Augstie Tatri. Polija. Piecu dienu ceļojums.

Vēlos padalīties nelielā ceļojuma aprakstā uz Polijas dienvidiem, kur apmeklējām Augstos Tatrus. Ceļojuma mērķis protams bija pastaigas pa kalnu grēdām, bet iekļāvām tajā gan patīkamo, gan lietderīgo. Un tātad sākam:

Ceļojums aizņēma 5 dienas (četras naktis). Visu ceļojumu jau izplānoju pavasarī, kad laicīgi caur www.booking.com atradu nepieciešamās viesnīcas nakšņošanai. Sākumā biju plānojis gulēt teltī vai mašīnā, bet tad pārdomāju, jo cenas Polijā ir patiešām pieņemamas. Nakšņošana Polijas viesnīciņās trijām personām (mēs braucām divi pieaugušie un pusaudzis) cenās ir no 20 eiro līdz 35 par diennakti. Nolēmu, ka tomēr pēc smaga pārbruaciena un labām aktivitātēm kalnos vēlēšos nomazgāties dušā un izgulēties gultā.

Mēģināšu pievienot visa ceļojuma laikā veiktās izmaksas un aprakstīt ceļu. Došu pamanītos ieteikumus.

Izbraucām no Rīgas nedaudz pēc 05:00. Laiks bija ļoti patīkams, saule leca, gaiss dzestrs un svaigs. Rīga vel atpūšas no nedēļas ikdienas. Braucienam izmantojām gan navigāciju, kas jau sen bija iepirkta, bet ar 2009 gadā pēdējo reizi atjauninātu Eiropas karti. Nelēmu, ka gluži jau nu pilsētas savu atrašanās vietu mainījušas nebūs. Varam kļūdīties tikai paša ceļa izvēlē, ja būs remonti vai jauni ceļi parādījušies pa šo laiku. Lai pārnodrošinātos, vel izmantoju planšetdatoru, kurā laicīgi ieinstelēju programmu MAPS.ME (http://maps.me/en/home), kura izmanto satelītus atrašanās vietas noteikšanai un sastāda lietotājam taisnāko izvēlēto ceļu. Šī programma lieliski palīdzēja, jo jau attainoja jaunos ceļus, kuru Polijā netrūkst. Polijā redzams ļoti nopietni pieiet pie ceļu uzlabošanas , jo ņemot vērā satiksmes plūsmu, šī valsts labi pelna uz tranzītiem un tūristiem. Ceļi praktiski visur lieliski. Daudz ātrgaitas šosejas. Bet visu pēc kārtas.

Tātad pēc ātras gaitas caur Bausku, ielecām jau agrā rīta stundā Lietuvā, kuru strauji šķērsojām nepilnās trīs stundās. Visu braucienu biju ieplānojis tā, lai braucam sestdienā (agri no rīta), kad cerams mazāk mašīnu uz šosejām, kā arī uzsākām agri no rīta, jo vēlējos nonākt jau pie pirmās viesnīcas vakara pusē, lai forši izgulētos un atpūstos. Viss izdevās kā plānots. Sākumā nedaudz aizķeršanās Polijā, jo bija jāpierod pie šīs valsts šoferīšu braukšanas manieres, bet jāatzīst, ka mūsējie brauc pārgalvīgāk. Ceļš gāja kā smērēts, jo kā jau minēju, ceļu kvalitāte Polijā lieliska. Nekur uz maksas ceļiem uzbraukt nesanāca. Pirmā pieturvieta manā ceļojuma mērķī bija pilsētiņa Inwald. Tā ir neliela, bet skaista Polijas pilsētiņa, kura atrodas apvidū Vadovice, kur dzimis Jānis Pāvils II. Šo faktu vietējie piemin ar daudzām piemiņas vietām un lietām saistītām ar šo Vatikāna baznīcas galvu.

Tātad vakara pusē jau biju klāt mazajā Inwald pilsētiņā, kur mani pamatīgi iepriecināja un arī atzīšos izbrīnija daudzās mazās bodītes un tirgotaviņas, kuras bija vaļā neskatoties uz sestdienas vakaru. Ēstuves un picērijas, krodziņi un kebabu tirgotavas. Visur daudz smaidīgas sejas. Var pamanīt, ka viņi mūsu VID nepazīst, jo mazie biznesi tur ir ārkārtīgi populāri. Katra otrā sēta un pagalms ar savu mazo nodarbīti, kurš piedāvā saremontēt pļaumašīnu dzinājus, kurš piedāvā naktsmājas (ļoti populāra nodarbe Polijas dienvidos), kurš tur mazu veikaliņu, kur vari nopirkt sev aliņu, cepumus, citus našķus. Par labu izvēlei uzsākt ceļojumu sestdienas rītā, mani nolika pats fakts, ka Poļi ir ļoti ticīgi katoļi un īpaši apvidū, no kura nācis viņu pāvests un kur strodas arī mans pirmais mērķis.

