30 lelles latviešu tautas tērpos Jaunpils muzejā

Laikā, kad aizvien vairāk uzmanības tiek pievērsts tautas tērpam, Jaunpils muzeja Pilskunga kabinetā no 5. aprīļa – 5. maijam ir aplūkojama izstāde “Bārbijas un Keni uzvelk latviešu tautastērpus”.

Kopumā uz Latviju atceļojušas 30 lelles no vairāk kā 200 leļļu lielās Marijas Muzikantes un Dzidras Cipersones kolekcijas. Tautastērpus abas trimdā dzīvojošās latvietes darināja 20.gadsimta 70 gados.

Marija Muzikante kopā ar ģimeni Zviedrijā ieradās bēgļu gaitās 1944. gada nogalē bailēs no padomju režīma represijām. Savukārt, leļļu un tautas tērpu ideju Marijai 70 gadu vidū atveda ciemos no Latvijas atbraukusī māsa, kura ciemakukulī bija atvedusi tolaik ļoti populāro – lellīti tautas tērpā. Marijai Muzikantei vienmēr patikušas lelles un mājās glabājās tolaik ārzemēs populāro Bārbiju un Kenu kolekcija. Viņa sāka darināt tām tautastērpus, par pamatu izmantojot kādu grāmatu, kurā bija attēloti un aprakstīti latviešu tautas tērpi. Tērpi tika izstrādāti līdz sīkākajai detaļai. Materiālu tautastērpiem auda audēja Dzidra Cipersone. Arī viņa Zviedrijā bija ieradusies 1944. gada nogalē. Pēc Marijas Muzikantes nāves viņas dēls Ēvalds un vedekla Sonja uzticēja 120 lelles Latvijas vēstniecībai Stokholmā.

Latvijas vēstnieks Zviedrijā Gints Jegermanis par lellēm saka ”Mūsu leļļu stāsts ir tik aizkustinošs un dziļš. Tas krāšņi parāda latviešu tautas ilgas pēc zaudētās dzimtenes, runā par vēlmi nodot gadsimtiem krātās tautas zināšanas nākamajām paaudzēm. Marija Muzikante un Dzidra Cipersone šo kolekciju radīja laikā, kad reti kurš ticēja, ka Latvija atgūs neatkarību. Daudzie un dramatiskie stāsti par latviešu bēgļiem, kuriem 2. Pasaules kara nogalē nācās pamest Latviju, par to, kāpēc šīs lelles tika ieģērbtas latviešu tautastērpos, saplūst kopā vienā neizsmeļamā vēstījumā - Latvijas tautas un zemes mīlestībā.”

Izstāde tapusi sadarbībā ar Latvijas vēstniecību Zviedrijā. Ienāc un apskaties!