Labrags

Labrags, Jūrkalne, Ventspils novads - tas ir jāredz! Labraga ciems atrodas Jūrkalnes pagasta dienvidu daļā, Ventspils rajona dienvidrietumos un stiepjas gandrīz 3 kilometru garumā gar Baltijas jūru.

Labrags lepojas ar seno koka tiltu pār Rīvas upi - namdaru un inženieru prasmes apliecinājumu. Latvijā šis ir vienīgais koka atgāžņu sistēmas konstrukcijas tilts. Blakus saglabājies arī ūdenskritums, un kur tad vēl gleznainā Rīvas upes ieleja!

Netālā "lielpilsēta" Pāvilosta var lepoties tikai ar diviem krogiem, bet Jūrkalnes pagastā to ir veseli četri: "Zaķu krogs", "Pilsberģu krogs", "Rīva" pie Rīvas upes un viesu nama "Liedags" krodziņš. Krodziņi "Rīva" un "Liedags" atrodas Labraga ciema teritorijā. Tur var baudīt tradicionālus latviešu ēdienus, zivis, un nevajadzētu arī piemirst, ka pavisam netālu ir Užavas alus darītava.

Labraga senais nosaukums: Labrake, Labragen. Pirmās ziņas par Labraga muižu ir no 13.gs., kad tā veidojas uz Kurzemes bīskapa zemes. 18.gadsimta sākumā Labragā, Rīvas upes grīvas atrašanās vietā kartēs parādās atzīme "Labrake", citur "Labragen". 20.gs sākumā elektrību muižai un tās apkārtnei ražoja elektroģenerators, kas atradās uz Rīvas upes.

Koka tilts pār Rīvas upi ir Latvijā vienīgais koka atgāžņu sistēmas konstrukcijas tilts, turklāt tas atrodas viegli atrodamā un ērti pieejamā vietā. Eiropā koka atgāžņu sistēmas tilti ir bijuši zināmi jau viduslaikos. Mūsdienās, pastāvot stingrajiem Eiropas standartiem, koka tilti inženiertehniskā skatījumā savu nozīmi ir zaudējuši. Tomēr, kā atzīst ceļu un tiltu būvju speciālisti, šī senā gadu simtiem ilgā tradīcija būtu saglabājama atmiņā kā namdaru un inženieru prasmes apliecinājums. Par tilta un tā apkārtnes kultūrvēsturisko nozīmi liecina arī tas, ka tiltam ir ticis piešķirts jaunatklāta kultūras pieminekļa statuss.

Upes augšpusē no tilta bijusi uzpludināta ūdenskrātuve, kuras enerģija gadsimta sākumā izmantota dzirnavu un vilnas kārstuves darbināšanai. Esošais krātuves ūdenskritums, ainaviskā Rīvas upes ieleja un vēsturiskais Rīvas upes tilts - šis dabas un kultūrvēsturiskais apskates objekts lieliski iekļaujas pagasta un Kurzemes reģiona tūrisma maršrutos.

Tagad mums ir pilnīgi skaidrs un saprotams sauklis "Brauciet lēnām pār tiltu!" Ne jau lai nepārsniegtu ātrumu, bet gan lai apskatītu tiltu, kas paliks atmiņā kā unikāls cilvēku roku darinājums.