Ziemeļpolija ar auto

  • 5 min lasīšanai
  • 37 foto
2008.gada jūlijā devāmies ceļojumā uz Ziemeļpoliju (līdz Gdaņskai). Braucām ar savu auto. Divi pieaugušie un divi sešgadīgi bērni. 1.diena (pirmdiena). 9:00 izbraucām no Rīgas un 14:15 iebraucām Polijā. Jau pirmajā miestā Szypliszki (vēl neaizbraucot līdz Suvalkiem) griežam pa labi, pa 651.ceļu. Ceļš ir šaurs un līkumots. Knapi var samainīties divas pretim braucošas mašīnas. Bieži apdzīvotas vietas. Tā kā vidējais ātrums sanāk kopā tikai ap 50 km/h. Līdzīgi ir arī citi Ziemeļpolijas ceļi, kuri apzīmēti ar dzelteniem cipariem. Toties visi asfaltēti, bet daži bruģēti. Sākumā ceļš ved pa jauku paugurainu apvidu. Pa ceļam var apskatīt Polijas/Lietuvas/Kaļīņingradas apgabala robežu krustpunktu un papētīt kāds nu kuram izskatās tas robežstabs. Pa kreisi griežam iekšā uz Stańczyki miestu. Tur ir divi ļoti iespaidīgi bijušie dzelzceļa tilti pār dziļu gravu. Celti 1914. un 1926.gados. Viens tilts tiek atjaunots, bet par otru var pastaigāt. Tas ir Latvijai tuvākais no ievērojamiem Polijas tūrisma objektiem. Dīvaini, ka ne latviešu ceļojumu aprakstos, ne tūrisma firmu piedāvājumos par šiem tiltiem informāciju neesmu manījis. Izbraukuši cauri Gołdap pilsētai, tālāk dodamies pa 650.ceļu. Węgorzewo nedaudz pastaigājam un iepērkamies. Tālāk dodamies uz Vilku midzeni. Tur ierodamies 19:30. Iebraucot uzreiz ir klāt vīriņš, kurš piedāvā par attiecīgu samaksu (ap 10 Ls) visu izstāstīt. Tam arī piekrītam. Būtībā nopērkot bukletiņu (ir arī latviski) lielu daļu no tā var arī pats izlasīt. Vilku midzenis ir vesela bunkuru pilsētiņa, kurā 2.pasaules kara laikā uzturējās Hitlers un citi viņa kolēģi. Vācu armija atkāpjoties 1944.gadā bunkurus saspridzināja. Tomēr atstātās drupas ir ļoti iespaidīgas. Celtnes celtas tā lai izturētu bombardēšanu un nebūtu pamanāmas no gaisa. Tāpēc fotogrāfijās neizskatās gluži tik vareni kā dabā. Kompleksa teritorijā ir iespējams palikt pa nakti un uzsliet telti. Jauks kempings, kurā bez mums ir vēl kādas 7 teltis – šķiet visas ārzemnieku. Ir iespējas palikt arī viesnīciņā. Ir kafejnīca (tiesa gan vēlu vakarā tā nestrādā). 2.diena (otrdiena). No rīta vēlreiz izstaigājam Vilku midzeni. Tad devāmies uz tuvējo Kętrzyn pilsētiņu. Święta Lipka ir krāšņa baznīca. Noteiktos laikos tajā notiek ērģeļu prezentācija. Mēs ierodamies tieši laikā. Ērģeles spēlē, figūriņas kustās, zvaniņi zvana. Ir ko dzirdēt un redzēt. Tālāk dodamies uz Reszel – jauka pilsētiņa ar pili, baznīcu, vecpilsētu un tiltiņu. Muzeju, kas atrodas pilī, neskatām. Tad uz Lidzbark Warmiński – apejam apkārt kvadrātveidīgai viduslaiku pilij. Iekšā netiekam – šķiet, ka remonts. Šajā pilī, līdzīgi kā vairākās citās šajā apgabalā, ir savulaik dzīvojis Koperniks. Nākošais pieturas punkts mums ir Pasłęk. Arī viduslaiku pils, baznīca. Netālu no šīs pilsētas atrodas Elblagas kanāls. Un te pat ir vietas, kur kuģi starp kanāliem tiek pārvietoti pa sauszemi. Spriežot pēc redzētajām bildēm, jābūt interesanti. Tomēr kuģi iet pēc noteikta grafika un