Skrejiens cauri Kambodzai.

Skrejiens cauri Kambodzai. Atvainojos, ka rakstu bez garumzimem un mikstinajumzimem. Neesmu sen ne ko garaku par dazam rindinam latviski rakstijusi, ceru, ka visu vares saprast. Sis bus iss stast par braucienu – skrejienu cauri khmeru valstij Kambodzai. Dzivoju Azija jau gandzriz 5 gadus un biju dzirdejusi loti daudz dazadas info par Kambodzu. Dazi pazinas stastija, ka esot loti skaisti un interesanti, dazi atkal teica, ka loti nabadziga valsts un pat bistami. Tadel jo vairak gribejas pasai apskatit so mazpazistamo valsti! Galvenais celojuma merkis bija slavenie Angoras templi ( Angor Wat) , kas celti 12taja gadsimta un atrodas apmeram 5 km attaluma no Siem Reap pilsetas. Visertak no Kinas ir lidot lidz Bangkokai, Taizeme un tad doties uz Kambodzu. Var braukt ar vilcienu un autobusu, vai ari lidot. Izvelejamies pirmo variantu! Vilciens no Bangkokas Hualumphong stacijas izbrauc 5 no rita un pienak Aranyaprathet pilseta, kas atrodas netalu no Poipetas robezas kontroles punkta, pec apmeram 6 stundam. Vilcieni ir leni, veci, bet iespaidu daudz un stajas katrus 10 -20 km. Un ikviena stacija izskatas, ka neliela oaze. Daudz ziedu, krasaini bilesu kioski. Nonakusas gala isti nevaram saprast ko talak ?! Bet pec dazam minutem stacija ir pilna ar tuk-tukiem,kuru soferi piedava aizvest lidz robezai. Tad ar so ari sakas brinumi! aizveda mus lidz, ka izradijas velak, turisma agenturai, kur mus atri apstradaja un paprasija 3 vairak par vizu ne ka ja butu pasas saviem spekiem uz robezas taisijusas. Nu ne ko, ara jau neplesis.. Aizveda mus beidzot lidz robezkotrolei, Taizemes puse viss atri un bez pretenzijam. Bet Kambodzas puse! Tadu robezkotroles punktu es nebiju redzejusi: rindas milzigas, telpa mazina mazina, strada tikai divi robezsargi, ta ka vizu vareja taisit uz vietas, ko ari daudz darija, tad rinda stavesana ievilkas gandriz 3 stundu garuma. Bet beigas laimigas tikusas garam pasu kontrolei,kopa ar vel kadiem 20 turistiem esam autobusa un izradas ka vel lidz Siam Reap jabrauc 6 stundas. Atliek tikai nopusties un sesties ieksa! Brauciens paiet diezgan atri, jo verojot apkart ir par ko pabrinities. Govis, skunisiem lidzigas majas, smilsaini celi, ipatneji braucam riki, mazi netiri,plikini bernuki, suni un valsts lielako partiju reklamas ,tas viss veido istu Kambodzas ainavu. Beidzot esam nonakusas gala! Izkapjam no busa un atkal klat tuk tuki un daudz mazu virini skraida apkart un jauta, vai jums viesnicu nevajag, kads ir jusu bugets utt. Autobusa soferis iesaka savu pazinu, kas mus aizved uz viesnicu.. Tik labi atlaisties pec tik gara brauciena.. Ta ka vieteja valuta viens USD ir 4000 Rialu, tad lielakoties visur nem preti USD. Tadel nevaretu teikt ka cenas butu loti zemas. Siem Reap parsteidz ar savu attistibu un gaumi. Sajutas savadas, ta ka Azija, ta ka nee.. Veikalos var atrast tadas lietas un partiku, kadu es nevaru dzivojot viena no lielakajam Kinas pilsetam. Nedaudz pastagajam pa pilsetu, bet taka jacelas nakama rita atkal loti agri,lai paspetu uz skaistako saullektu, kadu Azija varot redzet ( ta mums vietejie teica), dodamies atpakal uz viesnicu! Esam tuk tuka jau pirms 5 no rita un braucam uz Angoras templiem. Nonakam gala un tad sakam kauleties ar tuk tuk soferi par cenu, ja vins mus izvada pa visiem templiem.. Tagad iesaku braucejiem pajautat informacija, cik isti ir tas attalums no viena templu kompleksa lidz otram. Mes ka nezinisi atkal parmaksajam jeb ka Kambodza saka, nodzina mums pliku galvu! Saullektu nesagaidam, jo laikama galvenais Khmers ir izdomajis, ka nebus redzet turistiem