Ciemojoties Pērkona Pūķa zemē.
Butāna
Ciemojoties Pērkona Pūķa zemē
Lidojumā no Katmandu (Nepāla) uz Paro (Butāna) lidmašīna ilgi lauzās cauri dažādā augstumā esošiem mākoņu slāņiem. Brīžiem drebēdama un kratīdamās, tā neatlaidīgi uzņēma augstumu. Lidoju ar Butānas aviosabiedrības «DrukAir» lidmašīnu, kas veic lidojumu no Deli, tālāk caur Katmandu uz Paro. Likās, ka kļūst gaišāks aiz iluminatora, bet tad atkal ielidojām tumšu mākoņu masā, un turbulence lidmašīnu purināja kā spēļu mantiņu. Radās sajūta, ka lidojām cauri starpdimensiju zonai, jo gaisma nemitīgi nomainīja kārtējo tumsas slāni, līdz beidzot lidmašīna rāmi izslīdēja no mākoņiem un pavērās zila debess, bet visa baltā mākoņu sega palika lejā. Šajā ainavā, kas pavērās skatam, bija kāda neticama nianse — baltās mākoņu segas vidū, izslējies visā savā skaistumā, lidmašīnas kreisā borta pusē bija redzams leģendārais Everests jeb Džomolungma — pasaules augstākā virsotne. Tas līdzinājās salai balta okeāna putu mutuļos, ko ieskāva nelielas klinšu radzes kā mazākas saliņas visapkārt. Es pirmo reizi skatīju Everestu vaigā. Savādi, jo, lidojot tam garām, vizuālais kontakts saglabājās apmēram 10 minūtes. Lidmašīna lidoja 10 000 m augstumā, bet kalns sasniedz teju 9000 metru augstumu, turklāt tas ir milzīgs. Redzēju, ka daži pasažieri sveica kalnu, saliekot plaukstas kopā pie krūtīm un simboliski paklanoties. Citi steidza ķert savas fotokameras un iemūžināt šo pasakaino skatu. Es sēdēju, atspiedis galvu pret iluminatora stiklu, un gavilēju sirdī par šo tikšanos. Tās 10 minūtes pagāja — nedz laikā, nedz telpā, jo likās, ka viss ir apstājies. Es uzlūkoju kalnu, bet tas neiztraucētā un cēlā klusumā vēroja mūs. Tā arī tas palika savā klusuma valstībā, mākoņu pūkās tīts, bet es lidoju tālāk, taču kaut kas jau bija uzliesmojis sirdī. Nodomāju, ka tā ir laba zīme mana ceļojuma sākumā, jo devos uz pasaules nostūrī esošo, joprojām noslēpumainības plīvurā tīto Pērkona Pūķa mitekli — dziļi Himalajos paslēpto, ar mistiku apvīto karaļvalsti Butānu, kas izcēlās ar ļoti skopu informācijas pieejamību.
Lidojums no Katmandu uz Paro ilga tikai stundu. Butāna aizrāva man elpu jau ar pirmajiem skatiem, kas pavērās no lidmašīnas. Bieziem zaļiem mežiem noaugušas Himalaju kalnu grēdas un ielejas, upes ar tirkīzzaļiem mutuļojošiem ūdeņiem, vietējo iedzīvotāju mājeles, celtas vienādā stilā, kas atgādināja budistu klostercietokšņus. Tuvojoties Paro, lidmašīna lidoja pa šauru ieleju, un kalnu grēdas arvien ciešāk sakļāvās abpus lidmašīnai. Paro lidostā, izrādās, ir tikai viens skrejceļš, un mūsu lidaparāts lidostā bija vienīgais. Turklāt tā ir vienīgā lidosta Butānā. Lidmašīna apstājās pie lidostas centrālās ēkas, un arī tai bija budistu klostera apveidi. Lidostā viss tīrs un kārtīgs, personāls ģērbies nacionālajās drānās. Jāatzīst gan, ka vienīgie lidostas pakalpojumu izmantotāji bijām mēs, proti, tikko atlidojušie pasažieri, no kuriem es vienīgais nebiju aziāts. Diezgan ātri nokārtoju visas imigrācijas formalitātes. Katram iebraucējam tika izmērīta ķermeņa temperatūra. Tai gadā to darīja visās Āzijas valstīs, cilvēkiem šķērsojot robežu, saistībā ar cūku gripas izplatības sacelto masu psihozi. Lidostas imigrācijas kontrolei vissvarīgākais bija dokuments, kas apliecināja, ka mana vizīte Butānā iepriekš ir saskaņota ar vietējām varas iestādēm.
Kaut gan Butāna kā valsts tikai pirms pāris gadiem bija uzsākusi ceļu uz modernizāciju un attīstību, tā kļūdama arvien atvērtāka sadarbībai ar ārpasauli, tradīcijas joprojām tika strikti ievērotas, lai sargātu un saglabātu savu identitāti un unikālo vidi. Līdz 1960. gadam Butāna bija nepieejama vieta pasaules kartē, tai nebija nacionālās valūtas, nebija skolu, slimnīcu, pasta un telegrāfa, nebija televīzijas. Tā dzīvoja savu dzīvi izolēti, patstāvīgi un — jāteic, ka laimīgi. Tūristiem Butāna nebija pieejama. Protams, vēsturiski Butāna nevarēja pilnībā izolēties no kaimiņvalstīm, un tai nācās arī bruņotos konfliktos aizstāvēt savu identitāti un neatkarību, kas veiksmīgi izdevās. Butāna atrodas Dienvidāzijā, Austrumhimalajos, starp Tibetu ziemeļos, Indijas štatiem Rietumbengāliju, Asamu un ArunāčaluPradēšu dienvidos, bet rietumos tā robežojas ar Sikimas štatu (Indija), kas atdala Butānu no Nepālas. Butānas teritoriālā platība ir 38,3 tūkstoši kvadrātkilometru, tātad tā ir stipri mazāka par mūsu Latviju. Iedzīvotāji ir apmēram 745 tūkstoši, no kuriem 75% ir budisti, bet 25% — hinduisti.
Lidostā mani sagaidīja pavadonis gids, vārdā Ugjens, ar glaunu džipu, kurā pie stūres sēdēja izbijis policists, vārdā Iši, bet atšķirībā no UgjenaIši angliski nerunāja ne vārda. Abi bija ģērbušies svinīgās nacionālajās drānās. Jāuzsver, ka Butānā pastāv limits uz pieļaujamo tūristu skaitu gada laikā, kā arī stingri noteikumi un nosacījumi, kuri regulē tūristu atrašanos valstī. Ir stingri noteikts, ka nekādi individuālie ceļotāji nevar uz savu galvu klīst pa valsti, apmeklējot objektus, kad, kā un kur vēlas. Tiek stingri regulētas speciālas tūres, kas nosaka, ka ceļotājs var ierasties Butānā, iepriekš saskaņojot sava ceļojuma plānu ar vietējām varas iestādēm, kas piešķir transportu, pavadoni un izdod atļaujas uz pilnīgi katra objekta apmeklējumu Butānā. Protams, viņi arī nosaka augstu cenu, kas jāapmaksā iepriekš. Ja ceļotājam šādi noteikumi ir pieņemami, tad — uz priekšu, bet, ja ne, tad Butānu neredzēt. Nokļūt Butānā bija mans sapnis, tādēļ, noskaidrojis iepriekš visas nianses par šo ceļojumu, par iespējām un nosacījumiem pie saviem draugiem Nepālā, es nolēmu pieņemt visus nosacījumus un apmeklēt šo savrupo valsti.
