Peru & Galapagu ekspedīcija 11 : Puerto Maldonado

Andu kalni, tuksneši, Klusais okeāns, vulkāni, augstkalnu plato Altiplano un Amazones džungļi... Peru ir kontrastu zeme ne tikai kultūrvēstures, bet arī dabas zonu ziņā. Vienu dienu šeit drebinies pie Andu ledāju sienām 5100 m augstumā, bet nākošā jau cepinies Amazones lietusmežos! Amazone... šis maģiskais vārds, neapšaubāmi, ir viens no pasaules tūrisma brendiem. Ar biezajiem lietusmežiem, plašo upju tīklu un, galvenokārt, krāšņo putnu un bagāto dzīvnieku valsti tā vilina daudzus ceļotājus. Māte Daba uzdāvinājusi Peru gana plašu Amazones pīrāga kumosu, jo lielāko daļu šīs valsts teritorijas klāj tropiskie Amazones baseina džungļi. Iquitos pilsēta pāris dekādes bija galvenais un vienīgais Amazones spēlētājs uz Peru tūrisma skatuves, bet pēdējos gados tai ir uzradies konkurents. Par vārdu salikumu Puerto Maldonado es pirmo reizi uzzināju pirms mazliet vairāk nekā 20 gadiem, kad iegādājos pirmo ceļvedi par Dienvidameriku. Tajā Puerto Maldonado apkārtnes Amazones rezervāti bija minēti kā vietas, kur doties nopietnā ekspedīcijā šī vārda vistiešākajā nozīmē - gids mācēja teikt, ka tajā laikā nokļūšana varēja prasīt pat pāris nedēļas. Tomēr viss mainījās, kad pirms 7 gadiem tika uzbūvēts Carretera Transoceanica ceļš, kas savienoja šo nomaļo pilsētu ar Kusko un pārējo pasauli. Tas veicināja džungļu viesnīcu būvniecību un tūrista skaita pieaugumu, arī aviokompānijas sāka iekļaut Puerto Maldonado savos lidojumu sarakstos. Ja Iquitos daudzo aktīva tūrisma gadu laikā dzīvnieku pasauli ir aizbiedējis dziļi džungļos, tad Puerto Maldonado apkārtnē Amazones faunas pārstāvju ir ka biezs. Tāpat šeit bagātīgi pārstāvēta arī augu valsts, ne velti šo Dienvidperu Amazones baseina apgabalu un blakus esošo Ziemeļbolīvijas apvidu zinātnieki uzskata par bioloģiski daudzveidīgāko vietu uz Zemes- te vienā hektārā ir vairāk augu sugu nekā jebkurā Eiropas valstī. Džungļi šeit patiesi ir maģiski un ļoti dažādi- no klasiskiem, liānām noaugušiem lietusmežiem ar milzīgiem vīģu un Brazīlijas riekstu kokiem līdz palmu džungļiem un purvu lietusmežiem. Tiem pa vidu kā čūskas, metot cilpas un līkumus, lokās divas Amazones baseina upes - Tambopata un Madre de Dios. Madre de Dios jeb Dieva Mātes upe ir viena no galvenajām Amazones pietekām, kas pie Puerto Maldonado satiekas ar Tambopatas pieteku. Šo upju krasti, kas iekļauti Tambopatas rezervātā, arī ir labākā vieta visā Peru, kur iepazīt bagāto Amazones dzīvnieku pasauli. Lai gan es atrados Puerto Maldonado jeb Tambopatas rezervātā vienā no gada sliktākajiem laikiem- maija mēnesī (labākais ir no jūlija līdz oktobrim), tomēr saraksts ar redzētajiem faunas pārstāvjiem izveidojās gana garš. Pavisam tuvu izdevās vērot pasaules lielākos grauzējus kapibaras, ūdensbruņurupučus, ķirzakas, tarantulas, ļoti apdraudētos Lielos upes ūdrus un trīs dažādas kaimanu sugas, tai skaitā baltos un melnos kaimanus. Tāpat starp džungļu krūmiem uz īsu mirkli pazibēja gados jauns tapīrs, ko vietējie mēdz saukt par Amazones džungļu govi, un vesels bars ar ~40 Amazones meža cūkām (peccary), kas, negantā balsī aurodamas, patraucās garām dažus metrus no manis un gida. Lai gan biezās veģetācijas dēļ bija grūti šo ainu saskatīt, kur nu vēl nofotogrāfēt, tomēr sajūtu ziņā tas bija viens no Amazones hailaitiem, jo vienu brīdi patiesi likās, ka bars nesīsies tieši mums virsū. Ar pērtiķiem gan man negāja tik rožaini, jo, lai gan redzēju zirnekļpērtiķus un kapucīnu pērtiķus, kuri ir labākie pirātu draugi Holivudas filmās, tomēr tie bija visai tālu koku galotnēs. Vienīgi Red Howler monkeys jeb Rudie bļauri pazibēja daudzmaz tuvplānā, un viens pat nesekmīgi mēģināja no koka augšas mani "iesvētīt". Izdevās dzirdēt to serenādes arī no rīta- Rudie bļauri ir pasaules skaļākie mērkaķi, kas sit pušu savus melnos brāļus, kas mitinās Centrālamerikas džungļos. Ja izvēlas pareizo naktsmītni (t.i.