Kipra no latvietes Anglijaa skatupunkta - 1. dalja.

Vispirms atvainojos, ka nav garumziimju, cerams, ka tas paaraak nekaitinaas. Kaa arii esmu apseesta ar augiem, taa kaa buus diezgan daudz par to arii.

Taatad. Pirmaas briivdienas piecu gadu laikaa, neskaitot dosanos maajinaas uz Latviju. Izleemaam pavadiit divas nedeelas Kipras dienvidos, Pafosaa (Paphos), kas februaara beigaas - marta saakumaa (28.02.- 14.03) skita vispiemeerotaakaa vieta atpuutai. Temperatuura tureejaas taa ap 22 graadiem dienaa un 10 graadiem naktii.

Lidojaam no Bristoles lidostas ar EasyJet. Celotaaju kontingents bija krietni virs 50, jo laiks veel nav karsts un cenas loti sapraatiigas. Celaa pavadiijaam cetras stundas, kas pagaaja nemanot. Alpi apbuura ar sniegotajaam virsotneem. Interesanti, kaadas izjuutas paarnemtu, lidojot peec Airbus katastrofas...

EasyJet ir nedaudz vairaak vietas kaajaam nekaa Ryanair, un informaacija skaneeja angliski un griekiski, bet taa arii bija vieniigaa atskiriiba. Uzzinaaju nomierinosu faktu, ka Ryanair un EasyJet nav bijusas nevienas avaarijas vinu pastaaveesanas laikaa.

Ielidojaam pasaa vakaraa, un paarneema taada diivaina sajuuta - it kaa atbrauktu maajaas! Laiks bija patiikami silts, veejins cabinaaja palmu lapotnees, cilveeku nebija daudz, paarsvaraa melniigsneeji kipriesi. Bijaam ieprieks rezerveejushi taksometru liidz viesniicai, kas izraadiiijas sesdurvju limuziins! Nedaudz apbruzaats un ar odekolonu nedaudz paarspiileejusais neruniigais soferiitis brauca, it kaa pakal dziitos policijas brigaade, bet man viss bija vienalga - biju paaraak aizraavusies ar vegetaacijas apbriinosanu! Bija neticami celmalas apstaadiijumos redzeet oleandrus, apelsiinokus, citronkokus, augliem pilnus; gumijkokus, geraaniju kruumus, agaves, dazaadas palmas, opuncijas (kaktusi), un veel daznedazaadus augus, ko mees paardodam veikalaa kaa istabas augus!

Bijaam izveeleejusies self-catering viesniicas numurinu, lai buutu lielaaka briiviiba celosanai apkaart. Taa saucaas St Nicholas Elegant residences, kas atradaas Chlorakas rajonaa, un tur dziivoja arii turiigi vieteejie.Viss skita loti nesen celts; numurins bija esteetiski iekaartots, eerts, ar visiem nepieciesamajiem piederumiem eest gatavosanai. Istabenes naaca tiiriitik paardienas, lai gan tas pat nebija paredzeets. Naakamajaa dienaa paarliecinaajaamies, ka visapkart notika aktiiva jaunu maajoklu buuvnieciiba. Uzzinaaju, ka peedeejos gados Eiropas Savieniiba ir ieguldiijusi lielus liidzeklus Pafosas attiistiibaa.

Internets gan nedarbojaas, pat ar vinu iedoto Wi-Fi paroli, un interneta kafejniicu atradaam tikai Polis ciematinaa. Bet tas nekas, taa bija jauka atslodze no facebook atkariibas :) Veel tukso villu baseinos neaprakstaami skali kurksteeja vardes, un visaas malaas dziedaaja putni, iipasi naakamajaa dienaa peec lietus.

Lietus lija tikai vienu dienu, kas vieteejiem bija paarsteigums, jo parasti tas ilgstot tikai kaadas 40 minuutes. To dienu pavadiijaam, lasot graamatas kaa iisti tuuristi, un plaanojot naakamos izbraucienus.

