Slovākija 2012

Ceļojumu Slovākijā iesākam ar izbraucienu ar plostiem pa Dunajecas upi. Izņēmuši naudu bankomātā, lēnām tuvojamies Červeny Klaštor, kur izvietojušies plostu braucēji. Pirmajā vietā izrādās, ka esam ieradušies par vēlu, ka vairāk šodien plostu braucieni nenotiks. Mēģinam braukt tālāk, kur mūs uz ceļa pārtver plostu braucēju ķērājs. Šeit braucieni notiekot vai katru stundu: no problem. Un drīz arī sakās 10km garais un 2 stundu ilgais brauciens. Dunajecas upe kalnos ir iegrauzusi 9 km garu kanjonu. Patīkami, ka pašam nav jāairējās, tik var paskatīties uz klintīm, krācēm un paklausīties plostnieka stāstījumā. Garām paslīd 982 m augstais kalns Trīs Kroņi, kas atrodas Polijas pusē Pieniny kalnu masīvā. Šeit ir izveidots pirmais starptautiskais parks (Polijas un Slovākijas) Eiropā. Gar Dunajecas upes malu iet veloceliņš. Galapunktā var izīrēt riteni un doties atpakaļ. Tomēr mēs galapunktā izlemjam nedaudz izbraukt ar zirga pajūgu līdz autobusa pieturai, kas mūs aizvedīs atpakaļ. Šeit var izvēlēties: vai braukt ar mikriņu, bet trīs reizes dārgāk vai gaidīt autobusu, kas kursē arī itin bieži uz Červeny Klaštor, kur izvietojušies plostu braucēji.
Tālāk ceļš ved mūs uz Augsto Tatru pusi.
Mūsu mērķis ir Skalnato Pleso 1751 m augstumā, un tālāk kāpiens lejā. Laiks mūs tiešām lutina. Jo debesis ir skaidras, un temperatūra nedaudz virs 30. Tā kā ideāli priekš kalniem. Un, pēc pāris minūšu brauciena ar pacēlāju augšup, mums paverās ļoti plašs skats uz apkārtni. Tālāk no šejienes ar pacēlāju var uzbraukt otrajā augstākajā Tatru virsotnē Lomnicky Štit 2632 m, bet virsotne šoreiz nav mūsu mērķis , tā kā dodamies, baudot plašos, burvīgos skatus, lejā.
Pamazām sāk parādīties pirmie lapu koki un ieejam mežiņā, kur mūs pēc pāris līkumiem sagaida Aukstā strauta (Studenovo potoka) ūdenskritumi, kas pāri akmeņiem gāžās lejā, veidojot dažādus kritumus.
Augšējais tiek saukts par Obrovsky (Gigantisko) ūdenskritumu un tas ir 20 m augsts. Tālāk seko Maly (Mazais) ūdenskritums, kura kaskādes kopā veido 18 m kritumu, un Skryty (Slēptais) ūdenskritums 5 m augsts. Iespaidīgāko sauc par Velky ūdenskritumu un tā augstākā kaskāde sasniedz 13 m augstumu. Zemāko ūdenskritumu sauc par Dlhy ūdenskritumu.
Tālāk dodamies uz Špisas cietoksni, pa ceļam vēl apskatot Levočas vecpilsētas centru (rātsnams, Sv.Jēkaba baznīca ar augstāko gotisko altāri pasaulē – 18,62m). Tā ir iekļauta UNESCO sarakstā.
Spišas pils cietoksnis tiešām iespaidīgs. Tas ir viens no lielākajiem Eiropā (41426 m2).
Lai tiktu uz pili, ir jāveic neliels kāpiens. Pirmajās 3 bildēs: plūmes, poļu līgava un apiņi.
Pilī ir arī savas atrakcijas, par vārītas kukurūzas ēšanu nemaz nerunājot. Kā viena atrakcija ir tornis ar lidojošajām skudrām (vismaz šajā reizē). Pakāpieni ir nosēti ar lidojošo skudru tūkstošiem, bet pašā augšā gandrīz necaurredzams skudru mākonis. Un visas skudras tūlīt riņķo apkārt un metās matos un drēbēs, ka ilgi izturēt nevar un jādodas, no matiem un drēbēm kasot ārā skudras, projām. Ik pēc neilga laika no torņa augšas atskan kliedzieni, par zīmi, ka nu atkal kāds ir uzkāpis augšā.
Otra atrakcija ir susliku (Eiropas zemes vāveru vai Eiropas susliku) kolonija, kas šeit cietokšņa teritorijā mitinās. Un var pieiet pavisam gluži klāt, lai apskatītu šos dzīvnieciņus.
