Lieliska atpūta miesai un garam...

“Kad dievi, apmierināti ar zemes radīšanu, gribēja tai nodziedāt slavas dziesmu, pēdējā dienā no asarām, zvaigznēm un jūras elpas viņi radīja Horvātiju.” /Bernards Šovs/ Varu vienīgi piekrist teiktajam par šo zemi, par kuru arī es varētu dziedāt slavas dziesmas. Valsts pie Adrijas jūras, pašā Eiropas sirdī - tik tuva un tai pat laikā nezināma… Horvātija ir viena no ekoloģiski tīrākajām Eiropas valstīm. Adrijas jūras klimats ir maigs un veselīgs un līdz ar to lieliski piemērots atpūtas un atvaļinājuma baudīšanai. Kristāldzidrais, tīrais jūras ūdens, maigie saules stari, brīnumjaukas, senatnīgas, mazas pilsētiņas ar šauru ieliņu labirintiem un mājīgiem krodziņiem, daudzie nacionālie un dabas parki ar fantastiski krāšņām, burvīgām ainavām – tas viss un vēl daudz kas cits, vārdos neaprakstāms, ir tas, kas aicināt aicina uz šo valsti. Tā ir valsts, uz kuru var doties jebkurš, lai vienkārši baudītu sauli un jūru vai arī ļautos aktīvākai atpūtai – no nesteidzīgām pastaigām pa Krkas un Plitvices Nacionālajiem parkiem, no kalnu ainavu baudīšanas līdz klintīs kāpšanai Paklenicas Nacinālajā parkā un neaizmirstamiem laivu braucieniem pa krāčainiem Cetinas upes kanjoniem. Sērfinga un zemūdens peldēšanas mīļotājs vai pat visīstākais zvejnieks - katrs atradīs šeit piemērotu nodarbošanos. Adrijas jūras veltes te prot pagatavot tik debešķīgi, ka pat visizsmalcinātākais gardēdis neatteiksies tās nobaudīt, papildinot ēdienkarti ar lieliskām vietējā ražojuma sarkanvīna un baltvīna šķirnēm. Un cilvēki... kādi tur ir cilvēki! Protams, varam teikt, ka viss tiek darīts, lai piesaistītu tūristus, bet, cik es sastapos ar vietējiem, varu droši apgalvot, ka tik atvērti un draudzīgi cilvēki nav citās Eiropas valstīs. Pasakaini krāšņais Plitvices Nacionālais Parks - Dieva vai dabas radīts fenomens? – par to nudien iesaku pārliecināties katram pašam, izlīkumojot pa gājēju taciņām, apbrīnojot dolomīta un kaļķakmens ieskautos ūdenskritumus, skatot dzidrajā ūdenī foreļu rotaļas un elpojot spirdzinošo kalnu gaisu. Un Paklenicas Nacionālais Parks - to var nodēvēt par klinškāpēju mazo paradīzi. Dažādas sarežģītības pakāpes maršruti ļaus baudīt kalnu ainavas un priecēs sirdi gan lieliem, gan maziem, jauniem un vecākiem... Klintis patiešām ir izaicinošas. Horvātija ir zeme ar izcilām kultūrvēsturiskām vērtībām. Noteikti iesaku apmeklēt unikālo, mūriem ieskauto kādreizējo pilsētvalsti ar lepno vēsturi - Dubrovnikas pilsētu. Dubrovniki bija vienīgā valsts Balkānos, kuru neizdevās pakļaut ne venēciešiem, ne turkiem. Pilsētvalsts militārais spēks slēpās tās mūros, kuru biezums dažviet sasniedz pat 9 metrus!!! Patiešām iespaidīgi! Pat nesenajos Balkānu karos serbu aviācijai un flotei neizdevās pilsētu ieņemt. Tikai esot tur var saprast tos, kas Dubrovnikus uzskata par skaistāko pilsētu Vidusjūras reģionā. Un kur tad vēl Dalmācijas pērle – Splita vai „Baltā Splita” – kā tā tiek dēvēta, un pastaigas pa palmām greznoto krastmalas promenādi! Pilsētas vēsture ir saistīta ar Romas imperatora Diokletiana dzīvi, kurš 3.gs. šeit uzcēla pili, kas tagad iekļauta UNESCO kultūras mantojuma sarakstā. Protams par šo valsti varētu stāstīt un stāstīt, bet gribu tā nesteidzīgi izbaudīt kādu dienu Horvātijā, Adrijas jūras krastā. Rīts sākas nesteidzīgi... bet agri, jo saule jau ļoti agri modina ar saviem stariem, maigi noglāstot manu vaigu. Ir tik labi iziet uz terases un baudīt rīta sauli ar aromātisku, kūpošas kafijas tasi rokās (lai gan tur nemaz neprasās pēc tās, pieradums). Pēc brokastīm dodos uz jūru. Noteikti nedrīkst aizmirst paņemt „ežu čības”, jo šo jūras adataiņu tur ir pietiekoši daudz. Eh... kāds ūdens un saules zeltītie stari vizuļo pa ūdens virsmu! Vienīgi ūdens gan tur ir tik sāļš, ka jūties kā iemests „buljonā”. Pēc peldes jūrā noskalojos dušā. Pasakaini skaista ir visa Adrijas jūras piekraste, kur acīm paveras brīnumjaukas ainavas - pretim piekrastei ir izvietojušās 1185 lielas un mazas salas, klintis un saliņas, rifi, kurus apskalo smaragda zaļais Adrijas jūras ūdens… Horvātiju dēvē arī par tūkstošsalu zemi, jo tās teritorija patiešām ir salām bagāta. Jūtos kā pasakā! Vienīgais, kas nu ir skaidrs, ka šī ir valsts, kur var atpūsties gan miesa, gan gars. Vēl arvien manā acu priekšā ir Adrijas jūra kā tirkīzzila mirāža un kāda daļa no manis atpūšas kaut kur jūras krastā... Horvātija – Adrijas jūras pērle… Šajā valstī noteikti var iemīlēties! Zeme, kurā gribas atgriezties… Latvijas tūristiem no visas sirds varu ieteikt izmantot jaunās, lieliskās tūrisma aģentūras „Dabas Draugi” piedāvātās iespējas (JAUNUMS !!! - tiešie čartera lidojumi Rīga – Splita – Rīga), lai apceļotu un iepazītu šo fantastisko zemi – Horvātiju, lai izbaudītu visus šīs valsts labumus! Tas viss ir iespējams – ceļā pavadot tikai 2.5 stundas !!! - un visa Dalmācijas piekrastes burvība būs Jūsu acu priekšā!