Botsvānas ekspedīcija. I daļa

Tās krāsas ir neaprakstāmas - oranži, sarkani un violeti toņi mijās kopā satriecošās nokrāsās. Tie ir Āfrikas saulrieti! Nepārspējami! Un no tām Āfrikas valstīm, kurās man ir bijusi laime nokļūt, Botsvānas saulrieti ir tie skaistākie. Iespējams, tāpēc, ka bieži vien tos skatījāmies upju un ezeru malās. Sākot ar Botsvānas lielāko dabas dārgumu - Okavango Deltu, līdz tās retāk apmeklētajiem sāls ezeriem - Makgadikgadi, un visbeidzot saulrieti pār Chobe upi, kuras otrs krasts jau bija cita valsts - Namībija.

Sākām gan mēs Botsvānas piedzīvojumu ar Khama Rhino Sanctuary. Šī vieta ir vietējo projekts. Viņi salasījās kopā, izlēma, ka ir jādara kaut kas, lai palīdzētu ļoti apdraudētajiem degunradžiem. Tagad šī 8585 hektāru lielā platība ir atkal pilna ar dažādiem dzīvniekiem: melnajiem un baltajiem degunradžiem, žirafēm, leopardiem, dažādām antilopēm u.c. dzīvniekiem.

Pirms mēs ieradāmies Khama, es stāstīju saviem ceļabiedriem, ka šeit dzīvo melns degunradzis, kas bieži apmeklē restorāna apkārtni. Tas ir ticis barots ar roku, un tāpēc ļoti pieradis pie cilvēkiem. Tiklīdz mēs apstājāmies pie Khama restorāna, tā ieraudzījām šo dzīvnieku. Tas dzēra ūdeni no restorāna peldbaseina. Tā āda cementa krāsā, melnais degunradzis no sākuma vairāk izskatījās pēc statujas. Bija neticami to redzēt reālajā dzīvē, jo melnie degunradži ir tik ļoti reti.

Āfrikā ir divu veidu degunradži: melnais un baltais. To nosaukumi gan neattiecas uz to ādas krāsu, bet ir nepareizi tulkojumi, kas tā arī palikuši. Melnais degunradzis ir visretākais, tas ir mazāka auguma, daudz agresīvāks un ir atšķirams ar to, ka tur galvu augšā, jo ēd koku lapas, atšķirībā no baltā, kas tur galvu visu laiku lejā, ēd zāli un ir daudz miermīlīgāks. Brīvā dabā vairs ir palikuši tikai 20,000 balto degunradžu un ap 4,000 melno degunradži. Pāris gadsimtus atpakaļ abām sugām bija miljoniem pārstāvju.

Melnais degunradzis neļāva mums gozēties tā klātbūtnē uz ilgu laiku. Tiklīdz mēs piestājām mašīnu, ātri vien viņš atstāja peldbaseina zonu, un majestātiski nozuda krūmos. Lai arī šis novērojums ilga tikai dažas sekundes, es to lološu uz ilgu laiku.

[youtube

Mūsu gids caur Khama bija MJ. Protams, kā var spriest pēc nosaukuma, visinteresantākie dzīvnieki šeit bija degunradži. Baltos degunradžus mēs redzējām pie katras ūdenskrātuves. Tur, it īpaši sausajos periodos, ir vislielākās iespējas manīt daudz un dažādus dzīvniekus, jo viņiem visiem ir vismaz reizi dienā jānāk padzerties, tā kā ūdens savādāk nav atrodams. Šeit mēs novērojām kārpu cūku kautiņu, degunradžus, strausus, ērgļus, kā arī dažādas pustuksneša/ tuksneša antilopes. Kā nekā mēs atradāmies lielā Kalahari tuksneša malā. Drīz pēc tam, MJ apturēja džipu un apklusināja dzinēju. Mūsu virzienā nesteidzīgā gaitā nāca balto degunradžu mamma ar mazuli. Rietošā saule krāsoja to pelēko ādu zelta toņos, kamēr tie, nesteidzīgi, gāja tuvāk, šķietami nepamanot mūsu klātbūtni. Kaut gan melnie degunradži ir izslavēti ar savu agresīvo dabu, arī baltie degunradži var uzbrukt cilvēkiem. To tēviņi sasniedz līdz pat 2500 kg svarā, un ātrumu līdz 35 jūdzēm stundā - daudz ātrāk nekā vidusmēra cilvēks. Tas ir pārsteidzoši par šādu, šķietami, neveiklu būtni. Mums skatoties, degunradži šķērsoja ceļu, nieka metru attālumā, un pazuda biezajos krūmos uzreiz.

Zinot ļoti labi, cik slikti malumedniecība ir ietekmējusi degunradžu skaitu visā Āfrikā un Āzijā, es jautāju MJ vai šeit arī ir bijuši uzbrukumi. Viņš mani pārsteidza, atbildot ka "Šeit nekad nav bijuši malumedniecību gadījumi". Tas ir vienreizēji, ņemot vērā, ka kaimiņu zeme Dienvidāfrika zaudē vairāk nekā tūkstoti degunradžu gadā, malumedniecības dēļ. Iespējams, Botsvāna, ir, tik tiešām, pēdējā paradīze šiem fantastiskajiem radījumiem.

Turpinājumā Makgadikadi Sāls Ezeri…