Igaunija

No rīta, iebraucot Igaunijā, pļavas bija pārklātas ar salnu, kurās ganījās govis,

Govis ganās pļavā, kaut arī ir salna

bet zeltainie koki vizuļoja rīta saulē.

Koki laistās rudens saulē
Rīta agrumā

Tagakilas (Tagaküla) Sūrkivi (Suurkivi) niedrēs ieaudzis akmens, uz kuru veda mitra taciņa. Sausākai aizkļūšanai nepieciešams uzvilkt zābakus. Apkārtmērs ir aptuveni 30 m, bet augstums - 4 m.

Tagakilas (Tagaküla) Sūrkivi (Suurkivi) akmens - aptuveni 270 m3

No tā augšas paverās skats uz akmeņaino jūrmalu.

Skats no akmeņa augšas uz jūru

Netālu, uz šī paša Letipeas zemesraga un zvejnieku ciema, atrodas Ehalkivi vadakmens. Tā augstums ir 7,6 m, apkārtmērs - 49 m, bet tilpums 930 m3. Interesanti fakti: - Ehalkivi vadakmenim ir Igaunijā lielākā virszemes akmens daļa, - Ehalkivi ir arī lielākais Ziemeļeiropas vadakmens. Nosaukumu Ehalkivi guvis sakarā ar to, ka saule norietot pilnībā pazūd aiz akmens. Mums ir paveicies, jo sakarā ar ūdens līmeņa krišanos jūrā, akmens ir pilnībā sasniedzams zābakos un atrodas uz smilšu sēres.

Ūdens līmeņa krišanās arī pavērusi skatu arī uz apkārtējiem akmeņiem.

Tolses ordeņa pils ir viens no jaunākajiem Igaunijas ziemeļu piekrastes viduslaiku cietokšņiem, kā arī Igaunijas vistuvāk jūrai izvietotais cietoksnis. Tiek uzskatīts, ka sākotnējais nocietinājums te tika uzbūvēts jau 14. gadsimtā un tā mērķis bija aizsargāt ostu, tirdzniecības vietu un ceļus. Livonijas kara laikā cietoksnis pārgāja no vienām rokām citās, līdz beigās nonāca Zviedru spēku pārvaldībā. Pilnībā tas tika sagrauts Ziemeļu kara laikā 18. gadsimta sākumā.Līdz šodienai saglabājušās cietokšņa drupas.

Tolses ordeņa pils - vistuvāk jūrai esošā pils Igaunijā

Pie pilsdrupām ir ļoti akmeņaina jūrmala

un akmeņains zemesrags,

kur akmeņi paverās, pateicoties ūdens līmeņa kritumam, ar zālēm apauguši.

Akmeņi lielā koncentrācijā sastopami arī citās vietās jūrmalā gar ceļa malu.

Sagadi muižas komplekss tiek bieži ierindots top 1.vietā Igaunijā. Muižai ir harmoniskas ēkas ar baltām arkādēm, kas ielenc lielu centrālo laukumu.

Viena no Sagadi muižas ēkām

Muižai ir skaists dīķītis,

Dīķis pie Sagadī pils

veikaliņš

un meža muzejs.

Pusdienas dodamies paēst uz Rakveres RIMI silto ēdienu nodaļu, jo apkartējās kafejnīcās cenas ir jau kā bagātajās skandināvu valstīs.

Nissan Leaf - elektro auto Rakverē pie iepirkšanās centra

Altjas zvejnieku ciematiņš izceļās ar savām mājiņām,

Zvejnieku mājiņas

un akmeņaino jūrmalu.

Akmeņainā jūrmala pie Altja ciematiņa

Turpat netālu atrodas Vergi ciematiņš un pussala ar bāku un akmeņainu krastmalu.

Akmeņainā jūrnala un bāka Vergi pussalas galā

Kesmu ciematiņa apkārtne skaitās akmeņiem bagātākā vieta visā Igaunijā. Mežs ir pārblīvēts ar akmeņiem,

no kuriem lielākais ir Matsikivi dižakmens 119 m3.

Matsikivi ehk Eremiit vai Uustulu kivi (dižakmens) - 119 m3. Lielākais akmens Kesmu akmeņu laukos

Arī Kesmu ciematiņa jūrmala ir akmeņaina.

Kesmu ciematiņa mājas

Jūra ir pavisam rāma.

Saulriets rāmajā jūrā

Uz Kuradi salu, pateicoties zemajam ūdens līmenim, iespējams aiziet ar kājām.

Pie šīs akmņainās jūrmalas arī sagaidām saulrietu, lai pēc tam dotos mājup.