Sīemrīeba un Ankoras arheoloģiskais parks - unaspasaule.lv

Raksts pārpublicēts no unaspasaule.lv.

Sīemrīeba (Siem Reap) ir viena no lielākajām pilsētām Kambodžā, kā arī tā ir populārs tūristu galamērķis. Pilsēta ir tik populāra tāpēc, ka netālu no tās atrodas pasaulslavenais Ankorvats un pārējie Ankoras arheoloģiskā parka tempļi. No Sīemrīebas centram līdz Ankorvatam ir vien nieka 7 km.

Ankorvats ir viens no pasaules lielākajiem tempļiem. Nereti tas tiek saukts par vienu no Āzijas brīnumiem. Savukārt, Ankoras arheoloģiskais parks ir 400 kvadrātkilometru liela platība, kurā atrodas vairāk nekā tūkstotis lielāku un mazāku tempļu. Ankora bija Khmeru impērijas galvaspilsēta no 9. līdz 15. gadsimtam, un pašlaik Ankoras arheoloģiskajā parkā apskatāmi izbijušās galvaspilsētas tempļi un gruveši. 1992. gadā Ankoras arheoloģiskais parks iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā.

Uz Sīemrīebu un Ankoru braucām 2016. gada maija pirmajos datumos, lietussezonas pašā sākumā, un palikām tur dažas dienas. Ankorvats un Ankoras arheoloģiskais parks noteikti ir vienas no interesantākajām vietām, ko esmu kādreiz apmeklējusi.

Šajā rakstā es pievērsīšos tam, kas būtu jāzina, dodoties uz Sīemrīebu un Ankoru. Savukārt nākamajā – stāstīšu, ko tad mēs paši darījām tur!

Kā tikt uz Sīemrīebu?

Uz Sīemrīebu var aizlidot, gan no Kambodžas galvaspilsētas Pnompeņas, gan no citām Āzijas valstīm. Piemēram, no Malaizijas galvaspilsētas Kualalumpuras ir ļoti lēti lidojumi – sākot no 20 EUR. No Taizemes galvaspilsētas Bankokas arī nemaz nav dārgi – sākot no 50 EUR. Tiešie lidojumi uz Sīemrīebu ir arī no Ķīnas, Singapūras, Vjetnamas un Laosas. Lidojumi no Pnompeņas maksā sākot no 35 EUR.

Kā ir ar vīzu, ja Sīemrīebā ielido no citas Āzijas valsts? Vīzu (Visa on Arrival) var iegūt arī Sīemrīebas lidostā. Vīza maksā 30 ASV dolārus (jāmaksā dolāros!) un ir derīga 30 dienas. Pirms doties uz Kambodžu, vīzai sagatavojiet dokumentu fotogrāfijas (~4×6 cm).

Ir autobusi uz Sīemrīebu no Bankokas, un to biļešu cena ir aptuveni 750 bāti (20 EUR). Pasažieri tiek izlaisti uz Taizemes-Kambodžas robežas un tad atkal savākti aiz Kambodžas robežposteņa un “vīzu punkta”. Pirms iedāgāties biļeti, rūpīgi izlasi atsauksmes par autobusa kompāniju. Vairākas reizes ir dzirdēts un lasīts, ka šajā maršrutā notiek šmaukšanās un lieka naudas izspiešana. Taizemes un Kambodžas robežpunktā arī ir iespējams iegūt Visa on Arrival, tā kā par to nav jāuztraucas.

Vēl viens variants, kā tikt no Taizemes ar autobusu – aizbraukt līdz robežas pilsētai Aranyaprathet (biļetes cena ap 5 EUR), tad tālāk ar tuktuku vai Songthaew aizbraukt līdz Rong Khlua border market (tur blakus ir arī robežpunkts), pāriet pāri robežai un “otrā pusē” meklēt autobusu. “Pāriet pāri robežai” nozīmē – iziet cauri Taizemes imgirācijai, kur pasē tev tiks iespiests zīmogs, ka esi pametis valsti, paiet pa “no man’s land” un iziet cauri Kambodžas imigrācijai, kur tu nokārtosi Kambodžas Visa on Arrival. Neiesaisties sarunās ne ar vienu, kas mēģina tev iestāstīt, ka vīzas iegūšanas process ir sarežģīts, vai ar citām aizdomīgām personām! Tie ir krāpnieki!