Un tā no lidostas devāmies uz viesnīciņu, kas atrodas Paro, pa ceļam īsumā apspriežot tuvāko 10 dienu pārvietošanās plānu.
Paro ielejā, caur kuru tek kalnu upe Paro, esošo apdzīvoto vietu drīzāk varētu saukt par ciematu, pat ne par mazpilsētu. Mājiņas izklaidus ir celtas gar upes krastu, turpat arī iekopti rīsa lauki, bet ciemata centrālā iela un ceļš, kas ved divos virzienos, tomēr ir asfaltēts. Apkārtnē redzami daži budistu klostercietokšņi, kurus dēvē par dzongiem. Virs ielejas slejas mežiem apauguši kalni, kuru virsotnēs aizķērušās mākoņu gubas, kas lēni un smagi veļas pāri kalnu korēm. Bija jau pievakare, kaut kur netālu varēja dzirdēt bērnu balsis, bet tālumā suņu rejas. Lūgšanu karodziņi vienmērīgi plīvoja vējā, netālu aizpurpināja vientuļš motorollers, sirseņi ??? uzsāka vakara dziesmu, bet kāds putns iedziedājās gluži žēlabaini, kad no kalniem uzpūta vēsāku brīzi. Īsta lauku noskaņa. Te nu esmu — Himalaju vidienē, sen domās izlolotajā noslēpumainajā karaļvalstī — Butānā.
Cēlos pirms pieciem un, ietinies segā, izgāju uz terases, lai sagaidītu rītu, vērojot debesis austrumu pamalē. Rīta blāzmas te bija ļoti dīvainas — visa pamale iekrāsojās spilgti dzeltena, un tas radīja efektu, it kā visa apkārtne un objekti būtu dzeltenīgā nokrāsā. Sajūta bija tāda, it kā es būtu uzlicis brilles ar dzelteniem stikliem. Jau pēc brīža sabiezēja mākoņi un sāka līt. Dzeltenā nokrāsa pazuda, it kā nemaz nebūtu bijusi. Visu ieleju ietina zemu mākoņu virtenes. Paro atrodas 2200 m augstumā, taču nekādas retināta gaisa pazīmes es nejutu, jo augstums vēl nav tāds, lai parādītos skābekļa trūkuma simptomi. Gaiss bija svaigs un dzestrs, nodomāju, ka pašreiz tieši šādi laika apstākļi varētu būt Latvijā. Sēdāmies automašīnā un sākām pirmās dienas ceļojuma tūri ar izbraucienu gar Paro upi uz sena cietokšņa drupām 45 minūšu attālumā. Zemie mākoņi slīdēja pāri šosejai un ietina blakus ceļam esošo mežu mistiskā miglas palagā, kas ar izteiktām kontūrām slīdēja gar koku stumbriem divu trīs metru augstumā no zemes tā, ka tikai koku galotnes varēja skaidri saskatīt. Visapkārt valdīja tāda noskaņa, it kā es tiešām būtu nokļuvis citā dimensijā vai uz citas planētas. Klusums, nevienu autotransportu nesastapām visa brauciena laikā.
DrugjalDzong— cietoksnis, kas būvēts mūsu ēras 7. gadsimtā, pirmais cietoksnis Paro ielejā. Cietokšņa drupas atrodas kalnā, tā sienas ir stāvas, trepes šauras. No cietokšņa augšējās sienas paveras burvīgs skats uz apkārtni — sargtornis celts īstajā vietā. Jāteic, ka Butāna nekad nav bijusi iekarota. Ir bijuši tibetiešu mēģinājumi iebrukt Butānā, taču ienaidnieks laikus patriekts. Savukārt karadarbība starp Britu Indiju un Butānu skāra Butānas dienvidu daļu, kas robežojas ar Indiju, un tai bija lokāls raksturs. Butānas vidienē ienaidnieki nekad nav ielauzušies. No ārējiem ienaidniekiem Butānu pasargā tās ģeogrāfiskais izvietojums un tā īpatnības. Virsmas reljefu nosaka Himalaju kalnu grēdas. Vairāk nekā 80% valsts platības atrodas virs 2000 m augstumā, bet augstuma amplitūda ir no 100 m valsts dienvidos līdz 7541 m augstajai GangharPuensumvirsotnei uz robežas ar Tibetu. Butānu var sadalīt trīs galvenajos ģeogrāfiskajos reģionos: augstie Himalaji ziemeļos, kalni un Himalaju ielejas vidusdaļā un nogāzes un līdzenumi dienvidos.
Par Butānas augstāko virsotni tiek uzskatīta KulaKangrismaile (7553 m), taču, pēc precīzākām kartēm, šis kalns it kā atrodoties Tibetas teritorijā. Toties 7541 m augstā GangharPuensumsmaile ir augstākā neaizsniegtā virsotne pasaulē. 20% Butānas teritorijas pastāvīgi klāj sniega sega un vairāk nekā divas trešdaļas teritorijas klāj meži. Paradoksāli, bet tikai pa dažām augstām un šaurām kalnu pārejām var nokļūt Butānā no ziemeļiem. Tas arī ir kalpojis kā aizsardzības faktors no iespējamo karapūļu iebrukumiem, īpaši tad, kad mongoļu ordas plosījās Tibetas teritorijā. Ceļš vai taka uz Butānu tiem vienkārši nebija atrodama. Ja arī kādu taku atrada, karaspēks pa to pārvietoties nespēja, jo tās atrodas ļoti lielā augstumā un ir ļoti šauras. Šo taku šķērsošanai kā vienīgo piemērotāko transporta līdzekli vietējie izmanto jakus. Zirgiem un ēzeļiem tās nav piemērotas, jo atrodas virs 5000 m augstumā un ir sniega un ledus klātas. Par karadarbību valsts iekšienē var runāt tikai saistībā ar vietējo varasvīru savstarpējām militārajām sadursmēm.
Butānā senie cietokšņi un celtnes ir cietušas tikai no ugunsgrēkiem un zemestrīcēm. Arī cietoksnis, kuru atbraucām apskatīt, nodedzis ugunsgrēkā, kas izraisījies, apgāžoties tauku svecei. Pēc ugunsgrēka cietoksni vairs neatjaunoja, tā arī viss palika — izdedžos un drupās. Nevaru nepieminēt, ka, apstaigājot cietokšņa drupas, radās sajūta, ka esmu šeit pirmais apmeklētājs kopš cietokšņa bojāejas 7.—8. gs. m. ē., jo nekas neliecina par biežiem šīs vietas apmeklējumiem, nav arī nekādu mūsdienu civilizācijas klātbūtnes liecību (nedz apmeklētāju atstātu drazu vai ieskrāpētu uzrakstu u. tml.).
Uz netālu esošo mājeļu sienām redzu zīmējumus ar budisma simboliku, kā arī lielus, spilgtus falla zīmējumus. Man paskaidro — Butānā tic, ka šis simbols nes mājai svētību un labklājību. Uz māju sienām bieži ir uzzīmēts mistiskais putns Garuda un tās pašas «ģimenes loceklis» Čepu, kas starp zobiem tur čūsku. Šie mājas aizsardzības simboli uzzīmēti par brīdinājumu kalnos mītošajiem ļaunajiem gariem, ka to sarga budisma dievības. Butāna ir vienīgā valsts pasaulē, kur Mahajānas budisms ir valsts oficiālās reliģijas statusā un caurauž visas Butānas dzīves un darbības jomas, sākot ar katru individuālo mitekli un beidzot ar valsts vadību un parlamentu. Teju pie katras mājas vērojama budisma atribūtika, plīvo lūgšanu karodziņi, redzami raksturīgie simbolikas zīmējumi uz sienām, un katrā mājā noteikti ir maziņš stūrītis altārim, kur vietējie rītos un vakaros veic pudžu (individuālo dievkalpojumu).
