Ceļasoma ekskursija 08.08.2015 - Skaistkalne, Kirkiļu karsta ezeri, Birži, Pabirže un Pasvale

2015.gada 8.augustā notika „Ceļasoma” rīkotā ekskursija pa Latvijas/Lietuvas pierobežu. Brauciena laikā apskatījām Skaistkalnes baznīcu, kurā tikāmies ar paulīniešu mūku - tēvu Jāni, mācījāmies mest krustu un katrs saņēmām Dievmātes bildīti.

Tālāk mūsu ceļš veda uz Kirkiļu karsta ezeriņiem Lietuvā, kas atrodas blakus Biržiem. Ezeriņus palīdzēja aplūkot šogad atklātais skatu tornis, no kura augšējās platformas pavērās lielisks skats uz šo karsta parādību skarto apvidu.

Pēc iebraukšanas Biržos devāmies aplūkot Radzivilu celto Biržu pili un uzkāpām uz tās vaļņiem, no kuriem pavērās lielisks skats uz vecāko mākslīgo ūdenskrātuvi Lietuvā - Širvenas ezeru. Lai izbaudītu šīs provinciālās Lietuvas mazpilsētas kolorītu, devāmies uz Biržu tirgu, kurā iegādājāmies biezpiena sierus un vītinātās gaļas izstrādājumus: desas, šķiņķi u.c. gardas lietas. Birži bez alus - tie nav Birži. Pilsētā un tās piepilsētās izvietojušās 5 vērā ņemamas alus darītavas, kuru apmeklēšana mums gan nebija paredzēta, taču alus cienītāji šo iespēju varēja izmantot pēc īstas alus dzertuves smaržojošā krogā netālu no Biržu autoostas. Trīs vietējā izlejamā alus šķirnes + īstas provinciālās alus dzertuves atmosfēra!

Tālāk mūsu ceļš veda pāri garākajam koka gājēju tiltam Lietuvā (525m), kuru šķērsojot nokļuvām otrpus Širvenas ezeram esošajā grāfu Tiškēviču muižā - Astravas. Grāfu te vairs nav kopš Pirmā pasaules kara beigām, taču muižas galvenā ēka ar lauvām pie kāpnēm un tai apkārt esošais parks ir saglabājies, kaut arī prasa atjaunošanu.

Tālākais mūsu ceļš ved uz daudziem ceļotājiem labi pazīstamo Govs alu, kuras drūmo leģendu par pazemē pazudušo govi laikam jau zina katrs Latvijas iedzīvotājs. Alas apkārtne ir sakopta, bedre dziļa, bet blakus tai novietots nelaimīgās govs piemineklis, pie kura var nofotografēties katrs, kurš to vēlas.

Ierodamies Pabiržē. Šajā mazajā Lietuvas pilsētiņā dzīvo sieviete Aldona Jaronīte, kuru pazīst visā Lietuvā. Pie viņas ved ārzemju grupas un par viņu gatavojas izdot grāmatu. Aiz mājas, dārzā atrodas šīs sievietes 30 gadu darbs – ar lāpstu izraktie dīķi, kuros jūlijā zied sārtas ūdensrozes. Starp dīķiem izveidotas pastaigu taciņas un soliņi. Grupas dalībnieki ir tā saviļņoti par Aldonas paveikto, ka sāk dziedāt dziesmas par ūdensrozēm. Atrodas pat kādas dziesmas zinātāji lietuviešu valodā, kura tiek nodziedāta pateicīgajai saimniecei. Nobeigumā dejas un tad jau uz autobusu.

Nākamais apskates objekts ir Smārdones avots, kam blakus izvietojusies sanatorija. Avota ūdens tiek degustēts uz garšu, kā arī mazgāta seja un citas atjaunošanai paredzētās vietas.

Pasvale ir pēdējā pilsēta mūsu maršrutā. Galvenais apskates objekts ir Lietuvas rekordu grāmatā ierakstītais Zaļais avots. Avota dziļums tiešām ir iespaidīgs – 20 metri. To ir pētījuši ūdenslīdēji, kuri atklājuši, ka dzelmē tas sadalās divās zemūdens alās. Avots ir parādījies karsta procesu rezultātā, iebrūkot zemes virskārtai, kuru šķiet pats arī ir izskalojis. Nostāvēt basām kājām izplūstošā avota ūdenī nav iespējams, kājas sāk nežēlīgi salt. Avots izdala spēcīgu sērūdeņraža smaku un savu nosaukumu ieguvis no zaļajām aļģēm, kuras bagātīgi klāj tā gultni līdz ietekai Levas upē. Kā vietējā eksotika jāatzīmē lietuviešu jaunekļi, kas demonstrēja savu prasmi un drosmi lēkt avotā no stāvās krasta kraujas. Tas, protams, izsauca divējādas izjūtas – no apbrīnas līdz nosodījumam par pārgalvību.

Aicinām nākamajā ceļojumā doties kopā!