sauli. Ir apmacies un nakas iet skatities tapat! Templi tiesam ir iespaidigi!!! Vardos neizstastams!! Tads darbs un tik labi saglabajies! Ir verts braukt patsmit stundas!! Un koki apkart,tik skaisti un milzigi. Ja ir iespeja atlicinat dazas dienas,piemeram, no brauciena pa Taizemi, tiesam iesaku aizbraukt! Ir ta verts. Visa diena paiet staigajot pa templiem un parkiem. Nakama diena plans ir doties uz galvapilsetu. No Siem Reap uz galvaspilsetu var vai nu braukt ar busu vai lidot, vai braukt ar kugiti. Mes izvelejamies pedejo. Nakama rita nepacietigi gaidam, kad mums atbrauks pakal mini buss, kas aizvestu uz kugisu piestatni. Atbrauc ar 30 min kavesanos.. un neviss buss pec dzips-pikaps... Ta ka esam pedejas pasaziers, tad jasez mala un jaludz Buda, lai kopa ar kadu no somam neizkristu ara braucot pa grumbulaino celu. Esam piestante un atkal saskrien daudz mazinu khmeru virinu un sak grabt somas un nes uz kugi... Es nesu savejo pati, bet nonakot uz kuga tads mazins sicins puisitis piedavas paradit kur jaliek soma un panem manu cemodanu , un pec tam klusinam ausi cukst: kundze, es jums somu nesu, samaksajat nedaudz  Pec kadam 30 min, kugis ir pilns tikai ar arzemniekiem, jo brauciens ir samera dargs 35usd! Ta mes uz kuga pavadam gandriz 7 stundas, jo pacelam kugitim saluzt motors... Braucot garam zvejnieku ciematiem, nopriecajos, ka esmu dzimusi Latvija un mana berniba nepagaja vizinoties skarda bloda pa netiro Mekongas upes udeni. Iznak braukt cauri ari lielakajam ezaram Dienvidazija – Tonle Sap. Uznak miedzins un iemigu uz kugisa jumta un pamostos pec kadas stundas, konstateju, ka laikam busu apdegusi, neskatoties uz to ka pretapdegumu kremu kartigi sasmereju pat uz ausim  Beidzot esam klat Phonpena, Kambodzas galvapilseta, kur mus sagaida soferis, musu Siem Reap tuk tuk vaditaja draugs un pa 5 usd aizved uz viesnicu! Viesnicas loti letas un daudz. Restoranu ir daudz, bet salidzinosi dargi un partikas veikalos ir tikai ievesta prece, kas maksa dargak ka Kina. Pati pilseta likas diez gan netira, luksaforus vispar neredzejam un ari nevienu avariju,visi kaut ka tiek lidz galam. Tirgi , ka jau Azija, ir pilni pirceju un pardeveju. Turpat var nopirkt svagu zivi un paejot netalu bikses vai t-kreklu. Galvenie apskates objekti galvaspilseta ir Karala Pils un Nacionalais muzejs. Muzejs ir loti skaists, ar skaistu ieksejo darzu, bet eksponatu ir mazak ka Valmieras muzeja! Vislielako iespaidu atstaja Karala Pils. Loti skaisti, tadas spilgtas krasas, tadas cakas jumtiem un dekorativie elementi,visur lielakas un mazakas budas statujas. Es domaju, ka vietejie tur jutas ka cita pasaule. Tur vairs nav ne minas no putekliem, nabadzibas, netira udens. Ara ejot vel ieveroju loti interesantu koku. No sakuma domaju ka pie stumbra ziedosie ziedi ir maksligi, tad domaju ka tas ir klat piestadits vijigs augs, beidzot izradijas, ka tie ir koka ziedi! Japiemin, ka pili aizliegts apmeklet ja esi gerbies sortos, vai kreklina bez piedurknem. Tadel man ari nacas ietities lidzi panemtaja lakata. Nakama rita atkal jasezas autobusa un pec 7 stundam esam klat valsts dienvidos: Kambodzas-Taizemes robezpunkta – Koh-Kod, kur atkal stavam 3 stundas gara rinda, bet par to nemaz nebedajam, jo celojums bija ta verts! Tads skrejies pa mazpazistamo, bet loti interesanto khmeru valsti. Bistami nebija, vienkarsi pasam jaskatas lidzi, kas kur notiek. Albuma var redzet bildes no visam apraksta esosajam vietam. Ja ir kadi jautajumi, drosi rakstat atbildesu! Lai jauks celojums un lai jums pliku galvu nenoskuj! p.s Karaliskas Pils bildes var redzet atseviska albuma.