Ložmetējkalns Tīreļpurvā

Brīvdienās bijām aizbraukuši uz Ziemassvētku kauju piemiņas vietu Tīreļpurvā, kas ir viens no labāk saglabātajiem Pirmā pasaules kara kaujas laukiem Eiropā. Tā kā Tīreļpurva teritorija ir labi apsaimniekota, tajā krustu šķērsu ir daudz labu ceļu, pa kuriem maksimāli piekļūt zīmīgākajām Ziemassvētku kauju norises vietām. Mēs braucām ar mašīnu, bet ceļi ir piemēroti arī, lai pārvietotos ar velosipēdiem. Te apskatāms piemineklis latviešu strēlniekiem Ložmetējkalnā, 1916. gada leģendāro Ziemassvētku kauju piemiņas vietas: krievu un vācu ierakumi, piemiņas akmeņi latviešu strēlnieku pulku izejas pozīcijās, piemiņas zīmes frontes pārrāvuma vietās, brāļu kapi. Ziemassvētku kaujas bija pirmā un vienīgā reize Pirmā pasaules kara laikā, kad visi astoņi latviešu strēlnieku pulki bija iekļauti kopīgā lielākā karaspēka formācijā un izdarīja neiespējamo - pārrāva vācu veidoto aizsardzības līniju. Ložmetējkalnā, kas ir vienīgais kultūrvēsturiskais dabas liegums Latvijā, ir uzstādīts 27 m augsts skatu tornis, no kura paveras panorāmas skats uz Ziemassvētku kauju vietām. Interesantas liecības par šiem notikumiem pieejamas Kara muzeja filiālē, kas atrodas „Mangaļu” mājās. Apmeklētāju ērtībām šeit Ierīkotas atpūtas vietas ar galdiem, soliņiem un ugunskura vietām. Novērojām, kā skolēnu pulciņš, izstaigājuši mežu un ceļus, sēdēja ap ugunskuru, cepa desiņas un klausījās vēstures liecības. Mūsuprāt šīs vietas ir labas tieši tādēļ, ka interesanti pasniedz jauniešiem mācību stundu par varonību un Dzimtenes mīlestību. Latvijas Kara muzeja nodaļa (filiāle) „Ziemassvētku kauju muzejs” izveidota 2005.gadā. Muzeja teritorijā saglabājušies unikāli I pasaules kara lauka fortifikācijas elementi, kas saistīti ar leģendārajām Ziemassvētku kaujām. Ziemassvētku kauju muzeja brīvdabas ekspozīcijā autentiskā vietā rekonstruēts nocietinājumu sistēmas posms- blindāža un daļa no vācu aizsardzības pirmās līnijas- „vācu vaļņa”, kas ir vienīgais šāda veida objekts Baltijā. Šīs noteikti ir labas vietas skolēnu ekskursijām, ģimenes pastaigām un jauniešu vēlmei izzināt pasauli. Te ir gan iešana, gan kāpšana tornī, gan eksotika pie ugunskura, gan kara muzeja sagādātie vizuālie pārsteigumi. Mums ļoti patika un svaigais meža gaiss, un interesantais ceļojums bija tieši piemērots nedēļas nogalei. /Weekends-idejas tavām brīvdienām/ foto Andris.G.