Grūtas parks

23.-25.05.2017. Šo pēdējo dienu Druskininkos nolemjam doties uz Grūtas parku. Tas atrodas aptuveni 8 km uz ZA no pilsētas. Ja brauc ar mašīnu- ir ok, ja kā mēs ar sabiedrisko transportu – jāizvēlas busi Nr. 2A un 2B. Vietējie busi Druskininkos iet reti, aptuveni reizi stundā. Tā kā es mazliet sajaucu maršrutus, mums ir 1 lieka stunda, kuras laikā izstaigājām Nemunas parku. Autobuss līdz Grūtas parkam aizbrauc aptuveni 20 min, biļetes cenu precīzi neatceros, bet bija lēta. Grūtas parku 1998. gadā sāka veidot vietējais biznesmens Viļums Malinauskas, salasot pa visu Lietuvu demontētos Ļeņina u.c. Padomju varas ideoloģijas pieminekļus. Tie vāļājās pagalmos un izgāztuvēs, taču tagad no tiem ir izveidots milzīgs atpūtas komplekss. Pie ieejas parkā atrodas informatīvais stends no avīžu rakstiem, par Grūtas parka tapšanu. Parka tuvumā ir liels ezers, te jau gaida izstādīti lopu vagons un robežpostenis. Mēs izmantojam mazliet laika lai pavērotu gulbjus, jo pie kasēm izbirst buss ar skolēniem. Biļete parka apmeklējumam maksā 7.50. sākumā likās par sālītu, taču tas bija tā vērts. Iekšā sagaida pirmie pieminekļi ar ložmetēju un kvasa cisternu. Īstu, dzeltenā krāsā. Agrāk man uzdzina šausmas šāda kvasa dzeršana, jo kāds bija iestāstījis, ka tājā vienmēr peld tārpi... turpat blakus ir bērnu rotaļlaukums un mini zoo dārzs. No lielajiem dzīvniekiem te ir vairāki strausi, kamieļi, zebras, pat viena lapsa un cauna, kā arī trīs lāči. Ir daudz putnu – dažādu šķirņu vistas un fazāni, baloži, papagaiļi un kanārijutniņi. Kopumā troksnis ir šaušalīgs, jo visi čivina, dzied un ķērc. Parka apskatei ērti izveidoti maršruti ar labiem celiņiem caur mežu, pie katra no pieminekļiem ir apraksts kas par cilvēku un fortogrāfija, kur tas agrāk bija novietots. Neuzkrītoši no meža ripori spēlē Padomju slavas dziesmas. Pa ceļam ir uzbūvētas vairākas muzeju ēkas, kurās ir salasītas padomju bildes un portreti, karogi, saukļi, avīzes un grāmatas. Ierīkots Sarkanais stūrītis un 1980.g. olimpiādes lācīšu kolekcija. Ir arī daudzi Padomju laika sadzīviski priekšmeti. Ja sanāk pa Grūtas parku staigāt ilgu laiku (mūsu gaidījumā tas aizņēma ap 4 h) un samirkt lietū, var apsildīties un paēst parkam piederošajā kafejnīcā. Šeit var pasūtīt gan tradicionālos ēdienus, gan izvēlēties kaut ko no speciālas Padomju ēdienkartes – ķilavas ar sīpoliem un vodku, boršču, ķīseli, tēju graņenkā, vai griķus ar biešu salātiem un kotleti “Prošai molodostj”. Uzmanīgi ar piedevām, jautājiet cik kas maksās papildus, jo mums katrai par krējuma trauciņu pieskaitīja klāt 1,50 eur. Nogaidījušas lietusgāzi, pabildējāmies pie limonādes automāta, kurš joprojām darbojas. Var pat glži paskalināt un monētiņu iemest. Pavadot pēdējo vakaru Druskininos, aizejam paskatīties uz Nemunu, kā arī sagaidām parkā muzikālās strūklakas šovu ar gaismām. Pēdējais ceļa posms iet caur Viļņu, kur mums starp autobusiem ir vai visa diena, tāpēc dodamies jau zināmajā maršrutā pa vecpilsētu. Sākumā mazliet noklausāmies misi Aušras vārtos, tad uz Užupi, kur garām aizjoņo spiedzošas vecmeitu mašīnas. Pilies ielā mūs gaida tradicionālāis “Forto dvaras” ar cepelīniem. Ja nu kādam neiet pie dūšas klasiskā pomačka, var kā mērci pamēģināt sviestu ar biezpienu un ķiplokiem. Izmetam līkumu gar Gedimina kalnu un atpakaļceļā izstaigājam Viļņas universitātes korpusus un zvanu torni ar Fuko svārstu. Stiklu ielā iepretim Viļņas visglaunākajai 5 zvaigžņu viesnīcai ir neliela konditoreja ar ļoti gardām kūkām un konfektēm. Nosaukumu neatceros, bet tai bija zaļi logu aizslietņi. http://grutoparkas.lt/ http://www.vu.lt/en/about-us/history/university-ensemble