Atceļā iegriezāmies Butānas senākajā budistu templī KyichuLhakHang, kas celts 7. gs. m. ē. Tieši tobrīd tur norisinājās reizi gadā notiekošais dievkalpojumu, kas veltīts līdzcietības BodhisatvamAvolakitešvaram. Templis bija maziņš, šaurs, nokvēpušām sienām un griestiem, bet tas, ko redzējām, bija ļoti iespaidīgi. Kāds lama (budisma priesteris) veica rituālu bungu rīboņas un tauru skaņu pavadībā. Viņš dejoja un dziedāja mantras, ļaudis godbijīgi viņu vēroja un izskatījās, ka lama ir transa stāvoklī, kad savā dejā veidoja dialogu ar dievībām, drīzāk, kā man paskaidroja Ugjens — dievība rituāla laikā iemiesojās viņā. Tā Butānā notika rituāli m. ē. 7. gs., un tieši tāpat tie notiek arī tagad. Pasēdēju stūrītī un pavēroju šo senā rituāla autentisko izpildījumu, un tiešām sajutos tā, it kā būtu nokļuvis senatnē pirms 1500 gadiem.
Pusdienoju kādā ēstuvē Paro centrālajā ielā. Pastā samainīju 50 ASV dolāru Butānas vietējā naudā — ngultrumos (BTN). Izrādījās, ka maiņas kurss ir ekvivalents Indijas rūpijai, kurai Butānas naudas vienība ir piesaistīta. Norēķiniem visā Butānas teritorijā var izmantot arī Indijas rūpiju (Rs).
Tālāk devāmies uz TaDzong, bijušo sargtorni, no kura pavērās skats uz Paro ieleju. Kopš 1968. gada tur iekārtots Butānas Nacionālais muzejs. Pavadījām tur trīs stundas, jo man bija daudz jautājumu par Butānas kultūrvēsturisko attīstību. Interesēja arī daudzie autentiskie senatnes eksponāti — ieroči, thankas (budisma sakrālie mākslas darbi), skulptūras un sadzīves priekšmeti.
Nākamajā dienā braucām uz slaveno klosteri TigerDzong, ko uzskata par Butānas vizītkarti. Tas atrodas augstu kalnos uz klints radzes un ir saistīts ar PadmuSambavu jeb guru Rinpoči — budistu mistiķi, kas Mahajānas budismu ieviesa gan Tibetā, gan Butānā, mācīdams budisma ezotērisku jeb Vadžrajānas gudrības. PadmaSambava savus varoņdarbus budisma ieviešanā veica tajā pašā leģendārajā m. ē. 7. gs., kad viņš savaldīja Tibetā un Butānā esošos dēmonus, likdams tiem turpmāk kalpot kā budisma mācības sargātājiem. Šī cilvēka vārds ir zināms katram Butānas iedzīvotajam, un tas tiek godāts kā Butānas galvenais reliģiski vēsturiskais personāžs, pat vairāk nekā Butānas monarhu dzimta.
Ceļš uz klosteri veda caur mežu, kalnā augšā. Tas bija ļoti skaists, bet gana stāvs, nācās kāpt kādas 3,5 stundas. PadmaSambava 7. gs. Butānā esot ieradies, lidojot uz tīģera muguras un piezemējies tieši šajā vietā, kur vēlāk tika uzcelts klosteris. Liecības, kas saistītas ar PadmuSambavu Butānā ir sastopamas ik uz soļa.
Pēc Paro devāmies pārbraucienā uz Butānas galvaspilsētu Timpu, kas ir 65 km attālumā no Paro.
Pa ceļam skatu priecēja kalnu upe, kas, putodama un nikni šņākdama, nesa lejup savus dzidros tirkīzzaļos ūdeņus. Šis ir vienīgais ceļš, kas savieno Paro ar Timpu. Butānā tās sarežģītā reljefa dēļ ir ļoti mazattīstīts ceļu tīkls, taču tie ceļi, kuri ir izbūvēti un savieno galvenās pilsētas un Butānu ar Indiju, ir labā stāvoklī. Ceļu tīkls Butānā ir izbūvēts, pateicoties Indijai, kas sūtīja savus inženierus, līdzekļus un materiālus. Protams, šajā pasākumā ir politisks zemteksts, jo Butānai, tāpat kā Nepālai, ir tāds kā buferzonas statuss starp divām ne visai draudzīgām lielvalstīm, proti — starp Ķīnu un Indiju. Gan Butāna, gan Nepāla ir Indijas politiskās ietekmes zonā, un šo valstu ekonomika ir piesaistīta Indijas rūpijai. Indijas militārā klātbūtne Butānā ir manāma — daudzreiz redzēju Indijas armijas automašīnu kolonnas braucam ziemeļu virzienā — uz Ķīnas un Butānas robežu.
Pa ceļam, šķērsojot divus tiltus pāri upei, mūsu auto apturēja policijas patruļpostenis katra tilta vienā galā. Policija pārbaudīja dokumentus un īpašu uzmanību pievērsa tiem, kas saistīti ar manu vizīti Butānā. Izpētīja pārvietošanās plānu, datumus, vietas un oficiālos zīmogus katrā dokumentā. Kā jau minēju, individuāla pārvietošanās Butānas teritorijā bez skrupulozas saskaņošanas ar vietējām varas iestādēm nav iedomājama. Ugjenam bija bieza mape, pilna ar dokumentiem un atļaujām — visu saistībā ar manu pārvietošanos un vizītēm katrā objektā, katrā klosterī, katrā viesnīcā. Domāju, ka šie pasākumi nav saistīti ar kādiem valsts drošības apsvērumiem, bet drīzāk ar kārtību, kas nosaka stingrus nosacījumus visai tūrisma jomai, jo, kā jau minēju, Butānā ir noteiktas kvotas gada laikā pieļaujamajam tūristu skaitam (ja nemaldos, tagad maksimums ir 10 tūkstoši tūristu gadā).
Timpu sasniedzām pievakarē. Jau jūtams, ka galvaspilsēta ir rosīgāka, skaļāka un dzīvīgāka. Augstceltņu nav, bet automašīnu ir vairāk, ļaužu ielās arī daudz. Smaidu izraisīja «Coca-Cola»un automašīnu «Toyota» un «Hyundai» reklāmas plakāti, kas uzreiz iezīmē Rietumu kultūras lipīgo dabu. Ļaudis ielās ģērbušies dažādi, bet puse no visiem nēsā nacionālos apģērbus — gan vīrieši, gan sievietes. Jaunieši un pusaudži tērpušies džinsos un modernās vējjakās, bet tikpat daudzi ir arī nacionālajās drānās. Ugjens man skaidroja, ka nacionālo apģērbu ļaudis valkā ikdienā, taču esot arī īpašs dizains (ar musturiem un krāsu salikumu) firmu un valsts iestāžu darbiniekiem. Apģērbs esot kā formas tērps, pēc kura vietējie uzreiz var zināt, vai cilvēks ir valsts iestādes ierēdnis, skolotājs, inženieris vai kalpotājs. Visi šos noteikumus strikti ievēro, arī parlamenta locekļiem esot noteikta stila nacionālais apģērbs.
