Vidzemes augstienes lepnums - Cesvaine

Vidzemes augstienē dižojas Latvijas lepnums pilsēta Cesvaine. Tās godu spodrina gan Cesvaines pils, kas ieguvusi titulu "Sapņu pils" un ir valsts mēroga arhitektūras piemineklis un kopš 1997.gada iekļauta Eiropas kultūras mantojuma sarakstā, gan tālu aiz Latvijas robežām pazīstamais Cesvaines piens ar gardiem siera produktiem, gan kultūras un mākslas pasākumi un romantiskā pilsētas ainava.

Mēs nemaz nezinājām, cik Cesvaine ir patīkams tūrisma objekts. Tajā ir viss, lai mierīgā gaisotnē labi pavadītu laiku. Vispirms jau apskatāma pati Cesvaines pils - akmenī kaltā skulptūra, apkārt tai apskates vērts ir muižas parks. Cesvaines pilsētā atrodas muižas kompleksa ēkas - zirgu stallis, klēts, alus brūzis, smēde. Ēkas ir sakoptas un acij tīkamas. Alus brūža velvētās telpas var aplūkot, apmeklējot amatniecības un mākslas salonu "Divi Torņi". Salonā var nopirkt interesantus mākslas un amatniecības izstrādājumus, ziedus, suvenīrus, dāvanas. Mīlīgā atmosfērā, baudot mākslas priekšmetu tuvību, var padzert kafiju un našķoties. Varam ieteikt, tiešām jauka vietiņa, sevišķi romantikas meklētājiem. Turpat netālu iekārtota Mākslas skola, kurai garām nepamanot to nevar paiet, jo no ārpuses skaidri redzams, ka te pa logiem kāpj laukā māksla un pie durvīm vējā plīvo visās iespējamās krāsās skolēnu prieks. Pusdienas mēs paēdām Cesvaines centra krodziņā "Kuilis" un jāsaka, ka tik tikko varējām pieveikt gardo maltīti.

Ar prieku vērojām, ka Cesvaine mīl bērnus un skaistumu. Pilsētā izveidoti ziedu laukumi, puķu dobes, parkā - udenskritumiņi, zied ūdensrozes, novietoti dekoratīvi soliņi un koka figūras, bet bērnu rīcībā nodots speciāli ierīkots sporta laukums.

Aizgājām arī uz Cesvaines evaņģēliski luterisko baznīcu, kas ir arhitektūras piemineklis un ir slavena ar to, ka ir lielākā lauku baznīca Latvijā. Baznīca piesaista ļoti daudzas tūristu grupas ar savu izskatu, ērģeļu koncertiem, gotiskiem logiem, torni. Īpašu šarmu tornim piešķir arkbutāni- Latvijas baznīcu arhitektūrā ļoti reti lietota konstrukcija. Baznīcas pagalmā atrodas piemineklis 1941.-1949.gadā izsūtīto no Latvijas piemiņai ar uzrakstu "Dievs, piedod mums visiem". Lielo koku paēnā var pasēdēt un pārdomāt Latvijas vēstures ēnas puses, bet skats apstājas tālumā. Pāri baznīcas sētas akmens mūrim redzams tāltāls skats uz mežiem un pakalniem, kas dod cerību un piedošanas sajūtu.

Nakšņot var doties uz pilsētai pavisam tuvo Grašu muižu, kuras klasicisma stilā būvētajā kungu mājā (1784.g.) šobrīd ierīkota brīnišķīga viesnīca, bet par to citreiz.

Cesvaine mūs sagaidīja ar siltu un saulainu laiku un tagad tāda arī paliks sirdīs - krāsaina, interesanta un silta.