt kāds var palīdzēt materiāli vai ar savu darbu baznīcas atjaunošanā? Cik tas būtu jauki, kādā saulainā dienā pieteikties un ierasties palīgā. Nu kaut stundiņu! 12.30 Liepenes pamatskola Ekskursiju skolā vada gide Aija, kas ir arī skolas ēdnīcas vadītāja. Kāpēc Medņos Liepenes skola? Tāpēc, ka apkārt liepiņas sastādītas. Skolā katra klases mākslinieciski noformēta. Lai arī skolā centrālapkure, vecās krāsnis nav izmestas, bet mākslinieciski apgleznotas. Apgleznoti ir arī aizkari, jo skolotāja māca zīda apgleznošanu. Skolā skatāmas ir arī zīda gleznas. Skolas apkārtne ļoti sakopta, skolas sienā dzīvo bites jau 18 gadus. Pagalmā atrodas keramikas apdedzināšanas ceplis. Šobrīd keramikas pulciņam nav finansējuma, bet ja būs, ceplis atdzims. Skolā katru gadu rīko nometnes. Mēs esam sajūsmā par lauku skolu kur mācās tikai 78 skolēni. Mūsu grupas mazākā dalībniece Sandriņa pat izsaka vēlmi mācīties šai skolā. 13.00 Ungurmuiža Ungurmuižā šobrīd saimnieko biedrība „Ungurmuiža” ko vada Aija Prokofjeva. Aktivitātes ļoti dažādas: talkas, sacensības, tikšanās un vēstures izpēte un apkopošana, tirdziņi, pasēdēšanas, adīšana utt. īsāk sakot, viss, kas attīsta. Mēs savu pasākumu sākam ar jubilāres sumināšanu. Šodien gidei Ainai dzimšanas diena un visi esam sarūpējuši ziedus, kas sagulst jubilārei rokās. Jubileja šogad kā viņa saka: pusapaļa, tas ir beidzas ar 5-nieku. Viņa ir mūsu vērtība, jo viņa vēsturi un kultūru zina ne tikai no grāmatām, bet arī pati visu savu raženo mūžu piedalījusies visos kultūras pasākumos un tāpēc informāciju mums nodod caur savas pieredzes prizmu. Aijas pašceptā lielā torte ir tieši laikā! Šodien biedrībā tieši ar mums tikties ieradusies provizore Anniņa, kura visu mūžu strādājusi vietējā aptiekā. Biedrība ar mīlestību glabā seno aptiekas aprīkojumu un rakstiskos materiālus. Visvecākā ir aptiekas pults no 1926.gada. Skapji ir īsti ozolkoka. Anniņa pastāsta par kungu, kas teicis: „Dievs debesīs, bet aptiekārs virs zemes”. Nu kā var nemīlēt profesiju, kura tik nozīmīga. Agrāk aptiekās uz vietas gatavoja visas zāles, vēla zirnīšus, svēra, mērīja, fasēja. Iesaiņoja zāles ļoti gaumīgi ar gofrētām micītēm vāciņus noformēja. Tas ir jāredz. Te taps aptiekas muzejs. 15.00 Tirdziņš Ir pavasaris un aktuāla ir stādu iegāde. Biedrība Ungurmuiža; aicinājusi savējos sanākt un pārdot, pirkt un mīt pašaudzētus stādus. Andele notiek aši, jo visi vēlas ko jaunu iegādāties. Ceļa malā stāv mašīna, kas atbraukusi no Silaspāģiem. Tur vesels zoodārzs: kaziņas, paipalas, baltas vistiņas, degu peles, u.c. radības. Pierakstam tel., jo vēlamies vēlāk iegādāties dzīvnieciņus, bet jāsagatavojas tak jauno iemītnieku uzņemšanai – būri un barība nepieciešama. Vēlaties zināt tel. Nr.26326670. Cenas demokrātiskākās. Kā tad tirgus bez mielasta? Biedrībai Ungurmuiža strausa olu dāvājusi Lilija Grugule – strausu audzētāja no Mežāres. Ola milzīga! Dacīte sakuļ olu ar litri salda krējuma un 2 spēcīgi vīri uz improvizētas plīts lielā pannā cep omleti. Pietiek visiem, jo ola tik sātīga! Daudzi šo gardumu baudīja pirmo reizi. Smeķīgi, ar dūmu smaržu. Tā paiet burvīga, emocijām bagāta diena, kuru mums sagatavoja Aija Prokofjeva no Ungurmuižas. Secinājumi: * Brauc uz kuru pusi gribi, visur interesantas vietas un cilvēki, ja pats ej ar skaidru sirdi. * Mēs dzīvojam unikālā laikā kad vēl ir dzīvi vēstures liecinieki, piemēram, provizore Anniņa, kura var pastāstīt kā tālos Latvijas nostūros tapa mikstūras, ziedes, ripiņas, jo jaunākie no mums pat nezināja, ka aptiekas bija katrā pagastā. * Būs jauni tūrisma objekti Medņos: Unguru luterāņu baznīca, aptiekas muzejistaba un mazo dzīvnieku zoodārzs un tirdzniecība Silaspāgos. * Viss par tūrisma maršrutiem un objektiem šai pusē, Aija Prokofjeva, tel.29375655 Pilsētnieki! Organizējiet bērnu un jauniešu nometnes lauku skolās, lai skolām ir uzturēšanas naudiņa! Nepieļausim skolu likvidāciju un tautas izglītošnās iespēju pasliktināšos! Mēs to varam!