Kauņa Hanzas dienās

21.-22.05.2017. Ir kārtējā maija nogale un tāpat kā iepriekšējos gados, ieplānojām nelielu tūri pa tuvākajām ārzemēm. Šoreiz uz kaimiņiem – Lietuvu. Vecajā Lietuvas galvaspilsētā vispār (kauns un negods!) ne reizes nav būts (caurbraukšana neskaitās), savukārt Druskininki...nu tie man atmiņā palikuši vēl pirms 13 gadiem, kad nebija ne akvaparka, ne sniega arēnas, un vispār viss bija daudz vienkāršāk un pieticīgāk. Tā nu jau aprīļa sākuma autobusa biļetes ir pasūtītas un dzīvoļi arī. Hosteļi tas ir forši, ja ceļo viens vai jautrā draugu barā, taču šoreiz atkal ar mums brauc Baba, tāpēc dzīvokļi ir pat foršāki. Kauņā norāvu dzīvokli pie rātsnama par 88 eur uz 2 naktīm. Ecolines Mariajampoles buss nokavēja >1 stundu, turklāt brauca caur Viļņu, tā nu Kauņā esam ap pusdienām. Viļņas štrāse ir tik jau pierasta, ka neko daudz neatceros, tikai bezgalīgos rapšu laukus. Kauņā priecē jaunā, atjaunotā autoosta. Dzīvokļa saimnieks mūs jau gaida, taču ar kātru transportu tikt līdz centram, viņš nezina. Labāk ar taksi. Taču mēs paņemam 3/24h biļetes. Maksā 4.67 + 2 eur par pašu kartiņu. Līdzīga sistēma ir Viļņa un Tallinā. Lēti. No autoostas uz vecpilsētu iet viss transports, izņemot 3. busu. Vēlāk gan saprotu, ka uzmanīgāk jāpaštudē Kauņas transporta sistēma – no trolejbusa līdz rātsnamam špagot pārāko gaisa gabalu ar čemodāniem pa bruģi. Neko darīt...Nez kāpēc centrā ļoti daudz cilvēku ērmīgās drēbēs, kaut kādi klauni un citi dīvaiņi. Izrādās esam atbraukušas uz Hanzas festivāla noslēguma dienu! Saņemam atslēgas no dzīvokļa, mazliet izpakojam mantas un varam doties ēst. Tie kas, bijuši Lietuvā, noteikti zina restorānu tīklu “Forto dvaras”, taču šoreiz ejam uz nelielu ēstuvi “Berneliu užeiga”. Tautas papilnam, mūs brīdina, ka visu, izņemot cepelīnus, nāksies gaidīt ap stundu. Gandrīz tā arī sanāk, bet viss viens – mēs neskrienam. Turpat netālu Neres krastā ir Kauņas pilns, jeb tas, ko uzcēla vecās vietā. Apkārt ņudz no cilvēkiem, ēdienu smaržām, karstuma, mūzikas. Pilnīga eiforija! Apkārt amatnieku tirdziņi, bruņinieku turnīri un viduslaiku danči. Pils estrādē spēlē mūsējie “Carnival youth”, viņu dziesmas dzirdamas tuvējās baznīcās. Izstaigājušās pa pili, izmetam loku pa vecpilsētu, vairākām baznīcām, sastopam vairākus priesterus (ar visām baltajām apkaklītēm un mobilajiem). Mazliet atpūšamies pa mājām, bet kaut kas jāpaņem rītam, tā nu atstājām Babu mājās un dodamies uz Laisves aleju. Laisves aleja ir domāta tikai gājējiem, te ir dažādas bodes, daudz vietas riteņbraukšanai un laikam arī viss... Vienīgi tās galā ir milzīga pareizticīgo baznīca, kuru lika uzcelt Aleksandrs III. Baznīcai blakus, mazliet ieslēpies starp ēkām, ir plikiņš čalītis, kas pazaudējis savu vīģes lapuJ Mājās pārvelkamies knapi dzīvas jo esam nogājušas kājām no Akropoles T/C visu ceļu gar Nemunu, un uztaisām virtuvē nelielus plūdus. Izrādās notecaurulei atgājis savienojums un nākas pabūs par santehniķiem. Labi, ka esam 1. stāvā. Nākamais rīts ir pirmdien, tāpēc īpašas ilūzijas par muzejiem es neloloju. Tomēr ar 5. trolejbusu braucam līdz Kauņas jūrai. Tā nosaukts Nemunas paplatinājums pirms Kauņas HES. Ja mazliet pastaigājas no galapieturas, var nonāk Pažaisles klosterī. Skats iespaidīgs. Iekšā netiekam, varam pastaigāt tikai pa pagalmu un apkārt, caur žoga caurumiem aplūkojot klostera dārzu. Turklāt pie Kauņas jūras arī labi – pludmale, soliņi, gulbji, kas pārlido pāri, tūristu kuģīsi un makšķernieki. Atpakaļ Laisves alejā pie baznīcas paēdam “Lietuviški patiekalai”, kā saka “дёшиво и сердито”. Viena Kauņas īpatnība – šeit darbojas funikulieri. Viens ir Nemumas otrā krastā, bet cits paceļ iedzīvotājus no centra uz Žaliakalnis rajonu. Maksā ap 0,50 eur. Sajūta braucos forša. Ar funikulieri pabraukt ir vērts arī tādēļ, ka augšā atrodas visai savāda modernā baznīca, kādu tagad saradies ļoti daudz, ja ne viens fakts... tā celta 30-tajos gados uz tautas ziedojumiem. Tāda monumentāla ēka bez dekoriem. Iekšā viss gaišs, Golgātas ceļa pieturbildes arī uzgleznotas modernā stilā. Taču pats foršākais baznīcai ir jumta terase, kurā var uzkāpt/ uzbraukt ar liftu par 2,40. Tur augšā ir tik labi – klusums, vējš un visa Kauņa lejā. Dienas beigās ielienam Akropolē. Vēl no Viļņas Akropela man nepatīk, taču saldējumu šeit tirgo vienkārši grēcīgi garšīgu...sāļās pistācijas ar arbūziem. Pēc tā tik atliek laimē nomirt... https://www.stops.lt/kaunas/ http://www.berneliuuzeiga.eu/ http://www.pazaislis.org/