Vai doties ceļojumā? 10 dienas pēc Nepālas zemestrīces

Pirms 10 dienām Nepālu satricināja viena no spēcīgākajām zemestrīcēm valsts vēsturē pēdējo 100 gadu laikā. Himalaji ir seismiski aktīva zona, ar to jārēķinās visiem, kas turp dodas kalnu ceļojumos vai baudīt neparasto šī reģiona kultūru.

Īsumā apkopošu informāciju par situāciju Nepālā šobrīd, kas valsts pamazām sāk atgriezties pie rirmiska dzīvesveida.

Sākšu ar rajoniem, kas ir tuvāk epicentram un kuros ir lielākie postījumi. Ceru, ka informācija palīdzēs tiem, kas šogad ir ieplānojuši doties uz Nepālu trekingā vai kultūras ceļojumā.

Gorkha.

Atrašanās vieta kartē: http://www.seismonepal.gov.np/includes/googleimager.php?la=28.24&lo=84.75 Atzīmētā vieta ir sesmoloģijas novērošanas stacijas vieta.

Reģiona karte.

Pirmais un smagākais zemes grūdiens tika konstatēts šeit. Pēc Rihtera skalas 7,8 magnitūdas. Tuvākas nozīmīgās vietas: Manaslu un Tsum trekinga rajons. Lielākā pilsēta tuvumā: Pokharas. Rajons raksturojas ar daudzām dziļām un grūti sasniedzamam ielejām, kur izvietojušies mazi kalnu cimati. Tibetas robežai tuvāk dzīvo pārsvarā tibetešu kopienas pārstāvji, bet zemajās priekškalnēs dažādas nepāliešu tautības.

Postījumi: ļoti smagi un smagi. Daudz sabrukušas ēkas, pat veseli ciemati, daudz bojāti ceļu posmi, kā rezultātā nav iespējams pārvietoties no vienas vietas uz otru. Sabrukuši tilti. Ir daudz bojā gājušo un ļoti daudz ievainoto. Traucētā satiksme apgrūtina palīdzības sniegšanu pa sauszemi. Iespēju robežas tiek izmantoti helikopteri.

Informācija: http://manaslucircuittrek.com/2005/25th-april-earthquake-manaslu-tsum/

Sakarā ar lielajiem postījumiem nav prognozējams vai šajā sezonā būs iespējams atjaunot tūristu apkalpošanu Manaslu un Tsum ielejās.

Langtang.

Atrašanās kartē: http://www.seismonepal.gov.np/includes/googleimager.php?la=28.13&lo=85.65 Atzīmētā vieta ir sesmoloģijas novērošanas stacijas vieta.

Reģiona karte.

Postījumi: Langtang trekinga rajonā pēc daudzo aculielcinieku stāstījumiem, kas izglābās pirmā zemestrīces grūdiena laikā izveidojās milzīgs zemes nogruvums, kas nopostīja Langang ciematu. Savukārt Kyangjin Gompa ciematā spēcīgās zemestrīces dēļ sabrukušas ir ap 80% ēkas. Rajons ir ļoti nomaļš, takas un tilti bojāti. Daudz ievainoto, bojāgājušo. Grūta piekļūšana un sarežģīti veikt glābšanas operācijas.

Informācijas avots: esmu apkopojis dažādu cilvēku rakstus, dienasgrāmatu fragnmentus un komentārus no interneta, kas ir bijuši tiešie aculielcinieki. Oficiālo avotu, kas sniegtu šādu informāciju nav izdevies atrast.

Perspektīva šim gadam. Domāju, ka trekinga sezona uz šo reģionu šogan nav iespējama. Pārāk daudz postījumu. Paies ilgs laiks lai sakārtotu dzīvesveidu tiem cilvēkiem, kas tur palikuši. Būs jāseko līdzi informācijai.

Solokhumbu jeb Everesta rajons.

http://www.seismonepal.gov.np/includes/googleimager.php?la=27.84&lo=86.05 Atzīmētā vieta ir sesmoloģijas novērošanas stacijas vieta.

Reģiona karte.