mēs to esam jau nokavējuši. Elbląg ir krietni lielāka pilsēta par iepriekš apskatītajām. Te kursē pat tramvaji un daži no tiem ar zemo grīdu. Vecpilsēta ir daudz cietusi 2.pasaules karā. Liela daļa ēku uzceltas no jauna, saglabājot gan veco ēku izmērus. Diena iet uz beigām un jāsāk domāt par naktsmītni. Šķiet, ka kempingi vairāk koncentrējās jūras piekrastē. Uz turieni arī dodamies. Braucam uz Mierzeja Wiślana. Tā ir Kuršu kāpām līdzīga ķeska, kuru no abām pusēm apskalo ūdens (no vienas puses atklāta Baltijas jūra, no otras puses līcis). Tik iespaidīgus skatus kā Kuršu kāpās mēs šeit neredzam. Ceļš, mežs un kūrorta pilsētiņas. Apmetamies kempingā „Gallus” miestā Krynica Morska. Kempings ir pārpildīts. Knapi atrodam vietiņu pie žoga. 99% no kempinga iemītniekiem ir poļi. Daži tā iekārtojušies, ka izskatās te gatavojās pavadīt visu vasaru. Tā viņi te dzīvo - viens otram gandrīz uz galvas. Gar tirgotāju būdiņām izdodas tikt līdz jūrai. Vērojam viļņus un saulrietu. 3.diena (trešdiena). No rīta naski pametam kempingu un dodamies uz Malborku. Tuvojoties Malborkas pilij redzam vīriņu, kas māj un rāda, kur jābrauc. Sekojam norādījumiem un konstatējam, ka esam nokļuvuši maksas stāvvietā. Ir tur arī citas stāvvietas ar savējiem mājējiem. Malborkā ir arī kempingi. Iespējams, ka būtu bijis prātīgāk šeit pavadīt iepriekšējo nakti. Lai sasniegtu pilu, protams, jāiziet cauri dauzām suvenīru un ēdamlietu pārdotuvēm. Šeit tirgo arī izlejamo Iļģuciema kvasu. Pils ir liela, iespaidīga ar daudzām zālēm un ekspozīcijām. Šajā Polijas daļā sarkaniem ķieģeļiem mūrētas krustnešu pilis ir gandrīz katrā pilsētiņā. Šī ir galvenā un vislielākā. Malborkas pils apskatē mums paiet pusotra stunda. Tālāk dodamies uz Trójmiasto. Tās ir trīs kopā saplūdušas pilsētas – Gdańsk, Sopot, Gdynia. Daļu ceļa nākas braukt par maksas 1.autobāni. Iebraucot, saņem papīrīti. Izbraucot, to nodod kasē un tev pasaka cik jāmaksā. Nav dārgi (zem lata). Pa apvadceļu nonākam Gdynia. Tas ir arī mūsu ceļojuma tālākais punkts. Pēc nelielas maldīšanās (te lieti būtu noderējis GPS) nonākam pilsētas centrā. Starp citu, Gdynia ir viena no trīs Polijas pilsētām, kurā kursē trolejbusi. Dīvainā kārtā izdodas atrast bezmaksas autostāvvietu gandrīz pašā centrā. Galvenie tūrisma objekti pilsētā atrodas uz viena mola. Pie mola ir noenkurojušies divi kuģi – muzeji. Iesprūstam pie suvenīru un ķīniešu štruntu pārdotuvēm. Bērniem acis zib uz visām pusēm. Izdodas izlauzties tomēr līdz akvārijam. Akvārijs ir apskates vērts un bērniem patika. Tālāk braucām uz Gdaņsku. Jo lielāka pilsēta, jo grūtāk atrast, kur nolikt auto. Brīnumainā kārtā izdodas tomēr nolikt mašīnu pie pašiem pilsētas vārtiem. Laukumā pie vecpilsētas sastellēta estrāde, teltis un notiek kaut kādi koncerti. Nezinu vai tā tas ir katru dienu, vai tikai par godu kādiem svētkiem, bet visa Gdaņskas vecpilsēta atgādina lielu bazaru. Uz ielas tirgojās ar visu sākot no suvenīriem un saldējumiem, beidzot ar masāžas saloniem. Starp tirgotāju būdiņām ar mokām var saskatīt