Tātad otrā rītā (svētdien), kad devos ar savu ģimeni uz vienkārši fantastisku atpūtas parku http://www.inwaldpark.pl/ visi Poļi devās uz baznīcu. Parks bija rīta cēlienā kluss un tukš ar tikai nedaudz apmeklētājiem. Tas man deva labas priekšrocības pastaigāties un uztaisīt labus foto. Inwald parks ir pasakains mērķis jebkuram atpūtniekam. Parka komplekss iekļauj sevī piecus parkus. Dinozauru parks, vēstures parks (viduslaiki), Jāņa Pāvila II memoriālais parks (apstādījumi, skulptūras, ziedi), miniatūru parks un atraksciju parks (veirāk izteikts bērniem, bet arī tēti mierīgi atradīs sev patīkamas nodarbes). Katrā parkā var pirkt biļetes atsevišķi, bet ir iespēja ņemt arī uzreiz kopējo biļeti visiem parkiem. Ģimenēm lētāk. Vienai personai uz visiem parkiem bez laika ierobežojuma biļete izmaksāja 69 zlotus (16,69 eiro pēc patreizējā kursa).

Ap pusdienas laiku izbraucām uz otro mērķi (primāro), kurš atrodas vel kilometrus 90 uz dienvidiem - Zakopane. Pilsēta, kura ir tūristu viena no apmeklētākajām vietām Polijā. Zakopani sauc par Polijas ziemas galvaspilsētu, jo tur ir ārkārtīgi daudz slēpošanas un kalnu trases. Vasarā tā ir ārkārtīgi populāra kalnu tūristu apmeklēta vieta. Pašā pilsētiņā ir ļoti daudz iespējas atrast nakstsmītnes, jo ja neesi pasūtijis gultas vietas caur internetu, tās var viegli atrast arī uz vietas. Jau braucot pilsētiņa ielu malās stāv vietējie ar plakātiem rokās, ka izīrē naktsmītnes. Cenas guļvietām atkarīgas no izvietojuma (pilsētas centrs, tuvāk kalniem) un skata no loga. Ja neesi izvēlīgs, var atrast istabiņas no aptuvenio 20 eiro par diennakti. Ja vēlies ar balkonu un skaistu skatu uz kalniem u.t.t., tad vajadzēs nedaudz vairāk naudiņas.

Tātad Zakopanē ieradāmies svētdienas vakarā, viegli atradām savu jau laicīgi pasūtīto naktsmītni un iekārtojāmies. Lai nekavētu lieki laiku izgājām uz pilsētiņu, kur izlūkojām nākamajā dienā ieplānoto apmeklējumu vietas un darbu laikus. Pirmdienas rītā devāmies uz kalniem. Var viegli piebraukt tuvāk kalniem, kur atkal atrast stāvvietu mašīnām nav grūti, jo vietējie palīdz par nelielu samaksu ar saviem pagalmiem. Uz dienu (līdz 24:00) atstāt mašīnu man izmaksāja 20 zlotus (4.84 eiro). Tad ar kājām, vai zirga pajūgu var doties uz kalnu pakājē atrodamajiem pacēlājiem, vai kalnu taku sākuma punktiem.

Pacēlājam iesaku laicīgi pasūtīt biļeti internetā (http://www.pkl.pl/pl/home). Bet ja ierodaties laicīgi, tad garas rindas nebūs. Rindas sāk veidoties ap 09:00, bet pacēlāju sāk strādāt jau no 07:00. Pacēlājs izmaksāja 48 zloti (11.48 eiro) vienai personai turp (var pirkt biļeti arī turp un atpakaļ). Kalnos ir dažādas grūtības (laika ziņā) trases, kurās pastaigāties. Jāņem vērā, ka tā nav vienkārša pastaiga, bet brīžiem diezgan pamatīga kāpelēšana pa akmens bluķiem.

Sporta apavi obligāti, ja neesat ekipēts ar tūrismam pa kalniem paredzētiem apaviem.

Es ņēmu līdz arī pietiekami daudz ūdeni un pārtiku, lai nepiespiesti varētu ik pa stundai apstāties un iestiprināties. Kalnos pāri takām arī sastopami kalnu strauti ar dzidru ūdeni.