Protams, pati pils arī ir apbrīnas vērta.
Mūsu naktsmītnes šoreiz ir tīri karaliskas – netālu no pils. No kalna lejā paverās plašs skats uz apkārtējām mājām, uz blakus esošajam pilsdrupām, un kā bonusā vēl viens deltaplānists palaidelējās. Puķe bildē - bezsstumbra dadzis (Carlina acaulis).
Nākošajā dienā pēc plāna seko Demanovas ieleja ar tās 2 alām. Demanovas Brīvības ala ir līdz šim skaistākā, kāda redzēta: neskaitāmi stalaktīti, stalagmīti, nišas un torņi, leduskritumi, labirinti utt. Tā ir Slovākijā visvairāk apmeklētā ala. Apmeklētājiem pieejami vairāk kā 2 km alas maršruta.
Demanovas ledus alā savukārt novērojam ledus veidojumus, un atpakaļ - 30 grādu karstumā, atgriežamies visi iesarkani. Apmeklētājiem pieejami 850 m alas maršruta.
Vakarā atpūšamies Tatralandia akvaparkā, kurā ir arī termālie baseini, kuros temparatūra sasniedz +37- +38 grādus, un kuru sastāvs esot analoģisks jūras ūdenim. Tas ir lielākais akvaparks Slovākijā. Akvaparkā var ienest savu ēdamo, ir atpūtas krēsli un var mierīgi atpūsties. Uz nobraucieniem jāreķinās ar 10-20 minūšu gaidīšanu, bet braucieniem pa cauruli var nākties gaidīt pat pusstundu.
Nākošā visa diena paiet Slovāku paradīzē, kas ir ūdenskritumu, pastaigu taku un kāpņu dabas parks. Pastaigu sākam ar Sucha bela kanjona pastaigu taku. Šī ir viena no populārākajām un skaistākajām pastaigu takām Slovāku paradīzē. Šeit atrodās ūdenskritumi: Misovy ūdenskritums -29,5m, Osienkovy ūdenskritums - 12,5m, Korytovy ūdenskritums - 8,5m u.c. Tā zilā puķīte bildē ir pavasara gentiāns (Gentiana verna).
Kā nākošo izturīgākie var izvēlēties Klaštorska ielejas taku. Bet pārējie var pasēdēt un pagaidīt kafejnīcā. Šī taka aizved uz vecām klostera pilsdrupām, kuru pret ziedojumiem pašlaik cenšas atjaunot. Arī šeit ir izvietojušās kāpnes un ūdenskritumi: Srakov ūdenskritums - 13 m, Duhovy ūdenskritums - 8,5m, Machovy ūdenskritums - 6m, Kartuziansky ūdenskritums - 4m.
Vēl var iziet Maly Kysel pastaigu taku.
Kas aizved uz Obrovsky (Lieliskais, varenais) ūdenskrituma sākumu. Kopā divās kaskādēs - 65 m, tas ir augstākais Slovāku paradīzē. Bildē redzama pirmā kaskāde, kas paverās no tiltiņa.
Tālāk var doties atpakaļ, bet var noiet atpakaļceļā gar upi Prielom Hornadu. Jārēķinās tikai, ka ķēdes ir sarūsējušas un var sasmērēt drēbes. Ceļš uz takas sākumu ved pa kalna augšpusi, no kura paverās brīnišķīgi skati uz apkārtni. Atpakaļ pie mašīnām ierodamies līdz ar tumsu.
Nākošo dienu iesākam ar Spisska Nova Ves zoo apmeklējumu. Zoo ir izvietojies 8 ha platībā, un tas ir jaunākais Slovākijā.
Aizbraucam uz Herl'any ciematiņu, lai apskatītu vienīgo Slovākijas auksto geizeru, kurš periodiski izšļācās pat līdz 15 m augstumam, bet informācija tablo rāda, ka nakošā reize būs tikai rītdien laika periodā no 12:00 līdz 14:00. Tā kā dodamies projām, atliekot tā apskati uz citu reizi.
Kā pēdējo apskatām Slovākijā Košices vecpilsētu. Laiks ir palicis ļoti karsts +36 grādi, ka nevaram to izturēt. Tādēļ, apskatījušies Košici, dodamies mājās. Košice ir otra lielākā Slovākijas pilsēta ar diezgan palielu vēsturisko centru. Var apskatīt gotisko Sv. Elizabetes katedrāli, kas ir lielākā baznīca Slovākijā, neo baroka valsts teātra namu, muzikālo strūklaku, Sv. Urbana torni utt.