Viesnīca, kurā apmetos, bija ļoti mājīga un ērta. Šajā ar apskates objektiem un vairākkārtējiem pārbraucieniem bagātajā dienā bija sakrājies ļoti daudz iespaidu. Rīt — atkal ceļā.
Pametuši Timpu jau agrā rīta stundā, braucām pa ceļu, kas vijās augšup gar stāvām, ar biezu mežu noaugušām nogāzēm. Piestājām ceļa malā, kur, piecstāvu mājas augstumā klints sienā izkalta un spilgti krāsota, slejas PadmasSambavas figūra.
Devāmies uz Tago klosteri, kas dibināts 12. gadsimtā un tagad kalpo kā budistu vidējās izglītības iestāde. Džips veda augšup pa asfaltētu ceļu cauri mežam, šķērsojām vairākus nelielus tiltiņus. Tad asfalts beidzās, un kādu brīdi braucām pa zemes ceļu. Džips apstājās kalna pakājē, un tālāk mums bija jākāpj augšup pa nelielu taciņu. Iši palika gaidīt džipā, bet Ugjens, uzmeklējis mapē vajadzīgo papīru un ielicis to azotē, bija gatavs kopā ar mani doties augšup. Kāpām klusējot, jo visa uzmanība piesaistīta taciņai, kas dažbrīd ir ļoti stāva, slidena un dubļaina, slodzi jūtām mēs abi. Izvēlējāmies iet pa garāko taciņu, kas nav tik stāva kā īsakā. Kāpiena laikā mūs apsteidza divi budistu mūki, kas nesa augšā grozus ar pārtiku. Ugjens paskaidroja, ka visa klostera apgāde ar provīziju un citām dzīvošanai vajadzīgajām lietām notiek tieši pa šo taciņu, diendienā mūkiem nesot visu uz saviem pleciem. Līdz Tago klosterim uzkāpām stundas laikā.
Klostera ēkas ir ļoti vecas, smalkie grebumi kokā ir vēja un lietus sakapāti. Masīvie klostera koka vārti bija atvērti, un pie tiem sēdēja kāds ducis jaunekļu — budistu mūku. Ieinteresēti par svešinieka ierašanos, viņi vēroja manu tuvošanos. Sveicināju ar ierasto tibetiešu sveicienu tashidelek, uz ko man atbildēja tāpat. Ugjens pasniedza vienam no mūkiem papīra lapu, kas bija apliecinājums tam, ka mana vizīte ir iepriekš saskaņota. Mūks uzmeta papīram skatienu un uzdūra to uz naglas pie vārtiem.
Atkal bijām trāpījuši uz rīta dievkalpojuma laiku, un varēju ar interesi vērot, kā budisti trijos klostera stāvos veica trīs dažādas pudžas. Katrā stāvā ir telpa ar altāri, ap kuru rindās ir sasēdušies mūki. Katru pudžu vada kāds vecākais lama (skolotājs), kas pirmais uzsāk atbilstošo mantru skaitīšanu un vada ceremoniāla norisi, grozot rokās īpašu zvanu un vadžru (speciāli rīki mahajānas budisma praksēm). Pamīšus pūš budistu taures, dobji rībina bungas un spalgi skan metāla šķīvju rībināšana. Visas šīs darbības rada vibrācijas, kas papildinās ar mūku skandētām mantrām, kuras izdzied dobjā rīkles skanējumā. Sajūtas ir neaprakstāmas, jo viss šo vibrāciju kopums rod atbalsošanos ķermenī. Likās, ka manī viss iekšā vibrē, ka skudriņas skrien pa mugurkaulu, no astes kaula līdz pakausim.
Šajā klosterī apgūst ne tikai budisma filozofiju un tantriskās (ezotēriskā budisma — vadžrajānas) zinības, bet arī lasīšanu, rakstīšanu, ģeogrāfiju, matemātiku, Tibetas medicīnu un citas zinības deviņu gadu programmā. Pēc mācību beigšanas seko pirmais nopietnais pārbaudījums jeb individuālais retrīts, kad mūkam jāpavada trīs gadi, trīs mēneši, trīs nedēļas un trīs dienas vienatnē, praktizējot un apzinoties visu, ko viņš deviņos gados ir apguvis. Ēdienu un ūdeni šiem praktiķiem piegādā jaunāka ranga mūki, kas klusu atnāk un atstāj pārtiku pie mazās mītnes ieejas, nekomunicējot ar vientuļnieku, lai netraucētu viņa praksi. Pēc retrīta vecākie skolotāji jeb lamas lemj par katru mūku atsevišķi, kurš no tiem turpinās apgūt padziļināti budisma filozofijas un tantriskās mācības, bet kurš paliks esošajā ierindas mūka statusā.
Tago klosteris atrodas 3000 m augstumā, un skats uz leju ir fantastisks. Apsēdos pie klostera sienas stāvas kraujas malā un baudīju ainavu visapkārt. Blakus vējā plandījās lūgšanu karodziņi, lejā šalca upe, augšā atskanēja zvanu skaņas, mežs visapkārt bija kā pielijis ar putnu balsīm. Šī diena bija mākoņaina, bet gaiss — dzestrs un svaigs.
Lejupceļš bija raitāks, taču bija jāiet uzmanīgi, lai dubļos nepaslīdētu kāja.
Pusdienlaikā atgriezāmies Timpu un apmeklējām «MemorialChorten» stūpu (budistu sakrālā celtne), kas galvaspilsētā uzcelta par godu Butānas trešajam karalim DžigmemDordžiVangčukem(1928—1972). Skaista un iespaidīga celtne. Saskaņā ar budistu tradīciju ļaudis tai iet apkārt pulksteņa rādītāja virzienā, skaitot mantras un vēršot savu apziņu uz Budas apgaismoto dabu. Tā ir sava veida meditācija. Lai gan ļaudis iet stūpai apkārt lielā pūlī, tomēr šai brīdī katrs individuāli sarunājas ar Budu.
Pēc mana lūguma piestājām pie Timpu centrālā pasta ēkas, kur uzrakstīju vairākas kartītes ģimenei un draugiem un nosūtīju tās uz Latviju.
Tašičero ēku komplekss pa gabalu atgādināja milzīgu budistu klosteri ar apzeltītu jumtu. Patiesībā tā ir Butānas valdības rezidence, precīzāk, viens ēkas spārns ir valdības administratīvais komplekss, bet otrajā ir izvietojies liels budistu templis. Lai es iekļūtu ēkas spārnā, kur atrodas templis, mani pārbaudīja bruņoti policisti, liekot iziet cauri metāla detektora rāmim. Templī ar interesi aplūkoju milzīgu apzeltītu Šakjamunibudas figūru altāra centrā. Pārsteidza tūkstošiem smalko metāla rotājuma elementu. Visapkārt valdīja perfekta tīrība, redzēju arī apkalpojošo personālu, kas gādāja par kārtību iekštelpās un apkārtnē.
Atgriezies viesnīcā, atteicos no piedāvājuma iet iepirkties, kas bija paredzēts vizītes plānā, jo biju noguris un mani šī lieta galīgi nesaista. Šodien redzētais visu laiku lika gremdēties pārdomās.
Nākamajā rītā startējām garā pārbraucienā uz Punakas pilsētu — seno Butānas galvaspilsētu.