- dziļāk džungļos), tad Puerto Maldonado ir arī viena no labākajām vietām uz Zemes, kur vērot divus Amazones visnoslēpumainākos un eksluzīvākos faunas pārstāvjus - pasaules lielāko čūsku anakondu un Dienvidamerikas zvēru karali jaguāru. Vietējie gidi te aprēķinājuši vidējo statistiku- aptuveni katrs piektais ceļotājs redz jaguāru un tikpat daudzi redz anakondu. 20% iespēja varbūt kādam izklausīsies kā niecīgs skaitlis, bet patiesībā šo abu Amazones grandu sakarā tas ir ļoti augsts. Jūlija-septembra periodā, kas ir labākais laiks dzīvnieku vērošanai, tas ir pat divtik augsts. Diemžēl, attiecībā uz šiem diviem džungļu valdniekiem man veiksme pagrieza pēcpusi, kaut dienu iepriekš viens džungļu naktsmītnes gids bija redzējis anakondu, bet otrs jaguāru, kā pierādījumu uzrādot Instragrama fotogrāfijas. Ne mazāk iespaidīga šeit ir putnu valsts, kas Puerto Maldonado ir īpaši krāsaina. Viena no klasiskajām ainiņām, kas parasti paveras acu priekšā, izdzirdot vārdu Amazone, ir krāsainu papagaiļu bars. Tad nu Tambopatas upe ir vieta, no kurienes šīs asociācijas nāk, jo te burtiski mudž no visdažādāko sugu un krāsu arām, papagaiļiem un parakeets, kas ir izmēros mazi pagpagailīši. Neskatoties uz to, ka šis bija gada sliktais laiks arī putnu vērošanai, šķiet, kopā man izdevās redzēt kādas 10 papagaiļu un aru sugas, tai skaitā arī trīs lielās aras - Zildzeltenās aras (Blue and Yellow Macaw), Zaļsarkanās aras (Red and Green Macaw) un viskrāsainākās no tām- Sarkanās aras (Scarlet Macaw), kuru spārni iekrāsojušies varavīksnes toņos. Vislabāk šos krāšņos putnus ir redzēt pie māla sienām (Clay Licks), kas ieskauj Tambopatas upes krastus, jo aras un papagaiļi tās katru rītu apciemo, lai laizītu- tā tie uzņem organismā sāli un dažādus minerālus, kas attīra organismu. No jūlija līdz oktobrim pie šiem sāls-mālu krastiem spieto vairāki simti un padsmitiem dažādu sugu papagaiļu, cīnoties par vietu uz sienas, bet maija mēnesī šeit rūmes ir gana. Vēl viens ļoti krāsains un simbolisks Amazones putns ir tukāns, kuru gan nav tik viegli iemūžināt fotogrāfijās, jo tas parasti priekšroku dod augstu koku galotnēm, tāpēc parasti to sanāk tikai binoklī nopētīt. Tomēr visunikālākais putnu valsts pārstāvis šajos platuma grādos ir hoatzin, ko vietējie mēdz dēvēt par Panku vistu, jo tas nedaudz līdzinās gailim ar dīvainu, pankam līdzīgu frizūru-cekulu. Lai gan vietējie iezemieši to mēdz uzskatīt par savvaļas vistu, patiesībā zinātnieki nav spējuši ierindot šo putnu nevienā sugu grupā, jo tam nav līdzīgu. Viņi uzskata, ka hoatzin ir aizvēsturisks putns, jo tā mazuļiem pie spārniem ir ķetnas-rokas, kas noder gadījumos, kad uzbrūk plēsēji- tad to mazuļi, lai paglābtos, lec ūdenī, bet ķetnas palīdz uzrāpties pa koku atpakaļ ligzdā (youtube var redzēt video- hoatzin chicks claws). Interesanti, ka nevienam citam putnam kopš pterodaktila laikiem, kas bija aizvēsturisks putns-dinozaurs, nepiemīt šāda īpašība. Tomēr hoatzin putniem jauzmanās no plēsējiem tikai agrā bērnība, jo paaugoties tos neviens neaiztiks, pat cilvēki nē. Izskaidrojums tam ir spēcīga smaka, kas piemīt šiem putniem un to gaļai- tā attur iezemiešus tos medīt pat izsalkuma gadījumā. Hoatzin biezā slānī apdzīvo gleznaino, palmu ieskauto Sandovala ezeru pie Madre de Dios upes, kas ir obligāts pieturas punkts, apmeklējot Puerto Maldonado. Tas jāredz ne tikai skatu un hoatzin putnu dēļ, bet galvenokārt tāpēc, ka tikai šeit var redzēt divus galvenos plēsējus, ienaidniekus un senos sāncenšus par varu ezerā un labākajām zivīm - melnos kaimanus, kas mēdz sasniegt 5 metrus garumā, un uz izmiršanas robežas esošos Lielos upes ūdrus (Giant River Otters). Tie ir lielākie, bet vienlaikus arī visapdraudētākie ūdri pasaulē- zinātniekiem nav precīzu datu, bet viņi ir viensprātis, ka uz mūsu planētas plašajā Amazones reģionā palicis mazāk nekā 5000 Lielo upes ūdru. Lai gan Amazones ūdri izskatās mīlīgi, tie tomēr ir plēsēji, kas grupās medī pat lielos kaimanus. Džungļu likumi, protams, valda arī Amazonē- izdzīvo tikai stiprākais un tas, kas pielāgojas vai arī neganti ož… Jānis Kreicbergs no Peru