Kurzemes pērle - Durbes pils

Kamēr Tukumā meklējām smukumu, turpat netālu Durbes pils to jau bija atradusi. Skaista un cēla tā izslējās tūlīt pagriezienā aiz dīķa. Sakopta un patīkama tā aicināja nākt tuvāk. Bet vispirms bija jāuzkāpj skatu laukumiņā muižas priekšā, lai uzņemtu Durbes pili visā tās krāšņumā.

Durbes pils ir uzskatāma par vienu no Kurzemes klasicisma arhitektūras pērlēm. Tā ir vienīgā no agrākajām Latvijas muižu kungu mājām, kur atjaunots 19. gadsimta beigu un 20. gadsimta sākuma interjers un radīts priekšstats par vācbaltu kultūru.

Pašreizējo izskatu pils ieguvusi 1820. - 1923. gadā pēc arhitekta J. G. Ā. Berlica projektētajām pārbūvēm. Patīkamai pastaigai pie pils 19.gadsimta sākumā izveidots ainavu parks ar arhitektūras pieminekļiem - rotondu un akmens tiltu pār gravu. Šobrīd atjaunotajās pils izstāžu zālēs apskatāmas dažādas kultūrvēstures izstādes par muižu tēmām, savukārt pils 1. stāva zālēs - lauku muižas 19. gs. interjers.

Laikā no 1848. līdz 1920. gadam Durbe piederēja baronu fon der Reku dzimta. 1920. gadā tā nacionalizēta un 1923. gadā piešķirta dzejniekam Rainim (īstajā vārdā Jānis Pliekšāns), kas 1928. gadā to dāvināja Latvijas Skolotāju savienībai.

Durbes muižas parks ierīkots laikā no 1818. līdz 1838. gadam, kad grāfs Mēdems veicis Durbes pils pārbūves un labiekārtojis pils apkārtni. Parks tika veidots pēc angļu ainavu parka parauga: lieli koku masīvi mijas ar nelielām koku grupām un vientuļi augošiem kokiem, bet nelielie dīķīši, nelīdzenais reljefs un izlocītu celiņu tīkls gar plašiem zālieniem ar pili kā galveno kompozīcijas elementu veido neatkārtojamu ainavu. No kalna redzama pilsēta ar sarkaniem jumtiem un Tukuma smukums.

Ne visu iespējams saglabāt, tomēr muižu ēkas līdz ar vecajām zemnieku mājām dažviet ir vienīgās patiesi vērtīgās un Latvijas laukiem tik raksturīgās celtnes. Muižas vērtējamas ne tikai kā agrāro attiecību forma Latvijas vēsturē, jo tās vienmēr ir noteikušas arī lauku politisko, sociālo un kultūras dzīvi. Tikai tur, kur savulaik bijušas izmitinātas skolas vai kādas citas sabiedriskās iestādes, tās vislabāk ir saglabājušas savu agrāko izskatu un, dažviet, arī interjeru vai tā detaļas. Ne mazums ir arī tādu, kas ir pat atjaunotas un ar savu krāšņumu spēj pārsteigt cilvēkus šodien atkal.