Līdzens asfaltēts ceļš vijās augšup starp kalniem, visapkārt meži, lejā šalca upe. Mans pavadonis stāstīja, ka šis ir vienīgais ceļš, kas savieno Timpu ar reģioniem austrumu pusē. Ceļš uzbūvēts 20. gadsimta 70. gados, bet līdz tam izmantotas kalnu pārejas un takas, ejot kājām vai pārvietojoties ar zirgu vai jaku. Sasniedzām Dolčulas pāreju 3050 m augstumā, no kuras ceļš veda lejup uz citu ieleju. Pārejā uzbūvētas 108 stūpas, kuras izvietotas aplī, un apkārt tām ved asfaltēts ceļš. Blakus stūpām slejas skaists templis (Dukvengel), kurā mums uz brīdi izdevās paviesoties. Templis uzbūvēts kā piemiņas vieta 2003. gadā notikušajām militārajām sadursmēm starp Butānas armijas vienībām un no Indijas iebrukušajiem nemierniekiem. Sadursmes notika Butānas dienvidu rajonā, un cīņās gāja bojā deviņi Butānas karavīri, taču problēmu tas nav atrisinājis. Šajās kaujas darbībās piedalījies arī Butānas karalis, kas ir armijas virspavēlnieks. Notikumu atainojums skatāms uz tempļa iekšējām sienām līdzās ierastajiem, ar budismu saistītajiem gleznojumiem. Jautāju Ugjenam, kāpēc indieši atkārtoti ielauzušies Butānas dienvidu rajonos, ja attiecības starp abām valstīm ir labas. Saņēmu atbildi, ka tie bijuši maoisti, kas mukuši no Indijas armijas un atraduši iespēju paslēpties Butānas džungļos, pamatīgi pārbiedējot vietējos iedzīvotājus.
No Dolčulas pārejas pavērās varens skats uz ieleju un kalniem, taču mākoņu dēļ nebija redzamas Himalaju sniegotās virsotnes. Vienalga, ķēru katru momentu un fotografēju, būtībā vienu un to pašu rakursu, bet šķita, ka skats katru reizi ir pilnīgi cits. Mākoņi, kalni, meži, saule — tas viss nepārtrauktā vēja brāzmu dejā mijās savā starpā, radot atkal un atkal jaunas pasakainas ainavas. Braucot tālāk, virzījāmies lejup, un laika apstākļi mainījās kā uz burvja mājienu, kļuva siltāks par 10 grādiem! Ugjens apliecināja, ka pāreja, kuru nupat šķērsojām, nodala ar kalnu grēdu šos reģionus un bieži vien ir tā, ka otrā pusē ir auksts, bet šajā pusē ir mēreni vai silti laika apstākļi. Ziemas periodā visa valdība pārbraucot no Timpu uz Punaku, lai nebūtu jāsalst. Pārbrauciens nebija ilgs, bet laika apstākļu maiņa — kā no Rīgas ziemā aizbraucot uz Krimu.
Šķērsojām rīsa laukus, balansējot pa šauriem uzbērumiem, kas nošķīra vienu lauku no otra, garām laucinieku mājelēm, lai apmeklētu vēl vienu ievērojamu vietu Butānā. Čimī, nelielais senais templis kāda lauka malā, slavens ar to, ka senatnē šeit budisma mācību sludinājis no Tibetas atnākušais Dievišķais trakais — vīrs, kas tā nodēvēts savas ekstraordinārās uzvedības un nestandarta metožu dēļ. Viņš izpelnījies lielu popularitāti un atzīts par dižu skolotāju. Piemēram, sievietes, kas nekļuva grūtas, viņš iesvētījis, pieskaroties pie pieres ar koka falla figūru. Tas palīdzējis, proti, viņas tikušas pie bērniem. Arī tagad uz šo nomaļo templi dodas ģimenes no visas Butānas pēc svētības, un vietējais mūks atkārto rituālu. Bieži vien mūks vecākiem pasaka arī bērna vārdu. Redzēju savām acīm, kā divas ģimenes godbijīgi uzrunāja mūku, lūdzot svētību bērniņa ieņemšanai. Vecajam vīram bija nenosakāms vecums — sirmi gari mati, tumša āda, viņa drēbes bija klātas ar gaismekļu tauku pleķiem. Templī elektriskā apgaismojuma nebija, un viņš izskatījās visai cienījamā vecumā, taču balss tembrs skanēja pārliecinoši, un viņa kustības bija spriganas. Man šis skats asociējās ar bērnībā lasītām pasakām par raganas mājiņu, trūka tikai «vistas kājiņas». Arī vīriešiem mūks pieskārās galvai ar koka rīku, un man arī tika, ja jau tur biju pagadījies.
Tempļa ārpusē, satupuši zālē, koka ēnā mazi budistu puišeļi sarkanās drānās cītīgi studēja sūtras (budisma svētos rakstus). Brīdi tie mani papētīja, draudzīgi pamāja ar roku un nodevās atkal mācībām. Ir viela pārdomām — dzīvo nabadzīgi, bet skolojas. Ir paēduši un apģērbti, ir jumts virs galvas… Un viņi smaida, lieli un mazi, laukos un pilsētās, pieņemot savu esību tādu, kāda tā ir, un negaužoties, ka kaut kam vajadzētu būt citādi.
Devāmies tālāk, lai apmeklētu fotogrāfijās redzēto un daudz slavināto «PunakhaDzong» — cietoksni un klosteri, kas uzbūvēts divu upju satecē uz salas. Tas pārsteidz ar savu varenību un krāšņumu, atgādinot Potalas pili Lhasā, Tibetā. Dīvaini, bet abās upēs, kas apvij templi, ūdens ir dažādās krāsās: vienā gaišāks, otrā tumšāks. Uz cietoksni ved liels koka tilts ar jumtu un margām. Ilgi pētīju uz iekšējām sienām gleznotās Budas dzīvesstāsta ainas. Bez mums tempļa teritorijā bija tikai daži ceļotāji no Japānas, izņemot pāris mūkus, kas aizsteidzās savās gaitās pa iekšpagalmu. Ugjens pastāstīja, ka šeit, ievērojot budisma tradīciju attieksmē pret augstiem lamām, īpašā telpā kopš 17. gadsimta glabājas Butānas līdera ŠabrungaNgavangaNamgjalaķermenis meditācijas pozā. Templī glabājas arī ar mistiskām leģendām apvītā līdzcietības un līdzjūtības bodhisatvasAvalokitešvaras figūriņa (to var ielikt plaukstā), kas tiek uzskatīta par visas Butānas labklājības un drošības sargājošo elementu. Figūriņai piedēvē neparastas īpašības un apgalvo, ka tai piemīt neticama enerģija. Pēc vēsturiskajām liecībām, 7. gs. pēc tās nākuši tibetiešu karotāji, taču statuja palikusi Butānā un joprojām kalpo šīs Himalaju karaļvalsts labklājībai. Ugjens zināja teikt, ka 20. gadsimta 30. gadu beigās no hitleriskās Vācijas uz Tibetu nosūtītā SS ekspedīcija arī bijusi ieinteresēta šīs figūriņas iegūšanā. Esmu lasījis, ka 1938.—1939. gadā SS reihsfīrers Heinrihs Himlers sūtīja ekspedīcijas uz Tibetu, lai iemantotu turienes mistiskās zināšanas un tehnoloģijas, bet vai ErnstaŠēfera vadītā ekspedīcija atrada ceļu arī uz Butānu?
