Klusums ar sirdspukstiem

Lai kā tas izklausītos, mēs allaž atkal un atkal atgriežamies vietā, kur vaid zeme. Skolas gados tur notika daudz svinīgu pasākumu. Laikā, kad auga bērni, mēs turp devāmies staigāt, jo bija gan plašums, gan tuvu Rīgai, gan pamācoši. Bet tagad aizbraucam šad tad, lai atcerētos jaunību un baudītu savādo noskaņu, kas tur valda. Arī tagad, ziemas spelgonī, tur ir ko darīt, jāsaģērbjas tikai siltāk un pastaiga var sākties. Salaspils memoriāls atrodas Salaspils pagastā un ir viena no tām vietām Latvijā, kur saglabājušās liecības par vēsturi.

Ceļš no auto stāvvietas līdz Salaspils memoriālajam ansamblim ved cauri skaistam priežu mežam, kas apsnidzis balts un salts. Ir kluss, tomēr mēs neesan vieni, daži interesenti tāpat kā mēs, pastaigājas un vēro vēstures lieciniekus.

Tā šodien ir pazīstamākā piemiņas vieta totalitāro varu radītajām cilvēces ciešanām. Salaspils memoriālais ansamblis izveidots vietā, kur Otrā pasaules kara laikā (1941.-1944.g.) atradās nacistiskā koncentrācijas nometne. Pastāv uzskats, ka šajos gados tajā bijuši ieslodzīti vairāki desmiti tūkstoši cilvēku no visas Eiropas.

Uz simboliskajiem vārtiem, kas ieved koncentrācijas nometnes teritorijā izvietots uzraksts, kas liek ietrīsēties sirdij: "Aiz šiem vārtiem vaid zeme". Un šķiet, ka te joprojām vaid zeme, bet tikai ļoti, ļoti klusu. Šai klusumā ik pa laikam skan sirdspuksti kā mūžīga piemiņa. Tie seko mums pa visu teritoriju un savā ziņā nomierina, tik ritmiski un neuzbāzīgi tie ir.

Memoriāla autori ir arhitekti Gunārs Asaris, Oļģerts Ostenbergs, Ivars Strautmanis un Oļegs Zakamennijs, bet tēlnieki - Ļevs Bukovskis, Oļegs Skarainis un Jānis Zariņš. Viņi savulaik saņēmuši PSRS augstāko apbalvojumu - Ļeņina prēmiju. Memoriāla kompozīciju veido ieejas siena, svinīgo pasākumu laukums un loka ceļš, gar kuru rindojas betonā veidotās koncentrācijas nometnes baraku vietu zīmes. Plašajā laukā monumentālās betona skulptūras „Māte”, „Nesalauztais”, „Pazemotā”, „Protests” u.c. it kā izaug no zemes. Grandiozā 100 m garā un 12,5 m augstā betona siena uzcelta nometnes dzeloņstiepļu žoga vietā un simbolizē dzīvības un nāves robežu. Viens tās gals balstās uz masīva melna granīta bloka. Nosacīto vārtu būvē iekārtota muzeja ekspozīcija.

Salaspils memoriāls atrodas mežā starp Dārziņu un Doles dzelzceļa pieturām aptuveni puskilometru no dzelzceļa. No šosejas pavisam viegli redzēt norādes uz memoriālu. No internetā atrastajām ziņām noskaidrojām, ka pēdējos gados lielāko daļu memoriāla apmeklētāju veido tūristu grupas no ārzemēm. Kopumā memoriālu apmeklē ik gadu 17 000 - 20 000 cilvēku. Mēs iesakām arī vietējiem tūristiem noteikti iegriezties Salaspils memoriālā, jo tas ir emocionāli iespaidīgs un memoriālais ansamblis ir starptautiska mēroga un nozīmes brutālisma stila objekts, spilgts tēlniecības un arhitektūras sintēzes piemērs. Šeit ir droša un sakopta vide lai vasarā ar velosipēdiem vai ziemā slēpēm ar ģimenēm vai draugiem pavadītu patīkamu un neaizmirstamu laiku.