Botsvānas ekspedīcija. II daļa

Mūsu otrā izpētes vieta Botsvānā bija tās skaistākais dārgums - Okavango Delta.

Tā ir pasaulē lielākā iekšzemes delta. Tās ūdeņi neietek ne jūrā, ne okeānā, bet gan iztvaicē zem nežēlīgi karstās tuksneša saules. Un, jā, Okavango Upes Delta atrodas Kalahari tuksneša vidū, radot dzīvniekiem bagātu oāzi starp smiltīm.

Mēs tur bijām sausās sezonas sākumā, pirms lietus sezonas notekūdens attecēja šeit no Angolas kalniem.

Ierodoties mūsu naktsmītnē Okavango River Lodge, uzreiz noorganizējām aktivitātes nākošajām dienām. Kā arī, pavisam negaidīti, 1 stundu ilgu lidojumu pāri daļai no Okavango Deltas tajā pēcpusdienā. Lidojumi notiek pavisam mazās lidmašīnītēs, kur, ieskaitot pilotu, ielien tikai 6 cilvēki. Un tā, kā mēs bijām tieši seši, tad es sēdos blakus pilotam priekšā.

Zem mums, Okavango upe līkumoja, sadalījās, atzarojās un veidoja ezeriņus un saliņas. Tur, ik pa laiciņam, redzējām ziloņus, žirafes, nīlzirgus, krokodilus un antilopes. Un lielos daudzumos. Šis ir labākais veids, kā novērtēt Okavango Deltas bagātību un lielo dzīvnieku daudzumu.

Viena no obligātajām aktivitātēm pa Okavango Deltu ir izbrauciens ar mokoro - tradicionālu kanoe. Pieaugušie var doties dienu ilgos braucienos pa Okavango Deltu, bet mēs, ar mazu bērnu, to nevarējām. Toties mūsu viesnīca piedāvāja mums ar vīru pa kārtai pavadīt stundu vizinoties mokoro turpat tuvumā viesnīcai. Šis, iespējams, ka bija pat vēl labāks veids, kā izbaudīt šo tradicionālo braucienu. Kā nekā arī "ziemas" laikā, karstums kļūst ārkārtīgi nepatīkams un mokoro nav nekādas ēnas, kur pasargāties no nežēlīgās saules stariem. Līdz ar to viena stunda pietika izvizināties starp ūdensrozēm.

Šeit, tik tuvu pie pilsētas Maun, ir atrodami tikai krokodili, nīlzirgi un daudzi, jo daudzi putni, pārējie savvaļas dzīvnieki ir tālāk. Bet ceļojot ar mokoro var redzēt dažāda veida putnus, kukaiņus, kā arī zirgus un govis, kas klaiņo šeit apkārt. Mokoro vienmēr vada vietējie no apkārtējām ciltīm, kas šeit, uz ūdens, ir uzauguši, un zina tās apkārti un dabu, labāk kā savu roku.

Tomēr šis nav visefektīvākais veids, kā apskatīt dzīvniekus. Tos ir labāk redzēt, dodoties uz Moremi Nacionālo Parku, kam mēs veltījām nākošo dienu. Izbraucām agri no rīta tumsā, lai tiktu līdz parkam neilgi pēc saullēkta, kad dzīvnieki ir visaktīvākie un to vislabāk ir ieraudzīt. Šeit mēs sastapām vairākus ziloņus, žirafes, nīlzirgus un antelopes, bieži vien ļoti tuvumu mūsu braucamajam. Bet, dodoties turp, es ļoti cerēju, ka mēs redzēsim lauvas. Un es netiku vīlusies. Jau no rīta puses, mūsu gids uzzināja, ka mūsu apkārtnē ir lauvu pāris, kas mēģina tikt pie nākošās paaudzes. Lauvas tam veltot trīs dienas, kuru laikā viņas pat neēd, bet tās pavada tikai taisot mazas lauvas. Lai arī mēs zinājām, kur viņas atrodas, mums nācās braukt pa to ceļu vairākas reizes turp un atpakaļ, pirms mēs tās pamanījām. Un tā, kā šeit ir atļauts braukt tikai pa ceļu, tad mēs varējām tās vērot tikai no krietna gabala. Bet tik un tā, mums ļoti veicās, ka varējām novērot lauvas darot ... . Vēlāk, sastapām vēl vienu lauvu, kurai sekojām krietnu gabalu. Tā ilgu laiku gāja gar ceļu pavisam tuvu mūsu mašīnai. Bet, iespējams, pats veiksmīgākais ieraudzījums bija dienas pašās beigās, kad jau mēs devāmies atpakaļ uz viesnīcu. Es pēkšņi ieraudzīju netālu no ceļa malas kaut ko, kas izskatījās, kā viens no lielajiem kaķiem. Apstādinot mašīnu un pagriežoties atpakaļ, izrādījās, ka tas bija gepards, kurš tikko nogalinājis savvaļas cūku un tiesā maltīti. Gepardi ir diezgan reti sastopami un vēl retāk ieraugāmi, it īpaši ēdot maltīti. Mums bija paveicies.

Pēdējo dienu Okavango mēs pavadījām dodoties ar laivu dziļi tās lokos līdz tās lielākajai salai – Chief’s Island. Lai arī mēs redzējām daudz mazāk lielu dzīvnieku no ūdens virsmas nekā dodoties uz Moremi, tas mums piedāvāja citu perspektīvu iekš Okavango. Ik pa laiciņam mēs pabraucām garām ezeriņiem, kur nīlzirgi mīt, tālumā redzējām arī pa kādam zilonim, žirafei un antilopei. Bet atrakcija šeit ir pati braukšana pa Okavango kanāliem, tik ļoti relaksējoši!