Kad esi nonācis “otrā pusē” – Kambodžas pilsētiņa Poipet, sameklē busiņu uz autoostu. Tad tur kāp autobusā, kas brauc uz Sīemrīebu (Siem Reap). Biļete maksā aptuveni 10 ASV dolārus (Kambodžā norēķinās arī ar ASV dolāriem).

No Bankokas uz robežpilsētu Aranyaprathet var aizbraukt arī ar vilcienu. Tā biļetes cena ir ļoti zema – tikai 1,24 EUR par 6 stundu ilgu braucienu!

Uz Sīemrīebu, protams, var tikt pa zemi arī no Vjetnamas (caur Pnompeņu) un Laosas (caur Kamponķāmas (Kampong Cham) vai Pnompeņu).

No Pnompeņas uz Sīemrīebu tikt ar autobusu (vai mikroautobusu) ir pavisam vienkārši. Ir vairāki autobusi dienā, un biļetes ir nopērkamas daudz kur – tūrisma ofisos, autoostās, un gandrīz visas viesu mājas, hosteļi un viesnīcas piedāvā tādu iespēju – nopirkt autobusa biļetes caur viņiem. Biļešu cenas – sākot no 7 ASV dolāriem, atkarībā no autubusu kompānijas. Ja biļeti pērc viesu mājā vai turisma ofisā, tā būs nedaudz dārgāka, jo cenā tiek iekļauts arī transports no viesu mājas uz pieturu / autoostu.

Uz Sīemrīebu no Pnompeņas var aizbraukt arī ar laivu. Tas ir iespējams no jūlija līdz martam, taču nav iespējams aprīlī, maijā un jūnijā, kad ir iestājies sausais periods. Biļete maksā 35 ASV dolārus.

No Batdambanas (Battambang), vēl viena populāra tūristu galamērķa, uz Sīemrīebu arī var tikt ar autobusu, mikroautobusu vai laivu. Vislētākais variants ir lielais autobuss – tā biļete maksā ap 5 ASV dolāriem.

Ir arī nakts autobusi no Sianukvilas (Sihanoukville), populāras kūrortpilsētas Kambodžas dienvidos , uz Sīemrīebu. Biļete maksā ap 16 dolāriem.

Kur Sīemrīebā meklēt naktsmītni?

Natsmītni Sīemrīebā atrast ir pavisam vienkārši. Lielākā daļa viesu māju, hosteļu un viesnīcu atrodas Sīemrīebas centrā un tā apkārtnē. Naktsmājas iesaku rezervēt iepriekš (iekš Bookingvai Agoda), it īpaši sezonā. Tā tu zināsi konkrētu adresi, kur jādodas. Mēs Sīemrīebu apmeklējām nesezonā, un numuriņus rezervējām tikai dienu iepriekš.

Naktsmājas Sīemrīebā ir lētas. Dubultās istabas maksā sākot no 7 ASV dolāriem par nakti, savukārt gulta hostelī – sākot no 3 dolāriem par nakti. Mēs palikām Advisor Angkor Villa. Tā irvienkārša viesu māja, kas atrodaskilometra attālumā no pilsētas centra. Par istabiņu ar privāto vannasistabu un ar ventilatoru (bez kondicioniera) maksājam 7 dolārus. Tā bija vienkārša, bet tīra. Cenā ietilpa brokastis (!!) un ūdens, un svaigi dvieļi tika atnesti katru dienu!

Sīemrīebas centrs atrodas 7 km attālumā no Ankorvata. Tuvāk Ankorvatam praktiski nav nekādu viesnīcu.

Apartamentu rervēšanai iesaku izmantot Airbnb.

Kad braukt uz Sīemrīebu?

Mēs ar Kasparu Kambodžā ieradāmies aprīļa – karstākā mēneša – beigās. Uz Sīemrīebu devāmies maija sākumā, kas ir arī lietus sezonas sākums. Tad teju vai katru dienu pāris stundas dienā līst lietus. Vēlāk, dienām ejot, lietusgāzes pieņemas spēkā.

Labākais laiks, kad apemklēt Kambodžu, ir sākot no novembra līdz pat februārim. Tad valstī ir sausais periods, un tajā pašā laikā šajos četros mēnešos nav tik karsti. Temperatūra dienas laikā ir ap 28-30 grādiem. Sausā sezona turpinās arī martā un aprīlī, bet tad ir ļoti karsti, it īpaši aprīlī.

Tā kā vislabākais laiks, kad apmeklēt Kambodžu, ir novembris – februāris, tad valsti apmeklē ļoti daudz tūristu. Ja tu arī ceļo šajā laikā, iesaku naktsmītnes un transporta biļetes, ja ir iespējams, rezervēt laicīgi, dažas dienas pirms.

