Līgatnes utopija

Līgatnes Papīrfabrikas vēsturiskais komplekss uzskatāms par tipisku 19. gadsimta beigu saimniecisko utopiju. Braucām to raudzīties. Vispirms izbraukājam Līgatni krustu šķērsu un tad atklājām Skolas kalnu. Tur bija gan rindu mājas, gan vecā skola, gan Amatu māja, gan skatu laukumiņš ar tāltālu skatu uz slaveno Papīrfabriku. Amatu mājā no laipnās saimnieces uzzinājām par līgatniešu aktivitātēm, satikām ekskursijas dalībniekus, kas tobrīd paši gatavoja papīru un iepazināmies ar ciematiņa vēsturi.

Apskatījām bijušo skolas ēku, kurā tagad ierīkota Amatu māja. 1889. gadā skola tika iekārtota jaunuzceltajā mājā Krogus kalnā, kuru tādēļ vēlāk, sāka saukt par Skolas kalnu. Skola būvēta bija būvēta kā pagarinājums 18 dzīvokļu dzīvojamai mājai, tagad Pilsoņu ielā 4. Līgatnes Amatu centrs ir tikšanās vieta prasmīgajiem amatu meistariem un visiem radošajiem līgatniešiem. Tajā iekārtota aušanas darbnīca, apskatāma vietējo amatnieku darbu izstāde un regulāri notiek amatnieku meistardarbnīcas. Dažādu amatu pratēji dos iespēju apmeklētājiem iepazīties ar aušanu stellēs, celaiņu aušanu (jostu aušanas vissenākais veids), karošu grebšanu, tāšu pīšanu, vilnas velšanu, leļļu šūšanu, grozu pīšanu.

Līgatnes Papīrfabrikas ciemats ir īpašs Latvijā apskatāmo objektu sarakstā. Tā būtībā bija vesela pilsēta, kuru cēla, apsaimniekoja, un tajā dzīvoja vienas konkrētas papīrfabrikas strādnieki un īpašnieki. Šādas utopijas pasaulē, protams, nebija nekas neparasts un līdz pat 20. gadsimta trīsdesmitajiem gadiem tās plauka un zēla. Dramatiskas izmaiņas ieviesa Lielā depresija — daudzas rūpnīcas slēdza, līdz ar to sagraujot arī rūpīgi būvēto rūpnīcpilsētu sociālo sistēmu. Uz šī fona Līgatnes papīrfabrikas komplekss ir unikāls — pilsēta ne tikai pilnībā saglabājas, bet arī spēja noturēt saikni ar rūpniecību — papīrfabrika vēl joprojām ražoja un nodrošināja darbu 15 procentiem Līgatnes iedzīvotāju. Šobrīd, cik uzzinājām, situācija nedaudz mainījusies un darbs uz laiku apstājies, bet ne pilnībā un ar cerībām to atjaunot.

Līgatnes papīrfabrikas ciemats ir unikāls ar to, ka celts savulaik kā modernākais strādnieku ciemats Eiropā. Īpašas uzmanības vērts ir fakts, ka arī pašreiz gandrīz visas vēsturiskās ēkas pilda tādas pašas vai līdzīgas funkcijas, kādām tās bija uzceltas 19. gs. beigās. Tieši autentiskajā vēsturiskajā apbūvē slēpjas Līgatnes papīrfabrikas ciemata vēsturiskā centra unikālā vērtība.

Fabrika dibināta 1815. gadā un kopš tā laika darbojas bez ilglaicīgiem pārtraukumiem. Uzplaukuma laikus fabrika piedzīvoja 19. gadsimta beigās. Papīrfabrikas vadība savulaik darījusi visu, lai saviem darbiniekiem radītu labvēlīgus dzīves apstākļus. 20.gs. sākumā līgatniešu sociālais nodrošinājums bija viens no augstākajiem Eiropā: Papīrfabrikas darbiniekiem tika piešķirti atsevišķi dzīvokļi ar malkas apkuri, par fabrikas piegādāto malku, ūdeni un elektrību nebija jāmaksā, bija sava skola, slimnīca, dzemdību nams, ambulance un 1897. gadā uzceltais papīrfabrikas klubs (mūsdienās kultūras nams). Ja šo kompleksu iežogotu sētā, dzīve turpinātos, jo Līgatne līdz ar visaugstākās kvalitātes papīru ražoja arī enerģiju un pilnīgi sevi apgādāja.

Strādnieku mājas, kas tika celtas 20 gs. sākumā papīrfabrikas darbiniekiem, ir saglabājušās līdz mūsdienām un tiek apdzīvotas arī šodien, turklāt tās ir senākās koka rindu mājas Latvijā. Rindu mājas ir īpaši saudzējama un unikāla vērtība un koka arhitektūras paraugi, kas Līgatnē labi saglabājušies neskartā veidā. Pirmais nams celts 1884.-1886. gadā, tam seko 19. gs. 90-tajos gados veiktā Remdenkalna, Skolaskalna, Rīgaskalna un Pluču kalna apbūve. Ēkas ir iekļautas valsts kultūras mantojuma pieminekļu sarakstā. Bez strādnieku mājām Līgatnē veiksmīgi ir saglabājusies arī aptieka, skola, slimnīca (mūsdienās aprūpes centrs) un papīrfabrikas klubs (kultūras nams), kas nu jau atjaunots. Līgatnes papīrfabrikas ciemata vēsturiskais centrs ir Eiropas mēroga unikāls strādnieku ciemata pilsētbūvniecības ansamblis, kas 2011. gadā ticis atzīts par Latvijas uzvarētāju konkursā "Eiropas izcilākie tūrisma galamērķi" (European Destinations of Excellency- EDEN).