Postījumi un bojājumi: informācijas ir daudz, it īpaši tādēļ, ka šis ir vispopulārākais trekinga un Alpīnisma reģions. Par Everesta bāzes nometnes traģēdiju jau ir ziņots daudz. Daudzas ekspedīcijas savu plānu uzkāpt Everestā šoogad ir atcēlušas. Daudzviet ir bojāti ceļi, ir sagruvušas ēkas, ir arī upuri mazajos cimatos. Sākumā evakuāciju apgrūtināja nepietiekamais tehniskais ekipējums (helihopteri), kā arī laikaapstākļi. Tāpat mazā Luklas lidosta bija kā "aklā zarna", no kuras visi gribētāji prom nevarēja tikt.

Domāju ka šogad Everesta trekinga rajons savu darbību atjaunos visai drīz un jau rudenī turp varēs doties visi, kas vēlas.

Citi trekinga rajoni. Anapurna, Dolpo, Upper Mustang u.c. ir skarti salīdzinoši maz. Pēc dažādas informācijas zemestrīces bojājumi ir nelieli un nebūtiski, ir sagruvušas atsevišaķas mājas, šur tur bojātas takas un ceļi. Domāju, ka trekings šajos rajonos šogan netiks traucēts. Informācija iegūta apjautājot manus paziņas un draugus Nepālā, kā arī no sociālajiem tīkliem.

Kā pēdējo apskatam atstāju Katmandu ieleju. Kaut arī zemestrīces apecentrs atradās aptuveni 80 km attālumā no Katmandu, tomēr bojājumu un ievainoto šeit ir ļoti daudz. Iemesli ir vairāki:

1. Katmandu ieleja ir ļoti biezi apdzīvota un haotiski apbūvēta teritorija.

2. Daudzas vēsturiskās ēkas ir vecas un zemes tricināšanu neizturēja.

3. Jaunākā laikā būvētas ēkas, kas sagruva zemestrīces laikā, ir bijušas celtas no ķieģeļiem un māliem, neizmantojot konstruktīvi drošus stiprinājumus. Iespējams, ka daudzas ēkas ir tikušas būvētas cilvēku pašu spēkiem. Kā nu sanāca, tā arī bija.

4. Katmandu ieleja atrodas zemā un purvainā apgabalā. Agrāk te esot bijis milzīgs ezers. Ne visur mājām ir stindri un pietiekami dziļi pamati.

No tūrisma viedokļa raugoties, Katmandu būtu jāatgūstas visātrāk, jo tūrsisms ir valsts būtiskākais ienākumu avots. Tomēr Nepālas milzīgā birokrātija, kas pēc manas saprašanas nebūt nav "vājāka" kā Latvijā, šo procesu var stipri bremzēt. Jau tagad pienāk signāli, ka ziedotās naudas summas cirkulē pa varas gaiteņiem, bet cilvēki nopostītajos rajonos nesaņem palīdzību. Tāpēc ziedotājiem iesaku izmantot privātus fondus un personas, lai sniegtu ātrāku palīdzību.

Mans partneris Rajendra Lama jau maija beigās gatavojas vienu grupu laist uz Dolpo trekingu. Tā kā visiem, kas vēlas doties uz Himalajiem, iesaku neatlikt savus plānus, tikai izvērtējiet kurp un kad doties. Rudens būstu ieteicamākais laiks. Neplānojiet trekingu uz smagu skartajiem rajoniem. Rēkinieties ar daudzām neērtībām, kas var būt saistītas ar neatjaunotajām valsts infrstuktūrām. Tomēr atcerieties, ka dodoties uz Nepālu, jūs savā ziņā sniegsiet šai zemei palīdzību atgūties pēc postošas dabas katastrofas.

Ja ir jautājumi sakarā ar situāciju Nepālā vai konsultācijām par došanos uz kalniem, rakstiet ints@3saules.lv vai man draugiem.lv manā profilā.

Paldies visiem, kas piedalījās un vēl piedalās ziedošanas procesā Nepālai. Kopīgiem spēkie ar maniem draugiem esam saziedojuši jau ap 4000 eur. Ziedojumā piedalījušies vairāk kā 70 cilvēku. Paldies jums visiem!