Irānas ekspedīcija. 3 stāsts. Marsa kalni (Balučistāna)

Iepazinis interesantākās vietas Irānas Azerbaidžānas provincē, sēžos lidmašīnā, lai no Persijas ZR dotos uz tās tālāko Dienvidu nostūri - Chabahar pilsētu, Balučistānas provincē. To apdzīvo baluči, vēl viena tauta, kas nonākusi divu impēriju krustugunīs un tāpēc tikusi sadalīta. Persijas un Indijas impērijas, tai skaitā Mogulu un tai sekojusī Britu Impērija novilkusi svītru pa vidu baluču apdzīvotajām teritorijām, tāpēc daļa to apdzīvo Irānas tālāko dienvidu stūri un otra puse Pakistānas DR daļu, uzreiz otrpus žogam.

Čabahara ir maza un putekļaina pilsētiņa nekurienes vidū. Valdības centieni to attīstīt izveidojot brīvo ekonomisko zonu, nedeva cerēto un iedzīvotāju skaita ziņā tā sasniedza vien Jelgavas apmērus. Bet tūristus šis nepazīstamais nostūris, kas nav pieminēts nevienā ceļvedī, vilina ar pāris interesantām dabas vietām un sārtām smilšu pludmalēm, kas klinšu dēļ nav diez ko piemērotas atpūtai, bet toties ir ļoti fotogēniskas.

Galvenā lieta, kas piesaistīja manu uzmanību šim baltajam plankumam tūrisma kartē ir Marsa kalni. Kā nosaukums liecina, te var cerēt ieraudzīt ainavu, kas raisītu asociācijas ar Marsu. Nezinu vai Marsu man šie kalni atgādina, jo tas vairāk ar sārto krāsu asociējas, bet uz Mēness ainavu te pilnīgi noteikti velk. Baltu, sausuma saplaisātas virsmas līdzenumu, te ielenc izroboti kalni ar neierastām formām, kuras izveidojis lietus ūdens, vējam arī pieliekot nedaudz roku. Īpaši mistiski šie mālainie kalni izskatās saulrieta laikā, jo pēdējie saules stari ainavu padara vēl noslēpumaināku un draudīgāku,...un tad nudien Marsa kalni izskatās kā nokrituši no kādas citas planētās.

Līdzīgi kalni paveras arī otrā virzienā braucot, uz ziemeļiem no Čabaharas, tikai ne tik biezā slānī un ne tik izroboti. Bet mans mērķis nu jau bija pavisam cits - Gel-Afshan dubļu vulkāns. Atšķirībā no Azerbaidžānas dubļu vulkāni šeit nav tik bagātā skaitā, toties te tie ir ievērojami lielāki. Ņemot vērā plašos "dubļu lavas" laukus visapkārt Gel-Afshan, jāsecina, ka šis ir arī daudz jaudīgāks par Azerbaidžānas brālēniem. Tā virsotnē atrodas krāteris, kas noklājis visu apkārtni ar sacietējušu dubļu kārtu. To tas acīmredzot pastrādājis iepriekšējo gadu garumā, bet tas nenozīmē, ka vulkāns ir aprimis. Nē, Gel-Afshan joprojām ir aktīvs un ik pēc brīža izmet pa kādam dubļu burbulim...