Redzami kalnu mežos dzīvojami dzīvneiki. Starp citu pakājē bija arī brīdinājumi par lāčiem un skaidrota uzvedība, kā rīkoties, ja tāds uzduras jums uz kalnu takas. Pēc garas pastaigas pa kalniem, kad kājas ceļgalos jau trīc un ļogās atgriezāmies pilsētā. Lai forši relaksētu nogurušos locekļus devāmies uz lielisko ūdens atrakciju parku, kurš savu veldzi lieliski papildina ar termālajiem baseiniem. Ģimenes biļete trijām personām man izmasāja 96 zlotus (22.99 eiro) par 2,5 stundām. Jāsaka godīgi, ka tik ilgi man personiski tur nebija vajadzības, bet meita izpriecājās pilnu laiku. Baseini ļoti silti, trubas garas, viss interesanti un patīkami. Mani viss vairāk priecēja milzīgi āra baseini ar ļoti siltu ūdeni un d;zakuzi, kur guļot vēsā laikā baudi ūdens siltumu un skatu uz Tatriem. Skats un izjūtas pasakainas. Kad viss izbaudīts, mierīgi izbaudijām vietējās picērijas labumus. Mūsu picērijām būtu kur pamācīties. Par nelielām naudiņām atnes picu, ar kuru varētu apsegties. Nespējām visu norīt, mums atnesa kastītes, kur visu jauki iesaiņo līdz ņemšanai. Pilsētiņā iesaku ēst vai nu tādās picērijās, nedaudz sānis no paša centra, jo pašā centrā, kur ir galvenā gājēju iela pārbāzta ar veikaliem un restorāniem cenas arī ir augstākas.

Nākamajā dienā ceļu turpinam uz Krakovu. Pilsēta vesturiski viena no vecākajām un skaistākajām Polijā. Tur apglabāti visi Polijas karaļi, tur vecpilsēta ir pilna ar vēsturiskiem tempļiem. Ārkārtīgi daudz tūristu. Nedaudz lielisko izjūtu pabojāja daudz netīro ielu, jo viņiem acīm redzot nav likuma, kurš pie katra veikala liek izvietot atkritumu tvertni. Bet tas nespēj sabojāt svētku un baudas sajūtu pastaigājoties pa vecpilsētas ielām.

Pusi dienas nostaigājot pa Krakovas centru mums vēstures pietika, lai uzsāktu sava ceļojuma pēdējo daļu - braucienu apvienot patīkamo ar lietderīgo. Protams tā ir Belostoka. Belostokā ierodamies vēlā vakarā, domājām, kur palikt pasnaust, kad pie paša tirgus atradām mazu moteli. Vietas bija, jo darba diena, kā arī cena pieņemama (115 zloti trim personām). Izgulējušies no rīta laidām pa tirgu un vēlāk u lielveikaliem. Lai apjaustu šīs pilsētas tirgotāju mekas nosaukuma pamatojumu, minēšu tikai faktu, ka lielveikals Maxima XXX ir tikai nelielas noliktavas izmērs, kad ieej vietējā Belostokas lielveikalā. Protams, ka visur priecē cenas. Lai daudz neizplūstu minēšu, ka kārtējo reizi iepirku sev apakšveļu visam gadam, 1 eiro gabalā, kvalitatīva un forša. Veļas pulveri ARIEL un PERSIL 5.250 kg iepakojumi par 10 eiro gab. Daudz te neizplūdīšu, bet teikšu atklāti, ir vērts tur iepirkties. Pēcpusdienā devāmies mājup un jau ap 20:30 varējām saukt - Sveika Rīga, vai tu mani redzi. Ceļojums pasakains un iespaidu pārpilns. Tagad rakstot to vel un vel izbaudu ar gara acīm redzēto un izjusto.

Daži padomi:

* Lai ietaupītu uz ēšanu, ņemat līdz no Latvijas labu rupjmaini, veikaliņos var nopirkt normālas gaļas, sierus, desas, nebūs jāiet ēstuvēs.

* Benzīntankos degviela aptuveni līdzīga mūsu cenai, nedaudz augstāka. Var izmantot plānojot - http://aizbraukt.lv/eiropas-degvielas-cenas/

* Nepērkat pārtiku pašos atrakciju parkos vai pašos tūrisma centros. Tur visam būs jūtams uzcenojums. Pērkat nomaļākās vietās, cenas normālas. Ēstuvēs porcijas lielas, patiešām lielas.

* Kafiju pa ceļam iesaku ņemt tikai SHELL tankos, pat Statoilā nav garšīga. SHELL tā ir pasakaina. Cena 7,99 zloti (1.9 eiro)

* Uzticaties savam navigatoram, caur Varšavu ceļš cauri super vienkārš un ātrs. Nemeklējat apkārtceļus.

* Ja nevēlaties īpaši ķimerēties ar naudas konvertāciju kalkulatorors, dalat cenas ar 4. Aptuvena cena eiro arī sanāks.

* Nekautrējaties izmantot krievu valodas zināšanas. Daudzi līdzīgi vārdi. Īpaši Belostokas tirgū krieviski visi saprot (laikam dēļ milzīgiem Baltkrievu pūļiem, kuri tur apgrozās).

* Uz ceļiem mierīgi var braukt ar lielāku ātrumu, kā norādīts zīmēs, nav policistu ar radariem, kādus parasti var sastapt Latvijā.

* Ja pasūtat viesnīcu laikus, mēģinat sazināties ar to iepriekš (email). Neiesaku, ja galā nerunā angliski, būs grūti uz vietas jebko uzzināt.

Ja rodas kādi jautājumi, labprāt atbildēšu. Paldies ja lasījāt un ceru, ka Jums noderēs kaut kas no mana apraksta. Vēlu veiksmi ceļojumos.