Taa kaa celojaam ar sabiedrisko transportu, aatri vien saprataam, ka dienas bilete (5 eiro) ir lielisks veids, kaa izmantot loti labi organizeeto sisteemu.

Ediens.

Loti gards. Taa bija viena no lietaam, kas man atgaadinaaja par maajaam. Moussaka (kartupelu, maltaas galas, baklazaanu, tomaatu un siera sacepums), sheftalia (grileetas maltaas galas desinas), halloumi siers (loti saalsh, grileets kazas siers), pagarsoju arii zivju zupu (njamm!!), pittas maiziites, kur sapilda ieksaa salaatus un galju, daudz tomaatu un gurku, kas garsoja TIK labi!! Es buutu tonnu tomaatu liidzi paneemusi, ja vareetu! No saldajiem eedieniem baklava, protams, bija nepaarspeejama, kaa arii loukumi un pishies (nu gan nosaukums! salda, nu dikti salda sarulleeta maiziite ar kaneeli, kas meerceeta meduu vai siirupaa. Meeli vareeja noriit!). Nedaudz skumdinaaja, ka nekur neredzeeju ne melones, ne arbuuzus, ne vieteejaas viinogas, bet nebija jau sezona. Pietika ar kilogramu apelsiinu, lai mani zobi pieteiktu streiku.

Zobaarsts.

Pirms aprakstu vietas, kur devaamies, jaamin sii celojuma saapiigaakais punkts - zobaarsts. Patiesiibaa nee, tas ir otrais saapigaakais punkts, bet par to peec tam :)

Pirmaas nedeelas beigaas visaas malaas saaka saapeet, laikam jau latviesu zobi nepanes taadu daudzumu auglu sulas. Atradaam angliski runaajosu praksi, sarunaajaam viziiti jau naakamajaa dienaa, vini pat iszinu atsuutiija ar laiku un vietu! Es ieprieks Coral bay biju redzeejusi vinu izkaartni, bet, kad nokluvaam tur, izraadiijaas ka pati prakse bija 20 minuusu kaajaam gaajiena attaalumaa Peiya ciemataa, bet autobuss iet tikai reizi stundaa! Taa nu caapojaam pa celu, kur trakaa aatrumaa garaam braazaas kipriesi, saule cepina (vieniigaa diena, kad Meerfija likuma ietvaros bija +28), abaas pusees banaanu plantaacijas un kaktusi aug.. Iegaajaam netaalu esosajaa benziintankaa, un tur seez jauka sieviete vaardaa Marina, teicu Privet un Gde pazalusta tualjet, ko vina laipni arii paraadiija, un jutos veel jo vairaak kaa maajaas :)

Aizklumbureejusi Peiya ciemataa, zobaarstnieciibas centrs bija burviigs - gaisa kondicionieris, Star FM liidziiga muuzika, eiroremonts, aiz galdina seez vieteejais radiodiidzejs (jauna sieviete vaardaa Gabrielle). Kaa es to uzzinaaju - uz muusu 615. autobusa saaniem bija bilde ar liidziga izskata meiteni, un naakamajaa dienaa nenotureejos pajautaajusi :)

Biju jau aizmirsusi, ka kipriesu komunikaacijas prasmes biki atskiras no anglu, iipasi tas mani uztrauca, kad ieejot kabinetaa, pie galdina seedeeja puisis dzinsos un t kreklaa, taa ap 25, kas telefonaa skatiijas facebook. Nodomaju,ka tas ir anglu maasinas draugs, kas tikai ienaacis parunaaties, bet tas izraadijaas zobaarsts! Visi piederumi gan bija vienreizeejie, un lampaa, kas spiid aciis, bija pat spoguliitis! taa ka redzeeju, kas notiek. Ieprieks jau vinus pabriidinaaju, ka esmu bailule, bet peec cetraam injekcijaam pat bija interesanti skatiities, kaa vins tur urba. Pa vidu arii ''uzbrauca'' maasinai, ka sii par leenu straadaa( tipisks dienvidnieks). Uztaisiija 4 rentgenuzneemumus pat bez iesanas aaraa no telpas, bet tas man tad nelikaas nekas iipass. Tikai tad, kad biju pie zobaarsta Anglijaa un vini abi izgaaja laukaa no telpas, kad spieda rentgena pogu, sapratu, ka kipriesiem laikam biki viss ir vienalga :)

