Paradīzes sala Koh Rong Samloem - unaspasaule.lv

Raksts pārpublicēts no unaspasaule.lv.

Kad bijām tikko atbraukuši uz Kambodžu, par Koh Rong Samloem nezinājām pilnīgi neko. Zinājām, ka Kambodžā ir salas, bet vairāk gan nē. Apmeklēt Koh Rong Samloem ieteica Kaspara bijusī kolēģe, kas tagad strādā un dzīvo Kambodžas galvaspilsētā Pnompeņā. Liels paldies viņai par to, šī vieta tiešām ir apmeklēšanas vērta!

Tātad, Koh Rong Samloem (dažos avotos – Koh Rong Sanloem) ir maza saliņa Kambodžas dienvidos, 25 km no krasta un 4 km uz dienvidiem no krietni lielākas salas – Koh Rong. Koh Rong Samloem ir pavisam maziņa – platība ir tikai 25 kvadrātkilometri, un tās šaurākā vieta ir tikai 1 km plata.

Sala ir izstaigājama ar kājām, jo tā ir maza un jo nav nekādu citu transporta iespēju kā tikai kājas un laivas. Kādreiz, kad Kambodža bija Francijas sastāvā, salā bija ceļi, vienkārši, bet bija. Ar laiku tie ir palikuši nelietojami un pārvērtušies par džungļiem. Tagad ir palikušas tikai takas.

Koh Rong Samloem ir pasaku saliņa – ar perfektām pludmalēm, pauguraina, un tās lielākā daļa ir bieziem džungļiem klāta. Vakaros džungļi pārvēršas par skaļu mūzikas instrumentu – tajos dzīvojošie kukaiņi un citas radības izdod savādas skaņas.

Un pludmales! Kādas pludmales! Gaišas smiltis un zils, zils ūdentiņš. Naktīs var novērot interesantu parādību – kā mirdz planktons.

Kā tikt uz Koh Rong Samloem?

Var teikt, ka vienīgais veids, kā tūristam pārvietoties starp pilsētām Kambodžā, ir braukt ar autobusu. Jā, protams, uz pāris pilsētām ir iespējams aizlidot, un valstī ir VESELS VIENS dzelzceļa maršruts. Bet autobuss bija un paliek tas galvenais!

Var, protams, braukt ar savu transportu – mašīnu vai motociklu. Bet šajā rakstā es pievērsīšos autobusiem un tā nedaudzajām alternatīvām.

Pirms sākt stāstīt par autobusu un kuģīšu biļetēm, gribu piebilst, ka Kambodžā norēķinās gan ar ASV dolāriem, gan ar vietējo naudu – rieliem. Viens dolārs ir aptuveni 4100 rieli.

Pirmām kārtām – kā tiek pie autobusa biļetēm? Tās var pirkt gan autoostās, gan savā viesnīcā / viesu mājā / hostelī, gan jebkurā tūrfirmā / tūristu ofisā. Ja pērc viesu mājā vai tūrisma ofisā, tad viņi nodrošina arī transportu (tuktuku vai mikroautobusu) līdz autobusa pieturai vai autoostai. Protams, par papildus samaksu, bet tā nav norādīta atsevišķi. Maksā par visu kopā. Es pieņemu, ka tuktuka vai mikriņa pakalpojumi ir vien pāris dolāri. Nekad par autobusa biļetēm (ar iekļautu arī aizvešanu) neesam maksājuši vairāk par 9 dolāriem. Bet cena, protams, ir atkarīga no autobusu kompānijas, kuru Kambodžā ir pietiekoši.

Līdz šim mums ir sanācis braukt tikai ar Phnom Penh Sorya. Tā ir vislētākā (vai viena no) kompānija. Kad pirkām biļetes, vienmēr teicām, ka mums to lētāko. Par Sorya nekā slikta nevaru pateikt. Brauc, protams, jau lēni un ar daudzām pieturām, bet tā jau Kambodža. Uz tualetes un pusdienu pauzītēm arī piestāj, tas ir labi.

