NL[3] - NEMO un austrumu kanālu loks

26.07. Šo rītu veltīsim zinātnei. Laiks noskaidrojas, spīd saule un ceļs daudz maz ir zināms. Rīta programmai ir paredzēts NEMO zinātnes centrs. Biļetes i-netā maksā 16,50 € https://www.nemosciencemuseum.nl/en/. Tā kā nav nekādas gribēšanas atkal grozīties pa Amsterdamas pārpildīto centru, izlemjam izbraukt gar pašiem rietumiem caur dzelzceļa staciju. Pa Linjnbaangracht braucam līdz pašam galam un nogriežamies pa labi uz Brouwersgracht. Ak, te tik smuki, tāds klusums un kaifs. Ja ne sarūsējušās laivas pietauvotas pie krastiem...Un cilvēku nav. Pirmais kaifa aplauziens ir vismaz 30 grādu stāvs tiltiņš, kurā es knapi uzbraucu, bet Aija izraisa avāriju un samet ričuku vēkšpēdus. Viss labi, isi dzīvi. Toties uz nedevīgā tiltiņa var mierīgi pabildēties un pasildīt acis rīta saulītē. Tālāk jau gar dzelzceļa staciju sāk parādīties bari. Interesants skats – milzīgā velosipēdu novietnē, kur tie šķiet pieparkoti neizprotamā secībā, divi čaļi ar fleksīti iznīcina pāris braucamos. Nez, varbūt šeit arī kaut kādi parkošanas laika limiti. Uz NEMO centru vislabāk no centra nokļūt pa Oosterdokskade, turklāt var pabraukt garām milzīgam peldošam ķīniešu restorānam Sea Palace. No turienes uz NEMO ved maziņš tiltiņš. Tā kā esam agri, ir gan parkošanās vietas, un sīču vēl nav. Pats NEMO centrs ir būvēts kuģa veidā, lai pēc arhitekta domām iekļautos kopējā ostas romantikā. Šādi zinātnes centri, kur visu spēļu veidā var pataustīt un izmēģināt, pēdējā laikā ir kļuvuši ļoti populāri. Ja kāds ir biji Tartu AHHAA centrā, tad NEMO ir līdzīga koncepcija, tikai ar to atšķirību, ka Amsterdamā viss ir nodalīts pat 6 stāvos. Iekšā manuprāt pie uzgaidāmās telpas ir pats foršākais eksponāts – milzīgs ūdens pulkstens, kur caur dažādām mēģenēm, caurulītēm ar svārstu tiek pārsūknēts ūdens un laiku arī rāda pareizi. Pirmais stāvs veltīts fizikas pamatlikumu apguvei. Te var palasīt par zinātnisko atklājumu vēsturi, izmēģināt vecu triku ar čukstēšanu skaņas uztvērējos un otrā telpas pusē visu sadzirdēšanu. Pūst milzu ziepju burbuļus, novērot magnētismu un elektrisko izlādi. Kāpjot augstāk ir viena dikti feina atrakcija dažādas enerģijas iegūšanai: attiecīgi izvēloties uzkrāt saules, vēja vai ūdens enerģiju, ir jābīda speciālas uzpariktes un jākoncentrē uzmanība uz lukturīšim, kuri iedegās, ventilātoriem (jāķer gaisa plūsma) un ūdens strūklām. Ekrāns pretī rāda cik daudz ir uzladēta baterija. Ja pacietības daudz, kad baterija veiksmīgas ķerstīšanas rezultātā ir uzlādētā, tiek iedarbināta kaut kāda savāda uzparikte no kuļamās slotiņas, lellīšrobotiņa un citiem verķiem. Visiem par preiku. Visam centram pa visu ir milzīga štelle no dažnedažādām lietām, kuru uzdevums ir secīgi kustoties, beigās palaist gaisā raķeti. Kaut kas līdzīgi domino