Manī raisīja izbrīnu pavadonis Ugjens. Viņš dzīvo tālā, Himalaju ielejās paslēptā karaļvalstī un ir labi informēts par vēsturiskajām norisēm Otrā pasaules kara laikā. Protams, Otrais pasaules karš skāra arī Āzijas valstis, taču tas bija saistīts ar japāņu armijas ekspansiju, kurai nekāda konteksta ar tādu organizāciju kā SS nebija. Viņš saprata manu izbrīnu un paskaidroja, ka esot pavadījis divas britu un franču ekspedīcijas Butānā 1992. un 1999. gadā, kuru mērķis bija saistīts ar nacistiskās Vācijas 1938.—1939. gada Himalaju ekspedīciju maršrutu un pētījumu objektu apzināšanu. Abas ekspedīcijas Butānas teritoriju apsekoja pēc vairāku mēnešu uzturēšanās Tibetā. Uz maniem jautājumiem, vai šīs ekspedīcijas guva kādus rezultātus, Ugjens atbildēja, ka pētnieki esot daudz pierakstījuši, zīmējuši kartes un shēmas, ar nolīgto tulku palīdzību iztaujājuši sirmgalvjus attālos kalnu ciematos. Mani šī tēma ļoti interesēja, bet Ugjens diemžēl neko vairāk pastāstīt nezināja. Aiz noslēpuma plīvura joprojām ir tēma par Trešā reiha ezotēriskajiem meklējumiem un panākumiem šajā jomā, jo modernā zinātne negrib atzīt šo panākumu faktiskos apmērus, tāpēc ignorē vai, ticamāk, noklusē visu, kas ar to saistīts. Lai nu kā, bet nenoliedzams ir fakts, ka Vācijas militārās tehnoloģijas pēc šo ekspedīciju atgriešanās attīstījās ar milzīgu lēcienu, izveidojot ieroču sistēmas, kas par vairākām desmitgadēm pārspēja tajā brīdī pasaules lielvalstu rīcībā esošās un zināmās. Kāda daļa no visiem šiem materiāliem pēc uzvaras 1945. gadā nonāca sabiedroto valstu rokās, bet šo tehnoloģiju izcelsmi līdz šai dienai ir pieņemts noklusēt.
Kāpām džipā un devāmies tālāk. Smidzināja lietus, auto traucās pa vijīgu ceļu gar upes krastu, kas veda starp bieziem mežiem noaugušiem kalniem. Jau pa gabalu pamanīju kāda tempļa zeltīto jumtu attālā stāvā kalnā viņpus upes un palūdzu apturēt auto, lai mēģinātu to nofotografēt. Mans pavadonis bilda, ka mēs tieši turp dodamies. Džips piestāja smilšainā krastā, kur pāri upei vējā šūpojās piekarināmais tilts, kādus Himalajos var redzēt daudzviet. Šis tilts bija ar metāla konstrukcijas elementiem un kopumā izskatījās tīri drošs. Esmu vairākkārt savos Himalaju ceļojumos redzējis tiltus, kas ar izskatu vien atņem vēlmi spert uz tā kaut vienu soli, jo koka kāpšļi ir izpuvuši un nostieptās virves, kas tur šo ļodzīgo konstrukciju, ir daļēji satrūkušas, bet vietējie rāpjas pāri arī tādiem. Tilts skaitās nelietojams, kad tā vairs nav, proti, ja tas nesaista vienu krastu ar otru.
Ugjens stāstīja, ka rietumnieki, ierodoties šeit, parasti aprobežojas ar fotografēšanos uz tiltiņa uz tālumā redzamā tempļa fona, bet doties līdz pašam templim neņemas. Iši ar džipu palika upes šajā krastā, bet mēs šķērsojām tiltu, kas šūpojās uz visām pusēm — gan no vēja, gan no katra mūsu soļa. Vajadzēja turēties pie sānu malās esošajiem striķiem, kas bija aptīti ap metāla trosēm. Tad sākām ceļu uz templi. Sākumā šķērsojām vairākus rīsa laukus un pagājām garām nelielam ciematiņam, kura iedzīvotāji vienaldzīgi noraudzījās uz mums. Kad sasniedzām kalna pakāji, sapratu, ka kāpienu augšup sarežģīs mālainā taka, ko lietus bija izskalojis. Tā bija slidena, tāpēc lēniem un nosvērtiem soļiem sākām kāpienu augšup. Brīžiem ķēros pie takas malā esošajiem krūmiem un koku zariem, lai rastu balstu un raustos augšup, bet pāris reizes, paslīdot kritu gan es, gan mans pavadonis. Taka vijās zigzagā, lai nebūtu pārāk stāvs kāpšanas leņķis, un brīžiem nākamais takas posms bija manas galvas augstumā, turpat blakus, bet līdz tai vietai bija jāiet kādas trīs minūtes. Notašķījušies ar māliem, salijuši un slapju muguru no piepūles pēc gandrīz stundu gara un neatlaidīga kāpiena mēs nonācām pie vārtiņiem, kas veda uz templi. Skats un gaisotne, kas šeit pavērās, bija kā saldais ēdiens, kā balva par neatlaidību un pūlēm! Kā uz burvja mājienu lietus bija pārstājis smidzināt un mākoņi pašķīrās, lai pievakares saules stari ielauztos ielejā. Uz kādu brīdi noņēmu mugursomu un apsēdos tempļa pakājē, vērojot pasakaino ainavu gan augšā, gan ielejā. Tālumā, viņpus upes redzēju mūsu džipu kā mazu melnu punktiņu. Upes vijīgie krasti iezīmējās starp kalnu nogāzēm. Ugjens elsdams apsēdās man blakus un vērās pasakainajās ainavās, bet arī — savā pulkstenī. Bija jau pēcpusdiena, un tumsa Himalajos iestājas ļoti ātri, tiklīdz saule paslīd aiz kalna, tāpēc ilgi atpūsties nevarējām atļauties.
Tempļa teritorija bija ļoti uzkopta, krāšņas puķes apstādītas gar taciņu, kas izlikta no šķeltām akmens plāksnēm. Tepat blakus bija uzplaukuši rododendru koki (ne krūmi kā pie mums). Pats templis (KhamSumYueleyChorten), trīs stāvu celtne, kas uzbūvēta stāvas klints malā, nebija liels, bet ļoti iespaidīgs un krāšņs. No divām pusēm to ieskāva sniegbaltu stūpu rindas, un turpat blakus bija redzamas mūku dzīvojamās un saimniecības ēkas — maziņas un daļēji iebūvētas klints sienā. Jumtu klājums visām bija no akmens plāksnēm. Tuvojoties templim, dzirdējām monotonu daudzbalsīgu mantru skaitīšanu, ko pavadīja zvaniņa spalgās skaņas. Notika vakara pudža, un visi mūki sēdēja tempļa apakšējā stāvā iepretim altārim. Kā allaž ceremonijas laikā daži atbildīgie mūki rūpējās par kārtību, par tējas pienešanu, par ceremoniālo instrumentu pasniegšanu un visu pārējo.
