Nezināmā valsts - Svazilenda

"Svazilendas karalim ir 14 sievas un 27 bērni " , es tiku informēta auto nomā, kamēr kārtojām nepieciešamo Pilnvaru, iebraukšanai Svazilendā, Johannesburg lidostā.

Informācija par Svazilendu ir diezgan grūti sasniedzama, pat mūsdienās, kad internetā var atrast absolūti visu. Lai gan tā ir diezgan populārs galamērķis dienvidāfrikāņu vidū, visi pārējie, šķiet, reti iemaldas šajā mazajā valstībā, dodot priekšroku tās lielākajiem kaimiņiem Dienvidāfrikai un Mozambikai.

Tomēr tie, kuri ir tur bijuši, stāsta, ka tur ir labāk visādā ziņā - drošāk, jaukāk, un ar safari parkiem, kas līdzinās Dienvidāfrikas labākajiem.

Kā pēdējā absolūtā monarhija Āfrikā, to šobrīd valda Karalis (Ngwenyama) Mswati III, kuram pieder 13 pilis un kurš nesen ir palielinājis savu gada budžetu uz 61 000 000 dolāru. Kontrastā ar viņu, pārējā valsts cīnās ar 40% lielu bezdarba līmeni, augstāko AIDS/HIV līmeni pasaulē un vienu no īsākajiem dzīves līmeņiem. 3 no 14 Karaļa sievām pameta savus bērnus un aizbēga prom no valsts, vainojot viņu par emocionālu un fizisku vardarbību.

Šie fakti nāk nesaskaņā ar ceļotāju atsaucēm. Līdz ar to bija laiks pašai apskatīt Svazilendu, pirms noteikti lielām pārmaiņām tās valdībā tuvā nākotnē.

Es, mans vīrs un mūsu 3 gadus vecā meita pavadījām mūsu 4 naktis Svazilendā divos no tās safari parkos, ko pārvalda Big Game Parks. Tā ir bezpeļņas organizācija, kam pieder trīs nacionāli parki Svazilendā: Hlane Royal National Park, Mlilwane Wildlife Sanctuary un Mkhaya Game Reserve .

Mūsu 2 naktis Hlane Royal Nacionālajā parkā sākās ar lielu šoku, kad mēs sapratām, ka tieši pie restorāna stāvēja 2 lieli baltie degunradži, ar tikai pavisam mazu dzeloņstiepļu žogu, kas viņus no mums atdalīja. Skaidrs, ka žogs ir tur degunradžu aizsardzībai, ne mūsu.

