"Vēveru" burvība

Seno laiku izdzīvošana šobrīd ir moderna un interesanta nodarbe. Mēs vēlejāmies kādu brīdi pavadīt senatnīgā gaisotnē un tam piemēroti izrādījās Piebalgas "Vēveri".

Muzeja saimnieks pats dzīvo vienā no mājām. Pilnībā izbaudījām pārsteidzošu klātbūtnes efektu! Saimnieks cep maizi, iekurinātas krāsns smarža jūtama viscaur, ja patrāpās uz maizes cepšanas brīdi, svaigi ziedi vāzēs, puķes dobēs, silta mīlestība balsī par katru izrādīto lietiņu. Tas ir tik pozitīvi, ka saprotam, cik ļoti tas pietrūcis. Tiem, kam laimējas pabūt muzejā, kad maizīte tikko izcepta un var nogaršot, jūtas ne vien pārsteigti, bet arī novērtē, cik it kā vienkārši tas tiek darīts un cik maize garda. Viss ģeniālais taču ir tik vienkāršs!

Pagalmā aplūkojami Piebalgā audzēti ārstniecības augi, arī driģenes. Saimieks stāsta par dažādām jautrībām pēc driģeņu baudīšanas. „Vēveru” saimnieks Raitis Gosiņš mums atklāj, kā ticis par saimnieku - „pametu Rīgu un pieņēmu pilsonību - pāķis”. Mums patīk mazliet intriģējošais noslēpumu plīvurs ap runātīgo saimnieku.... uzzinām, ka viņš ir bijušais kinostudijas darbinieks, kas reiz baudījis bohēmisku dzīvi mākslinieku aprindās lielpilsētā. Tagad viņš, šķiet, ieaudzis šajā unikālajā vietā.

Piebalga ir bijis lielākais tekstilamatniecības centrs, bet “Vēveri” ir maza daļiņa no senās spozmes. Ekspozīcijā redzami audēju darbarīki, pašaustas segas, arī linu izstrādājumi. Stellēs uzvilktajā audumā savu dzīparu var ieaust arī apmeklētāji. Mēs redzējām, kā tobrīd tika austi grīdas lupatu celiņi. Muzejā nereti notiek mākslinieku plenēri un mums patrāpījās būt laikā, kad tur notika bērnu mākslas skolas trīs dienu nometne. Bērni gan veidoja ar mālu, gan auda, gan zīmēja.

Seno laiku mācēšana - tā mēs nosaucām visu, kas te notika. Muzejs ir dzīvs pateicoties tam, ka tajā dzīvo cilvēks, kas to padara dzīvu. Tieši tas mums patika vislabāk, tā nebijām jutušies nekur. Tik tuvi, gaidīti un savējie. Te patiesi ir īsta, sena saimniecība un grūti to nosaukt par muzeju. Tāda ir īpašā Piebalgas "Vēveru" burvība, ko aicinām iepazīt arī citiem.