Lai arī mēs pavadījām Okavango trīs pilnas dienas, tas nav pietiekami. Liela daļa no Okavango ir grūti aizsniedzama, to var darīt tikai ceļojot ar lidmašīnām no vienas ārkārtīgi dārgas viesnīcas uz otru nekurienes vidū, vai arī ar 4x4 pavadot pāris nedēļas braucot pa ceļiem un neceļiem un guļot teltīs ar savvaļas dzīvniekiem apkārt. Par pirmo variantu es velti nesapņoju, bet otro, cerams, kādreiz izdosies realizēt.

Vairāk manu ceļojumu aprakstus var lasīt angļu valodā šeit:

Saulrieti Āfrikā ir nepārspējami! Tās krāsas! Šo redzējām no mūsu telts naktsmājās Okavango River Lodge.
Lidojums ar mazu, 6 cilvēku, lidmašīnu - no augšas redzējām ļoti daudz ziloņu, kā arī žirafu, pāris nīlzirgus un krokodilu. Manuprāt, šis ir vislabākais veids, kā redzēt Okavango Deltas dzīvnieku bagātību. Mazākus dzīvnieku un plēsējus no lidmašīnas gan nevar saskatīt, bet lielo dzīvnieku bija daudz.
Tradicionālais Mokoro ir visklasiskākais veids kā apskatīt Okavango Deltu. To var darīt uz vairākām dienām, lai to izbaudītu pilnībā, vai arī uz vienu dienu, lai dabūtu labu ieskati šim pārvietošanās veidam, ko vietējie, joprojām izmanto. Tūristu bērniem zem 12 gadiem nav atļauts uz šiem doties, jo uz tā vadājoties var nokļūt bīstamā situācijā, ja krokodils vai nīlzirgs tiek pārāk tuvu. Līdz ar to mums ar vīru nācās katram pa kārtai doties 1 stundas braucienā, kas arī bija ļoti labs.
Moremi Game Reserve klāj lielu daļu no Okavango Deltas. To vislabāk apskatīt ir ar džipu. Mums, diemžēl, šeit bija tikai viena diena - labprāt būtu pavadījuši tur daudz vairāk. Bet arī tajā vienā dienā redzējām fantastiskus skatus, kā šo gepardu, kas bija tikko nogalinājis kārpu cūku.
Botsvānas sastrēgumi :D
Jaunā naktsmītne - Okavango River Lodge
Gatavojamies lidot ar mazo lidmašīnu virs Okavango Deltas
Lielais kukaiņu bars :D
Vietējie iedzīvotāju ir izmantojuši Mokoro laivas gadsimtiem ilgi. Šobrīd tas ir populārs veids, kā tūristiem izbaudīt šo deltu.
Parasti mokoro braucienā dodas pa pārim un tas aizņem 6 stundas...
Mums gan nācās to darīt katram pa vienam, jo mūsu meita ir vēl par mazu un uz mokoro netiek laista.
Kā arī 6 stundu vietā, mēs katrs izbraucām tikai pa stundai.
Bet tas bija pietiekami, lai to izbaudītu.
Mokoro brauciens ir tik relaksējošs, ka viegli vien būtu iemigt.
Es sevi turēju nomodā, fotografējot un filmējot
Ūdensroze. To šeit ir daudz, kaut gan mēs bijām tikai sezonas pašā sākumā.
Bifeļu bars Moremi Nacionālajā Parkā
Impalas
Šo dienu pavadījām Moremi Nacionālajā Parkā, kas ir vienīgais Okavango Deltā
Braucot bija nedaudz vējains
Red lechwe antelopes, kuras ir sastopamas tikai retās vietās, viena no tām ir Okavango Delta
Mēs braucām turp un atpakaļ pa šo vienu ceļu, jo zinājām, ka tuvumā ir lauvu pāris. Trešajā reizē, tos beidzot ieraudzījām - caur krūmiem un tālumā. Kad lauvām ir pienācis nākošo paaudi taisīt, pāris iziet prom no pārējā bara un tad ķeras pie lietas veselas trīs dienas, kuru laikā ne ēd, ne dzer.
Ar nīlzirgiem aizmugurē
Mēs būtu pabraukuši šim gepardam garām, ja vien es to pēdējā brīdī nebūtu pamanījusi.
Viņš bija tikko nogalinājis kārpu cūku
Gepards tik kraukšķināja un grauza un izbaudīja savu maltīti.
Nākošo dienu pavadījām braucienā ar laivu pa Okavango deltas kanāliem līdz tās lielākajai salai - Chief's Island jeb Bosa sala
Krokodilu šeit bija daudz..
Daži nīlzirgi arī bija manāmi
Ūdensrožu garie kāti
Abas ir tās pašas šķirnes ūdensrozes. Viena balta un liela, otra maza un lillā. Kāda starpība? Pirmā nav apputeksnēta, bet otrā - ir.
Vietējie izmanto ūdensrožu kātiņus kā straumiņus. Tie attīra ūdeni un ar tiem var dzert attālāk no ūdens virsmas, lai krokodils nenovilktu dibenā
Pusdienas Bosa salā
Fotografējot ziloni
Ak, šie skaistie Āfrikas saulrieti!