Kopaa pa divaam dienaam, registraaciju, pagaidu un iisto plombi samaksaaju 110 eiro, bet to dariiju ar vieglu sirdi, jo darbu vini paveica labi, nerunaaja gan daudz, tikai skatiijaas uz mani taa diivaini, kad teicu, ka vajag veel anesteeziju. Un atstaaja plombi nedaudz par augstu, bet viiriesi jau siikumiem iipasi uzmaniibu nepieveers ;)

Ekskursijas.

Nebijaam standarta tuuristi un neseedeejaam katru dienu pludmalee. Taada bija tikai viena diena, kuras laikaa uzceelaam divas smilsu pilis, satikaam milzu kirzaku un es izlasiiju Daniela Defo ''Moll Flanders''. Traka beibe.

Vispirms jau izstaigaajaam pasu Paphos, ir gan viduslaiku pils, kur vienu laiku esot pat saali glabaajushi un cietumniekus pazemes pagrabaa likushi (ne vienlaiciigi), gan tirgus, gan lieliem lavas akmeniem klaata pludmale (es savaacu izzuvuso saali no bedriiteem), gan arheologiskie izrakumi ar kolonnam, drupaam, vienreizeejaam mozaiikaam. Drusku zeel, ka vini taa ceela, ceela, un tad vai nu iekarotaaji izjauca, vai arii zemestriice!

Ir bezgala daudz tuuristu veikalinu, restoraanu (viesmiili polji, bulgaari, slovaaki, rumaanji; reti kipriesi). Daudz kakju!! Visi vinus ciena un baro.Paari iipasi nedara. Iepirkaamies paarsvaraa vai nu vieteejaa Lidl vai Papantoniou lielveikalaa, kas, kaa jau varat nojaust, noziimee Anotononkulis :) Liidziigs Maksimai, tantuki desu nodalaa gan bija nepaaraak draudziigi. Laikam jau pacietiiba pazuud, visu dienu griezot doktordesu :) Cenas paaraak leetas nebija gan, un it iipasi mulsinaaja, ka nebija daudz vieteejo zivju produktu, kaa nekaa juura pie deguna..

Naakamaa ekskursija bija uz Troodos kalniem. Atradaam kantoriiti, kas vienas dienas ekskursijas paardeva par 16 eiro. Jauka anglu daama teica, ka tai pasai firmai esot kantori visaa Pafosaa, bet cenas mainaas atkariibaa no tuuristu bliivuma. Firmu sauca West End Trawel.Loti paveicaas ar autobusa gidu - amerikaani vaardaa Deivs. Tik koloriita personiiba, ka ierakstiiju telefonaa vina loti konstruktiivos vaardu pluudus. Tas ir jaadzird! Vins ir arheologs, taatad zinaatnieks, un nestaastiija parastaas tuuristu pasakas. Vairaak par vinu nestaastiisu, tas pasiem jaaizbauda.

Troodos bija pilniigi cita aura nekaa tuuristiskajaa Pafosaa - kalni, kalni, skarba vide. Marta beigaas veel tur tureejaas sniegs, un gaiss bija tik svaigs! Apmekleejaam Omodos ciematinu ar vecumvecu pareizticiigo klosteri, tad Kykkos klosteri, kas bija jaunaaks un muuki braukaa ar BMW un zelta trauku ir vairaak nekaa saprasanas :) Iipasi mani tas neaizraava, bet patika muuku iekoptais daarzins - oliivkoki, vagas ar pupaam, kartupeliem - tas viss februaarii, un skaties apkaart un redzi skujukokus un sniegotus kalnu galus! Tik neparasti, vienkaarsi un mieriigi.