Alus lētāks par ūdeni… Jeb – ar ko var pamieloties Sīemrīebā?

Ankoras arheoloģiskā parka lielais tūristu pieplūdums nepārprotami ir ietekmējis Sīemrīebu. Viens no rādītājiem – ēdienu un restorānu daudzveidība. Ceļotāji un ceļojumu blogeri Sīemrīebu nereti dēvē par gurmānu paradīzi. Tā jau arī ir. Sīemrīebā var nogaršot dažādus ēdienus – meksikāņu, indiešu, itāļu, franču, ķīniešu, taizemiešu, japāņu, … un, protams, arī khmeru (kambodžiešu). Izvēle tiešām ir liela, ka Sīemrīebā jāpaliek par nedēļu ilgāk, lai pagaršotu ēdienus vien!

Smūtiji, pankūkas, augļi, alkohols – arī tas viss tiek tirgots Sīemrīebā. Smūtiji un piena kokteiļi ir ļoti bieža parādība pilsētas centrā. Lielāki un mazāki rati-veikaliņi tirgo dažādu veidu un garšu kokteiļus. Cenas visur ir apmēram vienādas – no dolāra līdz diviem. Līdzīgi ir ar pankūkām. Alkoholu var nopirkt jebkurā restorānā. Sīemrīebā ir arī vairāki bāri, un lielākā daļa no tiem atrodas bāru ielā (Pub Street). Alkoholiskos kokteiļus var iegādāties arī no veikaliņiem-ratiem (līdzīgi kā kukaiņu tirgotājiem, skat. foto zemāk). Tur tie tiek jaukti mūzikas un gaismu pavadībā.

Kā jau virsraksts saka priekšā – te alus ir lētāks par ūdeni. Nopietni, tā ir! Ja ūdens pudele restorānos maksā vismaz vienu dolāru, tad izlejamais alus maksā 50 centus.

Sienāži, tarakāni, skorpioni, vardes – arī šos kustoņus var nogaršot, esot Sīemrīebā! Pilsētas centrā daudzviet ir manāmi ratiņi ar svaigi grauzdētu kukaiņu un citu mazu radību produkciju. Mazie kukainīši tiek safasēti mazās porcijās (apmēram sauja) un salikti maisiņā. Lielākas radības tiek tirgotas pa vienam un uz kociņa. Piemēram, viens maisiņš ar sienāžiem maksā vienu dolāru, un viens skorpions – arī vienu dolāru.

Apskates objekti Sīemrīebā

1. Pats popularākais apskates objekts viennozīmīgi ir Ankoras arheoloģiskais parks. Kā jau minēju iepriekš, tā ir patiešām milzīga teritorija ar vairāk nekā tukstoti lielāku un mazāku tempļu un templīšu. Tas nozīmē to, ka visu apskatīt nemaz nav iespējams. Ir iespējams nopirkt vienas dienas (20$), trīs dienu (40$) un nedēļas biļeti (60$). Bet ar to šis pasākums vēl nebeidzas. Tā kā platība ir liela, tad arī attālums starp populārākajiem un lielākajiem tempļiem ir vērā ņemams. Tad ir jāpadomā par transportu. Var īrēt motorolleri vai velosipēdu. Var braukt ar tuktuku. Tuktuku var sarunāt gan uz ielas, gan tūrisma ofisos, gan viesu mājās. Iesaku to darīt caur viesu māju, jo tad ir mazāka iespēja, ka tiksi apšmaukts.

Parasti tiek piedāvātas dažādu veidu tūres. Mūsu viesu māja piedāvāja šādas: mazā tūre, lielā tūre, mazā saullēkta tūre, lielā saullēkta tūre. Un tad vēl bija iespēja “piekombinēt” klāt kādu no tempļiem, kas atrodas jau tālāk no Sīemrīebas. Skat. bildi:

Tūru cenas: sākot no 12 ASV dolāriem par tuktuku. Ņemiet vērā, ka tas ir tikai transports, tuktuka vadītājs nav gids. Vismaz mūsu gadījumā ne. Mēs izbraucām mazo tūri un aizbraucām uz vienu no tālajiem tempļiem – Banteay Srei. Tas izmaksāja 20 dolārus. Tātad, mūsu gadījumā – 20 dolāri vienas dienas ieejas biļete katram (40 dolāri kopā) un transporta izmaksas vēl 20 dolāri. 60 dolāri kopā. Ja īrētu skūteri, tad naudiņu sanāktu ietaupīt, jo skūtera īre maksā zem 10 dolāriem dienā. Vienīgais mīnuss – jāatstāj pase kā depozīts. Nu, var jau uzticēties viesu mājai, kurā tu paliec, bet mūsējā nepiedāvāja skūtera īri. Līdzīgi ir ar velosipēdu. Parasti īre ir pāris dolāri dienā, bet atkal – jāatstāj pase.