pilsētas arhitektūru. Līdzīgi kā daudzas citas Polijas un Vācijas pilsētas arī Gdaņska kara laikā tika gandrīz pilnībā sagrauta. Pēc kara vecpilsēta ir atjaunota. Izstaigājam vecpilsētu. Tuvojas vakars un dodamies meklēt naktsmītni. Apmetamies kempingā Stogi (tas ir Gdaņskas pilsētas rajoniņš pie jūras līdzīgi kā Rīgai Vecāķi). Uz turieni pat ved tramvajs. Atkal pārpildīts kempings. Ar mokām atrodam kādu vietu pie tualetes. Pusi naktis kaut kur tuvumā dārd skaļa mūzika. Mēs ar sievu nevaram aizmigt, toties bērni guļ saldā miegā. 4.diena (ceturtdiena). Visa diena paiet braucot mājup no Gdaņskas uz Rīgu. Braucam pa 7.šoseju, aiz Ostrodas pagriežamies uz 16.šoseju. Braucām cauri Olsztyn, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz, Ełk. Pie Augustow griežam uz 8.šoseju un izbraukuši cauri Suwałki nonākam Lietuvā. No Gdaņskas izbraucam 9:45 un 23:00 esam Rīgā. Šie ar sarkanajiem cipariem atzīmētie ceļi pārsvarā ir labāki nekā pirmajās divās dienās brauktie un ar dzelteniem cipariem apzīmētie. Tiesa gan ap Mikolajkiem arī 16.šoseja kļūst šaura un līkumaina. Runājot par vēsturi, jāmin, ka tie Polijas apgabali, pa kuriem mēs ceļojām, līdz 2.pasaules kara beigām piederēja Vācijai. Vienīgi Gdaņska (Danciga) starp kariem bija brīvpilsēta, bet Gdynia tobrīd bija vienīgā Polijai piederošā osta. Ar 4 dienām bija krietni par maz šim maršrutam. Tādām ievērojamām pilsētām kā Olsztyn, Sopot tikai izbraucām cauri. Neapskatījām ne Frombork, ne Olsztynek (skansens), ne Grunwald kaujas vietu, ne kuģīšu pārvietošanu Elblagas kanālā. Ja ceļotājiem ir vairāk laika var turpināt maršrutu augšup pa Vislu un apskatīt UNESCO sarakstos iekļauto Toruń pilsētu. Var arī turpināt ceļojumu gar jūru un apskatīt Słowiński Park Narodowy , kurā esot iespaidīgas kāpas. Izmaksas. Ceļš – 1812 km. Atrakcijas. (ļoti aptuveni 1 LVL = 5 PLN) Stańczyki tilti – pieaugušiem 2 PLN, bērniem (no 6 gadi) 1 PLN, autostāvvieta 3 PLN. www.goldap.pl/?id=11746&location=f&msg=1 Vilku midzenis – pieaugušiem 10 PLN, gida pakalpojumi 50 PLN, bukletiņš latviski 8 PLN, auto stāvvieta 8 PLN, telts vieta 10 PLN. www.wolfsschanze.home.pl Święta Lipka – stāvvieta 3 PLN, ērģeļu prezentācija baznīcā par ziedojumiem. www.jezuici.pl/swlipka Par kuģīšu satiksmi Elblagas kanālā - www.zegluga.com.pl Malborkas pils – stāvvieta 20 PLN, pieaugušo biļete 30 PLN, www.zamek.malbork.pl Maksas autoceļš gabalā starp Malbork – Gdańsk – 3,50 PLN. Gdynia akvārijs – kopā mums sanāca 40 PLN, www.aquarium.gdynia.pl Kuģis - muzejs Gdynia - www.trojmiasto.pl/Dar-Pomorza Naktsmītnes. Vilku midzenis – kopā ar objekta apskates izdevumiem. Kempings „Gallus” (71, Krynica Morska) – kopā mums sanāca (telts vieta + auto novietošana + divi pieaugušie + divi bērni) 54 PLN, duša 2 PLN vienam. www.gallus.mierzeja.pl Kempings „Stogi” (218, Gdańsk Stogi) - kopā (telts vieta + auto novietošana + divi pieaugušie + divi bērni) 45 PLN, www.kemping-gdansk.pl Piejūras kempingus es gan neieteiktu.


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais