Pasakainā ziedu sala Madeira

Madeira – ziedu sala

Katram ziedu mīļotājam vismaz reizi mūžā derētu apmeklēt Portugālei piederošo Madeiras autonomo apgabalu – salu arhipelāgu, kas atrodas Atlantijas okeānā, apmēram 550 km no Marokas.

Vulkāniskā aktivitāte, kas apstājās apmēram 6500 gadus atpakaļ, atstāja neliela izmēra galvenajā arhipelāga salā Madeirā fantastisku ainavu ar līdz 1860m augstām kalnu smailēm un leknu augsni, kura 15. gadsimtā, kad to atklāja un sāka apdzīvot portugāļi, bija klāta ar subtropu lietus mežu. Tieši subtropu mežs, kura lielāko daļu veidoja lauru koki, bija iemesls, kāpēc portugāļi salu ( un vēlāk visu arhipelāgu) nosauca par Madeiru – portugāļu valodā „madeira” nozīmē „koks”. Senatnīgā meža paliekas ir sastopamas salas ziemeļu daļā, kalnu nogāzēs un tās ir iekļautas UNESCO pasaulvēsturiskā mantojuma sarakstā.

Vislabāk Madeiras pirmatnējo dabu var vērot veicot kādu pastaigu gar levadām –šauriem apūdeņošanas kanāliem, kas no salas kalnainākajiem un mitrākajiem ziemeļiem, nes ūdeni uz sausākajiem dienvidu rajoniem. Ir vairāki desmiti dažādas grūtības pakāpes un garuma pastaigu takas, kuras aicināt aicina tieši tos, kas ar dabu ir uz „tu”. Tās ved gar simtgadīgiem lauru kokiem un eikaliptiem, kallu puduriem, hortenziju krūmiem, košām kresēm un jau janvārī ziedošiem narcišu laukiem , ik pa brīdim paverot skatienam plašu kalnu ainavu vai kādu nelielu ciematu, kur viss aug un zied, šķiet, bez jebkādas kopšanas.

Madeiras galvaspilsētā Funšalā vērojama pavisam citādāka augu valsts nekā salas centrālajā daļā. Te katrs brīvais zemes stūrītis visu cauru gadu slīgst visdažādākajos ziedošos kokos un krūmos. Lielākā daļa no tiem atvesta no bijušajām Portugāles kolonijām, taču salas lieliskā klimata dēļ, te zied un zeļ pilnā krāšņumā. Tās ir gan žakarandas, kuru zilos, smaržīgos ziedu ķekarus uz debess fona nemaz neizdodas nofotografēt, gan tulpju koks ar asinssarkaniem ziediem, baltie un rozā oleandru krūmi, hibiski, magnolijas, daturas jeb enģeļu taures, puansetijas jeb Ziemassvētku zvaigznes, kas krietni pārsniedz vidējo vīrieša augumu, un vēl un vēl. Madeirā iedzīvojušās arī dateļpalmas un, protams, salas lepnums – milzīgais lakstaugs – banāns. Banānu plantācijas vērojamas gandrīz visās piekrastes brīvajās vietās, izkārtotas uz terasēm un, atkarībā no gadalaika, var ieraudzīt gan milzīgo sarkani violeto ziedu, kas no zemē paslēptā sakneņa stiepjas uz augšu, parādās pasaulei starp divām augšējām lapām un tad pagriežas uz leju, gan arī, ziedlapām nobirstot – tā vietā jau izveidojušos banānu ķekaru, kas, pirms noņemšanas momenta, sver apmēram 30 kg. Madeiras banāni ir salīdzinoši maza izmēra, bet daudz saldāki ( un dārgāki) nekā Eiropas veikalos pieejamā citu valstu produkcija.

Ziedu mīļotājiem ir divas galvenās vietas , ko apmeklēt galvaspilsētas tuvumā: Botāniskais dārzs un Montes pils tropu dārzs. Tie abi atrodas pakalnos virs Funšalas, un uz neskaitāmo ziedu, krūmu un subtropu koku fona, skats pāri salas galvaspilsētai, kuras ostā lēni ieslīd milzīgie Atlantijas okeāna laineri ir neaizmirstams. Turpat netālu atrodas orhideju audzētava – vairākas nelielas siltumnīcas, kur, rūpīgu roku koptas, zied ne tikai Latvijā bieži satopamās šķirnes, bet atrodams arī pa kādam neredzētam eksemplāram, piemēram orhidejas, kas reibinoši smaržo. Iepatikušos glezno ziedu stādu te var arī nopirkt.

Īsto ziedu un citu dabas velšu pirkšanu gan labāk atstāt Funšalas tirgum. Te vērojama ziedu un stādu pārbagātība, kurā dominē, bāli rozā protejas, baltie un zilie agapantusi, dažādu šķirņu hipeastri, martinetes jeb „pudeļu birstes”, milzīgas saulespuķes, helikonijas, antūrijas un, protams, salas nacionālais zieds - strelīcija. Protams, tik pārdoti arī tropu augļi, kas, glīti izkārtoti milzīgās grēdās nevienu neatstās vienaldzīgu. Noteikti jānobauda čerimoja ( daži to dēvē par anonu), pasiflora jeb marakuža, karambola, kā arī mazie, saldie Madeiras banāni.

Aprīļa sākumā, kad lielākā daļa salas ziedu ir pašā pilnbriedā, Funšalā notiek slavenais Ziedu festivāls. Katru gadu tad pilsētas viesu un vietējo iedzīvotāju iepriecinājumam notiek ziedu parāde, kas papildināta ar vietējo tautas dziesmu un deju ansambļu priekšnesumiem, Koledžas laukumā bērni veido īpašu ziedu sienu jeb „Cerību sienu”, kas simbolizē labāku un mierpilnāku pasauli, pilsētas ielas pārklāj ziedu paklāji, bet veikalu logi sacenšas par labākā ziedu izrotājuma balvu.

Ja kādā no Eiropas lidostām ievērojat kādu cilvēku ar laimīgu un mierpilnu sejas izteiksmi, kas rokā tur milzīgu pušķi ar protejām, strelīcijām un helikonijām, tad varat puslīdz droši būt pārliecināts, ka šis cilvēks dodas mājup no pasakainās ziedu salas – Madeiras.

Uz Madeiru ērti nokļūt ar tiešo reisu FlyMeAway.lv organizētajā ceļojumā 2015.gada skolēnu brīvlaikā 28.10-02.11.2015! Vairāk informācijas par Madeiru un ekskursiju programma pieejama http://www.flymeaway.lv