principam. To kā šovu rāda kaut kādas noteiktās stundās, taču mēs neredzējām. Ir atsevišķa nodaļa būvniecības pamatiem (cik spēcīgam jābūt lai noturētu taisni tiltu ar vantīm, dažādi konstruktori). Ir apavu izmēra noteicējs – it kā tāda muļķība, taču tevi nomēra, jāievada dzimums un vecums un..voila! mans izmērs ir 40. Pareizi uzminēja! Aijai gan nolažoja, par 3 izmēriem mazāk iedeva. Var arī uzzināt cik tevī iekšā skābekļa, oglekļa, u.c. elementu. Atsevišķas uzmanības vērta ir uzparikte ūdens ciklam un tā attīrīšanai. Turklāt pašam ar spainīšiem aktīvi piedaloties. It kā jau vaikār domāts bērniem, taču pie velna!..tā aizrauj! Ir stāvs veltīts pusaudžu attīstībai un atšķirībai, un turpat blakus nerātnais stūrītis ar zinātniskām filmiņām par gultas priekiem, prezervatīvu iztādi. Ir pat seksa pozu paraugdemonstrējumi no koka lellītēm, kādas mākslinieki izmanto cilvēka proporciju apgūšanai. Nez tas cilvēks, kurš tos manekenus locīja...vai smēlās iedvesmu no paša pieredzes? 5. stāvs veltīts smadzeņu darbībai. Ir visādi acu apmāni, ilūzijas, prāta spēles. Atsevišķa nodaļa ir jaunākajiem atklājumiem enerģētikā un vecu mājsaimniecības ierīču kolekcija. Augšā pirms izejas uz jumtu var paēst. NEMO jumta terase gan ir riktīgi feina – var sauļoties, pabradāt pa strūklakām, izmēģināt dažādus vējrādītājus. Turklāt pats skats uz Amsterdamu ir tā vērts, lai šeit uzbrauktu. Jūras muzeja pusē ir pietauvots East Indiaman kuģa kopija. Mēs domājām tam piebraukt klāt no Jūrniecības muzeja puses, taču nesanāca, jo apkārt bija žogs. Nu neko, ārā paliek karsti un izbraucam uz Plantage rajonu. Tāpat vien. Intereses pēc ielīdu paskatīties kā ir ar biļetēm uz zoodārzu Artis, taču tāāādas rindas..nu nē, paldies par kūkām. Ir kur atgriesties nākotnē, jebšu Plantage ir arī atsevišķa tropu māja, botāniskais dārzs un sāvādais mikroskopisko būtņu muzejs Micropia. Izbraucot no Plantage rajonu rietumu virzienā, sanāk šķērsot Amstelas upi un Magere brug. Burtiski tilta nosaukums ir “kārnais tilts”, kas bijis vēl šaurāks 17.gs. Atpakaļceļā iegriežamies Ziedu tirgū. Prasās kādus suņavīrus mājiniekiem. Netālu ir Delftas porcelāna bodes. Maziņākos zili-baltos magnētiņus un citu niekus var iegādāties sākot no 5 €. Ja ir doma par servīzi vai vāzi, tad cena uzšaujas līdz dažiem simtiem. Labi, ka ir atsevišķš stūrītis, kur par zemu cenu tirgo brāķēto produkciju, nu teiksim – mazs burbulītis, vai ziedlapiņa šķībi uzzīmēta – viss, brāķis! Ziedu tirgū izvēlāmies vairākus tulpju sīpolus, pārvest tos uz Latviju problēmas nesagādā. Tad jau redzēs, kas jaunajā gadā izplauks. Savādas problēmas at pastu. To meklējot, izlodājām 2 kvartālus, i ta atsevišķi 1 marku viņi man nepārdos, tikai uzreiz 6 gabalus. Tā nu noslēdzās otrā diena Amsterdamā, pakojam mantas, jo braucam tālāk uz Roterdamu.