Peru - kontrastu zeme

Peru ir ļoti liela valsts, tomer vairums turistiem tā sākās ar ielidošanu J.Chaveza lidostā Limā. Jau pie izejas taksisti mēģina nograbt klientus. Ja sākuma 10USD līdz San Martin rajonam un viesnīca par 30USD likas tīri laba cena, tad vēlak sapratu, ka tas maksā uz pusi lētāk. Cena ir janokaulē pirms kāpt taksī. No lidostas līdz pašam Limas centram vai Miraflores 10 USD, bet pretējā virzienā no Miraflores uz lidostu ap 7 USD. Pēc lidostas rekonstrukcijas (ko paveica vacieši) ir arī Urbanitos par 6-8 USD un vispar var braukt arī ar pilsētas busu (1 sol vai 0,18 Ls). Arī labu viesnīcu (3*) var dabūt par 10USD. Limu vislabak raksturo migla un smacīgs gaiss. Saule parādas ap pusdienlaiku un pazud ap 3 pecpusdienā "ziemā". Savukart pilsetas centrā gaiss brīžiem smird. Galīgi haotiska satiksme 8-10 rindās. Pagrieziena lukturi gandriz neviens nelieto, kreiso pagriezienu daži rāda ar roku. Īstenībā, tā ir obligata prasība kartojot braukšanas eksāmenu Peru - apsēdies, piesprādzējies, izbāz roku pa logu parādot pagriezienu un uzsāc braukšanu:). Ielu šķērsošana dažreiz atgādina extrēmu sporta veidu. Iesaku pamēģināt braucienu pilsetas mikroautobusos. Naudu iekase kasieris, kas vienlaicigi pamanas krustojumos lekt lauka no busiņa un ķert klientus. Fantastisks skats. Autobuss sāk braukt tiko esi iekāpis iekšā ar vienu kāju. Par drošību jārūpējās pašam. Uz šī fona jocīgi izklausās prasība obligāti piesprādzēties ar drošības jostu, ja esi apsēdies priekšā. Arī paši mikriņi second-hand, bieži vien nāk no Korejas vai Japānas ar visiem uzrakstiem korejieshu/japāņu mēlē. Takšu cena svārstās atkariiba no mašīnas lieluma. Vēl lētāki ir mototaxi - motorolers ar kasti. Ir ari velorikšas (tie gan tikai provincē). Nabadzība un netīrība uz ielām redzama gandrīz ik uz sola. Tūristu vietās suvenīru tirgotaji uzbāzīgi kā mušas. Dažreiz kāds mēģina notīrīt kurpes pat, ja neesi apstajies. Ir arī izņēmumi, daži ļoti biezie rajoni ar 5* viesnīcām, dip.misijām, starptautisko kompaniju pārstāvniecībām utt piem San Isidro. Peru virtuve asa un ļoti garšīga. Par ļoti labam pusdienam ap 10 soli. Alkohols tadas pat cenas kā Latvijā vai dargāks (ja vien nedzer vietejo bragu - chicha un kandžu - cañasa). Kafija kafejnīcās švaka (pat draņķīga), iedod ūdens glāzi un Nescafe paciņu:) un tas viss neskatoties uz kafijas plantācijām Perū un pašu ražoto kafiju Altomaya. Neiesaku īpaši ilgi kaveties Limā. Apskates vērts ir vecais pilsetas centrs, daži tiešam unikāli muzeji (piem. privātais Zelta muzejs), piramīdas un tad var teikt Adios Lima. Ir daudz intresantas vietas uz kurieni ir vērts aizbraukt. Klasiskais tūristu maršruts parasti sākās no Limas uz dienvidiem un uz Amazones džungļiem (Loreto departaments). Tomēr man vislabāk patika Amazones departaments. Chachapoyas, Kuelap, Karajia - Eiropas un USA tūristi vēl nav apguvuši šīs vietas. Grandiozo Kuelap cietoksni dienā vidēji apmeklē vien daži tūristi, bet vietējie iedzīvotāji tā paklājie rīko skolas izlaidumus vai arodbiedrību sanāksme. Pats savulaik padzīvoju Perū ziemeļos Lambayeque departamentā. Netālu no Chiclayo atrodās slavenā Pimentel pludmale ar daudziem krodziņiem, Tucume piramīdu ieleja, Sicán nacionālais muzejs Ferrañafe un Sipán kultūras muzejs Lambayeque. Sipán neskartās kapenes tika atraktas XX gs un bagātības un krāšņuma ziņā tās noteikti ir ievietojamas pasaules topa augšgalā. Intresanti atzīmēt, ka Perū ziemeļos ceviche gatavo arī ar kaltēto gaļu (cesina). Vienā reize nav vērts mēģināt apceļot visu valsti (ja vien nebrauc uz kādu pusgadu;). Peru ir laba gaisa satiksme, bet var izceļot visu valsti arī ar busiem. Ja brauc ar busu, tad gan nevajadzetu ekonomet uz biļetes. Biznesklase bus gan vakariņas un brokastis, gan TV utt. Savukart ekonomiskaja busā - nu to var salidzinat ar vecajiem autobusiem, kas kurseja Latvija pirms gadiem 25. Īpaši, to jūt, ja brauc kalnos. Riktīgi izkrata visas iekšas. Pa ceļam no Limas uz Kusko vairak kā 10 pasažieru paspeja izvemties manā busā:( Paceļoties virs 3-4 tk metriem jauzmanas no augstuma slimības (soroche). Vislabak tādās reizes dzert kokas teju (pat 1 alus pudele kalnos pirmā dienā var nolikt gultā veci). Kusko, Machu Picchu tiesham fantastiskas vietas, vienigi parak daudz turisti. Līdz ar to arī vietejie ir izlutināti un pārtiek no diedelēšanas. Bieži vien lai tikt vaļa no diedelniekiem nepietiek ar spāņu valodu, iesaku apgūt vismaz dažas frāzes kechua. Jo tālāk no metrapoles un Kusko, jo mierīgāk. Ja grib iegūt pilnvertigu info neiesaku taupīt uz gidu pakalpojumiem. Pat vislabakais ceļvedis neatsvers to ko var piedavat labs gids. Ir daudz iemeslu aizbraukt uz turieni - pastaigat pa inku, mochika, chimu... pilsētu drupam un peldošām salām (Titikaka), nogaršot ceviche (marinetas juras veltes) un ceptu juras cuciņu (cuy chajtado), paverot kondorus, paklausīties flautas, uzdejot salsu vai folk dance... katram noteikti būs savs stasts P.S. dažas Peru īpatnības, kas aktuālas arī pie mums. Peru vēlēšanas ir pienākums par kura nepildīšanu (nepiedalīšanos balsošanā) sods ir 100 soles (ap 30 USD:). bez pases un identifikācijas kartes (DNI) ir speciālās vēlētāja kartes un militārā dienesta kartes. ja svētku diena iekrīt svētdiena, pirmdien ir brīvdiena:)