Viens no mūkiem pamanīja, ka atnākuši divi dubļaini un lietū izmirkuši interesenti — no laicīgās pasaules. Mūks, smaidot un saliekot plaukstas pie krūtīm, patipināja mums pretī, tad, viegli paklanīdamies, sveica mūs un piedāvāja karstu sviesta tēju. Atbildējuši uz sveicienu, mēs pateicīgi pieņēmām cienastu, kas uzreiz atgrieza enerģiju un siltumu ķermenī. Biju pārsteigts par mūka piedāvājumu ievest mūs templī. Uzmanīgi paejot garām pudžā ieslīgušajiem mūkiem, viņš uzveda mūs tempļa otrajā un pēc tam arī trešajā stāvā. Pēc Ugjena teiktā, kaut kas tāds noticis pirmo reizi viņa pieredzē, jo nekad iepriekš šai svētajā vidē viņš nav aicināts ieiet. Tempļa ārpusē atstājām apavus un noskalojām kājas ar kausā pasniegto ūdeni. Pat iedomāties iepriekš nebūtu varējis, kādi mākslas šedevri glabājās templī. Sienas un griesti bija apgleznoti ar vadžrajānas (ezotēriskā budisma) mitoloģiskajiem tēliem, uz griestiem pasakainas mandalas, kas pārsteidza ar ārkārtīgu smalkumu un krāsu gammu spēli, turpat arī mākslinieciski kokā grieztas un izkrāsotas dievību un bodhisatvu figūras, gan labvēlīgajās, gan briesmīgajās izpausmēs. Es zināju, ka Butānas mākslinieki ir visslavenākie ar savu prasmi visā mahajānas budisma pasaulē, taču pirmo reizi šo neaprakstāmo un perfekto mākslu varēju skatīt klātienē un tik bagātīga klāstā. Izsakot savu cieņu un pateicību, kā arī ievērojot tradīciju, es aizkūpināju un noliku vīrakus pie altāra.
Mūks, kas mūs pavadīja, veica telpas uzkopšanu un piedāvāja mūs uzvest arī uz tempļa jumta. No turienes pavērās kolosāls skats uz ieleju un kalnu nogāzēm visapkārt. Es jutos kā noburts, kā nokļuvis citā dimensijā! Likās neticami, ka šajā tālajā, noslēpumainajā Himalaju karaļvalstī man paver durvis uz viņu svētākajām vietām, kurp tikai retais svešinieks var cerēt kādreiz nonākt. Arī mans pavadonis Ugjens staigāja pa templi pilnīgi samulsis no visa, ko redzēja un kur atradās. Viņš, būdams budists, nekad nebija piedzīvojis laimi ielūkoties tantriskā budisma svētnīcās. Gribētos gan piebilst, ka pati galvenā svētnīca atrodas mūsos, mūsu sirdīs, tikai vajag to apzināties un atrast ceļu pie sevis, tad arī atvērsies durvis uz visu pasauli un tās būtību. Jo kā gan lai mēs izprastu pasauli, ja neesam izpratuši paši sevi?
Atrodoties šeit, atkal uzplaiksnīja atziņa, ka tieši tālu Himalajos paslēptajā Butānā, kas laika gaitā palikusi kara neskarta, dabas stihiju nesagrauta un neizpostīta, neietekmējusies no kontakta ar citām kultūrām un ārpasauli, ir saglabājušās un izkoptas senās zināšanas un tradīcijas, kas nav nekad iznestas uz āru. Šeit viss ir autentisks, tāds, kā tas bijis senatnē, arī atnācis līdz mūsdienām cauri gadsimtiem.
Vēl uzmetu atvadu skatienu, stāvēdams uz tempļa jumta, tālumā uz Punakas ieleju, kas bija jau iekrāsojusies rietošās saules toņos, un sacīju — paldies! Noteikti vēlējos kaut kad atkal atgriezties šajā vietā, un ideāli būtu, ja varētu savam dēlam paradīt šo brīnišķīgo pasauli.
Pateicāmies mūkam, kas mums izrādīja templi. Iedevu viņam par piemiņu NBS lauka formas tērpa rokas uzšuvi ar LR Drošības dienesta simboliku, kur redzams mūsu valsts ģerbonis. Būtu interesanti redzēt, kā šo uzšuvi kādreiz uzlūkos kāds cits ceļotājs, kas gribēs saprast, kā augstu kalnos Butānas provincē esošajā budistu klosterī mūka rīcībā uzradies «artefakts» no pasaules otras malas.
Atceļā atkal pāris reizes bija jāpašļūc pa dubļiem, bet vajadzēja steigties, jo tumsa nāca virsū ar joni. Kad sasniedzām džipu, vajadzēja upē noskalot gan apavus, gan drēbes, jo Iši mūs tādā izskatā džipā negribēja laist. Kad bijām gatavi braukt, debesis jau bija pielijušas ar zvaigznēm, vējš pierimis un tālumā, kalnā esošajā templī vēl skanēja vāji dzirdamas zvaniņa skaņas.
Nākamajā rītā cēlāmies agri, ieturējām ātras un pieticīgas brokastis un devāmies ceļā. Bija vēl tikai astoņi no rīta, bet jau varēja just, ka diena būs karsta. Bijām 1200 m augstumā Punakas ielejā, bet devāmies uz citu ieleju rietumos, kur būs jāšķērso kalnu pāreja 3200 m augstumā. Pēc divarpus stundu brauciena pa vijīgo kalnu ceļu augšup pamanīju, ka jau esam vienā līmenī ar mākoņiem. Sasniedzot 3200 m atzīmi pārejas augstākajā vietā, sajutu vieglu reiboni, ko izraisīja straujā augstuma maiņa, galva kļuva smaga, reakcija — sabremzēta. Taču Himalaju pārbraucienos šīs izjūtas ir pazīstamas.
Sekoja tikpat straujš un līkumots brauciens lejup, un visas augstuma straujās maiņas pazīmes ātri pagaisa. Kalnu grēdas otrā pusē, kur atradās cita ieleja, pat nogāzē augošie krūmi un koki bija pilnīgi atšķirīgi. It kā būtu iemontēts cits kadrs filmā, ko nupat vērojām. Vide bija atšķirīga, pūta citi vēji, un gaisa temperatūra mainījās teju par 10 grādiem. Jāvelk jaka mugurā!
Piebraucām pie 17. gs. celta klostera «GangteyGompa», kas pārstāv njingma skolu. Ļoti vienkāršs, nedaudz paplucis, bez elektroapgādes, bet dzīvojošs klosteris, kurā ap 200 mūku apgūst 9 gadu apmācības programmu. Klosteris nepieder pie Butanā dominējošās kagju karma skolas, tāpēc nesaņemot valsts dotācijas kā citi klosteri. Taču šim klosterim esot kāds sponsors ASV, un par šiem ziedojumiem klosteris tiek uzturēts un arī atjaunots. Daudzus apsaimniekošanas darbus veic gados jaunākie mūki. Redzēju, kā tie sijāja caur sietu smiltis un jauca betonu klostera saimniecības ēku apdarei. Iegājām arī klostera iekštelpās, kur bija diezgan tumšs un drēgns. Sveču gaismā, kas pie altāra vijās vēja plūsmas dejā, uz klostera iekšējām sienām varēja vērot senatnē gleznotus budisma panteona tēlus, kuru acu skatieni, par spīti laika, putekļu un sodrēju ietekmei, likās dzīvi un pavadīja mūs ar vērīgu un pat draudīgi aizdomīgu izteiksmi.
Kāds mūks, mums pieejot pie altāra, sasveicinājās, tradicionāli paklanoties, un, kā ierasts, ielēja mums saujās pāris pilienus svētītā ūdens no īpaša ceremoniālā trauka, tādējādi dodot svētību ceļiniekiem.
