Te nav tilta!

Ja atrodieties Vidzemē Līgatnes tuvumā noteikti iesakām izbaudīt unikālu iespēju pārcelties pāri upei mazliet savādāk nekā pierasts. Te nav tilta. Līgatnes pārceltuve ir prāmis pār Gauju. Šis prāmis darbojas jau izsenis un dažam tas saistās ar bērnības atmiņām, bet dažam tādas var veidoties tagad.

Mēs izbaudījām skaistu braucienu pāri upei un iesakām arī jums. Novērojām, ka automašīnu īpašnieki labprāt izmanto šo ceļu, jo īsā laikā mēs bijām divi auto īpašnieki, kas devās pāri Gaujai ar prāmi. Var teikt, ka līgatniešiem ir humora izjūta, jo pie upes ceļa zīme "iebraukt aizliegts" sagriezta uz leju, laikam lai ikviens saprastu, ka upē iebraukt patiesi būtu neprāts. Pie pārceltuves novietota informācija un telefona numurs pārcēlājam. Pavisam neilgā laikā pārcēlājs Mareks bija klāt un ar laivu vispirms pats pārcēlās uz otru krastu un tad pārveda arī cilvēkus un auto. Var teikt, tas bija īsta šova cienīgs priekšnesums - skaistā Līgatnes daba, zeltainais rudens un pārcēlājs Mareks. Ar nodomu fotogrāfijās esam noslēpuši telefona numuru, lai dāmas aiz gara laika netraucētu pārcēlāju bez iemesla, bet, ja ir vajadzība tikt uz otru krastu, tad tik jādodas uz Līgatni.

Līgatnes un Cēsu tūrisma informācijā uzzinājām, ka Līgatnes pārceltuve ir valsts tehnikas vēstures piemineklis. Šajā vietā tā ierīkota pēc 2. pasaules kara, kad tika izpostīts tilts pār Gauju. Kādreiz šāda veida ierīce bija galvenais pārcelšanās līdzeklis pāri Latvijas upēm. Pārceltuve uz Gaujas upes nacionālā parka teritorijā pirmoreiz vēstures dokumentos minēta 1350. gadā, kad Rīgas arhibīskaps Fromholds izlēņoja saviem vasaļiem - brāļiem Rozēm - bez citiem īpašumiem arī Raiskumeni (Raiskumu) un vendu pārceltuvi pār Gauju pie Cēsīm.

Savā laikā Līgatnē pār Gauju ir bijuši 3 tilti. Līgatnes pārceltuvi pēc Otrā pasaules kara, kad tiltus iznīcināja, ierīkoja Līgatnes papīrfabrika, lai fabrikas strādnieki tiktu uz darbu no Pārgaujas. Pārceltuves apsaimniekošanu no GNP 2013.g. pārņem Līgatnes un Pārgaujas novadu pašvaldības.

Šobrīd tā ir pēdējā saglabājusies Gaujas pārceltuve un vienīgā šāda veida pārceltuve Baltijā. Mēs gan zinām vismaz vēl vienu pārceltuvi - prāmi pār Daugavu, bet, acīmredzot, tā ir uzbūvēta savādāk. Prāmi veido divas pēc katamarāna principa paralēli novietotas koka laivas, kuras savieno dēļu klājs. Pāri upei pārstieptā trose neļauj prāmi aiznest uz leju, bet no krasta uz krastu to pārvieto straumes spēks. Ziemā pārceltuve nedarbojas. Līgatnes pārceltuve atrodas Gaujas Nacionālajā parkā.