Vidusāzijas ekspedīcija II. 9 iemesli, kādēļ jāredz Kirgizstāna

Zaļas ielejas un pakalni, pa kurām klīst prāvi ganāmpulki, no jurtas izlien kirgīzs un aizauļo zirga mugurā, bet tāluma pie horizonta paceļas varenas, sniegiem un ledājiem klātas grēdas, starp kurām paslēpušies pa kādam kalnu ezeram. Tāda paveras Kirgizstānas skatu kartīte, gan ziemeļos, gan dienvidos, gan arī šīs kalnu zemes vidienē. Šo zemi var raksturot trīs vārdos - kalni, jurtas un nomadi. Kirgīzi vienmēr bijuši klejotāju un ganu tauta, un arī mūsdienās daudzi kirgīzi par savām mājām sauc pārvietojamās jurtas, par auto - staltu kleperīti, bet par darbavietu - zaļās kalnu ganības. Bet Kirgizstāna nav tikai viena no pēdējām divām atlikušajām nomadu zemēm pasaulē (otra ir Mongolija), tūristiem daudz vilinošāka tā ir pateicoties abām augstākajām kalnu grēdām Centrālāzijā - Tjanšana un Pamira kalniem.

1. Issyk-Kul ezers - Kirgizstānas lepnums un simbols. Iespraucies starp divām Tjanšana kalnu apakšgrēdām vairāk kā 1600 m augstumā, tas ir otrs lielākais augstkalnu ezers pasaulē pēc Titikakas ezera Dienvidamerikā un viens no dziļākajiem arīdzan. Paradoksāli, bet 170 km garā Isikula nosaukums nozīmē "karstais ezers", jo neskatoties uz bargajām Centrālāzijas ziemām, pateicoties dziļumam, sāls daudzumam un termālai aktivitātei tas nekad neaizsalst, bet vasaras mēnešos Isikulā pat var peldēt.

2. Ala-Archa Nacionālais parks - vieta, kur ieraudzīt tradicionālo Kirgizstānas ainavu ar zaļojošās ielejām un kalniem, turklāt tikai pusstundas brauciena attālumā no galvaspilsētas. Šai parkā var redzēt arī pa kādai sniegotai virsotnei, kas paceļas pār gandrīz 5000 m augsto Ala-Too kalnu grēdu.

3. Ošas Bazārs - lielākais tirgus Centrālāzijā, un, iespējams, arī viseksotiskākais. Šis tirgus ir leģendārs tāpat kā Ošas pilsēta, kas ir senāka par Romu. No savulaik bagātās Zīda ceļa pilsētas, pēc Čingishana sirojuma palicis pāri vienīgi slavenais bazārs. Tas aizņem veselu kvartālu, kur tirgo visu, ko vien var iedomāties, bet svētdienās tirgus klāstu papildina arī lopiņi. Kņada, krāsu un smaržu daudzveidība un, protams, lieliska cilvēku vērošana vieta, kur dāmas drūzmējas lakatos, bet kungi tradicionālajās kirkīzu, "rūķu" cepurītēs.

4. Zālamana kalns - piecas masīvas klintis paceļas virs Ošas pilsētas veidojot vienīgo musulmaņu svēto kalnu Vidusāzijā. Leģenda vēsta, ka ķēniņš Zālamans šeit esot lūdzies, vēlāk tā esot kļuvusi par svētvietu budistiem, līdz visbeidzot pēc Pravieša Muhameda lūgšanām kalna virsotnē tas nonācis musulmaņu paspārnē. Kopš tā laika svētceļnieki no malu malām devušies iekarot Zālamana kalnu, bet kāds jauns vīrs no Fergānas ielejas vārdā Baburs kalna virsotnē pat uzcēlis sev nelielu lūgšanu zāli. Tā viņam ļoti palīdzējusi un necilais vīrs vēlāk kļuva par slavenu karavadoni un ierakstīja savu vārdu vēsturē, kā diženās Mogulu impērijas izveidotājs.

5. Pamira kalni un Lenin Peak - ceturtā augstāka grēda pasaulē veido robežu starp Kirgizstānu un Tadžikistānu. Latviešiem tā ir zīmīga ar to, ka te atrodas kalns ar nosaukumu Latvija, un nesen ir atklāta arī Rīgas virsotne. Pamiru augstākā virsotne ir 7649 m augstais Kongur Tagh, bet cits septiņtūkstošnieks, Lenin Peak, pateicoties savai pieejamībai ir daudz vairāk tūristu un alpīnistu iemīļots. Nav svarīgi vai esi alpīnists vai vienkārši ceļotājs 7134 m augstā Leņina Smaile visvieglāk pieejama no Kirgizstānas puses. No Sary Mogul ciema Leņiņa Smaile ir labi pārskatāma, bet Achik Tash bāzes nometne vai Tulpar Kol ezers, ļauj pavisam tuvu sajust kalna majestātiskumu, kā arī tā ledāju un sniegu elpu.

6. Jurtas - līdzīgi kā Mongolijā arī Kirgizstānā jurtas ir valsts simbols, bez kā šīs zemes ainava nebūtu iedomājama. Piemērotas Centrālāzijas klimatam ar karstām vasarām un bargām ziemām, jurtas gadsimtiem ilgi kalpojušas par kirkīzu mājām. Palikt jurtā pa nakti ir neatņemama Kirgizstānas un Centrālāzijas ceļojuma sastāvdaļa.

7. Helikoptera lidojums uz Inylchek ledāju – šim vajadzēja kļūt par visas ekspedīcijas kulmināciju, bet rezultātā sanāca par lielāko vilšanos. Diemžēl nelaimīgas sagadīšanās dēļ vācu alpīnistu grupai ar kuru kopā bija plānots mans lidojums, aviokompānija pazaudēja bagāžu un tā kā gaidīt divas vai pat trīs dienas es nevarēju atļauties, tad šis pasākums man gāja secen. Bet pēc nostāstiem, šis ir viens no skaistākajiem lidojumiem pasaulē, kas ceļotājus nogādā uz Inylchek ledāja mēles pašā Tjanšana kalnu sirdī. Te bez piepūles var noraudzīties ainavās, kas atgādina Baltoro ledāja jeb K2 trekinga skatus Pakistānā, tikai mazliet mazākos mērogos. Arī Inylchek Glacier ir iespaidīga ledus upe un viens no lielākajiem ledājiem ārpus poliem. 63 km garš un 4 km plats, tas ir tikai par vienu kilometru īsāks par Baltoro, toties par 2 kilometri platāks.

8. Tjanšana kalni - izpaliekot helikoptera lidojumam, izpalika arī Tjanšana augstāko kalnu skati, kas vērojami vai nu vairāk kā nedēļu gara trekinga laikā vai ērti aizlidojot ar helikopteru. Tā ir sestā augstākā kalnu grēda pasaulē, kuras augstākā virsotne ir 7439 m augstais Pobeda Peak kalns, kas tikai par 200 m atpaliek no Pamiru augstākā punkta.

9. Khan Tengri – lai gan šis 7010 m augstais Tjanšanu kalns piekāpjas Uzvaras virsotnes priekšā, tomēr dailes ziņā tam nav konkurentu Vidusāzijā. Tas ieguvis titulu Centrālāzijas skaistākais kalns un iesauku Vidusāzijas Materhorns pateicoties piramīdas formas virsotnei, kā dēļ to grūti sajaukt ar kādu citu kalnu.