Igaunija maija sākumā - 6!

Vai zinājāt, ka saskaņā ar starptautisko reitingu aptaujām, secināts, ka Igaunijā tiek sagatavoti visvairāk modes industrijas modeļu uz vienu iedzīvotāju nekā jebkurā citā pasaules valstī kopumā? Igauņiem tas protams glaimo, iedomājieties – atrasties vienu vienīgu skaistuļu vidē! Vai vēl kāds fakts – 2016. gadā prestižais Legatum Institute, sastādot ikgadējo valstu labklājības reitingu, 142 valstu konkurencē - Igaunija sīvā cīņā dažādās jomās ierindojusies 26 vietā, kā viena no pasaules vislaimīgākajām, bagātākajām, veselīgākajām un drošākajām pasaules valstīm. Vēl - Igauniju ar pilnu pārliecību var nosaukt par vienu no zaļākajām valstīm. Saskaņā ar aptaujām, meži (% no kopējās zemes platības) Igaunija ir 6.vietā Eiropā (ne pasaulē). Somija un Zviedrija šai pašā sarakstā ieņem 1. un 2.vietu, savukārt Slovēnija un Melnkalne 3. un 4.vieta, bet Latvija 5.vietu. Igaunija lepojas ar vairāk nekā 1000 pilīm un muižām, kuru vidū ir arī 13. gadsimta būves. Reiz tajās dzīvoja vācu un krievu muižkungi, bet tagad lielā daļā no tām ir iekārtotas galerijas, greznas SPA viesnīcas un izsmalcināti restorāni. Apceļojot Igaunijas lauku apvidus, var aplūkot elegantu un vēsturisku dažādu stilu arhitektūru, kurā dominē renesanses, baroka un jūgendstila motīvi. Lai arī daudzas no šīm pilīm un muižām laika gaitā ir sabrukušas, dažas ir nevainojami atjaunotas un joprojām pieejamas sabiedrībai. Mums ir iespēja tikties ar Jenedas muižu.
Jenedas ciema centrs gadiem ir bijusi Jenedas muiža. Pašreizējo muižas ēku cēlis Johans fon Benkendorfs no 1913. līdz 1915. gadam. Vēsturē muižu ierakstījusi Marija Zakrevska Benkendorfa ar savu piedzīvojumiem bagāto dzīvi: saistība ar Ļeņina atentātu, dzīve kopā ar pasaulslavenajiem rakstniekiem Maksimu Gorkiju un Herbertu Velsu.
Jenedas ciema centrs gadiem ir bijusi Jenedas muiža. Pašreizējo muižas ēku cēlis Johans fon Benkendorfs no 1913. līdz 1915. Gadam.Jenedas muiža lai arī nav vizuāli tik iespaidīga, kā Sangaste vai Alatskivi, tomēr tās vēstures bagāžu var apskaust. Tādi vārdi, kā M.Gorkijs, H.Velss, V.I.Ļeņins liek aizdomāties. Un – šos vīrus saista viena skaista sieviete – Marija! Jenedas muižā apskatāmā podiņa krāsns ir viena trim, kuras līdz mūsdienām saglabājušās un būvētas izmantojot mākslīgo marmoru. Vēstures liecības Jenedas muižas sienās atstājuši lauksaimniecības tehnikuma studenti, laikā, kad muižā bija šī mācību iestāde. Arī kādreizēa prezidenta Arnolda Rītela uzvārds sienā jo smuki iegravēts! Jenedas muižā atrodas Jenedas muzeja ekspozīcijas telpas - centrālajā ēkā. Šeit apkopoti materiāli par Jenedas ciema vēsturi un pēdējiem muižas īpašniekiem - fon Benkendorfu dzimtu. Būtiska loma muzejam ir Igaunijas pirmās lauksaimniecības vidusskolas vēstures glabāšanā.
Trofejas....
Telpas muiža ir sakārtotas, iespaidīga ir katra. Arī - medību zāle.
Medību zālē pat krēsliem īpaši kokgrebumu rotājumi.
. Gida Georga vadībā var gūt pamatīgu ieskatu Jenedas 5000 gadu senajā vēsturē, noklausīties stāstus par slavenībām un interesantiem cilvēkiem, kas saistīti ar Jenedu. Grupā maksa – no 50 eiro. Jenedai ir saistība ar veselīga dzīvesveida popularizēšanu valsts augstāko amatpersonu līmenī. Ir izveidota Prezidenta pārgājienu taka, tā atrodas Lēne-Virumā apriņķī un tās garums ir 10 km. Meža taka sākas Aegvīdu un ved caur Nelijervi līdz Jenedai. Ziemā te notiek aizvien lielāku popularitāti iegūstošais Prezidenta pārgājiens, kurā piedalās arī bijušais Igaunijas prezidents Arnolds Rītels (Igaunijas prezidents no 2001.-2006. gadam). Interesanti fakti: Taka savu nosaukumu ieguvusi par godu diviem IR prezidentiem - Konstantīnam Petsam un Arnoldam Rītalam, kas šo taku bieži apmeklēja. IR prezidents Konstantīns Pets bija Nelijerves tūrisma nama idejas aizsācējs un tā celtniecības finansētājs, kā arī Jenedas Lauksaimniecības vidusskolas izveidotājs. Arnolds Rītels ir Jenedas skolas 27. izlaiduma absolvents.