Cita Sigulda

Šogad kā nekad zelta rudens baudāms visā Latvijā un lai gan var teikt, ka lapu zelts paliek arvien blāvāks, tad tomēr joprojām Siguldā ir ko redzēt. Šoreiz devāmies uz tūristu iemīļoto pilsētu, lai apskatītu nedaudz citu Siguldu. Lai paliek tradicionālās pastaigu takas, lai paliek Turaidas pils un Turaidas roze, un stāsts par Gūtmaņu alu! Mēs devāmies uz Siguldas Jauno pili un Siguldas muižas centru.

Tā celta 1878.gadā neogotikas stilā kā muižas īpašnieku Kropotkinu dzīvojamā māja. Līdz mūsdienām ir saglabājušās vairākas ēkas, bet kopš 1993.gada pilī atrodas Siguldas novada Dome.

Skaistās septiņpadsmitajā gadsimtā Livonijas ordeņa celtās Siguldas priekšpils teritorijā sāka veidoties muižas centrs un nu mēs to varējām apskatīt no visām pusēm. Blakus Jaunajai pilij atrodas tā sauktā Dzeltenā māja jeb Vasaras pils. Tā celta klasicisma stilā ap 18.gadsimta beigām, 19.gadsimta pirmo pusi.

Vasaras pils logos skatāmas senās fotogrāfijas par Siguldu jeb vides izstāde „Ja māja prastu runāt”. Vides projektā izmantotas 11 fotogrāfijas no Egila Jemeļjanova privātās kolekcijas, kas stāsta par laika periodu 20.gadsimta sākumā. Siguldas muižas „koka māja” uzskatāma par vecāko šobrīd zināmo koka dzīvojamo ēku pilsētā, tās celtniecības pirmsākumi meklējami 18.gadsimta beigās.

Turpat Siguldas Jaunās pils priekšā apskatāms piemineklis skolotājam un publicistam Atim Kronvaldam, kas atklāts 1938.gadā. Autors tēlnieks Teodors Zaļkalns.

Ļoti interesanta izrādās Papīrmākslas darbnīca „Viktora vēstules”, kas vienlaikus ir arī mākslas galerija, kurā var vērot un apgūt papīrliešanas procesu, klausīties mūziku plašu atskaņotājā un atcerēties stāstu par Turaidas Maijas un Siguldas muižas dārznieka Viktora traģisko, taču romantisko mīlestību. Galerija piedāvāizstādi „Siguldas līgava”, kurā redzamasmākslinieces Zinaīdas Ceskes gleznas par Siguldas muižas dārznieka Viktora Heila un Turaidas Maijas mīlestību. Jaunlaulātajiem ir īpaši piedāvājumi - jaunais pāris raksta mīlestības vēstules, bet viesi laiku var pavadīt uz Siguldas Jaunās pils terases (kas atrodas tieši blakus) vai baudīt īpašo noskaņu papīrmākslas salonā, klausoties aizgrābjošas romances plašu atskaņotājā vai aplūkojot gleznu izstādi ar rozēm.

Terase tiešām ir brīnišķīga! Arī mēs to izbaudījām un pavadījām laiku fotografējot, vērojot krāšņo rudeni un lūkojoties pāri koku galotnēm.

Ceļā uz Siguldas tiltu, mēs priecājāmies par siguldiešu asprātību un silto mīlestību. Dainu tēvam Krišjānim Baronam aplikta silta šalle - 31.oktobrī, folkloristam, publicistam un vienam no dižajiem jaunlatviešu darbiniekiem šeit, pie pieminekļa svinēta 180.dzimšanas diena. Tā kā mūža pēdējo vasaru Krišjānis Barons pavadījis, dzīvojot „Dainu” mājās Turaidas pilskalna pakājē, tad viņš daudzināms par Siguldas novadnieku.

Tilts pār Gauju ir īpaši tūristu apmeklēts, jo ved uz Turaidas pili un no tā redzams skats, kādu gribas redzēt atkal un atkal. Pirmais tilts pār Gauju celts 1937.gadā kā tam laikam īpaši sarežģīta tehniska būve, taču drīz pēc tam sagrauts kara laikā. Esošais tilts atjaunots 1950.gadā.

No tilta var vērot gaisa trošu ceļu un vagoniņu, kas kursē no viena upes krasta uz otru. Ar augstumu 42 m uz Gaujas senleju jūs arī varat vērties no gaisa trošu vagoniņa, kas savieno abus upes krastus 1020m platumā. No tā redzamas trīs varenās pilis - Sigulda, Turaida, Krimulda, bobsleja un kamaniņu trase, kā arī burvīgā ainava vairāku kilometru tālumā.