Saissac Pils (Château de Saissac)

Pašā “Montagne Noire” (Melno Kalnu) sirdī, nedaudz uz ziemeļrietumiem no Karkasonas, atrodas Saisakas pils (Chateau de Saissac), kura tikai franču vecmeitām piemītošā augsprātībā škietami vienaldzīgi vēro satriecoši skaisto un nemainīgo ainavu ar Pireneju kalniem pie horizonta.

Pirmo reizi šī vecā skaistule – pils ir minēta senajos rakstos 960.gadā pēc Kristus dzimšanas, kad to Tulūzas bīskaps ieguva sava īpašumā no Karkasonas grāfa. Vispār jau tajā laikā daudzi ietekmīgi un lojāli Karkasonas grāfa vasaļi ieguva īpašumus un vietējo zemju kungu titulus.

Īsi pirms Krusta kara pret albiģiešiem pils piederēja Bertrandam de Saisakam, Raimonda Rodžera de Trankavela, Karkasonas grāfa bijušajam miessargam, kurš šeit valdīja kā nu mācēja. Spilgtākā un reizē arī liktenīgā viņam pārvaldīšanas epizode bija ne visai cienījama un godīga iejaukšanās vietējās Aletas abatijas vēlēšanās, kā rezultātā galveno abatijas dvēseļu gana amatu ieguva viens no viņa draugiem.

Šī episode nepaslīdēja garām Romas pāvesta visuresošajam aizkaitinatajam skatienam. Un 1209.gadā Saisaka kunga residenci ielenca pāvestam uzticīgā iepriekšējo krusta gājienu norūdītu bruņinieku armija. Ņemot vērā negaidīti uznākušo veselības problēmu dēļ Saisaks tika nomainīts ar daudz dzīvelīgāko, pāvestam lojalo Boučarda de Marleja kungu, bet 1234.gadā – ar Lamberta de Tureja augstdzimtību. Vārdu sakot, pēc karaļa Luija IX ierosinājuma Saisaku dzimtai tika atņemts šis īpašums un pēc tam, laika gaitā tas tika nodots no vienas ģimenes uz otru.

Šajā diezgan raibajā pils vesturē cauri vijas leģenda par “Saisakas bagatībām”. Un tikai 1979.gadā, celtniecības, restaurācijas darbu gaitā nejauši tika uzieti šie teiksmainie dārgumi, - apmēram 200 dālderi, kas attiecināmi uz 1250-1270.gadu, tad kad Languedoc rajonu jau pārvaldīja Francijas karaliste.

18.gadsimtā pils tika daļēji sagrauta, pēc tam šis kultūras piemineklis tika pakāpeniski pamests novārtā. Turklāt laika gaitā to vel pamatīgāk pabojāja neskaitāmie dārgumu meklētāji.