Tālo Austrumu ekspedīcija V. Tālo Austrumu Havaju salas - Japānas lielais noslēpums.

Džungļiem klāti kalni, eksotiskie paparžu koku meži, tropisks klimats, pasakainas pludmales, viena no planētas krāšņākajām rifu sistēmām, ananāsu un banānu plantācijas, tas galīgi neizklausās pēc Japānas, drīzāk liekas, ka esmu nonācis Havaju salās. Tālu tas nav no patiesības, jo Okinavas un Jaejamas salu arhipelāgi Japānas galējos dienvidos, Āzijā iemantojuši iesauku Tālo Austrumu Havaju salas (Oriental Hawaii). Ar Havaju salām es personīgi gan tās nesalīdzinātu, jo pārāk atšķirīgas tās tomēr liekas. Tā vietā man šo salu ainavas vairāk atgādina daudz tuvāko, tropisko Mikronēzijas salu reģionu, tāpēc es tās drīzāk pārdēvētu par Japānas Mikronēziju. Lai kā arī tās sauktu, nevar noliegt faktu, ka Okinavas un Jaejamas salu arhipelāgi ir Japānas lielākais pārsteigums. Ja Okinavas vārds vēl daudziem varētu būt dzirdēts saistībā ar vienu no asiņainākajām Āzijas - Klusā okeāna kaujām 2. pasaules kara laikā vai karatē cīņas mākslu, tad Jaejamas salas ir brīnums visiem, pat Āzijas reģionā.

Okinavas un Jaejamas salas ir atšķirīgas no pārējās Japānas arī kultūras ziņā. Šos arhipelāgus apdzīvo rjukju cilvēki jeb okinavieši, kuriem ir gan sava valoda, gan kultūra, gan arhitektūra. Arī izskatās tie ievērojami savādāk par japāņiem, ar daudz tumšāku ādas nokrāsu, vairāk eiropeiski un nedaudz ar Taivānas aborigēnu sejas vaibstiem. Šīs salas pat vairāk kā piecus gadsimtus bija neatkarīga valsts ar ļoti attīstītu floti, kas turējās pretī mongoļu, ķīniešu un japāņu ambīcijām pievākt sev Rjukju karalisti. Visbeidzot tikai 1879. gadā Japānas imperatoram tas izdevās un Rjukju salu arhipelāgi tika anektēti un iekļauti Japānas Impērijas sastāvā. Lielu skādi rjukju kultūrai nodarīja, gan japāņu koloniālisma periods, kas mēģināja okinaviešus "pārjapāniskot", gan 2. pasaules karš, kurš savukārt nesaudzēja 120000 vietējo dzīvības un karalistes kultūrvēsturisko mantojumu. Tomēr pilnībā iznīcināt to kultūru neizdevās - Taketomi ciems Jaejamas salās ir saglabājies gluži kā vēstures kapsula ar tradicionālajām rjukju mājām, Shisa akmens lauvu statujām uz to jumtiem, akmens mūriem ieskautām ieliņām un vēršu pajūgiem, kas kursē pa ciemata ielām. Vēl labāka vieta, kur iepazīt Rjukju karalistes (14.gs. beigas-1879.g.) arhitektūru, vēsturi un kultūru ir UNESCO iekļautā Shirijo pils Okinavas salā. Šis milzīgais, mūriem apjoztais pils komplekss ar dārziem un tempļiem, bija karalistes politiskais un ekonomiskais centrs. Tagad atjaunots visā savā godībā, tas piedāvā apskatīt 14. gs. celto karaļu rezidenci ar troņa zāli Seiden, pils dārziem un valdnieku kapenēm.

Tomēr Okinavas salas lielākā zvaigzne ir Churaumi akvārijs plašajā Okeāna parkā, kas ieliks kloķi jebkuram "zemūdens zooloģiskajam dārzam pasaulē". Ne bez iemesla Churaumi, kura nosaukums cēlies no Rjukju valodas vārda "čura", kas nozīmē "skaists", tiek uzskatīts par labāko akvāriju pasaulē. Te var vērot ne tikai lielāko haizivju un raju sugu daudzveidību pasaulē, bet tas ir arī vienīgais akvārijs, kurā mājo vairāk kā viena vaļu haizivs. Kas te tik nav, starp galvenajiem iemītniekiem varētu izcelt prāvo jūras bruņurupuču koloniju, vairākas delfīnu sugas, Vestindijas lamantīnus jeb jūras govis, suņa lieluma lobsterus, graciozās mantas un lērumu ar haizivju sugām, ko citur neredzēt, tai skaitā bīstamās un retās Tīģera, Buļļa un Āmurgalvas haizivis (Tiger Shark, Bull Shark un Hammerhead Shark). Īsāk sakot šis akvārijs ir lieliska iespēja iepazīt bagāto Okinavas un Jaejamas salu zemūdens pasauli nesamērcējot pat pirkstiņu.

Lai gan Okinavas salas bez vairākiem saistošiem apskates objektiem piedāvā arī simpātiskas pludmales un daivinga vietas, tomēr tās vairāk piemērotas ekskursijām, bet Jaejamas salas savukārt atpūtai un zemūdens pasaulei. Japānas tālākā dienvidu arhipelāga, Jaejamas salu rifi ir gluži kā nirēju un snorkelētāju paradīze - labākā niršanas vieta Tālo Austrumu reģionā. Šo Taivānai piekļāvušo arhipelāgu ieskauj viena no planētas bagātākajām rifu ekosistēmām, kas mudž no krāsainām zivtelēm un brangākiem okeāna iemītniekiem, tai skaitā katra nirēja sapņa - zemūdens pasaules lielā trijnieka jeb precīzāk - vaļu haizivīm, mantas rajām un āmurgalvas haizivīm.

Ne mazāk krāšņa un neskarta ainava Jaejamas arhipelāgā paveras izbāžot galvu no ūdens. Īpaši šeit izceļas tropiskiem džungļiem, mangrovju mežiem un daudziem ūdenskritumiem bagātā Iriomotes sala, kas dēļ savas pirmatnējās dabas pelnīti tiek dēvēta par Pēdējo Japānas skarbās dabas nostūri.

Visbeidzot Japānas lielākais noslēpums droši vien ir Jaejamas salas pludmales. Kurš gan to būtu domājis, ka Japānā atrodas skaistākie smilšu pleķīši visā Tālo Austrumu reģionā. Kabiras līcis Išigaki salā, Kondoi pludmale Taketomi salā un Nišihamas pludmale Haterumas salā ir kā no reklāmas brošūrām izkāpušas - baltas smilšu pludmales, zilu un zaļu ūdens nokrāsu lagūnas, mazas smilšu strēļu saliņas un gleznaini, klints saliņām rotāti līcīši...šeit Jaejamas salas godam nopelna iesauku Japānas Mikronēzija.