Skats no Hlane Nacionālā parka restorāna

Brīvdabas restorāns šeit pārskata ezeriņu, kur degunradži un ziloņi regulāri nāk padzerties, līdz ar to šī ir vieta, kur mēs pavadījām lielāko daļu mūsu laika Hlane. Sakarā ar ārkārtīgi augsto malumedniecību, degunradži ir reti sastopami savvaļā, pat Āfrikas lielākajos nacionālajos parkos. Pāris dienas iepriekš mēs bijām liecinieki nogalinātam degunradzim Dienvidāfrikas populārākajā parkā - Kruger, par ko es esmu aprakstījusi citā stāstā. Tomēr šeit, es saskaitīju 9 degunradžus gulšņājot ap ezeru, dzerot, ganoties un slaistoties saulē. Tas ir vairāk, nekā mēs redzējām nedēļas laikā lielajā Kruger Nacionālajā Parkā Dienvidāfrikā. Tas bija maģisks brīdis - ēdot garšīgas vakariņas kopā ar savu ģimeni laternas gaismā (nav elektrības nometnē), apskatot ezeru ar vietējiem degunradžiem. Saulei rietot zem horizonta, nīlzirgu ģimene iznāca ganīties. Tā bija neticama pieredze – būt tik tuvu tiem, bieži vien bīstamiem, dzīvniekiem bez automašīnas relatīvās drošības. Kā arī meža cūkas un antilopes ganījās nometnes apkārtnē piedāvājot mums vēl dažas tuvas savvaļas tikšanās. Mūsu otro dienu Svazilendā mēs sākām ar braucienu apkārt. Mēs ņēmām, galvenokārt, zemes ceļus uz valsts ziemeļrietumiem un iespaidīgajiem Drakensberg Kalniem. Ceļš mūs aizveda cauri daudziem ciematiem, kur, šķiet, laiks ir apstājies. Nabadzība bija nenoliedzams, bet ne tik slikta, kā citās vietās Āfrikā, kurās nācies pabūt. Cilvēki, savukārt, bija brīnišķīgi. Ikviens izskatījās laimīgs, smaidot un mūs sveicinot Tiklīdz mēs pabraucām viņiem garām, mums māja ar rokām un teica "Hello!". Tas draudzīgums bija acīmredzams visā Svazilendā. Cilvēki vienmēr un visur mums smaidīja. Un mēs nevarējām nesmaidīt līdzi. Pēcpusdiena tika pavada, braucot apkārt Hlane. Ceļi ir piemēroti 4x4 tikai un vienīgi. Es nezinu, kā mēs neiestrēgām ar mūsu mazo automašīnu. Tā bija, iespējams, tikai pilnīga veiksme. Es biju nedaudz vīlusies ar šo parku, mēs reti redzējām dzīvniekus: dažus ziloņus, nyalas – antilopes paveids, pāris putnus un lielāko zirnekli, kādu esmu redzējusi. Tā tīkls stiepās no viena koka līdz otram, un vidū bija pats zirneklis manas plaukstas lielumā ar garām kājām. Tomēr, braukājot pa parku neredzējām ne tuvu to dzīvnieku apjomu, ko var redzēt pie ezera nometnē. Lauvas un gepardi tiek turēti atsevišķos korpusos, kur var piekļūt, tikai dodas organizētā safari brauciens, ko mēs gan nevarējām darīt ar mūsu mazo meitiņu. Nākamajā dienā bija laiks atstāt mūsu skaisto rondavel (tradicionālā stilā celtas apaļas mājas ar konusveidīgu jumtu) Hlane Nacionālajā parkā un doties uz Milwane Wildlife Sanctuary, kura atrodas Ezulwini jeb "Debesu Ielejā". Tā neapšaubāmi ir viena no skaistākajām vietām uz Zemes. Augstu virsotņu ieskauts, šis parks ir pilns ar pļavām, upēm un visdažādākajiem savvaļas dzīvniekiem. Brauciens uz mūsu nometni mūs izveda caur iespaidīgām ainavām, un nometne pati mūs arī nevīla. Mēs bijām norezervējuši “bišu stropa” mājiņu. Tā bija visfantastiskākā "istaba", kurā es esmu palikusi. Tradicionālās salmu kupola formas būdas, sakārtotas aplī, bija gan ērtas, ar vannas istabu, gan ļoti atšķirīgas no jebkuras citas naktsmītnes.