Lai tiktu uz Koh Rong Samloem no Kambodžas galvaspilsētas Pnompeņas, jābrauc ar autobusu līdz Sihanoukville, populārai kūrortpilsētiņai dienvidos, un no turienes ar kuģīti. Autobusa biļetes maksā sākot no 6 ASV dolāriem, un brauciens ilgst ap 7 stundām. Ātrā kuģīša biļete (speed ferry) turp un atpakaļ maksā 20 dolārus. Brauciens ilgst 45 minūtes vienā virzienā. Ir vēl arī lēnais kuģītis, un tā biļete ir krietni lētāka. Arī pats brauciens ir krietni ilgāks – ap divām stundām.

Sihanoukville autoosta atrodas trīs kilometru attālumā no kuģīšu piestātnes (Serendipity Beach Pier). Autoostā apgrozās tuktuki, līdz ar to nokļūšana līdz piestātnei nesagādās problēmas. 2 dolāri ir normāla samaksa par braucienu ar tuktuku. Ja vadītājs prasa vairāk, kaulējies, vai ej pie nākamā. Ja ir gana daudz laika līdz kuģīša atiešanai, tos divus kilometrus var noiet ar kājām. Kuģīša biļeti var iegādāties jebkurā tūrisma ofisā pa ceļam, kā arī biļešu kasēs pie piestātnes. Sezonā biļetes ieteiktu iegādāties online vai arī pāris dienas iepriekš, ja Sihanokvillē uzturies vairākas dienas.

Koh Rong Samloem kugīši [pārsvarā] piestāj vairākās vietās – M’Pai Bay, Saracen Bay un EcoSea Resort. Pirms doties uz salu, rezervē naktsmītni (īpaši – sezonā) un paturi prātā, kurā no šīm vietām tā atrodas. Vai arī vienkārši izlem, kurā no šīm vietām meklēsi naktsmītni. Pirms pirkt biļeti, noskaidro, vai attiecīgais kuģītis piestāj tev nepieciešamajā pieturā. Ir laiki, kad kugīši piestāj tikai vienā pieturā.

Lai tiktu uz Koh Rong Samloem no citām pilsētām:

No Siem Reap, pilsētas, kur atrodas slavenais Angkor tempļu komplekss – jābrauc ar autobusu līdz Pnompeņai, kur jāpārsēžas autobusā uz Sihanoukvilli. No Siem Reap uz Sihanoukvilli kursē arī nakts autobuss. Biļetes cena – aptuveni 16 ASV dolāri. Tālāk no Sihanoukvilles – tieši tāpat kā aprakstīts augstāk.

No Kep un Kampot, pilsētiņām Kambodžas dienvidos, uz Sihanoukvilli kursē mikroautobusi. Cena par braucienu ir ap 6 dolāriem, iekļaujot arī paņemšanu no viesnīcas.

Protams, uz Sihanoukvilli ir iespējams arī aizlidot gan no Pnompeņas, gan no Siem Reap, bet tas ir dārgi – ap 100 EUR.

Kur Koh Rong Samloem meklēt naktsmītni?

Rēķinies, ka naktsmītnes te ir dārgākas nekā citur Kambodžā. Ja mēs ar Kasparu pārsvarā palikām ļoti sakarīgās istabiņās ar privāto vannasistabu un ventilatoru (bez kondicioniera) pa 5-7 dolāriem, tad Koh Rong Samloem maksājām 15 dolārus par divvietīgu gultu atvērtā kopmītnes tipa telpā.

