Iepirkšanās, izklaides, kultūras un mākslas kokteilis

Jūrmala ir vienīgais oficiālais kūrorts Latvijā un tā atrodas tikai 25 km attālumā no Rīgas centra. Tas nozīmē, ka ar vilcienu vai auto jebkurā laikā iespējams nonākt mazā, bet mūsdienīgā iepirkšanās, izklaides, kultūras un mākslas mekā. Arī ziemā te ir daudz pasākumu ikvienam pilsētas viesim un, patiesi, te ir ko redzēt. Maigais klimats, jūra pāris metru attālumā, svaigais gaiss padara pastaigu pilsētā ne tikai interesantu, bet arī veselīgu.

Iepazīsti Jūrmalu no cita skatpunkta, izstaigājot pilsētas ieliņas un apskatot tās lepnumu – arhitektūru!

Nekur citur pasaulē nav tādas unikālas un īpašas vietas kā Jūrmala. 32 km gara pludmale, simtiem koka namiņu ar koka mežģīnēm un rotājumiem, priežu meži un parki, 14 kultūrvēsturisko centru un ikviena mīlēta – tā ir Jūrmala.

Mēs savu ekskursiju pa Jūrmalu vienas dienas garumā nolēmām sākt Majoros, iziet visu Jomas ielu līdz Dzintariem, vēl dažas ieliņas turpat netālu, un tad gar jūru doties atpakaļ uz Majoru dzelzceļa staciju.

Majori ir Jūrmalas centrālā daļa, pilsētas sirds, kur visi satiekas, atpūšas un bauda patīkamus mirkļus. Majori agrāk bija senā Vildenes ciema teritorija, kas piederēja baronu Firksu dzimtai no 17. līdz 20. gadsimtam. Attīstoties interesei par Jūrmalu kā atpūtas vietu, Firksu majorāta zemes samērā agri tika sadalītas apbūves gabalos vasarnīcu celtniecībai. Kopš dzelzceļa atklāšanas 1877. g. šī vieta ir kļuvusi par vienu par dzīvākajiem tirdzniecības un izklaides centriem. Majoru apbūve starp Jūras un Jomas ielu sniedz spilgtu priekšstatu par Jūrmalas arhitektūras stilistiku kopumā.

Dzintari vēsturiski pazīstami kā Edinburga, kas nosaukta par godu Krievijas ķeizara Aleksandra II meitas Marijas precībām ar Edinburgas hercogu Alfrēdu. Kopš 19. gs. Dzintari kļuva par krievu aristokrātu apmešanās vietu. Tas ir greznākais rajons Jūrmalā ar krāšņām vasarnīcām un villām.

Jomas iela ir viena no galvenajām un vecākajām Jūrmalas ielām, kas laika gaitā kļuvusi par atpūtnieku iecienītu pastaigu un maltīšu ieturēšanas vietu pēc patīkamas zvilnēšanas saulainajā pludmalē vasarā. Arī ziemā veikali, krodziņi un kafejnīcas ir atvērtas viesiem un gaida ar siltām pusdienām vai kafiju, vai karstvīnu. Jomas iela ir gājēju promenāde. Liela daļa ēku uz Jomas ielas ir veikalu – pansiju tipa ēkas, katra ar savu vēsturi. Labākais veids, kā iepazīt pilsētas dzīvi ir doties pa šo ielu lēnā pastaigā. Kopš 1987. gada Jomas iela ir gājēju iela posmā no Turaidas līdz Omnibusa ielai. Gājēju iela ir aptuveni 1500 soļu jeb 1,1 km gara.

Jomas iela sākas pretī Majoru dzelzceļa stacijai, vietā kur tā vēsturiski sākusies kopš 1953. gada. Skvērā izvietota skulptūra "Lāčplēsis" jeb "Lāčauša cīņa ar pūķi". Lāčplēsis ir Latvijas kultūras simbols, kurš simbolizē cīņu pret Tumšajiem spēkiem, atbrīvojot Latviju no visa ļaunā. Skulptūra un skvērs atjaunoti 2003.gadā, bet 2006.gadā tika atklāta strūklaka "Apvārsnis".

Jūrmalā atrodas viens no lielākajiem vēsturiskās koka arhitektūras mantojumiem Latvijā - 103 valsts nozīmes un 295 vietējas nozīmes arhitektūras pieminekļi. Brīnišķīgas, cakainas jumtu kores, tornīši, krāsu bagātība, verandas un balkoniņi rotā mājas un namiņus. Te ir kā muzejā - katrs lievenis ir vēsture.

Ejot pa Jomas ielu, nav iespējams paiet garām Jūrmalas Kultūras centram. 1870.gadā Horns uzcēla šajā vietā pirmo viesnīcu Majoros un koncertdārzu, kurā koncertēja slaveni simfoniskie orķestri. Tagad dārzā vasarā atkal skan mūzika.

Mākslas galerija - Gleznu teātris Inner light ir sakoptākā pagalma teritorija Jūrmalā, tā vēstī uzraksts pie ieejas galerijā. Mākslas galerijā skatāma interesanta, savdabīga gleznu izstāde, kas veidota unikālā tehnikā (fluorescentās glezniecības efekts) – gleznas īpašā apgaismojumā sāk mirdzēt, un skatītājam redzamās gleznas vietā parādās cits, tās iepriekš it kā paslēptais variants.

Tiem, kam tuva Raiņa un Aspazijas daiļrade, šķiet, zināms, ka ar dzejniekiem Jūrmalā saistās gandrīz ikkatra pieturvieta. Arī Jomas ielas pastaigā var ietvert viņu vasaras mājas apskati. Tā atrodas tikai nedaudz paejot pa sānieliņu uz jūras pusi. Skaisto 1926. gadā Raiņa iegādāto vasarnīcu, tolaik Aleksandra ielā, kas vēlāk ieguva Pliekšāna vārdu un kur aizritēja pēdējās dzejnieku vasaras līdz 1929. gadam, mēs gan nevarējām īsti apskatīt, jo muzejā noris restaurācijas darbi. Jūrmalas muzeja kompleksa ēku pilnīgu atjaunošanu un teritorijas labiekārtošanu iecerēts pabeigt līdz 2016.gada februārim.

Tālāk var doties pa Jūras ielu, kas ir pavisam neliela, romantiska ieliņa, kas virzās paralēli pludmalei un atrodas tūlīt aiz kāpas. Jūras ielas galā atrodas Dzintaru koncertzāle un pāris soļus tālāk - jūra.