Dzejnieka Viļa Plūdoņa pilsēta

Reizēm nav jādodas pāri robežām, lai baudītu elpu aizraujošus skatus, skaistus arhitektūras pieminekļus vai baudītu garšīgus ēdienus. Tas viss ir pieejams arī Latvijā. Atliek tikai izvēlēties kādu no Latvijas pilsētām. Kā vienu no galamērķiem nedēļas nogalei iesakām Bausku, kas atrodas dzejnieka Viļa Plūdoņa dzimtajā pusē.

Vietā, kur Mūsa un Mēmele saplūst Lielupē, atrodas viena no senākajām un skaistākajām Zemgales pilsētām – Bauska, kas ceļotājus valdzina ar vecpilsētu, Bauskas pili, Viļa Plūdoņa pieminekli, Bauskas luterāņu draudzes Sv. Gara baznīcu.

Cauri pilsētai iet starptautiskā Via Baltica šoseja. Pilsētā dzīvojošās tautības pilsētu ir saukušas dažādi: vācu Bauske vai Bausken, ebreji Boisk vai Boysk, poļu Bowsk, krievu Бауск. Bauskas vecpilsēta ir viens no interesantākajiem pilsētbūvniecības pieminekļiem Latvijā. Tirgus laukuma centrā atrodas 16.gs.beigās celts rātsnams, kas laika gaitā tika paplašināts un paaugstināts. Tā ir divstāvu mūra ēka ar arkādi pagarinātajā austrumu galā un pildrežģa konstrukcijā būvētu torni ar kupolu un smaili. Bauskas novadpētniecības un mākslas muzejā, kas atrodas turpat blakus tirgus laukumam un pretī atjaunotajam Rātsnamam, apskatāma pastāvīga ekspozīcija par Bauskas un tās apkārtnes vēsturi, kā arī novada vēstures un mākslas izstādes.

Senākā saglabājusies celtne Bauskas vecpilsētas daļā ir kādreiz vācu draudzei celtā Sv. Gara luterāņu baznīca. Tā celta 1591.-1594.gadā. Baznīcas altāris darināts 1699.gadā, bet savu patreizējo izskatu tas ieguvis 1861.gadā pēc pārbūves, ko veica pazīstamais Jelgavas mākslinieks J. Dērings. Kanceli (1762.g.) un ērģeļu prospektu (1766.g.) baznīcai dāvināja Krievijas senators N.fon Korfs. Draudzes soli darināti 17.gs.vidū un 18.gs.sākumā. Vienā no solu galiem redzams krāsains kokgriezums - senākais Bauskas ģerboņa attēlojums (1640.g.) ar zelta lauvu sarkanā vairogā. Altāra daļā novietoti trīs grezni baroka un rokoko stila privātsoli. Gar dievnama sienām sarindotas deviņas 16.gs.beigu – 17.gs. kapa plāksnes, starp tām arī unikāli memoriālās tēlniecības pieminekļi. Tiešām ir vērts iegriezties šai senajā dievnamā, kas glabā liecības par pilsētas vēsturi un pilsētniekiem un sakrājusi izcilu mākslas pieminekļu – dāvinājumu un piemiņas zīmju kolekciju.

Viens no jaunākajiem apskates objektiem ir Viļa Plūdoņa piemineklis. Piemineklis uzstādīts 2014.gada augustā Bauskā, Saules dārzā, Plūdoņa ielā. Tā autors ir Ģirts Burvis. Pieminekļa izgatavošanā ir izmantoti dažādu metālu sakausējumi, kas saules gaismā rada interesantu vizuālo efektu. Piemineklis ir veidots kā lapa, no kuras iznāk paša dzejnieka figūra, "uz saulaino tāli" izlido gulbji, tajā lasāmi dzejas fragmenti.

Bauskas pils atrodas tikai 20 minūšu gājiena attālumā no Rātslaukuma, Pilskalnā, un pēdējos trīs gados piedzīvojusi vērienīgas pārmaiņas, kas noteikti jāredz. Apmeklētājiem tiek piedāvāta Livonijas ordeņa pilsdrupu un atjaunotās hercogu Ketleru rezidences apskate: pils vēstures un interjeru ekspozīcijas, tematiskās izstādes, skatu laukums centrālajā tornī. Varenais 15. gs. Livonijas ordeņa cietoksnis pussalā starp Mūsas un Mēmeles sateku kādreiz droši sargāja ordeņa valsts robežu. Pilī atradās Bauskas fogta mītne un uzturējās garnizons. Bauskas pils jaunākā daļa – Kurzemes hercogu rezidence būvēta hercoga Gotharda Ketlera valdīšanas laikā un pabeigta 1596. gadā, kad par hercogu bija kļuvis viņa dēls Frīdrihs.

No pils centrālā torņa paveras skats uz Zemgales līdzenumu, senajiem pils nocietinājumiem un Ķirbaksalu aiz pils, kur satiekas Mūsas un Mēmeles tecējums.

Daudzu ceļš, braucot uz Lietuvu vai citām Eiropas zemēm, būs vedis cauri Bauskai. Taču šī pilsēta ir ne tikai caurbraukšanas, bet arī apstāšanās vērta. Mēs izstaigājām senās pilsētas ieliņas, uzkavējāmies Rātslaukumā, pasēdējām parkā pie Viļa Plūdoņa pieminekļa un vērojām, kā saule veidoja staru rotaļas starp dzejas rindām, uzkāpām Bauskas pilskalna klinšainajā krastā, lai apskatītu senāko vēstures liecinieku – Bauskas pili, atpūtāmies Mūsas un Mēmeles satikšanās vietā un brīnišķīgi pavadījām nedēļas nogali, iepazīstot vēl vienu Latvijas vēstures lappusi.