Vieta, kurā mēs palikām, saucas The Beach Island Resort, un tā atrodas Saracen Bay Beach, kas ir viena no galvenajām pludmalēm Koh Rong Samloem. The Beach Island Resort ir ne tikai kopmītnes tipa telpas, bet arī mazāki un lielāki bungalo sākot no 21 dolāra par nakti. Vislielākie bungalo maksā 50 – 60 dolārus par nakti. Lētākie varianti ir vienkāršas salmu būdas ar gultu un ventilatoru un ar caurumu pie griestiem logu vietā. Dārgākajos jau ir arī plaukti, īsti logi, flīžu grīdas segums un privātā vannasistaba.

Pieņemu, ka daudzas viesu mājas ir līdzīgas The Beach Island Resort un piedāvā naktsmītnes par līdzīgu cenu.

Kā jau iepriekš minēju, Saracen Bay Beach ir viena no galvenajām pludmalēm Koh Rong Samloem. Otra ir M’Pay Bay. Taču Saracen Bay ir garāka un ar lielāku viesu māju, viesnīcu un restorānu skaitu. Klusāka vietiņa, kur paliek tikai nedaudzie, ir Lazy Beach, salas otrā pusē. Līdz Lazy Beach var nokļūt pa džungļu taku, no Saracen Bay. Tā kā tā ir šaurākā vieta salā, jāiet ir nieka 20 minūtes.

Lazy Beach ir tikai viens resorts un viens restorāns (Huba Huba, no 25 EUR par bungalo). Ūdens Lazy Beach ir tik pat dzirds, bet smiltis ir nedaudz dzeltenākas. Lazy Beach ir ļoti laba vieta snorkelēšanai, jo to no abām pusēm iekļauj klintis un akmeņi, kur arī slēpjas lielākā daļa zivtiņu un augu. Snorkelēšanas ekipējuma noma nav dārga – tikai divi dolāri par ekipējuma komplektu (maska, trubiņa, pleznas), bet ir jāatstāj drošības nauda (~50 dolāri) vai kādu no savām iekārtām (foto, telefonu).

Kad braukt uz Koh Rong Samloem?

Vislabākais laiks, kad apmeklēt salu, ir decembris, janvāris un februāris. Tad nav ne lietus, ne ir pārāk karsti.

Noteikti neieteiktu braukt uz Koh Rong Samloem Ķīniešu Jaunā gada laikā (Janvāra beigas/ Februāra sākums), jo tieši tad ir patiešām daudz cilvēku!

Karstākais mēnesis Kambodžā ir aprīlis, kā arī maija pašā sākumā ir ļoti karsts laiks. Vēlāk sākas lietus sezona.

Mēs Koh Rong Samloem bijām maija pašā sākumā, kad vēl bija ļoti karsti. Līdz ar to salā bija salīdzinoši maz tūristu. Ēnā dienas vidū bija ap 37 grādiem, un saulē atrasties ilgāk par 20 minūtēm bija apgrūtinoši. Šī iemesla dēļ lielākā daļa cilvēku (arī mēs) peldējās un pastaigājās agri no rīta un vakaros. Taču karstums nebūt netraucēja baudīt salas skaistumu.

Tā kā lēnām tuvojās lietus sezona, sanāca pieredzēt arī lietusgāzi un negaisu. Vienā no vakariem laiks bija apmācies.

Ūdens temperatūru, manuprāt, nav vērts pieminēt. Par to nav ko uztraukties – tā nenokrītas zem 30 grādiem. Kad salu apmeklējām mēs, ūdens temperatūra bija 33 grādi.

Kas tāds garšīgs?

Vidēji vienam cilvēkam viena maltīte izmaksā 7 dolāri – 5 dolāri par ēdienu, 2 – par dzērienu (piemēram, limonādes skārdene). Brokastis vidēji izmaksā 4-5 dolārus.

Ēdienu klāsts visos restorānos ir aptuveni vienāds – ir gan Āzijai raksturīgi ēdieni, gan rietumnieku ēdieni. Bet diemžēl rietumnieku ēdienu klāsts ir plašāks. Pārsteidza arī tas, ka nebija pieejami nekādi foršie jūras velšu ēdieni.

