Tartu

Piedalījos facebook.com Lux express akcijā un tiku pie atlaižu koda, pateicoties kuram ar 65% atlaidi iegādājos Lux express autobusa biļetes maršrutā Rīga-Tartu-Rīga.

Tartū ir studentu romantikas un zinātnes pilsēta. Viena no vecākajām pilsētām Baltijā un otra lielākā pilsēta Igaunijā. Senās Tartu apskates vietas ir Rātslaukums ar pilsētas simbolu strūklaku „Studentu skūpsts”, Domkalniņš ar daudzajiem pieminekļiem, Bučukalniņš, Eņģeļu tilts, Doma baznīcas drupas. Vienā tās daļā iekārtots skatu tornis, no kura paveras lieliska pilsētas panorāma. Observatorijas kalnā jeb seno igauņu pilskalna pulverpagrabā iekārtots restorāns, kuru ir vērts apmeklēt senā interjera un labas ēdienkartes dēļ. 18., 19.gadsimta sākumā pagraba velvēs glabāts šaujampulveris, vēlāk būvmateriāli universitātei, Otrā pasaules kara laikā – dārzeņi. 20.gadsimta otrajā pusē veikta pagraba sakārtošana un vēlāk aizsākta restorāna iekārtošana. Restorāns ir kā brīvdabas muzejs, skan senlaicīga mūzika, senlaicīgs apgaismojums, veclaicīgi priekšmeti, gari koka galdi.

Kopš skolas laikiem, apgūstot literatūru un vēsturi, var uzzināt par Tartu universitāti (dibināta 1632.gadā), kas senos laikos tika saukta par Tērbatas universitāti. Tā kā Latvijā nebija iespējas studēt, tad senie latvieši devās uz Tēbatu. Tērbatas universitātē ir studējušu Latvijas vēsturē un kultūrā ievērojamas personības: latviešu tautasdziesmu vācējs Krišjānis Barons, literāti Juris Alunāns, Eduards Veidenbaums, Aleksandrs Grīns, prezidents Alberts Kviesis.

Katrs piektais no mūsdienu Tartu 100 000 iedzīvotājiem ir students vai mācībspēks. Tartu universitātei ir arī viens no Baltijā spēcīgākiem zinātnes centriem.

Pēc millenium tapa Tartu mūsdienīgā daļa. Ātrā temā uzbūvēja mūsdienīgas augstceltnes ar stiklotām fasādēm. AHHA zinātnes centru, AURU akvaparku, kuru tuvumā ir autoosta, MAXIMA, TESCO tirdzniecības cents, Makdonalds un Emagejas upe.

Emagejas upe plūst cauri Tartu. Upes promenādē, sēžot šūpuļsoliņos, studenti vēro pēcpusdienas saules atspulgu un upes rāmo straumi. Iepretim Rātslaukumam upi šķērso Loka tilts. Pastāv nostāsts, ka jaunajam studentam, sākot studijas, jāpāriet pāri tiltam pa 50 cm plato loku.

Mūsu apmeklējuma mērķis bija AHHA zinātnes atrakciju centrs. Tā būtība ir ieinteresēt bērnus un pusaudžus par zinātnes pasauli un zināšanu apguvi. AHHA centrā bērni un to vecāki var apmeklēt planetāriju, staigāt pa spoguļu labirintu, braukt ar riteni pa virvi, izjust miglu, izprast kā veidojas vairāku dimensiju attēli, apskatīt dažādus cilvēku un dzīvnieku orgānus, piedalīties ķīmijas un fizikas eksperimentos un laboratorijās, gatavot ziepes vai limonādi, atdalīt cilvēka DNS, veidot dinozauru modeļus u.c. AHHA centrā izvietoti apraksti latviešu valodā. Iepriekš piesakoties, skolēnu grupām tiek organizētas īpašas zinātnes darbnīcas.

2013.gada pavasarī AHHA zinātnes centrs viesojās Liepājā ar mobilo izstādi „Zinātne uz riteņiem”. Visas aktivitātes notika angļu, latviešu un krievu valodā. Darbojoties un skatoties ekperimentus pagāja visa diena. Zinātne tiešām ir aizraujoša! Eksperimentos pavadītā diena un informācija par Tatu pamudināja apmekēt igauņu pilsētu.

Blakus zinātnes centram ir AURU akvaparks. Ja uzrāda AHHA ieejas biļetes čeku, tad akvaparka apmeklējums ir ar 20% atlaidi. Tas darbojas līdz pl. 22 un ir viens no pirmajiem Baltijas akvaparkiem (atklāts 2001.gadā).

Mazākiem bērniem Tartu varētu interesēt „Rotaļlietu muzejs”, interesentiem Botāniskais dārzs.

Lai pilnībā izstaigātu un apmeklētu Tartu interesantākās vietas nepieciešamas 2 dienas.

No Tartu atgriezāmiem labā noskaņojumā, dzerot Lux express autobusā bezmaksas dzērienus, skatoties filmas un klausoties mūziku. Pēc atgriešanās e-pastā atradu Lux express 40% atlaižu kodu braucienam Rīga-Sanktpēterburga un Rīga-Minska.