Austrumāfrikas ekspedīcija 4. Kongo lavas ezers Nyiragongo

Pametot sakopto Ruandu, nonāku Gomas pilsētiņā Kivu ezera krastā, Kongo Demokrātiskajā Republikā. Te nu reiz paveras īstā Āfrika - netīrība, drausmīgi ceļi, graustu rajoni ar noplukušām koka būdelēm un no koka darināti samokati, ko daudzi vietējie izmanto kā pārvietošanās līdzekli. Nabadzība ir ik uz stūra. Lai gan Kongo ir ļoti bagāta ar resursiem, korumpētie un ekstravagantie diktatori, kā arī daudzie konflikti ar separātistu grupām, valsti, kuru daudzi labāk pazīst kā Zairu, iedzinuši nabadzībā. Zaira atkal tika pārdēvēta savā vēsturiskajā nosaukumā par Kongo 1997. gadā pēc tam, kad bēdīgi slavenais diktators Mobuto Sese Seko tika gāzts. Tās nosaukums protams ir cēlies no varenās Kongo upes, kas šķērso valsti visā garumā.

Kongo upe ir leģendāra! Tai pieder daudzi tituli - otra garākā upe Āfrikā aiz Nīlas, otra lielākā upe pasaulē pēc Amazones, dziļākā upe uz Zemes un dzīvības artērija planētas otrai lielākajai lietusmežu ekosistēmai. Daudziem šis fakts liksies svešs, bet arī planētas lielākais ūdenskritums pēc ūdens plūsmas daudzuma- Livingston Falls- atrodas uz Kongo upes, tiesa, tas vizuāli nav iespaidīgs un vairāk līdzinās lielai krāču grupai. Taču es šeit neesmu ieradies vērot nabadzību, bet gan ieskatīties pasaules lielākajā "uguns katlā". Blakus Gomas pilsētiņai atrodas Kongo spožākā zvaigzne - Virungas nacionālais parks, tas pats, kurš izveidojās, sadaloties vecākajam Āfrikas parkam-Alberta NP. Ja otrpus robežai, Vulkānu NP Ruandā var lepoties ar pieciem Virungas grēdas vulkāniem, tad Kongo parks ar veseliem sešiem. Virungas parks, šķiet, sit pušu pat kaimiņos esošo Vulkānu NP, jo bez gorillām vērošanas te mājo arī šimpanzes , pie tam -branga grupa, taču kronis visam ir 3470 m augstais Nyiragongo vulkāns - Austrumāfrikas ekspedīcijas kulminācija un viens no gaidītākajiem notikumiem. Liktos, kas gan tur liels, kārtējais vulkāns... tomēr Nyiragongo nudien ir īpašs, jo tā virsotnē atrodas unikālais, viens no pieciem uz planētas sastopamajiem, patstāvīgajiem lavas ezeriem, turklāt nevis šāds tāds, bet pats lielākais un pats aktīvākais pasaulē. Droši vien izklausās pēc ātrākā ceļa uz krematoriju, bet tā gluži nav, jo lavas ezers atrodas 1,2 km platā un 600 m dziļā kalderā, tātad pietiekoši drošā attālumā, lai nevajadzētu steigties ar testamenta rakstīšanu.

Nyiragongo ir bijis nešpetns vulkāns, kas sagādājis galvassāpes Gomas apkārtnes iedzīvotājiem daudzu paaudžu garumā. Tā pēdējā izvirduma sekas, kas notika 2002. gadā, joprojām var redzēt lavas akmeņu veidolā pilsētiņas ielās. Kā jau ierasts, kāpienā mani pavada bruņotu reindžeru komanda, kas sargā no savvaļas zvēriem, nevis nemierniekiem. Pēdējie ir sakauti un tālu prom no Gomas, bēguļo pa Kongo džungļiem, atkal ļaujot ceļotājiem droši rāpties augšā vulkānā. Ja iepriekš iekarotais Bisokes vulkāns Ruandā izrādījās grūtāks, kā no lasītā varēja saprast, tad Nyiragongo izrādījās vieglāks. Norādītās 5-6 h paiet tikai tad, ja iešana notiek bruņurupuča ātrumā un ja vien ceļotājs no Francijas mūsu divu cilvēku grupiņā nebūtu bijis tik švakā formā un neprasītos visu laiku apstāties, tad uzkāpis būtu daudz ātrāk. Tiesa, skriet te nav kur, jo tāpat pats labums parādās tikai vakarā, kad lavas ezers iegūst žilbinoši spožās, dzeltenās un oranžās krāsas. Tas ir iemels, kāpēc šī vulkāna iekarošanai pavada divas dienas un nakšņo augšā vienkāršos koka-telšu namiņos, jo citādi arī uzrausties augšā un lejā vienā dienā nebūtu problēmu. Pa ceļam vulkāns jau atkal lutina ar dīvainiem, tikai šai Zemes malai raksturīgiem augiem, sacietējušām lavas straumēm un vareniem skatiem pār citiem vulkāniem un to krāteriem. Pirmais sajūsmas sauciens izsprāgst, ieskatoties milzīgajā krāterī ar lavas ezeru apakšā jau pa dienu, bet tas nav nekas salīdzinājumā ar skatu vakara stundā...te nu tiešām aptrūkstas vārdu. Lavas ezers izrāda sevi no visām pusēm, vienu brīdi tas ir rāms un spožās dzeltenās lavas līnijas veido interesantas tekstūras, kas līdzinās zirnekļu tīklam, bet pēc brīža oranži-dzeltenais katls vārās un mutuļo, izšaujot lavas geizerus. Ko lai saka, Dabas spēks visvarenākajā tās izpausmē.