Restorāns šeit pārlūko vēl vienu ezeriņu - "Nīlzirgu Baseinu". Lai gan mēs neredzējām ne degunradžus, ne nīlzirgus šeit, te gulšņāja krokodils, bruņurupucis un vairāki putni. Meža cūkas sildījās pie ugunskura rīta aukstumā un antilopes ganījās visā nometnē. Bija arī daudz brīdinājumu uzmanīties naktī no nīlzirgiem, kas var nākt uz nometni, tomēr mēs nevienu nesastapām. Lai gan šis parks satur daudzas dzīvnieku sugas,kā zebras, mežacūkas, dažādas antilopes, daudzus krokodilus, nīlzirgus un citus dzīvniekus, šeit ir atļauts staigāt un braukt ar velosipēdu pa parku. Tas ir pilns ar daudzām pastaigu takām, un mēs izdomājām doties pa vienu no tām. Diemžēl, mēs nolēmām to darīt tieši pirms dienas vidus, kad gaiss kļūst karstāks un karstāks ar katru minūti. Visi vietējie iedzīvotāji bija saģērbušies vilnas džemperos un garās bikses. Kā nekā, tas bija ziemas vidus. Mēs, no otras puses, sākām cepties mūsu šortos un T-kreklos, it īpaši tad, kad uzsākām mūsu pastaigu, ar spēcīgo sauli virs mūsu galvām. Tas tik tiešām nebija prātīgi. Un tikai pēc 10 minūtēm, mums nācās atzīt sakāvi, apgriezties atpakaļ un sēdēt atlikušo dienu restorānā, dzerot ledus aukstus dzērienus un mēģinot nekustēties. Ar +35 grādiem, tā bija viena no karstākajām dienām, kādu esmu jebkad pieredzējusi. Kad mēs jautājām vienam no darbiniekiem, kā viņiem var būt auksti tādā karstumā, viņi teica, ka vasarā temperatūra bieži vien pārsniedz vairāk nekā +45 grādus. Es nedomāju, ka es gribu šeit būt viņu vasarā ... Pēcpusdienā, kad pusdienlaika karstums bija piemities, mēs vēlreiz devāmies pastaigā pa parku. Skatoties uz savvaļas dzīvniekiem no auto nav tas pats, kas stāvēt tikai dažu metru attālumā no tiem. Vērojot zebras mazuli dzerot pienu, vai krokodilu peldoties ezerā un vēl vienu laiskojoties pie ūdens malas, sildoties pēcpusdienas pēdējos saules staros, ir pieredze, kā neviena cita.

Mūsu pēdējā pilnā diena Svazilendā tika pavadīta Mantenga Brīvdabas Muzejā. Tas ir tradicionāls ciems ar mazu būdiņu katram ģimenes locekli, kā arī tādas pašas būdiņas priekš pārtikas un alus ražošanas, kazām un citiem zvēriem. Tradicionāli ģērbies gids mūs apveda pa ciemu paskaidrojot veco dzīves veidu. Viņš iepazīstināja mūs ar senajiem noteikumiem, kuriem vīrieši, sievietes un bērni pakļāvās. Daži no tiem bija visai interesanti. Piemēram, vīrs varēja (un joprojām var) precēt tik sievas, cik grib, kamēr viņš var tās atļauties un apgādāt. Jaunava maksāja 19 govis, bet ja sieviete nebija jaunava, tad varēja par to kaulēties. Ja sieva nevarēja dzemdēt bērnus, viņas māsa nāca palīgā, paliekot stāvoklī no sievas vīra un dzemdējot priekš viņiem. Ja vīrs nevarēja radīt bērnus, tad viņa brāļi izpalīdzēja slepenībā. Sievietēm nebija ļauts ēst dzīvnieku smadzenes, mēles vai kājas. Smadzenes - lai viņas nekļūtu tikpat gudras kā vīrieši. Mēles - lai viņas nevarētu daudz runāt. Un kājas - lai nevarētu aizbēgt. Stāsti, ko gids mums pastāstīja bija ļoti interesanti, bieži vien uzjautrinoši, tomēr es nevarētu pārstāt domāt, cik esmu laimīga, ka man nav jāievēro šādi noteikumi, un ka esmu samērā brīva dzīvot savu dzīvi, kā es to uzskatu par pareizu. Mantenga aizraujošākais pasākums ir starptautiski izcilā dziesmu un deju izrāde, kas bija nepārprotami izcila. Šī perfekti sagatavotā, organizētā un izveiktā izrāde ir noteikti jāredz katram, kas apmeklē Svazilendu. Tā ir tik laba, ka šī grupa ir apceļojuši pasauli, ar lielāko sasniegumu piedalīšanās 2012. gada FIFA Pasaules kausa atklāšanas ceremonijā Dienvidāfrikā. Ir viegli sevi iegremdēt bungu rībienos, skaistajās balsīs, šūpojoties ritmā ar dejotājiem un prātojot, cik augstu es varētu spert. Svazilenda ir nenoliedzami viena no brīnišķīgākajām vietām, kuras man ir bijusi laime apmeklēt, neskatoties uz problēmām, ar ko šai valstij ir jātiek galā. Es iemīlējos tās cilvēkos, dabā un, pats galvenais, tajā kā es jutos, kad es tur biju. Tik pilnīgi un absolūti laimīga.