Vēl četri populāri un iespaidīgi tempļi, kas nav attēloti fotogrāfijā, ir Prasat Kravan, Banteay Samre, Bakong un Chou Say Thevoda.

P.S. Ja ticēt šim rakstam – Angkor Wat entrance fee to double – , tad Ankoras ieejas biļešu cena pavisam drīz paaugstināsies.

2. Apmeklē Phare, The Cambodian Circus. Cirka mākslinieki ir nākuši no nabadzīgām ģimenēm un pateicoties Phare cirka skolai un uzņēmumam Phare Performing Social Enterprise ir “izsitušies” un strādā algotu darbu, ir spējīgi palīdzēt savām ģimenēm, un ir… lieliski cirka mākslinieki! Lielākā daļa no cirka ienākumiem nonāk skolā jauniešu apmācībai un uzturēšanai.

Cirka izrādes ir lieliskas, un tajās netiek izmantoti dzīvnieki. Cirka mākslinieki izrādēs pasniedz Kambodžas vēsturi modernā veidā. Ar dejām, mūziku, gleznošanu un iespaidīgiem trikiem. Neskatoties uz to, ka jaunieši nāk no ļoti nabadzīgām un kāds arī no nelabvēlīgām ģimenēm, viņi ir jautri, dzīvespriecīgi un aizraujoši. Stāsti ir labi nostrādāti un, skatoties izrādi, nemaz nepamani, kā paiet laiks…

Biļešu cena ir diezgan augsta – 18$. Bet nauda noteikti aiziet labiem mērķiem!

3. Aizbrauc Tonle Sap ezera peldošo ciematiņu tūrē. Jā, tieši tā, ciematiņi ūdenī – dzīvojamās mājas, skolas, veikali… Pārvietošanās starp šīm vietām notiek tikai ar laivām. Tūres cena – sākot no 25 dolāriem. Arī šo tūri iesaku sarunāt caur viesu māju.

4. Ja interesē cīņas, tad aizej uz Khmer Kickboxing! Esmu pārliecināta, ka ir forši. Ja mēs paliktu vēl par dienu vairāk, tad mēs aizietu. Bet tā – nākamreiz! Biļešu cena – 18 dolāri.

5. Apmeklē kādu no muzejiem, piemēram Cambodia Landmine Museum vai Cambodian Cultural Village. Kambodžas mīnu muzejs ir viens no populārākajiem muzejiem Siēmriēbā. Muzeja apmeklētājiem tiek rādīts un stāstīts, kādi ir mīnu veidi, kā tās darbojas, kā tiek izgatavotas un kādas briesmas tās nodarījušas Khmeriem. Ieejas maksa – 5 dolāri. Savukārt, Cambodian Cultural Village ir etnogrāfisks muzejs. Apmeklējot to, iepazīsies ar Khmeru kultūru, dzīvesveidu, vēsturi un mākslu. Ieejas maksa – 15 dolāri.

6. Apmeklē Angkor Village Apsara Theatre vai Rosana Broadway. Tie ir divi dažādi deju šovi. Apsara teātrī dejotājas rāda tradicionālās Khmeru dejas, bet Rosana Broadway ir kabarē! Diemžēl biļešu cena ir augsta – ap 30 dolāriem. Visas biļetes (šovu, cīņu) var iegādāties uz vietas vai jebkurā tūrisma ofisā.

7. Pasaigājies pa Wat Preah Ang tempļa teritoriju. Wat Preah Ang ir templis Siēmriēbas centrā. Tā tertorija ir tīra un sakopta, templis un tā ēkas ir skaistas. Ja paveicas, var atnākt tieši uz mūku dziedāšanu un skandināšanu. Visinteresantākā vieta tempļa teritorijā mums likās krāsainu statuju komplekss – vīrietis zirgu pajūgā un tiem pie kājām – mironis, kura iekšas izēd maitas putni. Nelaiķim apkārt sēž inģinduši cilvēki un mūks.