Pēc klostera apmeklējuma mums bija paredzēts pamatīgs pārgājiens pa meža takām lejup ielejā. Saģērbos siltāk, un devāmies ceļā kopā ar Ugjenu. Šī pastaiga man brīžiem atgādināja Latvijas ainavas Kurzemē, Kandavas pusē, ko daži dēvē par Latvijas Šveici. Priedes, egles, papardes, skujas un čiekuri uz takas. Jā, čiekuri gan šeit ir prāvāki un iegarenas formas. Mežs smaržoja pēc sveķiem un skujām, sijāja viegls lietutiņš. Es gāju pa taku klusēdams, mans pavadonis soļoja kādus 30—50 m pa priekšu, rādot ceļu. Pārdomāju, cik daudzveidīga un atšķirīga ir šejienes daba, kas katrā ielejā pasniedz kaut ko pilnīgi negaidītu. Iebraucot vienā ielejā, ir silta un saulaina vasara, iekopti rīsa lauki un klajumi, bet turpat blakus, aiz nākamās kalnu pārejas, pūš auksti vēji un valda rudenīga noskaņa. Vēl tālāk, nedaudz augstāk ir sniegs un ledus. Tāda ir Himalaju daba. Pasakaini skati uz upēm, ieleju, ar mežu apaugušiem kalniem un mākoņiem, kas liekas, ir tikai pāris metru virs galvas.
Kad atnācām uz ēku, kur bija paredzētas pusdienas, noskaidroju, ka visā šai ielejā nav elektroapgādes un vietām apgaismojumu nodrošina ar ģeneratoriem. Pamatojums tam, kāpēc elektrība nav pievilkta šai ielejai, izrādījās pārsteidzoši humāna rakstura, proti, šai ielejā kopš seniem laikiem ir liela migrējošo putnu apmetnes vieta. Tie allaž nolaižas ielejā, būdami ceļā no vai uz Tibetu. Savukārt elektropārvades līnijas, kad tās sākuši ievilkt, izraisījušas putnu masveida bojāeju. Budisma kanoni nosaka — jādara viss, lai neviena dzīvā radība neciestu cilvēku labklājības dēļ. Dienā, kad es biju ielejā, man tālskatī parādīja tikai vienu dzērvi, kas šajā vietā uzturoties pastāvīgi, jo spārna savainojuma dēļ zaudējusi spēju lidot. Jau pāris gadus vietējie ļaudis šo putnu aprūpējot. Man nebija ko teikt un nebija pat komentāru šim humānisma paraugam.
Atceļā iegriezāmies kādā 1630. gadā celtā cietoksnī, kas bija izslējies Punakas upes stāvajā krastā, ceļu krustojumā. Cietoksnis templis bija saglabājies kopš senseniem laikiem, ugunsgrēku un zemestrīču neskarts. Senatnes elpa bija manāma, jau ieejot pa vārtiem. Cietokšņa koka konstrukcijas bija saglabājušās, senie zīmējumi uz sienām padiluši, taču bodhisatvu tēli ir atpazīstami cauri gadsimtiem. Cietokšņa pakājē ļaudis tirgojās ar dārzeņiem un augļiem, turpat blakus bija cūkas un jaki, ēzeļi un zirgi. Nekas neliecināja, ka es patiešām būtu 21. gadsimtā. Varbūt arī nebiju vai arī biju tikai es, kas aizskrējis pa laika taciņu? Pārējiem, šķiet, laiks bija savādāks jēdziens vai arī izpratne par to bija kardināli atšķirīga. Es tiešām jutos kā viesis no citas dimensijas, kā sapnī, kā ilūzijā, kas mainījās katrā ielejā, kur vasara mijās ar ziemu, lietus ar vēju, svelme ar aukstumu. Viss vienotā, mainīgā un nepārtrauktā dejā. Laikam šeit nebija nozīmes, tam šeit nebija atskaites sistēmas…
Cilvēki mēdz teikt, ka laiks skrien. Laiks saka, ka cilvēki paiet garām.
Nākamajā dienā izgāju uz balkona sagaidīt rītausmu. Punakas upe lejā rāmi nesa savus ūdeņus, krasta pelēko smilšu krāsā.
Atceļš atkal vijās augšup, pāri stāvām pārejām, garām aizām, kas pavēra skatu uz pasakainām ainavām ielejās, uz mākoņiem, kas bija apakšā. Kādā ceļa posmā redzējām divus auto, kas bija piestājuši ceļmalā, jo pirms kāda brīža kāds cits auto bija nolidojis aizā. Manī šāds fakts izraisīja satraukumu, bet Ugjens, tāpat kā pārējie ceļmalā stāvošie negadījuma liecinieki, tikai līdzjūtīgi saskatījās, jo tas šeit notiekot bieži. Pārsvarā iznākums ir letāls, jo nogāzes ir ļoti stāvas un augstas. Pēc tāda kritiena nav vairs ko glābt. Ugjens piebilst, ka policijai jau ziņots, bet tie ieradīsies kaut kad vēlāk, lai fiksētu notikušo. Savukārt aizā nokritušo radinieki nolīgs cilvēkus, kas nokāps lejā un nogādās augšā mirstīgās atliekas. Tad tiks rīkota atvadu ceremonija un ķermeņi tiks sadedzināti ugunskurā saskaņā ar tradīciju. Jau pēc brīža aizas malā piestājušie garāmbraucēji devās tālāk katrs savās gaitās, atstājuši spoži krāsotu zīmi ceļmalā, kas policijai un citiem braucējiem parādīs nesen notikušās nelaimes vietu.
Vēl kādu laiku netiku vaļā no dīvainām izjūtām pēc šī gadījuma. Ugjens paskaidroja, ka automašīnu vrakus var redzēt daudzviet stāvā ceļa malā un tā tas notiekot jau no laika gala. Arī agrāk, kad nebija asfaltēta ceļa, gadījās, ka karavānas ar jakiem un ēzeļiem ieslīdēja aizās. Upurus prasīja gan sniega lavīnas, gan akmens nobrukumi, gan šļūdoņi. Šoferis Iši noprata, par ko mēs runājam, un pateica vienu frāzi. Kad pavaicāju Ugjenam, ko Iši teica, viņš iztulkoja — tāda ir karma, cilvēki dzimst un mirst, kad nu kuram pienāk laiks.
Kad atgriezāmies Timpu, bija sestdiena un pilsētas ielas ļaužu pilnas. Noteikti pieminēšanas vērts ir leģendārās Butānas amatnieku skolas apmeklējums. Ar šo skolu lepojas un ir slavena šī valsts. Rietumos varbūt retais ir kaut ko dzirdējis par Butānas rokdarbniekiem, amatniekiem un māksliniekiem, bet Āzijā viņiem ir ļoti laba reputācija. Skolā uzņem jauniešus, kas beiguši desmit klases vidusskolā, un amatniecības skolā viņi turpina mācības vēl sešus gadus, kļūstot par profesionāliem kokgriezējiem, audējiem, izšuvējiem, tēlniekiem, zīmētājiem un gleznotājiem. Vairākas stundas staigājot pa klasēm un vērojot mācību procesu dažādos līmeņos un disciplīnās, radās iespaids, ka tās ir pamatīgas un metodiski smalki izstrādātas. Uz manu jautājumu par šo speciālistu pieprasījumu darba tirgū, Ugjens smaidot atbildēja, ka skolas absolventi uzreiz ir nodrošināti ar darbu. Viņi ir pieprasīti ne tikai Butānā, bet arī citās valstīs, kur ir budisti.
Nākamajā dienā jau traucāmies uz Paro lidostu. Rīts bija lietains un drēgns. Izkāpjot no džipa, Ugjens noturēja īsu atvadu runu, un arī es pateicos abiem, iestumdams plaukstā katram kādu naudiņu, kas viņus varen iepriecināja. Ātri izgāju imigrācijas kontroli un tad — atlika vien gaidīt, kad atlidos tā pati vienīgā lidmašīna, kas veic lidojumu Deli—Katmandu—Paro un atpakaļ. Vēlāk gan noskaidroju, ka tā nebūt nav, es vienkārši pagadījos brīdī, kad citas lidmašīnas lidostā nebija.