Pašai liekas smieklīgi, bet pirmais Fish and Chips tika apēsts tieši Koh Rong Samloem. Kā bija? Garšīgi un sātīgi. Skatoties pēc fotogrāfijām internetā, ēdiens bija tieši tāds, kādam tam ir jābūt – liels zivs filejas blāķis, daudz frī un svaigi dārzeņi. Tādu jau var uz diviem sadalīt!

Ļoti gards, piemēram, ir koksriekstu – dārzeņu karijs. Tas ir vienlaicīgi maigs un nedaudz pikants, un tiek pasniegts ar rīsiem.

Koh Rong Samloem ir pieejams arī alkohols. Kokteiļi maksā ap 5 dolāriem, alus – 1,5 – 2 dolāri.

Koh Rong Samloem nav veikalu, līdz ar to, ja ir kādi našķi, ko vēlies ēst, nopērc tos vēl pilsētā esot. Iesaku darīt kā mēs – veikalā nopirkt maizītes un cepumus (vai vēl kādas lietas, kas nebojājas) brokastīm, tādejādi ietaupot naudu. Ir vērts nopirkt vairākas dzērienu (sulas, limonādes) pudeles un ūdeni. Šādas lietas salā var nopirkt, bet cenas ir krietni augstākas nekā citur Kambodžā. Piemēram, pusotra litra ūdens pudele maksā 1,5$. Nemet ārā tukšās plastmasas pudeles, jo par 0,5 – 0,75$ var uzpildīt 1,5 litra ūdens pudeli! Vairāki bāri un restorāni piedāvā tādu iespēju (ūdens tiek iepildīts no lielajām ūdens pudelēm).

Kas vēl būtu jāzina, pirms doties uz Koh Rong Samloem?

1. Salā ne tikai nav veikalu, bet nav arī bankomātu. Tā kā nauda ir jāizņem, esot pilsētā.

2. Ar bankas kartēm Koh Rong Samloem norēķināties nevar.

3. Elektrība Koh Rong Samloem nav 24/7. Tā tiek “ražota” ar ģeneratoriem, un ir apmēram pusdienu.

4. Restorānos un viesnīcās ir WiFi, bet tas, protams, nedarbojas visu dienu.

5. Ne visiem Kambodžas operatoriem Koh Rong Samloem ir pārklājums. Mums bija QB, un tam nebija pārklājuma.

6. Pirms doties prom no Koh Rong Samloem, noteikti ir jāapstiprina atpakaļceļa biļete. Tas nozīmē – iepriekšējā dienā ir jāierodas konkrētā viesnīcā (turpceļā pabrīdinās, kurā) un jāuzrāda sava biļete. Darbinieks datus ierakstīs speciālā žurnālā.

7. No Koh Rong Samloem (Saracen Bay) ar kuģīti var aizbraukt uz Koh Rong. Biļetes var nopirkt uz vietas.

8. Ja tevi “mīl” odi, noteikti paņem līdzi pretodu līdzekli. Koh Rong Samloem odu noteikti ir pietiekoši, jo mēs redzējām daudzus ļoti sakostus tūristus. Mūs par laimi odi nekož, nez kāpēc.

9. Kā jau iepriekš minēju, salā var snorkelēt. Lazy Beach ir ļoti laba vieta snorkelēšanai. Ekipējuma noma nav dārga – tikai divi dolāri par ekipējuma komplektu (maska, trubiņa, pleznas), bet ir jāatstāj drošības nauda (~vai kādu no savām iekārtām (foto, telefonu). Koh Rong Samloem ir iespējams arī SUPot un kajakot!

10. Ja dodies pa džungļu taku no Saracen Bay uz Lazy Beach, un tur plāno pavadīt visu dienu, tad noteikti paņem lukturīti vai vismaz telefonu, kuram ir tāda funkcija! Džungļu taka diennakts tumšajā laikā ir… tumša! Tur tiešām valda pilnīga tumsa.